fbpx
Erdős Ákos, a Paprika Studios vezérigazgatója videóchaten interjút ad a Media1-nek

Budapesti központtal működik Közép-Kelet-Európa egyik legjelentősebb műsorgyártója – interjú Erdős Ákossal, a Paprika Studios vezérigazgatójával

A Paprika Studios Csoport Magyarországon többek között az RTL-nek, a TV2-nek és a Sony-csatornáknak, külföldön pedig számos tévétársaságnak gyárt tartalmat. Olyan produkciók fűződnek a nevükhöz mint A Tanár, az Apatigris, a Survivor, a ValóVilág, vagy épp a Dancing with the Stars, a Bátrak Földje, a Voice, valamint külföldön az X-Faktor, a Házasodna a gazda és sok egyéb. A műsorgyártás hátteréről adott exkluzív, a COVID-helyzetre tekintettel internetes videóinterjút Erdős Ákos, a nemzetközi Paprika Studios Csoport vezérigazgatója.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Bár egy átlagos olvasó szinte egészen biztos látott már legalább egy, de inkább több olyan tévés produkciót, amelyet a Paprika Studios készített, kevesen, főleg csak a szakmabeliek tudják, hogy budapesti központtal működik egy nemzetközi, tíz országban jelenlévő nagy tévés produkciós cég, magyar vezérigazgató irányítása mellett. Hogyan érzékeltetné a céges méreteiket?

Valóban nem sok szó esik rólunk a sajtó fősodrában, pedig immáron több mint egy évtizede tesszük a dolgunkat nagy sikerrel. Mostanra a Paprika Studios több mint ezer embert foglalkoztat különböző produkciókban. Tíz országban van saját irodánk, ahol helyi szakemberekből álló csapataink vannak, velük állítjuk elő a műsorokat a helyi piacokra, a helyi tévéknek, ahogyan itthon Magyarországon is. Sok külföldi produkció megvalósításában is közreműködünk ebben a tíz országban. Egy olyan budapesti központú regionális multivá váltunk, mely a produkciós világban, de legalábbis itt Közép-Kelet Európában mindenképpen egyedülálló.

Az, hogy rólunk kevés szó esik, vélhetően abból adódik, hogy produkciós vállalatként elsősorban a tévétársaságokkal kerülünk kapcsolatba. Viszont a szakmában és a nemzetközi életben a Paprika Studios neve mindenki számára ismerősen cseng, akkor is, ha Los Angelesben az NBC programigazgatójával beszél és akkor is, ha a német RTL vagy a francia TF1 programigazgatóját kérdezi.

A Paprika Studios által előállított megannyi produkció közül ön melyikre a legbüszkébb?

Nehéz kérdés, mert olyan, mintha arról kérdeznének, melyik gyerekemet szeretem a legjobban, hisz mindegyik produkciónkra nagyon büszke vagyok. De, hogy mégis kiemeljek párat: A Tanár olyan brandünk lett, amire kiváltképp büszke vagyok, mert azt már negyedik évada csináljuk Magyarországon és a harmadik évadba kezdtünk bele Szlovákiában. Bár arról még nem beszélhetek, hogy hol, de már további országokban is nekiláttunk a szériának.

Készül a Tanár című sorozat egyik epizódjának egyik jelenete
Készül a Tanár című sorozat egyik epizódjának egyik jelenete

Ugyanígy nagyon szeretem a már sok éve készülő Survivort, amelyből Magyarországon és Csehországban is készítettünk több évadot. Mindig nagyon izgalmas összeültetni azokat a kollégáimat, akik ugyanazt a sorozatot különböző országokban, például Csehországban vagy Magyarországon valósítják meg. Olyan nagy tudás kerül elő és olyan izgalmas részletekre derül fény, amiről utána látjuk is, hogy valódi értéket tudnak a produkciók számára hozni.

Survivor
Survivor

Nagyon büszke vagyok még a Farmer Wants a Wife-ra is, ami itthon Házasodna a gazda címmel lett ismert. Ezt Magyarországon ugyan nem mi készítjük, de négy másik országban igen.

Szintén szívesen említem az Oltári Csajok vagy a Bátrak Földje című sorozatainkat, ami mindkettő magyar fejlesztés, ráadásul az utóbbi az első kosztümös hazai sorozat, ami kereskedelmi tévére készült. Ezek Kalamár Tamás alkotói vezetésével valósultak meg, ami már önmagában a minőség záloga. Aki nézte, láthatta. Nem csoda, hogy több külföldi érdeklődővel is tárgyalunk ezekről.

