facebook

Fontos lépésre szánta el magát a Facebook

A legnépszerűbb közösségi médiás felület elkezdi tiltani az állami hátterű médiacégek hirdetésvásárlásait az Egyesült Államokban, ezenkívül az átláthatóságot segítő új címkéket vezet be, amivel megkülönbözteti az állami tulajdonú médiacégek tartalmait a többitől. A cél ezzel a 2016-os amerikai elnökválasztás során történtekhez hasonló esetek megelőzése lehet.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Facebook csütörtökön bejelentette, hogy

  • elkezdi blokkolni az állami tulajdonú médiacégek hirdetésvásárlásait
  • emellett aktivál egy új címkét,

hogy a felhasználók számára átláthatóbbá tegye a szolgáltatását, és könnyebben meg tudják különböztetni az állami hirdetéseket és az állami médiaszervezetektől származó bejegyzéseket a többitől.

Címkével látják el például az orosz Sputnik, a kínai People’s Daily és az iráni Tasnim News Agency tartalmait.

facebook
Fotó: Facebook sajtószoba

A cél a megelőzés

Nathaniel Gleicher, a Facebook biztonsági főnöke az intézkedéseket azzal magyarázta, hogy ugyan az elmúlt időszakban nem sok példa volt arra, amikor idegen kormányok hirdetésekkel próbálták volna befolyásolni manipulált információkkal az amerikai felhasználókat, de

óvatosságból szeretnék megelőzni ezt a közelgő 2020-as amerikai választásokat megelőzően.

A Facebook különböző szakértői csoportok segítségével végzi el a címkézést, és a lista dinamikusan is változik, ahogyan folyamatosan ellenőrzik a cégek hátterét, működését. A címkék megjelennek az adott állami irányítású médium Facebook oldalán közzétett hirdetéseken kívül a bejegyzések mellett is.

Fontos azonban hozzátenni, hogy ezt egyelőre csak az Egyesült Államokban vezetik be.

Azok a cégek, amelyeket állami hátterűnek jelölnek meg, nem tudnak hirdetési felületeket sem vásárolni, de ez is csak Amerikára vonatkozik. Azok a szervezetek, amelyek úgy érzik, hogy tévesen címkézik a tartalmaikat, illetve tévesen kerültek tiltásba a hirdetéseik, persze fellebbezhetnek a döntés ellen.

Gleicher azt mondta, hogy azért nem távolítják el teljesen az állami médiacégeket a Facebookról, mert a világ számos pontján az állami média jelenti az egyetlen helyi hírforrást.

Várhatóan hasonló lépést vezetnek be az Instagramon is.

A Twitter már korábban szigorított

A Facebook mostani lépése egyébként a Twitter már korábban bevezetett intézkedését követi. A Twitter azután vezetett be szigorításokat, hogy tavaly augusztusban több mint 900 kínai felhasználót találtak, akik koordináltan megpróbálták a hong kong-i tüntetéseket politikai hirdetések segítségével aláásni.

A Twitter a politikai hirdetéseket teljesen tiltani kezdte.

Twitter
Twitter
Fotó: Con Karampelas, Unsplash

Nem új probléma a Facebook számára

A Facebook által most meghozott lépés kapcsán az axios.com felidézte, hogy valójában a Facebook számára sem új problémáról van szó, hiszen nemrégiben nagy számban volt kénytelen eltávolítani állami médiumoktól származó manipulatív tartalmakat, illetve felhasználói hozzáféréseket letiltani. Emellett a Facebookot korábban sok bírálat érte a 2016-os amerikai elnökválasztás kampány kapcsán, miután kiderült, hogy Donald Trump elnökké választását megelőzően orosz állami médiahátterű dezinformációs kampánnyal manipulálták tömegesen a Facebook-felhasználókat.

Soros szerint teljesen tiltani kellene a politikai hirdetéseket

Idén februárban Soros György magyar származású, de az Egyesült Államokban élő milliárdos a Financial Times című lapban megjelent olvasói levelében azt írta, hogy a Facebook szerinte Trump újraválasztásán mesterkedik. Soros azt írta, hogy

Zuckerberg ködösít, amikor azt mondja, meg kell várni a kormányzati szabályozást ahhoz, hogy ne fogadja be a politikai hirdetéseket az amerikai elnökválasztásig.

A milliárdos szerint ha bármilyen kétség merül fel, hogy egy hirdetés politikai jellegű-e, akkor az óvatosság kedvéért nem kellene azt közzétenni.

További hírek és cikkek találhatók a Media1-en.

Borító: Facebook sajtószoba

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!