Szijjártó Péter miniszteri szobája

Ezúttal az RTL Klub Híradója került a kormány és az őt kiszolgáló médiumok revolvertüzébe

Az igazságügyi miniszter az Euronews nemzetközi hírcsatorna elleni lejáratással próbálkozó, de öngóllal végződő Facebook-bejegyzése után Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is manipulálva próbál lejáratni egy nem kormánypárti médiumot, méghozzá az RTL Klub Híradóját. A NER néhány sajtóterméke is becsatlakozott, fikciós elemekkel bővítve a miniszter közlését, de a történtek hatására legalább a NER-olvasók is értesülhettek egy olyan érdekes információról, amit addig igyekeztek elhallgatni előlük.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Talán sokan emlékeznek még arra a nem is olyan régi esetre, amikor Varga Judit igazságügyi miniszter az igazság mellőzésével azt állította egy nyilvános Facebook-bejegyzésben, hogy az Euronews (Európa vezető hírcsatornája) egyáltalán nem biztosított számára megszólalási lehetőséget a felhatalmazási törvényként elhíresült koronavírus-törvény kapcsán, nem sokkal később azonban a Media1 megírta, hogy rengetegszer lejátszották a megszólalását, amit videófelvételek is igazolnak.

Legalább 2 anyag is lement körülbelül 20 alkalommal a hírcsatornán, benne a miniszter a kormány álláspontját hűen tükröző szavaival és a miniszteri megszólalással. Kiderült az is, hogy a magyar Euronews mellett a külföldi Euronews-tévécsatornákon is foglalkoztak a témával: összesen 9 nyelven került adásba a miniszteri megszólalás. A miniszter azóta sem kért elnézést az alaptalanul megrágalmazott Euronews csapatától, sőt a miniszter később egy újabb manipulatív Facebook-bejegyzéssel uszította tovább követőit a közösségi médiában az Euronews ellen, még véletlenül sem elismerve, ami ténylegesen történt.

Az Euronews után most egy másik miniszter az RTL Klubra kezdett el „lőni”

Ehhez hasonló történet kezd lejátszódni egy másik kormánytaggal. Történt ugyanis, hogy a napokban a Népszava megírta, hogy 20 milliárd forintot költ új irodabútorok beszerzésére a kormány. A témával foglalkozott az RTL Híradó hétfő esti adása is, mely egyébként ismertette a kormányzati beszerzést intéző főigazgatóság tájékoztatását is.

Az alábbi, átlagosnak mondható riport került adásba az elején egy felvezetővel.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ezt követően kedden reggel Facebook-oldalán nyilvánosan bírálta az RTL hírműsorát, mely a korábban nyilvánosságra hozott videófelvételek segítségével a riport felvezetőjében betekintést engedett abba, hogyan néz ki jelenleg néhány kormánytag, köztük Szijjártó dolgozószobája. Láthatjuk a riportban, amint Szijjártó Péter hello ministerezve telefonbeszélgetést folytatott kínai kollégájával. A riportban egyáltalán nem esik szó arról, hogy ezt a bútort is cserélnék.

A miniszter Facebook-oldalán azonban a következő szöveg jelent meg:

„Tegnap este az RTL Klub arról közölt hírt, hogy a következő 3 évben új irodabútorok beszerzését tervezi a kormány a közintézményekben, így például minisztériumokban, vidéki kormányhivatalokban, vagy szociális intézményekben. A riport elején rögtön az én székemet mutatták, mint titokzatos, exkluzív kivitelű bútordarab. Azt a széket, amely legalább 1998 óta van a külügyminiszteri irodában, az elmúlt 22 év alatt 8 ciklust szolgált végig, és nem is szándékozom lecserélni. Korrekt volt ez a tájékoztatás, RTL Klub?”