Bátrak földje
Bátrak földje

Még egyet emelnék ki, a showműsorainkat, ebben ugyanis egyedülálló tapasztalatunk van. Nagy sikerrel futott nemrég a Dancing with the Stars, amit a magyar nézők már jól ismerhetnek, és ami az elmúlt éveket nézve is kiemelkedő sikert aratott a TV2 számára.

Dancing with the Stars
Dancing with the Stars

De ebben a műfajban a Your Face Sounds Familiarból (ez Sztárban sztár néven ismert Magyarországon) is készítettünk több sorozatot, például a műsor első szériáját itthon, Magyarországon és Lettországban is. Ugyanez igaz az X-Faktorra is, amit Lettországban és Bulgáriában is több sorozaton átívelő módon gyártottunk.

Önök készítették a Voice című műsort is, ami a világ egyik legnagyobb tévés formátuma volt. Mitől lett ez ekkora siker?

Igen, a Voice egy rendkívül ismert formátum, a tehetségkutató műsorok egyik nagyja. Grandiózusságából adódóan ez egy igen drága műsor, ezért mindig nagy vállalkozás a csatornák részéről, amikor belefognak az elkészítésébe. Magyarországon egy évadon át volt képernyőn, és a Paprika Studios készítette egy itthon egyedülállóan nagy filmstúdióban, az Origo Filmstúdióban. A műsor sikere volumenében is kereshető, hiszen a Voice minden tekintetben kilógott a sorból: grandiózus volt a díszletek, a megvalósítás tekintetében és a tartalmi felépítésében is.

Mennyi tartalmat állít elő a vállalat évente?

Meglehetősen széles spektrumról van szó. A fő csapásirány a televíziós műsorkészítés nagy showműsorokkal, reality-kkel, filmsorozatokkal, de gyártunk műsorpromókat is. Emellett fejlesztünk filmeket és nagyon sok úgynevezett short form tartalmat, jellemzően marketingpromóciós célú videóanyagot készítünk a médiaszakmán kívüli céges megrendelőink számára. Nehéz ezeket összeadni, de az biztos, hogy az elmúlt években összesen 100 különböző nemzetközi formátumot valósítottunk meg a legkülönfélébb tévétársaságoknak, és évente körülbelül 6-800 epizódnyi tartalmat készítünk.

Erdős Ákos, a nemzetközi Paprika Studios Csoport vezérigazgatója
Erdős Ákos, a nemzetközi Paprika Studios Csoport vezérigazgatója videóinterjút ad a Media1.hu-nak
Fotó: Gazdag Éva

Ebből mennyi készül Magyarország számára?

Az évente előálló 60-70 tévés produkciónak körülbelül a negyede-ötöde kapcsolódik Magyarországhoz. Ez nem feltétlenül jelenti, hogy mindegyik a magyar nézőnek készül, de ezeket mind itthon forgatjuk. Előfordult, hogy volt egy sorozatötletünk, amit itthon fejlesztettünk, de mivel úgy gondoltuk, hogy nem a magyar a legmegfelelőbb közönség rá, egy norvég tévécsatornával állapodtunk meg a sugárzásról, és így Norvégiában került képernyőre.

Elárulja, mekkora árbevétel jellemzi a céget, és hogy a koronavírus hatására volt-e ebben visszaesés? Azért is érdekes, hiszen a Paprika Studios elsők között állította le az összes forgatását a járvány kitörését követően.

Nagyon nehéz döntéseket kellett meghoznunk a COVID miatt tavaly március körül, de úgy gondoltuk, meg kell védenünk a kollégáink és önmagunk egészségét. Az is szempont volt, hogy reméltük, minél hamarabb elmúlik ez a helyzet, és el akartuk kerülni, hogy esetleges megbetegedések miatt ne tudjuk folytatni az évek óta tartó sikeres építkező munkát. Ebben az időszakban több produkciót is le kellett állítanunk átmenetileg, illetve volt olyan is, amit el sem indítottunk.

