Az e-kereskedelem a koronavírus világjárvány miatt már eddig is sosem látott mértékekben növekedett 2020-ban. Habár egyes szakértők szerint messze még a járvány vége, egyes előrejelzések már azt prognosztizálják, hogy a védőoltásoknak köszönhetően a hagyományos kiskereskedelmi modell 2021 harmadik negyedévében, a korlátozások várható lazításával visszatérhet. Ezzel együtt a következő időszakban még biztosan így is jelentős maradhat az online vásárlás szerepe, így aztán nem mindegy, hogy az érintett kereskedők meg tudják-e lovagolni a trendeket, és erre kellő időben fel tudnak-e készülni.
Három ilyen jelentős trendet gyűjtött össze a smartercx.com.
A közösségi média új kereskedelmi csatornává válik
Az egy ilyen fontos jelenség, hogy a social media egyre inkább fontossá válik az internetes értékesítésben.
Az e-kereskedelemben rejlő potenciált az Instagram is észlelte, és habár korábban is lehet vásárolni az oldalon, 2020-ban külön kis fület is kapott a felületén Shopping megnevezéssel és egy kis táska ikonnal. Ez a fül személyre szabott ajánlásokat kínál, és az influenszerek (népszerű tartalom-előállítók) által reklámozott termékek megvásárlását könnyíti meg. Korábban a Facebook is hasonló újítást vezetett be a Shop funkciójával.
Várható, hogy 2021 folyamán sok másik alkalmazás vagy közösségi oldal is – mint amilyen a WhatsApp vagy Facebook Messenger – szintén átveszi majd ezt a fejlesztést, ami új kereskedelmi csatorna létrejöttét eredményezheti.
Az előrejelzések szerint az ilyen típusú platformokon a kereskedelemre gyakorolt globális hatás 2020-tól számítva 2027-ig 30 százalékos növekedést is produkálhat, valamint a következő öt év folyamán hatszázmilliárdos biznisszé nőheti ki magát.
Intelligens hangszórók és mesterséges intelligencia
2017-ben a Google és az Amazon által kínált okos hangszórók eladásai kétmilliárd dolláros forgalmat generáltak az Amerikai Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. Előrejelzések szerint a következő egy évben, ez a szám akár a negyvenmilliárd dollárt is elérheti.
Egyébként jelenleg nagyjából kilencven millió amerikai használ ilyen típusú hangszórókat, vagyis az ott élő fogyasztók 34 százaléka.
Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak ki kell alakítaniuk a voice, azaz hang stratégiájukat.
AI
Végül, de nem utolsósorban nem árt odafigyelni arra, hogy idén várhatón még fontosabbá válik az e-kereskedelemben a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI) is. Ez lehetővé teszi a bevételek maximalizálását, hiszen így egyre inkább a vevők igényeihez igazodhat a számukra fókuszba helyezett tartalomkínálat a keresésekkor, illetve különböző megoldások segíthetik az értékesítés folyamatát, például felgyorsítható a felmerülő kérdések megválaszolása a chatrobotok segítségével.
Az e-kereskedelmet meghatározó trendekről és a mesterséges intelligencia kiemelkedő szerepéről ajánljuk nemrég megjelent cikkünket. Az online vásárlások trendjeiről beszélgetünk szakértőnkkel, Palocsay Gézával, az Adevinta Hungary ügyvezetőjével a Media1 következő, február 1-jén jelentkező műsorában is, ahol tippeket adunk ahhoz is, hogyan érdemes elindulni, ha valaki most szeretne webshopot indítani.
További hírek olvashatók a Media1.hu-n, ahol épp most számoltunk be arról is, milyen nagyot nőtt a divatiparban az e-kereskedelem.