Csakhogy olyan, amiket Szijjártó Péter az RTL Híradó riportjába odaképzelt, nem hangzott el. Rédli Balázs, a Híradó riportere a miniszter Facebook-bejegyzése alatt udvariasan fel is hívta erre a miniszter figyelmét. Ezt írta az újságíró a miniszternek:

„Amiket külügyminiszter úr írt, hogy a széke »titokzatos« vagy »exkluzív kivitelű bútordarab« lenne, nem szerepelt a riportban. Sőt: még az sem, hogy lecserélné. A riport arról közölt összefoglalót, hogy a kormány 20 milliárd forint közpénzt költ új irodabútorokra. ”

Ezt követően a riporter igaza alátámasztására közzétette a teljes riport szöveges leiratát is.

Itt a teljes szöveg – benne a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságtól kapott hivatalos tájékoztatással.

KÜLÜGYMINISZTER: “Jó napot kívánok!”
Egy bőrszékbe huppant bele Szijjártó Péter, a közösségi oldalára feltöltött videóban.
KÜLÜGYMINISZTER: „Hello, minister!”
A külügyminiszter a kínai kollégáját is abból hívta fel. A kormánytagok dolgozószobáit csak a hasonló, saját stábjuk által készített videókból ismerhetjük.
IGAZSÁGÜGYI MINISZTER: “Very effective, very swift…”
Varga Judit igazságügyi miniszter itt éppen telefonon adott interjút egy angol napilapnak.
PÉNZÜGYMINISZTER: “Gondoskodnak, törődnek…”
Varga Mihály nőnapi videójában viszont a pénzügyminiszter néhány kollégájának irodája is feltűnt. A Pénzügyminisztérium alá tartozó Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság a következő három évben 20 milliárd forintot költene új irodabútorok beszerzésére. Az összeg a bútorok kiszállítását, összeszerelését és karbantartását is tartalmazza. A kiírás az uniós közbeszerzési értesítőben jelent meg, a Népszava írt róla először. Csatoltak hozzá egy 47 oldalas mellékletet is, ami alapján átlagos és exkluzív kivitelű bútorokat is vásárolnának. Az általánosnak nevezett csomagban például íróasztalok és irodai székek mellett olyan médiaállványokat is vennének, amelyek alkalmasak tévék, projektorok vagy kazettás magnók tárolására. A drágább bútoroknál szigorúak az előírások. Az ülőgarnitúráknál például a karfa csak fémből vagy természetes fából lehet, a bútor lábazata vagy támlája sem készülhet műanyagból. Azt is előírják, hogy a huzat “valódi bőr vagy nagy értékű szövet legyen.”
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság szerint a pénzből “közel 1000 intézményben, így például minisztériumokban, vidéki kormányhivatalokban, szociális intézményekben” cserélik le az elhasználódott vagy tönkrement bútorokat. Azt írták, az intézmények döntik el, “milyen fokozatú és típusú irodabútort” kapnak az ott dolgozók. A DK szerint a 20 milliárd forintból inkább a járvány miatti gazdasági károkat kellene enyhíteni.
BARKÓCZI BALÁZS, DK SZÓVIVŐ: “Teljesen felesleges luxuskiadás. Veszélyhelyzetben nyilvánvalóan annak van prioritása, hogy megvédjük a munkahelyeket, ez a gyenge és gyáva Orbán-kormánynak nem sikerült, hiszen már több mint 400 ezer munkanélküli van.”
A közbeszerzésen csak olyan cégek indulhatnak, amelyek az elmúlt években legalább hét tendert nyertek irodabútor szállítására, 371 millió forint értékben. Hogy miért éppen ezt a feltételt szabták, arra nem kaptunk választ.

A miniszter válasz nélkül hagyta az RTL-es riporter szavait. A történet azonban itt véget is érne, ha nem sietnek azonnal a miniszter segítségére a Nemzeti Együttműködési Rendszerének (NER) kiszolgálómédiumai, akik továbbvitték, sőt tovább is „fejlesztették” a témát. Nem is akárhogyan.