Az volt a szerencsénk, hogy viszonylag hamar hozzájutottunk a Nyugat-Európában bevált protokollokhoz, így időben át tudtuk ültetni a saját gyakorlatunkba az alapvető egészségügyi intézkedéseket, amelyeket ráadásul még általunk szükségesnek ítélt továbbiakkal is kiegészítettünk. Így a maszkviselés kötelezővé tétele, a temérdek fertőtlenítő kihelyezése mellett bevezettük a rendszeres teszteléseket és erős, a járvánnyal kapcsolatos belső kommunikációt, edukációt is folytattunk.

Ekkoriban még a beszerzés is nehézkes volt, de sikerült megoldanunk, hogy májusban újraindítsuk a legtöbb produkciót, és ha korlátozásokkal is, de folytassuk a munkát azoknál, amelyeket nem sodort el a vírus. De a COVID így is cunamiként érte az egész szakmát és letarolt olyan bástyákat, tartalmakat, amelyekről azt gondoltuk, hogy nincs is nélkülük manapság televízió. Ilyen volt például a Survivor is. Ezt nagyon sajnáltuk és jelentős kiesést okozott nekünk.

A csapatnak és a határozott lépéseinknek köszönhetően azonban alkalmazkodunk a helyzethez és megyünk tovább azon az úton, amin előtte jártunk. Hogy csak egy példát emeljek ki: az összes utazási korlátozás ellenére Litvániában az ottani egészségügyi és kulturális minisztériummal együttműködve kidolgoztunk egy olyan protokollt, ami lehetővé tette egy 10 részes svéd sorozatot megvalósítását. A forgatás persze nagyon szigorú körülmények között zajlott: a külföldről érkezők vállalták, hogy két hétig karanténban, a szállodában maradnak, és mindenkinek kellett egy pici pluszt vállalnia, de tesztekkel, időkkel, plusz költségek bevallásával végül sikerrel megvalósítottuk a produkciót.

A plusz költségeket át tudták hárítani a megrendelőre? Nagy stáb, sok teszt, sok költség…

Ideális esetben egy ehhez hasonló rendkívüli helyzetben a feleknek közösen kell vállalnia terheket. De mi kezdettől fogva úgy álltunk hozzá, hogy előbbre valónak tekintettük a kollégák egészségét annál, hogy mi az, amit el tudunk számolni a megrendelő felé és mi az, amit nem, illetve mi az, amit a megrendelő magára vállal és mi az, amit nem.

Szerencsére a partnereink és megrendelőink közül mindenki hajlandó volt anyagi értelemben is igazodni a helyzethez, értették, hogy most költség szintjén is máshogy kell gondolkodni.

Erdős Ákos, a Paprika Studios vezérigazgatója interjút ad a Media1-nek
Fotó: Gazdag Éva

Ilyen körülmények között sikerült egyáltalán nyereséges évet zárni?

Nem árulhatok el pontos részleteket a pénzügyi eredményekről, mivel a Paprika Studios tulajdonosa egy tőzsdén jegyzett svéd konglomerátum és a szigorú jogi szabályozás miatt az árbevételről, profitról nem adhatok ki előzetesen információkat. Annyit mondhatok el csupán, hogy sajnos jelentős visszaesést hozott a tavalyi év pénzügyileg. Nagyon bizakodó vagyok ugyanakkor az idei évvel kapcsolatban: ha nem is sikerül feltétlenül a 2019-es szintre visszaugrani, de úgy gondolom, hogy meg fogjuk tudni közelíteni a két évvel ezelőtti eredményeket.

Azt látom, hogy a COVID-nak két pólusú hatása van. Az egyik negatív (erről beszéltünk az imént), a másik azonban pozitív. A tartalomfogyasztás ugyanis hihetetlenül megugrott, mert az emberek otthon ülve jóval több időt töltenek televízióval, sorozatokkal és a különböző platformokkal. Ez nekünk producereknek komoly lehetőség, hisz várhatóan még több tartalomra lesz szükség a jövőben. A prémium tartalmak fogyasztása is jelentősen megnőtt 2020-ban, ami látszik a nagy nemzetközi platformok eredményein is. Magyarországon egyelőre a tartalomszolgáltatásnak ez a formája még nem jelentős, hiszen mindenki reklám oldalról finanszírozza a tartalomkészítést, azoknak a gyártó cégnek azonban, akik a nemzetközi piacon dolgoznak, szép lehetőségeket tartogat az a tendencia.

Hogy számolnak, mikortól valósulhatnak meg olyan produkciók mint például a Survivor, amihez utazni kell… Idén már képernyőre kerülhet az egzotikus szigeteki reality?

