M1 - Híradó

Maffiához hasonlította az MTVA működését a Szabad Európának egy közmédiás forrás

A Szabad Európa hosszú cikkben, részletesen foglalkozik azzal, vajon miért sugároznak a köztévében olyan híreket, amelyekkel enyhébbnek igyekeznek bemutatni a koronavírus miatti magyarországi helyzetet, és hogy az M1 miért nem számolt be a tények alapján az amerikai elnökválasztásról, amikor azt más médiumok már megtették. Az MTVA nem reagált az Amerikai Kongresszus által finanszírozott internetes lap kérdéseire.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A nemrég elindult szabadeuropa.hu írásának már a címében azzal vádolják a magyar állami médiavállalatot, hogy a maffiához hasonló hierarchiával üzemel. Azt írják, kézi vezérléssel és válogatott módszerekkel viszik át a felsőbb akaratot.

Sokáig nem mondták be, hogy Orbán szövetségese elvesztette az amerikai elnökválasztást

A Szabad Európa írása szerint jellemző, hogy az M1 Híradója egy nap késéssel tájékoztatta a nézőket az amerikai elnökválasztás eredményéről. Bár már a legtöbb médium ekkor beszámolt róla, hogy Donald Trump elvesztette a választásokat, a közmédia ezt vonakodott megtenni, mert szerintük még nem hirdették ki a hivatalos végeredményt, holott a szavazatok és számok alapján Joe Biden már egyértelműen győzött.

Arról viszont részletesen beszámolt a csatorna, hogy Donald Trump szerint „tömeges csalások” történtek a választások kapcsán. A Szabad Európa megemlítette azt is, hogy a Magyar Hangban megjelent egy cikk, amelyben az volt olvasható, hogy szerkesztői utasítás volt, hogy

„semmikképpen se hirdessenek győztest!”

Kiemelten fontos a média a Fidesz-kormánynak

A Szabad Európa írásában úgy véli, hogy a Fidesz-kormánynak kiemelten fontos a média, ezen belül pedig a Közmédia a kormány legfontosabb információs csatornája, és amióta rendszeresen foglalkoznak a migrációval mint témával, egyre inkább felértékelődött a külpolitikai hírek szerepe. A lapnak három forrás nyilatkozott arról, hogy milyen az MTVA külpolitikai rovatánál dolgozni. (A források nevei nem derülnek ki, mindössze P., S. és F. betűkkel jelölik őket a cikkben.)

Szijjártó Péter az M1 egy korábbi hírműsorában a migrációról Fotó: M1 Ma Reggel / Youtube
Szijjártó Péter az M1 egy korábbi hírműsorában a migrációról Fotó: M1 Ma Reggel / Youtube

Az egyik informátor azt mondta a Szabad Európának, hogy amikor az MTVA 2014-ben saját hírcsatornát indított és dolgozókat kerestek a médium elindításához „boldog boldogtalant behívtak. Megkerestek mindenkit, akit elértek.”

„Két-három hetente jöttek új emberek, róluk már nem tudtuk, hogyan kerültek be. Ahogy közeledett a március, egyre fiatalabbak jöttek. Januárban még tapasztaltabb harmincasokat, márciusban viszont már huszonéves gyakornokokat vettek fel, de volt egy épphogy leérettségizett, 19 éves kolléga is.”

– tette hozzá a lap forrása.

Kihagyott témák, speciális engedélyek és elvárások

P. arról beszélt a Szabad Európának, hogy a manipuláció legegyszerűbb módja, ha egy fontosnak számító témát egyszerűen nem közölnek le, vagy bizonyos, megbízhatóbbnak tartott szerkesztők kapják meg a témát.

F. szerint kezdetben nem volt olyan téma, amelyről kimondták volna, hogy azzal nem lehet foglalkozni. Így emlékszik vissza:

„mindent be lehet mutatni legalább két olvasatból. Lehetett anyagot csinálni a melegekről, civil szervezetekről vagy a menekültválságról is, csak a megfelelő módon, és egyeztetés után.”

Ez az állapot azonban idővel változott, és néhány téma, például a különböző emberi jogi mozgalmak vagy Greta Thunberg szerepléséhez fűződő hírekhez külön engedély kellett. P. állítása szerint a felelős szerkesztők megszűrik a témákat, és a kényesebb anyagokat olyannak adják, aki kérés nélkül megcsinálja.

„A klímamozgalomról készült anyagból például rendre kivágták Greta Thunberget vagy előre szóltak, hogy be se tegyük őt. Ilyenkor persze lehet arra hivatkozni, hogy túl hosszú lett az anyag, de ezek a kivágások elég tendenciózusak voltak. Olyan anyagom is volt, ami végül egyáltalán nem került adásba”

– mondta P.

A források említettek öncenzúrát is, amikor inkább el sem kezdenek foglalkozni egy anyaggal, mert pontosan tudják, hogy az nem mehet adásba, hiába van hírértéke. Elmondták továbbá, hogy a napi szerkesztők gyakran mentek oda dolgozókhoz és szóban, virágnyelven kérték őket arra, mit is várnak el egy adott hír kapcsán.

„Soha nem fogalmaztak konkrétan úgy, hogy »tudod a Fidesz érdekei szerint, dolgozunk és ezt így kéne«, hanem úgy, hogy »hát, igény támadt erre«, meg ilyenek… a maffiában lehet hasonló, gondolom…”

– mondta az egyik informátor.

Folyamatosan romlik a helyzet a Közmédiánál

Azt minden forrás megemlítette, hogy időnként legfelülről kaptak utasítást, a Pitbull becenéven is emlegetett Németh Zsolt csatornaigazgatótól. Az ő kéréseire tréfásan csak „nézői kérésként” hivatkoznak a szerkesztőségben.

A források állítása szerint konkrét cenzúra is előfordult, például amikor utólag szóltak le, hogy egy hírt vegyenek ki a Híradóból. Szerintük ilyenkor az utasítást a szervezeten kívülről kapták, mert gyakran hallották, hogy Németh Zsolt, a csatorna első embere úgy fogalmazott: „azt mondták nekünk”, vagyis feltételezhetően ilyen esetben máshonnan jött az instrukció.

Az elmondások alapján az idő előrehaladtával a helyzet egyre csak romlik az M1 Híradó külpolitikai rovatánál, és egyre többet szólnak bele a szerkesztők munkájába. A dolgok odáig fajultak, hogy az amerikai elnökválasztásról szóló híreket is jóvá kellet hagyatni. Többek között ezzel is magyarázható az, hogy a mostani amerikai elnökválasztás híreiről késve tájékoztatták a nézőket.

A Szabad Európa egyébként kereste az MTVA-t, hogy értesülésükre hivatalos reakciót kapjanak, de a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap sajtóirodájától nem kaptak választ a kérdéseikre. A lap cikkében további részletek és más állítások is olvashatók a közmédiával kapcsolatban.

Az Indexhez igazolt az MTVA által perrel fenyegetett egykori közmédiás riporter | Media1

Az Index newsroomjának tagjaként folytatja karrierjét Balogh Krisztina, az M1 egykori riportere, aki tavaly sajátos hangú „sajnálkozó” levélben vágott vissza Papp Dánielnek, az MTVA vezérigazgatójának, miután az állami médiaóriás vezetősége perrel fenyegette, amiért beszámolt arról, hogyan engedelmeskedik a Közmédia a Fidesz utasításainak, illetve hogyan sérülnek a közszolgálati alapelvek.

További hírek olvashatók a Media1.hu-n!

Borítókép: Részlet az M1 Híradóból. Fotó: M1 – Híradó / YouTube
Szóljon hozzá!