A Deloitte a Media1-hez is eljuttatott elemzése szerint Amazonnak kapóra jöttek a kijárási korlátozások és az e-kereskedelem szárnyalása: a cég bevételei a harmadik negyedévben 37 százalékot növekedtek. Ahhoz, hogy ki tudja szolgálni a megnövekedett keresletet, 100.000 szezonális munkással növelnie kellett munkavállalóinak számát. A vállalat felhőszolgáltatásokkal foglalkozó egysége is 29 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el.

Az Apple is a vártnál erősebb pénzügyi eredményekről számolt be. Igaz, az iPhone 12 készülék megjelenése csúszott, így a tavalyi év azonos időszakához képest 21 százalékkal kevesebb bevétele származott az okostelefonok eladásaiból, a csúszást azonban ellensúlyozta, hogy a Mac számítógépek és iPad-ek iránt az otthoni munkavégzés miatt megnőtt a kereslet.

Fotó: Zhiyue Xu / Unsplash
Ezzel szemben a Samsung 50 százalékkal növelte eladásait az okostelefon szegmensben, bár az elkövetkező időszakban visszaesésre számít.
Sokat segít a felhő
A vártnál jobb eredményeket bejelentő cégekben közös, hogy felhőszolgáltatásokat is kínálnak: az Amazon mellett a Microsoft és a Google anyacége, az Alphabet; vagy jatékkonzolokat, játékokat és kiegészítőket gyártanak vagy forgalmaznak: a Sony és a Microsoft legújabb konzolja nemrégiben került a boltok polcaira.
Azonban változó, hogy ezek a szegmensek mennyire tudják ellensúlyozni a más szegmensekben tapasztalható visszaeséseket.

Nem úgy nőtt a Netflix, ahogy azt várták
A Magyarországon is ismert médiacégek közül a Netflix ugyan globálisan növelte 2,2 millió fővel az előfizetői számát, azonban ez a várt növekedéstől elmaradt. A zeneszolgáltató Spotify ugyancsak növelte felhasználói számait, az ingyenes és a fizetős szegmensben is, ezzel párhuzamosan a bevételek is növekedtek 14 százalékot a negyedévben.
A technológiai cégekkel szemben az amerikai tőzsdén jegyzett legnagyobb távközlési szolgáltatók esetén elég vegyes a kép. Van, ahol a roaming díjak és bevételek csökkenése, valamint az eszközeladások elmaradása miatt romlott a pénzügyi teljesítmény, míg más szolgáltatók az üzleti szolgáltatási szegmensekben növelni tudták a bevételeiket.

Forrás: Deloitte
„A technológiai cégek teljesítménye, és tőzsdei értékelése messze meghaladja a másik két szegmensét. A legértékesebb technológiai vállalatok majdnem tízszer annyit érnek, mint média és telekommunikációs versenytársaik”
– mondta Simonyi Dénes, a Deloitte szakértője. Az előbbi szegmens legnagyobb tíz szereplője összesen több mint 9 billió dollárt ért, míg a másik kettő 900, illetve 1000 milliárd dollárt.

Kinyílt az olló
A különbség már a válság előtt is nagy volt: egy éve a tíz legértékesebb technológiai cég a TMT (telekommunikációs, média és technológia) szektor top 30 vállalat összértékének 76 százalékát adta, ami 2020 november elejére már 82 százalékra nőtt. Az olló további nyílásában nagy szerepet játszott, hogy míg a technológiai cégek ledolgozták a márciusi veszteségeket, és 32 százalékkal növelték értéküket január óta, addig a telekommunikációs és média cégek értéke még mindig 9-10 százalékkal a januári csúcsok alatt van.

Forrás: Deloitte
„Több, egymással összefüggő oka is lehet ennek a jelenségnek. A technológiai cégek jellemzően olyan megoldásokat kínáltak vagy kínálnak, melyek támogatták a munkaerő számottevő részét érintő otthoni munkavégzést, akár vállalati, akár fogyasztói oldalról. Ezzel szemben a médiapiacon több bevételi forrást teljesen ellehetetlenítettek a lezárások (gondoljunk csak a mozik helyzetére, vagy a filmek és sorozatok forgatásának nehézségeire), más fogyasztói kiadások pedig luxussá váltak egy olyan világban, ahol egyre többen veszítették el munkájukat” – emelte ki Simonyi Dénes.
Szerinte a technológiai cégek, kiemelve a felhőszolgáltatókat, olyan megoldásokat kínáltak a vállalatoknak és fogyasztóknak egyaránt, amelyek magas növekedési potenciállal rendelkeznek. A telekommunikációs cégek ezzel szemben már telített piacokon dolgoznak, ahol a szolgáltatásaik nem jelentenek újdonságot.
„Az első COVID-hullám tapasztalatait figyelembe véve még mindig nehéz megjósolni a jövőbeli trendeket. A legtöbb elemző egyetért abban, hogy a technológiai vállalatok túlértékeltek, az ekkora mértékű növekedésüket nem mindig támasztja alá a (még így is erős) teljesítményük. Mi sem illusztrálja ezt jobban, mint a Zoom esete: a telekonferencia megoldásokat kínáló cég értékelése az egekbe szökött, az év elejétől számítva az októberi csúcsig több mint 700 százalékot nőtt, majd a november elején bejelentett pozitív vakcina hírek hatására egy nap alatt több mint 17 százalékot esett”
– említett egy konkrét példát a szakértő. Ám hozzátette: amíg nem kezdődik meg a lakosság beoltása egy tömeggyártásra alkalmas vakcinával, addig várhatóan nem kell aggódniuk a technológiai cégeknek – a világnak továbbra is szüksége lesz a megoldásaikra.
További hírek találhatók a Media1-en!