Vágjuk a centit nagyon erősen! A szándék az, hogy minél előbb, akár már idén legyen Survivor vagy más egzotikus reality. Ezenkívül tervezünk angol nyelvű vagy skandináv sorozatokat, amelyek itt a régiónkban, valamelyik Paprika országban valósulnak meg, és amelyek szintén utazással járnak.

Beszélgetésünk elején már említettük, hogy egy magyar gyökerű cégről beszélünk. Hogyan érték el, hogy ennyi tévécsatornához bekerültek pár év alatt, egy garázscégből kinőve?

A történet 2007-ben kezdődött. Volt egy vizionárius, hihetetlenül dinamikus, energikus és elképesztő ambícióval rendelkező ember, akit úgy hívtak, hogy Marschall Péter, aki letette az alapokat és aki nagyon gyorsan elvitte a céget odáig, hogy Magyarországon, Romániában elindult a műsorgyártás. A sikeres műsorokból, sikeres ötletek erejéből aztán mindig továbbléptünk egy-egy következő országba, mentünk Bulgáriába, Szerbiába, Szlovéniába, majd Csehországba és Szlovákiába. Egyébként mielőtt a csehekhez mentünk volna a cég sikerének híre olyan messzire elhallatszott, hogy nagy nemzetközi médiavállalatok is érdeklődni kezdtek a Paprika iránt, és ekkor érkezett meg befektetőként a svéd médiacég, mely aztán tulajdonosává is vált.

Készül az Apatigris című sorozat
Készül az Apatigris című sorozat

A mostani tulajdonosuk Nordic Entertainment néven ismert, mely 2015-ig a Viasat-csatornáknak is a tulajdonosa volt MTG (Modern Times Group) néven.

Igen, róluk van szó, ők adták el a Viasat-csatornákat néhány évvel ezelőtt a Sonynak. Akkoriban MTG-nek hívták őket, most pedig Nordic Entartainment Group a nevük. Ők Skandináviában streaming-szolgáltatással foglalkoznak és emellett vannak még tévécsatornáik is. Mi egyébként mindig is elég függetlenül működtünk tőlük, de azért előnyt jelent számunkra, hogy egy olyan nagyvállalat lett az anyacégünk, amelyik megköveteli a transzparenciát és a rendezett működést, ami egyébként a produkciós vállalatoknak nem feltétlenül sajátja. Ez a fajta cégkultúra is hozzájárulhat ahhoz, hogy a nemzetközi színtéren sikeresek tudunk lenni.

Az ő bekapcsolódásuk után lépkedtünk tovább és nyitottuk meg a Paprika irodákat újabb országokban, Csehországban, Szlovákiában, Lettországban, Észtországban és Litvániában. Megkerestük az általunk legtehetségesebbnek vélt producereket és elkezdtük az építkezést, ami aztán elvezetett oda, hogy átlag évi 60-70 produkciót készítünk, és vannak további ambícióink is, hogy itt a közép-kelet európai régióban hogyan terjeszkedjünk tovább.

Okozott-e törést a Paprika Studios működésében az alapító, Marschall Péter tavaly bekövetkezett halála?

Péter gyakorlatilag már a külföldi befektető megérkezése után kiszállt a Paprikából és befejezte nálunk a tevékenységét, én ekkor vettem át a cég teljes vezetését. 2016 óta külön utakon járt, teljesen mással foglalkozott, bár a baráti kapcsolat megmaradt vele többünknek. Borzasztó tragédia volt végignézni, hogy egy ilyen életerős, dinamikus emberen kifog a betegség.

Marschall Péter
Marschall Péter, a Paprika Studios alapítója

Nem ritkán dolgoznak együtt konkurens csatornákkal, például idehaza az RTL Klubbal és a TV2-vel, valamint a Sony-csatornáival is. Hogyan tudják ezt összeegyeztetni, nincsenek-e ebből fakadóan problémáik?

