A Facebook csütörtökön bejelentette, hogy
- elkezdi blokkolni az állami tulajdonú médiacégek hirdetésvásárlásait
- emellett aktivál egy új címkét,
hogy a felhasználók számára átláthatóbbá tegye a szolgáltatását, és könnyebben meg tudják különböztetni az állami hirdetéseket és az állami médiaszervezetektől származó bejegyzéseket a többitől.
Címkével látják el például az orosz Sputnik, a kínai People’s Daily és az iráni Tasnim News Agency tartalmait.

A cél a megelőzés
Nathaniel Gleicher, a Facebook biztonsági főnöke az intézkedéseket azzal magyarázta, hogy ugyan az elmúlt időszakban nem sok példa volt arra, amikor idegen kormányok hirdetésekkel próbálták volna befolyásolni manipulált információkkal az amerikai felhasználókat, de
óvatosságból szeretnék megelőzni ezt a közelgő 2020-as amerikai választásokat megelőzően.
A Facebook különböző szakértői csoportok segítségével végzi el a címkézést, és a lista dinamikusan is változik, ahogyan folyamatosan ellenőrzik a cégek hátterét, működését. A címkék megjelennek az adott állami irányítású médium Facebook oldalán közzétett hirdetéseken kívül a bejegyzések mellett is.
Fontos azonban hozzátenni, hogy ezt egyelőre csak az Egyesült Államokban vezetik be.
Azok a cégek, amelyeket állami hátterűnek jelölnek meg, nem tudnak hirdetési felületeket sem vásárolni, de ez is csak Amerikára vonatkozik. Azok a szervezetek, amelyek úgy érzik, hogy tévesen címkézik a tartalmaikat, illetve tévesen kerültek tiltásba a hirdetéseik, persze fellebbezhetnek a döntés ellen.
Gleicher azt mondta, hogy azért nem távolítják el teljesen az állami médiacégeket a Facebookról, mert a világ számos pontján az állami média jelenti az egyetlen helyi hírforrást.
Várhatóan hasonló lépést vezetnek be az Instagramon is.
A Twitter már korábban szigorított
A Facebook mostani lépése egyébként a Twitter már korábban bevezetett intézkedését követi. A Twitter azután vezetett be szigorításokat, hogy tavaly augusztusban több mint 900 kínai felhasználót találtak, akik koordináltan megpróbálták a hong kong-i tüntetéseket politikai hirdetések segítségével aláásni.
A Twitter a politikai hirdetéseket teljesen tiltani kezdte.

Fotó: Con Karampelas, Unsplash
Nem új probléma a Facebook számára
A Facebook által most meghozott lépés kapcsán az axios.com felidézte, hogy valójában a Facebook számára sem új problémáról van szó, hiszen nemrégiben nagy számban volt kénytelen eltávolítani állami médiumoktól származó manipulatív tartalmakat, illetve felhasználói hozzáféréseket letiltani. Emellett a Facebookot korábban sok bírálat érte a 2016-os amerikai elnökválasztás kampány kapcsán, miután kiderült, hogy Donald Trump elnökké választását megelőzően orosz állami médiahátterű dezinformációs kampánnyal manipulálták tömegesen a Facebook-felhasználókat.
Soros szerint teljesen tiltani kellene a politikai hirdetéseket
Idén februárban Soros György magyar származású, de az Egyesült Államokban élő milliárdos a Financial Times című lapban megjelent olvasói levelében azt írta, hogy a Facebook szerinte Trump újraválasztásán mesterkedik. Soros azt írta, hogy
Zuckerberg ködösít, amikor azt mondja, meg kell várni a kormányzati szabályozást ahhoz, hogy ne fogadja be a politikai hirdetéseket az amerikai elnökválasztásig.
A milliárdos szerint ha bármilyen kétség merül fel, hogy egy hirdetés politikai jellegű-e, akkor az óvatosság kedvéért nem kellene azt közzétenni.
További hírek és cikkek találhatók a Media1-en.