Így pumpálták fel a sztorit a NER-lapok

A Magyar Hírlap című napilap például „Szijjártó Péter helyreigazította az RTL Klubot” címmel közölt írást, holott amiket a miniszter írt, nem is szerepelt a riportban, így a „kommentálta” vagy „kiegészítette” az RTL Híradó riportját Szijjártó lett volna a helyes kifejezés, esetleg Szijjártó reagált az RTL Híradó riportjára, de mivel nem történt tényleges helyreigazítás, így biztosan nem korrekt. A Magyar Hírlapéval azonos címmel („Szijjártó helyreigazította az RTL Klubot”) jelent meg a Mediaworks / KESMA alá tartozó mandiner.hu-n is egy írás. Igaz, a cikk internetes címéből (20200616_szijjarto_beszolt_az_rtl_klubnak) ítélve eredetileg a mandineres szerző még úgy fogalmazott, hogy Szijjártó beszólt az RTL Klubnak, de valamiért egy szerkesztő úgy gondolta, legyen inkább az, ami jelenleg olvasható.

A Magyar Nemzet Szijjártó Péter helyretette a független, objektív RTL Klubot” címmel közölt a történteket ugyancsak kissé eltorzítva bemutató írást. Ebben még azt is állították (megtoldva Szijjártó állítását), hogy az RTL „sérelmezte a riportban”, hogy a kormánytagok dolgozószobáit csak a saját stábjuk által készített videókból lehet megismerni. Az RTL riportja azonban egyáltalán nem sérelmezte ezt, egyszerűen megemlítette, hogy ezen ok miatt használják a nyilvánosságra került egyéb videófelvételeket (Szijjártó esetében például a miniszter közösségi oldalán korábban publikált képsorokat), nem pedig saját felvételeket.

A szintén a fideszes médiaholdinghoz tartozó 888.hu még tovább tolta a dolgot. Sivalkodjatok című rovatában „Van bőr az RTL kép(ernyőj)én: 22 éves fotelt sajnálnak a külügyminisztertől” című írásukkal segítettek be, de már az írás címe sem stimmel, hiszen az RTL-es riportban valójában ténylegesen nem sajnáltak semmiféle 22 éves fotelt a külügyminisztertől, sőt még csak olyat sem állítottak, hogy a képernyőn látható bútordarab is csere tárgyát képezné, pusztán a riport a felvezetőben igyekezett megmutatni az egyes minisztériumok vezetőinek munkakörülményeit annak apropóján, hogy a minisztériumokban bútorcsere lesz. Arról az apróságról már nem is beszélve, hogy Szijjártó Péter nem is egy fotelben ül, hanem egy bőrszékben (az RTL riportjában is bőrszék kifejezés hangzik el), de nyilván kár lenne volna számonkérni a 888-on, hogy egy bőrszéket meg tudjon különböztetni egy foteltól.

A slusszpoén

A történet azonban valójában nem is igazán azért érdemel cikket, hogy aki a NER-médiumaiból vagy a miniszter Facebook-oldaláról tájékozódott, valótlan információkat kapott arról, mi is hangzott el az RTL Híradóban, hiszen az efféle manipulációk nem ritkák mostanában. Ami miatt mégis érdekes a történet, hogy a fideszes központi sajtó eközben öngólt rúgott. A lejárató írások révén ugyanis sok olvasójuk mégiscsak megtudhatta, amit előtte elzártak tőlük. Nevezetesen azt, hogy a kormány irodabútor-beszerzésre készül.

Ez az információ addig nem derült ki a 888-on, a Magyar Nemzeten és a többi NER-médiumban. Végső soron tehát Szijjártó Péter szavai és az ezt továbbfejlesztő NER-es médiumok segítették, hogy az irodabútor-beszerzésről többen értesüljenek. Az irodabútorok kifejezésre ugyanis az RTL-es „ügy” az első cikk a felsorolt médiumok weboldalain mostanában.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en!

Szóljon hozzá!