online vásárlás

Óriási növekedésben a hazai e-kereskedelem, és ez még csak a kezdet

A Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös e-kereskedelmi kutatása alapján a hazai internetes kiskereskedelmi forgalom 2019-ben tizenhét százalékos növekedéssel elérte a 781 milliárdot. Előrejelzésük szerint az online kereskedelem forgalma 2024-re meghaladhatja akár az 1700 milliárd forintot is. A felmérésből további, az online vásárlással kapcsolatos részletekre is fény derült.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

781 milliárd forint összegben vásároltak tavaly a magyarok az internetes kiskereskedelemben, ami 17 százalékos növekedést jelentett 2018-hez képest. Az előrejelzés szerint a belföldi online e-kereskedelmi forgalom 2020-ban 950 milliárd forint környékén alakul majd.

A Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös előrejelzése szerint 2024-re túlszárnyalhatja az internetes kereskedelem forgalma az 1700 milliárd forintot is.

Még a nem túl bizakodó becslések is 1,6-szoros növekedést jósolnak 2024-re, de egyesek szerint akár 2,4-szeresére is emelkedhet az e-kereskedelem forgalma. Az a következtetés is levonható a kutatásból, hogy a napjainkban tapasztalt 7,6 százalékos online vásárlási arány öt éven belül 10,4-11,6 százalék között is lehet.

A Reacty Digital és az eNET közös e-kereskedelmi kutatásának megállapításait tartalmazó infografika
A Reacty Digital és az eNET közös e-kereskedelmi kutatásának megállapításait tartalmazó infografika

20 ezer forint volt az átlagos kosárérték

A kutatás szerint a termékek és a szolgáltatások esetében is elmondható,hogy a fiatalok és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők vásárolnak többféle kategóriából online. A leginkább kelendő termékkategóriák között van a ruházat, a számítástechnika, a szórakoztatóelektronika, a szolgáltatások, szállásfoglalás, építkezés vagy felújítás és az ételrendelés.

A kategóriákon belüli termékek közül a legnépszerűbbek a ruházat, a cipő és a táska (57 százalék), a mobiltelefon és kiegészítők (56 százalék), illetve a játék és ajándék (52 százalék). A szolgáltatások szektorában különösen felkapott a szállásfoglalás (60 százalék), ezt követi a belépőjegy (mozi vagy kiállítás) (44 százalék), valamint a biztosítás (37 százalék).

Az online vásárlások átlagos kosárértéke 2019-ben megközelítette a 20 ezer forintot. A legmagasabb kosárérték az építkezés/felújítás kategóriában figyelhető meg, míg a legalacsonyabb az ételrendelés esetén.

A kutatásból az is kiderül, hogy a rendelt termékkategóriák száma is növekszik, mivel egy átlagos vásárló hétféle termékcsoportból vásárolt már online legalább egyszer élete során.

Magyarországon egyre sűrűbben, de csak kis tételben vásárolnak online

A 18 és 79 év közötti korcsoportban a magyarok közül tízből kilencen vásároltak már valamit online. Az utóbbi időben növekvő tendencia figyelhető meg a heti, illetve havi vásárlók arányát illetően, vagyis egyre gyakoribbak a rendelések. A legtöbbször ötezer forint alatti rendelésekről van szó, és ha az áru többe kerül, csökken a vásárlások gyakorisága.

Az előző évek vásárlási adataiból az is látszik, hogy nő a kereslet az egészség és wellness, a háztartási gép és fehéráru, illetve a szépségápolás és kozmetikum termékcsoportok termékei és szolgáltatásai körében. A meleg ételek és élelmiszerek online vásárlása is kiemelkedő mértékben nőtt 2020-ban. Ez már részben a koronavírus-járvány miatt alakulhatott így.

Szolgáltatást is egyre több magyar vásárol online. Egy átlagos vásárló négyféle szolgáltatást vett már életében interneten.

Megnőtt a biztonságos vásárlás szerepe

Tavaly óta másfélszeresére nőtt azok aránya, akik a számukra nem megfelelő fizetési vagy szállítási módok miatt nem vásárolnak meg egy terméket egy adott webáruházban. A 18-79 év közöttiek 60 százalékával fordult már elő, hogy el sem kezdte, vagy megszakította vásárlását azért, mert nem talált számára megfelelő fizetési módot, míg a szállítási módok esetében 49 százalék volt ez az arány.

Online vásárláskor a készpénzmentes fizetést (elsősorban bankkártyával) részesítik előnyben legtöbben (45%), de az utánvétes fizetés továbbra is népszerű. Igaz, ebben az esetben is megfigyelhető egyfajta eltolódás a készpénzmentesség irányába, egyre többen fizetnek kártyával a futárnál, ha erre lehetőségük van. Egy átlagos webáruház egyébként négyféle fizetési lehetőséget ajánl. A legszélesebb körben elérhető megoldás a készpénzes utánvét, illetve a banki átutalás, ami azt mutatja, hogy a kínált és a fogyasztók által kedvelt fizetési módok nem minden esetben vannak összhangban.

A szállítási mód kiválasztásánál a szállítási díj mértékének kiemelkedő szerepe van. Azt viszont, hogy a házhoz szállítás egy szolgáltatás, amit meg kell fizetni, az internetes vevők 83 százaléka elfogadja.

A kutatás szerint a futárszolgálatos szállítás (80 százalék) évek óta a legnépszerűbb, ezenkívül a személyzettel rendelkező átvételi pontokat (38 százalék) és a postai szállítást (36 százalék) kedvelik a legtöbben. A csomagautomaták (27 százalék) népszerűsége lassan, de biztosan növekszik az utóbbi években. Egy átlagos hazai webáruház háromféle szállítási módot ajánl vásárlóinak. Tízből kilenc helyen elérhető a futáros házhoz szállítás és minden második webshop ad lehetőséget személyes bolti átvételre is.

Főleg férfiak, fiatalok és az online gyakran vásárlók rendelnek külföldről

Az online vásárlók fele a belföldi webáruházakból rendel, de lassan emelkedik azok aránya is, akik külföldről vásárolnak (58 százalék). A külhoni rendelés inkább a férfiakra, a fiatalokra és az online gyakran vásárlókra jellemző. A három legkedveltebb külföldi webáruház az eBay (58 százalék), az AliExpress (49 százalék) és a Wish (48 százalék).

Sokan próbálják ki a külföldi rendelést, de ezek száma bizonyos idő elteltével folyamatosan csökken, illetve az is elmondható, hogy a magyarok kisebb összegben vásárolnak online külföldről. Legtöbbször háromezer forint alatt. A határon túli online vásárlás mellett két indok a leggyakoribb: az alacsony ár, illetve hogy olyan termékhez is hozzájuthat a fogyasztó, ami Magyarországon nem kapható.

A hazai webáruházak most egyébként komoly előnyt élveznek, ugyanis a koronavírus-járvány kitörésével párhuzamosan visszaesett a külföldről való rendelés.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n!

Borítókép: Pexels

A Media1 E-kereskedelem rovatának támogatója a Jófogást, Használtautó.hu-t és az Autónavigátor.hu-t működtető Adevinta Hungary. (x)

 

Szóljon hozzá!