Nagyon jó kérdés, mert ebben a régióban eléggé általános dolog, hogy ha valaki dolgozik az egyik kereskedelmi tévének, akkor a másik kicsit vagy akár jobban is ellenségként tekint rá. Abból adódhat ez, hogy ezekben az országokban csak néhány egymással versengő kereskedelmi tévé létezik. Igaz, hogy más szerkezetű az ottani piac, de ha megnézzük a skandináv országokat, vagy akár Németországot, Franciaországot, akkor teljesen természetes dolog, hogy egy produkciós cég, aminek sikeres műsorai vannak, több nagyobb csatornára gyárt műsorokat. Mi, mint független produkciós vállalat, meg kell, hogy találjuk a módját annak, hogy sikeres műsorokat valósítsunk meg különféle csatornákon. Valószínűleg az tesz bennünket megkerülhetetlenné, hogy olyan kiváló szakemberekből álló gárda vesz körül bennünket, akikkel gond nélkül meg tudjuk oldani, hogy egyszerre több konkurens csatornának is magas színvonalon gyártsunk.

Ezek a produkciók egymástól is el vannak szeparálva, hogy ne áramoljanak ide-oda a különféle produkciók között az információk?

Igen, fizikailag is szétválasztjuk a különböző produkcióink tevékenységét, tehát máshol működnek és különböző szakemberek vezetik az egyik és a másik megrendelőnek készülő produkciók.

Mivel cége Európa több országában is jelen van, bizonyára belelát a tévés trendekbe. Mi most a trend a tévés tartalomgyártás terén, milyen irányba fordul a világ?

A mi szakmánkra is érvényes, hogy a folyamatos változás tekinthető állandónak, hiszen a tartalmak iránti érdeklődés rendre változik. Nézhetjük ezt a nézők és csatornák szempontjából egyaránt, és vizsgálhatjuk az alkotók szempontjából is, hiszen az is nagyon fontos, hogy a kreativitás merre bontakozik ki. Azt gondolom, hogy a következő években a nagy produkciók fognak erősödni, a kisebb-közepesek pedig elkezdenek halványulni. Emellett a dramatikus, fikciós műfaj további erősödésére számítok, hiszen ezek azok, amelyeknek hosszabb életgörbéje van.

Erdős Ákos, a Paprika Studios vezérigazgatója
Fotó: Gazdag Éva

Milyen különbséget lát az egyes országok között? A Tanár például megy Magyarországon és Szlovákiában is. Északi szomszédunknál mennyire kellett máshogy elkészíteni ezt a sorozatot, mik a különbségek a magyar változathoz képest?

A legérdekesebb része annak, amit csinálunk a Paprikában, pontosan ez: az egyes országok kulturális különbségeinek felismerése és a társadalmi kérdésekre vonatkozó reakciók különböző módon történő megfogalmazása, tartalomba ágyazása. Ezért valljuk, hogy globális tudásunk helyi szakértelem nélkül semmit sem ér. Úgy mondjuk, hogy minden olyan tartalomnál, ami „utazik”, gyakorlatilag újra kell varrni a kabátot, létre kell hozni a történeteket, a karaktereket pedig hozzá kell formálni ahhoz az országhoz, ahol vagyunk.

Készül A Tanár című sorozat magyar változata
Készül A Tanár című sorozat magyar változata

Az alapokban nagyon sokat tud segíteni az, hogy van már egy megszerzett tudásunk, hogy az adott produkció hogyan készül el és menet közben milyen kihívásokkal kell megküzdeni. Hogyha a forgatókönyvről beszélünk, akkor a metodika lehet hasonló, de a karaktermegformálás, a dialógusok, ahogyan és amiről beszélnek, már jelentős különbségeket fog mutatni.

Már látják, mennyire lett sikeres a szlovák változat?

Igen, ősszel már műsoron is volt. Nehezítette a sikerességét, hogy márciusban elkezdték sugározni, aztán a COVID helyzet miatt sok más csatornához hasonlóan a szlovák Markiza TV is levette a műsoráról, hiszen drága, prémium tartalomról van szó, amit kereskedelmi szempontból nem volt logikus elpazarolni ebben a helyzetben. Végül ősszel került vissza, akkor adták le a teljes sorozatot, de ennek ellenére a csatorna elmúlt 3 évének legsikeresebb sorozata lett: hihetetlen, 30 százalék fölötti nézettségi share-rel mentek az epizódok, ami ott is nagyon kimagaslónak számít.

Hogyan kerülnek be egy-egy csatornához? Vannak meghirdetett lehetőségek, vagy önök kopogtatnak próbaadásokkal?

