online vásárlás

Óriási növekedésben a hazai e-kereskedelem, és ez még csak a kezdet

A Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös e-kereskedelmi kutatása alapján a hazai internetes kiskereskedelmi forgalom 2019-ben tizenhét százalékos növekedéssel elérte a 781 milliárdot. Előrejelzésük szerint az online kereskedelem forgalma 2024-re meghaladhatja akár az 1700 milliárd forintot is. A felmérésből további, az online vásárlással kapcsolatos részletekre is fény derült.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

781 milliárd forint összegben vásároltak tavaly a magyarok az internetes kiskereskedelemben, ami 17 százalékos növekedést jelentett 2018-hez képest. Az előrejelzés szerint a belföldi online e-kereskedelmi forgalom 2020-ban 950 milliárd forint környékén alakul majd.

A Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös előrejelzése szerint 2024-re túlszárnyalhatja az internetes kereskedelem forgalma az 1700 milliárd forintot is.

Még a nem túl bizakodó becslések is 1,6-szoros növekedést jósolnak 2024-re, de egyesek szerint akár 2,4-szeresére is emelkedhet az e-kereskedelem forgalma. Az a következtetés is levonható a kutatásból, hogy a napjainkban tapasztalt 7,6 százalékos online vásárlási arány öt éven belül 10,4-11,6 százalék között is lehet.

A Reacty Digital és az eNET közös e-kereskedelmi kutatásának megállapításait tartalmazó infografika
A Reacty Digital és az eNET közös e-kereskedelmi kutatásának megállapításait tartalmazó infografika

20 ezer forint volt az átlagos kosárérték

A kutatás szerint a termékek és a szolgáltatások esetében is elmondható,hogy a fiatalok és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők vásárolnak többféle kategóriából online. A leginkább kelendő termékkategóriák között van a ruházat, a számítástechnika, a szórakoztatóelektronika, a szolgáltatások, szállásfoglalás, építkezés vagy felújítás és az ételrendelés.

A kategóriákon belüli termékek közül a legnépszerűbbek a ruházat, a cipő és a táska (57 százalék), a mobiltelefon és kiegészítők (56 százalék), illetve a játék és ajándék (52 százalék). A szolgáltatások szektorában különösen felkapott a szállásfoglalás (60 százalék), ezt követi a belépőjegy (mozi vagy kiállítás) (44 százalék), valamint a biztosítás (37 százalék).

Az online vásárlások átlagos kosárértéke 2019-ben megközelítette a 20 ezer forintot. A legmagasabb kosárérték az építkezés/felújítás kategóriában figyelhető meg, míg a legalacsonyabb az ételrendelés esetén.

A kutatásból az is kiderül, hogy a rendelt termékkategóriák száma is növekszik, mivel egy átlagos vásárló hétféle termékcsoportból vásárolt már online legalább egyszer élete során.

Magyarországon egyre sűrűbben, de csak kis tételben vásárolnak online

A 18 és 79 év közötti korcsoportban a magyarok közül tízből kilencen vásároltak már valamit online. Az utóbbi időben növekvő tendencia figyelhető meg a heti, illetve havi vásárlók arányát illetően, vagyis egyre gyakoribbak a rendelések. A legtöbbször ötezer forint alatti rendelésekről van szó, és ha az áru többe kerül, csökken a vásárlások gyakorisága.

Az előző évek vásárlási adataiból az is látszik, hogy nő a kereslet az egészség és wellness, a háztartási gép és fehéráru, illetve a szépségápolás és kozmetikum termékcsoportok termékei és szolgáltatásai körében. A meleg ételek és élelmiszerek online vásárlása is kiemelkedő mértékben nőtt 2020-ban. Ez már részben a koronavírus-járvány miatt alakulhatott így.

Szolgáltatást is egyre több magyar vásárol online. Egy átlagos vásárló négyféle szolgáltatást vett már életében interneten.

Megnőtt a biztonságos vásárlás szerepe

Tavaly óta másfélszeresére nőtt azok aránya, akik a számukra nem megfelelő fizetési vagy szállítási módok miatt nem vásárolnak meg egy terméket egy adott webáruházban. A 18-79 év közöttiek 60 százalékával fordult már elő, hogy el sem kezdte, vagy megszakította vásárlását azért, mert nem talált számára megfelelő fizetési módot, míg a szállítási módok esetében 49 százalék volt ez az arány.

Online vásárláskor a készpénzmentes fizetést (elsősorban bankkártyával) részesítik előnyben legtöbben (45%), de az utánvétes fizetés továbbra is népszerű. Igaz, ebben az esetben is megfigyelhető egyfajta eltolódás a készpénzmentesség irányába, egyre többen fizetnek kártyával a futárnál, ha erre lehetőségük van. Egy átlagos webáruház egyébként négyféle fizetési lehetőséget ajánl. A legszélesebb körben elérhető megoldás a készpénzes utánvét, illetve a banki átutalás, ami azt mutatja, hogy a kínált és a fogyasztók által kedvelt fizetési módok nem minden esetben vannak összhangban.

A szállítási mód kiválasztásánál a szállítási díj mértékének kiemelkedő szerepe van. Azt viszont, hogy a házhoz szállítás egy szolgáltatás, amit meg kell fizetni, az internetes vevők 83 százaléka elfogadja.

A kutatás szerint a futárszolgálatos szállítás (80 százalék) évek óta a legnépszerűbb, ezenkívül a személyzettel rendelkező átvételi pontokat (38 százalék) és a postai szállítást (36 százalék) kedvelik a legtöbben. A csomagautomaták (27 százalék) népszerűsége lassan, de biztosan növekszik az utóbbi években. Egy átlagos hazai webáruház háromféle szállítási módot ajánl vásárlóinak. Tízből kilenc helyen elérhető a futáros házhoz szállítás és minden második webshop ad lehetőséget személyes bolti átvételre is.

Főleg férfiak, fiatalok és az online gyakran vásárlók rendelnek külföldről

Az online vásárlók fele a belföldi webáruházakból rendel, de lassan emelkedik azok aránya is, akik külföldről vásárolnak (58 százalék). A külhoni rendelés inkább a férfiakra, a fiatalokra és az online gyakran vásárlókra jellemző. A három legkedveltebb külföldi webáruház az eBay (58 százalék), az AliExpress (49 százalék) és a Wish (48 százalék).

Sokan próbálják ki a külföldi rendelést, de ezek száma bizonyos idő elteltével folyamatosan csökken, illetve az is elmondható, hogy a magyarok kisebb összegben vásárolnak online külföldről. Legtöbbször háromezer forint alatt. A határon túli online vásárlás mellett két indok a leggyakoribb: az alacsony ár, illetve hogy olyan termékhez is hozzájuthat a fogyasztó, ami Magyarországon nem kapható.

A hazai webáruházak most egyébként komoly előnyt élveznek, ugyanis a koronavírus-járvány kitörésével párhuzamosan visszaesett a külföldről való rendelés.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n!

Borítókép: Pexels

A Media1 E-kereskedelem rovatának támogatója a Jófogást, Használtautó.hu-t és az Autónavigátor.hu-t működtető Adevinta Hungary. (x)

 

Szóljon hozzá!