fbpx
Balogh Krisztina, az Index újságírója, az M1 volt riportere

Az Indexhez igazolt az MTVA által perrel fenyegetett egykori közmédiás riporter

Az Index newsroomjának tagjaként folytatja karrierjét Balogh Krisztina, az M1 egykori riportere, aki tavaly sajátos hangú „sajnálkozó” levélben vágott vissza Papp Dánielnek, az MTVA vezérigazgatójának, miután az állami médiaóriás vezetősége perrel fenyegette, amiért beszámolt arról, hogyan engedelmeskedik a Közmédia a Fidesz utasításainak, illetve hogyan sérülnek a közszolgálati alapelvek.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról tegnap a Media1 is beszámolt, a maffia működéséhez hasonlította egy meg nem nevezett közmédiás munkatárs az MTVA működését a Szabad Európának, illetve több, inkognitója megőrzését kérő köztévés forrás arról is beszámolt, hogyan próbálják a közmédiánál letompítani, hogy egyre súlyosabb idehaza a koronavírus-járvány miatti helyzet, vagy hogy speciális engedélyekre van szükség bizonyos személyek és témák kapcsán, egyes témák pedig eleve tiltólistásak. A Szabad Európa foglalkozott azzal is, hogy az M1 Híradó sokáig nem volt hajlandó bemondani, hogy Donald Trump elvesztette az amerikai elnökválasztást, azt Joe Biden nyerte, pedig a világ vezető médiumaiban ekkoriban ez már mindenütt hír volt, a szavazatok alapján ugyanis a végeredmény teljesen nyilvánvalóvá vált.

A Szabad Európa cikkét a Media1-hez hasonlóan leszemlézte az Index is. A szemlét az Indexnél Balogh Krisztina készítette. Ő néhány éve maga is személyesen megtapasztalta már, milyen állapotok uralkodnak az állami médiavállalatnál, sőt nevét is felvállalva nyilatkozott erről tavaly.

Balogh 2018 végéig ugyanis az M1-nél volt riporter. A vállalatnál zajló egyre vállalhatatlanabb folyamatokat megelégelve és a 2018 decemberében, az MTVA Kunigunda útján lévő épületében kialakult, biztonsági őrök és az országgyűlési képviselők közötti erőszakba torkolló konfliktus után döntött a távozása mellett. Később maga is kitálalt, milyen állapotok jellemezték ottlétekor a közmédiát. Balogh annak idején arról beszélt a 444-nek, hogy

  • a közmédia egyes szerkesztői a szájukba adják a politikai riportereknek a kérdéseket,
  • elvárás, hogy a baloldali politikusokat nevetséges színben tüntessék fel,
  • nyílt titok, hogy a kommunikációs államtitkárságról küldik meg a használandó szövegpaneleket,
  • sőt még a kulturális műsorok szerkesztése során is azt várták tőle, hogy migránsozzon,
  • az életmód típusú blokkokban sem szólalhattak meg a kormánnyal kritikus közéleti szereplők.
Biztonsági őrök Varju László (DK) országgyűlési képviselővel az MTVA épületében
Biztonsági őrök Varju László (DK) országgyűlési képviselővel az MTVA épületében

Perrel fenyegették, visszavágott

Balogh tavalyi nagy port kavart megszólalása után perrel fenyegette őt a közmédia, mondván a vállalat jó hírnevét, illetve üzleti titkot sérthetett, amikor arról beszélt, hogyan engedelmeskedik a közmédia a Fidesz utasításainak, illetve hogyan sérülnek a közszolgálati alapelvek.

Az M1 volt riportere a perrel való fenyegetés hatására azután sajátos hangú „sajnálkozó” levélben vágott vissza Papp Dánielnek, az MTVA vezérigazgatójának. Ezt írta levelében, melyet nyilvánosságra is hozott:

„Mélyen tisztelt Papp Dániel Vezérigazgató Úr! 

Sajnálom, ha bármilyen módon azt a látszatot keltettem, hogy az M1 esetében nem egy objektív, pártatlan, kiegyensúlyozott hírcsatornáról van szó, hanem a kormányzó Fidesz-KDNP kampányeszközéről. 

Valójában be kell látnom, hogy ez a sugallat hamis, szemben az MTVA teljesen tényalapú tájékoztatásával, ezért elismeréssel kell adóznom kollégáim fáradhatatlan oknyomozó tevékenységéért, amellyel részletesen bemutatták és felgöngyölítették az olyan korrupciógyanús történeteket, mint a trafikmutyi, a Microsoft-botrány vagy az Elios-ügy. A közszolgálatiság mércéje szerint feltárták azt is, hogy miből gazdagodott meg hirtelen a miniszterelnök egykori gázszerelője, Mészáros Lőrinc, vagy veje, Tiborcz István. 

Örömmel láttam, hogy a köztévében egyáltalán nem érvényesül kettős mérce – ugyanolyan vehemenciával számolnak be az ellenzéki Czeglédy Csaba bírósági ügyéről, mint teszik azt a kormánypárti Mengyi Roland, Simonka György illetve Mondok József esetében. Így az M1 méltán említhető egy lapon a közismerten független, nemzetközi tekintetben mértékadó észak-koreai, venezuelai és szaúd-arábiai közszolgálati csatornákkal. Tanúsíthatom, hogy az MTVA-nál töltött időszakban sosem szembesültem teljes cenzúrával, hiszen mindig szabadon írhattam le azokat a tényeket, amelyek a kormány mondanivalóját alátámasztják. 

Értékelem továbbá, hogy az M1 továbbra is rendszeresen bemutat olyan súlyos és megvitatandó társadalmi problémákat, mint amilyen a gyermekszegénység, a lakhatási válság, vagy a vidéki falvak elnéptelenedése. Sajnos léteznek ugyanis olyan csatornák is Magyarországon, ahol csak akkor szólaltatnak meg kiszolgáltatott embereket, mikor azok a csok vagy a rezsicsökkentés miatt hálálkodnak a luxusjachtokon urizáló politikai elitnek. 

De mindezeknél nagyobbra becsülöm az MTVA-ban, hogy kampányszlogeneket ismételgető megmondóemberek helyett hozzáértő elemzőket hívnak szakérteni a közéleti műsoraikba. Különös figyelmet fordítanak arra, hogy a vendégek minél több létező véleményt megjelenítsenek, és ne csak a kormánnyal egybecsengő üzeneteket szajkózzák. Milyen unalmas is lenne. Annyira őszintén kérek bocsánatot a cégtől, mint amilyen őszintén igyekszik betartani az MTVA a közszolgálatiság alapelveit.

Barátsággal,
Balogh Krisztina,
volt munkavállaló”

Balogh Krisztina idén októberben állt munkába az Indexnél, első írásai itt találhatók.

Balogh Krisztina 2016 augusztusában 23 évesen, gyakornokként került az M1 nemzeti hírtévéhez. 2018 végi távozásakor azt mondta, óriási stigmaként élte meg egy idő után, hogy a közmédiának dolgozik.

Maffiához hasonlította az MTVA működését a Szabad Európának egy közmédiás forrás | Media1

A Szabad Európa hosszú cikkben, részletesen foglalkozik azzal, vajon miért sugároznak a köztévében olyan híreket, amelyekkel enyhébbnek igyekeznek bemutatni a koronavírus miatti magyarországi helyzetet, és hogy az M1 miért nem számolt be a tények alapján az amerikai elnökválasztásról, amikor azt más médiumok már megtették. Az MTVA nem reagált az Amerikai Kongresszus által finanszírozott internetes lap kérdéseire.

További hírek találhatók a Media1-en.

Szóljon hozzá!