Az együttműködés a csatornákkal legtöbb esetben bizalmi kapcsolaton alapszik. A tervezett produkciók döntő többségében ugyanis a csatornának azelőtt kell döntést hoznia a megvalósításról, hogy tudná, kivel csinálja meg és milyen lesz az eredménye. A bizalmi kapcsolat pedig abban áll, hogy ha azt mondjuk, hogy jól meg tudjuk csinálni az adott produkciót, akkor a megrendelő biztosan tudhatja, hogy ez tényleg így is lesz. Ez elmondva persze roppant egyszerűnek tűnik, de sok év kőkemény munkája van abban, hogy mostanra Dombóváry Kristóf és Trunkó Bence kollégáink neve az enyémmel együtt a régió valamennyi programigazgatója előtt ismert, és pontosan tudják, mire vagyunk képesek és miben vagyunk jók.

Ez az, ami segíti, hogy a megbízás nálunk landoljon. Van viszont egy fontos mondás, hogy csak annyira vagy jó ebben a szakmában, mint amennyire sikeres a legutóbbi produkciód. Mi ennek ismeretében, ilyen hozzáállással készítjük el az összes munkánkat.

Időnként csúsznak be olyan műsorok is, amelyek nem válnak sikeressé, nézetté. Hogyan élik meg, ha valami nem hozza a számokat és netán még a sajtó is lehúzza? A megrendelővel nincsenek ebből feszültségek?

Ilyen mennyiségű produkciónál valóban nem megvalósítható az, hogy minden sikeres legyen, tehát igen, vannak kevésbé sikeres sorozataink is. Azt az elvet valljuk, hogy a hibáinkból tanulunk, a sikereinkből pedig építkezünk. Ez azt jelenti, hogy ha van egy kevésbé sikeres műsor, akkor házon belül alapos, mély beszélgetéseket folytatunk a probléma gyökerének feltárására. Egy műsor sikeressége persze sok pilléren nyugszik a tartalom mellett: számít, hogy milyen környezetben kerül képernyőre, mi van előtte és utána, vagy hogy mi van az adott időpontban a konkurens csatornákon. És függ attól is, hogy milyen marketingkampány előzi meg a műsort, mennyire ismert a műsor indulása és mennyire találják meg a tévében. Mi gyártóként ebből csak a tartalmi részért felelünk és ilyen esetben is erre fókuszálunk.

Sokat segít az elemzéskor, hogy nálunk lehet ugyanaz a műsor két országban is képernyőn. Ilyenkor jól jön, hogy össze tudunk ülni a külföldi kollégáinkkal, hogy végigbeszéljük, mi lehetett az oka annak, hogy valami az egyik országban sikeres volt, máshol pedig kevésbé.

Beszélgetésünk elején már szót ejtettünk a legsikeresebb műsoraikról, de mi az, ami kevésbé lett sikeres?

Szlovákiában csináltuk meg tavalyelőtt a Magyarországon A Nagy Fogyás címen ismert tévéműsor helyi változatát, amihez nagyon jó kreatív csapatot sikerült összeállítanunk. Volt már tapasztalatunk ezzel a műsorral, amit nagyon jól sikerült integrálnunk a munkába, ám a műsor mégis csak közepes nézettséget hozott. Csalódottságunk abból adódott, hogy bár a műsor tartalmilag erős lett, de az elhelyezése nem volt szerencsés a műsorfolyamban, és lehet, hogy nem kapott annyi kommunikációs támogatást, hogy ismert legyen.

Ilyenkor tudnak tanácsokat adni a csatornának, hogy tegyenek rá plusz marketingköltséget? A csatornák nem próbálnak visszamutogatni, a gyártót hibáztatni?

Nyilván sosem feszültségmentes valamit létrehozni, mert mindig vannak különböző vélemények és meglátások, de mindannyian tudjuk, hogy közösen, ugyanazon a célon dolgozunk, hogy a műsor sikeres legyen. Mivel a hajó mindig egy, így mindig meg lehet találni, hogy ne egymásra mutogatásba torkoljon még ha ilyenekről beszélgetünk is, hanem előrevivők legyenek a beszélgetések.

Min dolgoznak manapság? Van néhány olyan dolog, amit elárulhatnak, vagy még minden szupertitkos?

Ahogyan említettem, itthon dolgozunk azon, hogy lehessen idén is Survivor, ám ez nem csak rajtunk múlik. Természetesen jó néhány dolog készül még a „kemencében”, ám azokról egyelőre nem beszélhetek…

Egyébként épp ezekben a napokban ért ért véget a ValóVilág 10. évada az RTLII-n, ami műsorkészítés szempontjából komoly, nehéz műfaj, hiszen gyakorlatilag élő műsorkészítés zajlott hónapokon keresztül megállás nélkül. Nagyon büszke vagyok kollégáimra a kemény, kitartó munkájukért.

ValóVilág 10, VV10
A napokban ért véget a VV10

Belföld után pedig kicsit külföld… Romániában készítjük jelenleg az idehaza Anyacsavar néven futott műsort, amivel kapcsolatban érdekesség, hogy a 27. évadánál tart. Ez a Paprika Studios történetének legtöbb évadot megélt, legsikeresebb műsorsorozata, ahol ott tartunk, hogy a korábbi, első évadokban még leányként résztvevő szereplők ezúttal már anyaként cserélnek helyet egymással. Ez a több generáción átívelő produkció a csatorna egyik legsikeresebb tartalma jelenleg is.

Mint a ValóVilág gyártói, mit gondolnak, hány évadnyi kraft van még ebben a realityben idehaza?

Azt gondolom, hogy bőven van még tartalék a VV-ben. A mostani évad megmutatta, hogy egy jól ismert, sok évadot megélt, régebbi formátumot is meg lehet úgy újítani, hogy sok nézőt ültessen a képernyőkhöz és le is kösse őket.  Ezt a nézettségi adatok is egyértelműen mutatták: többször lehetett látni, hogy az adott műsoridőben a VV volt a legnézettebb műsor a magyar kábeltelevíziós piacon.

Sőt azt is látni, hogy felhúzza a műsor az RTLII csatorna átlagos nézettségét.

Igen, nagy örömünkre szolgál látni, hogy a műsor milyen eredményeket ért el.

Mit lehetett ezen a műsoron újítani, fejleszteni?

A kreatív munka nagy része az RTL Magyarország kreatív csapatának az érdeme, de sok tekintetben közös munkáról van szó. A megújítás fókuszában az állt, hogy hogyan tudunk alkalmazkodni ahhoz, hogy a fiatalok a tartalom nagy részét már a közösségi médián keresztül fogyasztják. Jelenti ez azt is, hogy a műsor arculatát, megjelenését úgy alakítjuk ki, hogy kompatibilis legyen azzal, amit a közösségi felületeken megszokhattak, másrészt azt, hogy a közösségi médiát intenzív promóciós felületként használva húzzuk őket közelebb a műsorhoz, és ültessük le a képernyő elé.

Valóvilág plakát
Köszönetnyilvánítás a ValóVilág-stáb tagjainak plakáton. Fotó: Paprika Studios Facebook-oldal

Mi különbözteti meg önöket a többi műsorgyártótól?

Egyrészt nagyon komoly figyelmet fordítunk arra, hogy a nemzetközi piacot ismerjük és kövessük a történéseit. Tesszük ezt azért, hogy kiszűrjük azokat a tartalmakat, amelyek sikeresek lehetnek a régióban, valamint, hogy adaptáljunk új műsorgyártási technikákat, vagy éppen történetmesélési módszereket, amelyek a sikeres tartalmak sajátjai.

Másrészt az különböztet meg bennünket, hogy különböző vagy éppen ugyanazt a formátumot, sorozatot akár tízféle nyelven, többféle remake-ben megvalósítva is el tudjuk készíteni. Ez olyan összehangolt munka, amelyhez elengedhetetlen az a fajta rálátás a piacra, amit a Paprika Studios 10 országban (Románia, Szlovénia, Szerbia, Magyarország, Bulgária, Csehország, Szlovákia és a három balti országban, Észtországban, Lettországban és Litvánia) való jelenléte ad.

Erdős Ákos, a Paprika Studios vezérigazgatója interjút ad a Media1-nek
Fotó: Gazdag Éva

Miért pont ezek az országok lettek annak idején a célpontjaik és milyen irányba terveznek tovább terjeszkedni? Nyitnak az Egyesült Államok vagy Ázsia felé is?

Földrajzilag egyelőre ebben a régióban maradnánk. Közép-Európában most még egy ország, Lengyelország van még előttünk, ami nagyon izgalmas piac, hisz sok tartalom készül, ráadásul nagyon egyedi igényekkel. Reméljük, hamarosan felkerülhet az ország a térképünkre, de ez még hátravan.

Amiben szeretnénk még fejlődni, hogy hány országban kerül képernyőre általunk fejlesztett tartalom. Ahogy említettem, volt már olyan budapesti irodánkban kifejlesztett formátumötlet, amit utána Norvégiába adtunk el, egy ottani csatorna döntött úgy, hogy meg akarja valósítani. Litvániában készítettünk olyan műsorsorozatot, ami három évadon keresztül volt az ITV2 nevű nagy brit tévécsatorna képernyőjén, és közben Svédországban, valamint Dániában is vetítették azok általunk készített de helyi verzióit. Nemrég két filmünk elnyerte a Cseh Filmintézet támogatását, egyik ráadásul animáció, amivel eddig nem foglalkoztunk, de most ebben is kipróbáljuk magunkat.

A célunk tehát az, hogy minél több zsánerben legyenek olyan tartalmaink, amelyek akár a közép-kelet-európai régión kívül is a nézők elé kerülnek. Lesz, ahol csak service producerként veszünk részt, és olyan is – szándékom szerint egyre több – ahol önálló alkotóként vagy co-producerként.

Nem kezeljük proiritásként, de kacsingatunk a kontinensen kívülre is. Amerikai sorozatot készítettünk már itthon service produkcióként, és további hasonló munkákra is vannak felkéréseink. Hogy a Paprika Studios USA mikor fog megnyílni, azt még nem tudom, de kit tudja, lehet, hogy erre is sor kerül majd.

Little Chef - Szlovénia
Little Chef – Szlovénia

Mennyire találnak könnyen munkatársakat, tévés alkotókat? Könnyen be tud kerülni, aki izgalmasnak találja a televíziózás világát?

Sokszor emlegetjük házon belül, hogy a produkciós szakmában az emberek a legfontosabbak. Ezért nekünk mint vállalatvezetőknek a legfontosabb feladatunk, hogy ezeket az alkotókat, televíziós filmkészítési szakembereket megfelelően tudjuk motiválni, inspirálni, hogy jó minőségű, jól összerakott, kiváló tartalmak készülhessenek.

Ezen ambíciónk mentén indítottuk el a Hypewritert, egy úgynevezett alkotói pitch fórumot, ahová főként a régióból érkező íróktól, rendezőktől vagy akár szakmán kívüli, de tartalmi koncepcióval rendelkezőktől várunk sorozat koncepciókat, amelyeket egy nemzetközi zsűri bírál el. Az RTL Magyarország az első pillanattól mellénk állt partnerként ennek létrehozásában, velük karöltve sikerült együtt egy olyan tehetségvonzó rendezvényt létrehoznunk, ahova évi 150-200 pályázat érkezik.

A kapcsolódó eseményen több nagy nemzetközi médiavállalat tartalmi döntéshozója megfordul, hogy lássák a Hypewriter legjobbjainak prezentációját. Több olyan sorozat jött létre az elmúlt években, amit először itt mutattak be az alkotói. A tavalyi évben sajnos a pandémia miatt úgy döntöttünk, hogy kimarad a Hypewritert de bízom benne, hogy idén már fogjuk tudni folytatni ezt a kezdeményezést.

Hogyan tovább, milyen irányokba fordul a cég, vannak-e új csapásirányok?

Folyamatosan építkezünk földrajzilag és abban a tekintetben is, hogy milyen zsánerű tartalmakat fejlesztünk. Kiemelten igaz ez a fikciós műfajt illetően, hiszen ezek erősödését várom a régióban és Magyarországon is. Egyre több munkánk kapcsolódik ugyanakkor a televíziózáson kívüli világhoz, ugyanis úgynevezett márkázott tartalmakat (branded content), kisebb-nagyobb mini programokat, promóciós anyagokat is készítünk vállalatok számára. Ez olyan terep, ahol jól tudjuk használni az eddigi tudásunkat, jól kapcsolódik ahhoz, amiben régóta gyűjtünk tapasztalatot, mégis rejt magában újdonságot, lehetőséget ad a kollégáknak új kihívásokban való helytállásra, ami nagyon fontos a mi állandóan változó kreatív szakmánkban.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n. Iratkozzon fel hírlevelünkre, kövessen bennünket Facebookon és RSS segítségével, hogy ne maradjon le a legújabb tartalmakról!

Borító: Erdős Ákos, a nemzetközi Paprika Studios Csoport vezérigazgatója interjút ad videochaten a Media1.hu-nak. Fotó: Gazdag Éva
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!