dr. Szabó László volt washingtoni nagykövet, a Mediaworks új elnök-vezérigazgatója

A Fidesz-közeli médiaholding új vezérigazgatója piaci alapokra helyezné a Mediaworks működését

A washingtoni nagyköveti poszt után a Mediaworks elnök-vezérigazgatói feladatait átvevő Szabó László kinevezése utáni első interjúját a vállalat egyik lapjának adta. Arról kérdezték, milyen átülni a politikából és a diplomáciából a média világába, készül-e személyi változásokra, átalakításokra. Kijelentette, hogy üzleti alapokon kell működnie a cégnek és piacvezetővé szeretné tenni, illetve szólt a magyar médiaviszonyokról és röviden érintették a világjárvány sajtóra gyakorolt hatásait is.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A kesmás Mediaworks hivatalosan múlt héten távozó elnök-vezérigazgatója, Liszkay Gábor utódjának kinevezett új elnök-vezérigazgató, Szabó László volt washingtoni nagykövet a félezer médiamárkát (például a Nemzeti Sportot, a Magyar Nemzetet, a HírTV-t, a Lokált, a Ripostot, a Világgazdaságot, az Origót, vagy épp az összes magyarországi megyei lapot) tulajdonló kormányközeli médiacsoport portfóliójába tartozó vg.hu-nak adta médiavezetői minőségében első interjúját.

A beszélgetést készítő Deák Bálint (a Világgazdaság főszerkesztője) az új főnökétől, Szabó Lászlótól először azt kérdezte a végig finomkodva lezajlott beszélgetés során, milyen érzés átülni a diplomáciai életből egy médiacég vezetői székébe, illetve nehéz volt-e elfogadni a felkérést.

Mediaworks
A Mediaworks székházanak homlokzata Budapesten

Szabó erre elmondta, hogy nagyon büszke az elmúlt hat évben államtitkárként, miniszterhelyettesként, illetve nagykövetként végzett munkája eredményére, majd arról beszélt, hogy

„egy idő után jó, ha van váltás az ember életében. Az eddigi pályafutásomban is voltak ilyenek, a mostani felkérést pedig nagyon megtisztelőnek éreztem. A Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) kuratóriuma ajánlotta fel ezt a pozíciót számomra, amelyet örömmel fogadtam el, és nagyon nagy izgalommal várok az új feladatokra. Az nem titok, hogy szeretem Magyarországot, és bár nagyon megtisztelő volt az Egyesült Államokban képviselni a hazámat, most jó érzés újra itthon lenni.”

Szabó szerint itthon már „talán normalizálódott a helyzet” média fronton

A beszélgetésben ezután az Egyesült Államokról és Trump elnökválasztási esélyeiről esett szó, majd ennek ürügyén kanyarodott a beszélgetés ismételten médiás témára. A VG főszerkesztője azt tudakolta a Mediaworks új elnök-vezérigazgatójától, hogy mennyiben más az amerikai médiapiac, és mennyiben különbözik az a magyartól.

Szabó László erre azt állította, szerinte szinte minimális a függetlennek mondható sajtótermékek száma – mármint nem Magyarországon, hanem az Egyesült Államokban. Ezzel szemben idehaza ugyan „balliberális túlsúly volt jellemző a rendszerváltás óta, de ez a helyzet talán normalizálódott az elmúlt években.”

A kormánypárti médiaholding elnök-vezérigazgatója szerint „ugyanakkor még mindig nagyon sok a teendő, hogy a konzervatív, polgári értékek is megfelelően legyenek képviselve a magyar médiapiacon.”

A Mediaworks lapjainak helyzetéről és a jövőről

Az interjú ezután azzal folytatódott, hogy Szabó László milyennek látja a Mediaworks / KESMA tulajdonában lévő sajtótermékek helyzetét.

„Nagyon sok lehetőség van abban, hogy az elmúlt egy évben kialakult portfólióban a szinergiákat kihasználjuk, és modernizáljuk a céget. Nagyon fontos feladat lesz a hírfogyasztók megismerése annak érdekében, hogy jobban ki tudjuk elégíteni az igényeiket. Azt szeretném elérni, hogy egy tettre kész, modern, gyors reagálású, releváns híreket közlő médiacsoport alakuljon ki. Szintén kiemelt feladat lesz, ahogyan már korábban is említettem, hogy azt az értékrendet, amelyet az alapítvány a magáénak tud, vagyis a konzervatív, polgári, keresztény értékrendet, jól tudjuk képviselni. Mindezt modern formában, úgy, hogy izgalmas legyen, vonzza az embereket.”

A KESMA alá került egyik sajtótermék, a Magyar Nemzet óriásplakátja
A Mediaworks/KESMA portfóliójába tartozó Magyar Nemzet óriásplakátja Fotó: Ladányi András / Media1 (archív)

Arra a kérdésre, hogy a nyomtatott lapok piaca folyamatosan zsugorodik, és ilyen körülmények között hogyan képzeli el a Mediaworks vezérigazgatója ezen termékeinek a jövőjét, Szabó így felelt:

„Az arányokról nagyon nehéz beszélni, hiszen a vírushelyzet miatt most borult minden szám, amelyet erre az évre tervezett a cégcsoport. Azt azonban fontos látni, hogy még ha csökken is a nyomtatott termékek piaci részesedése, ennek ellenére továbbra is fontos szereplői a médiának. Sőt, ha valóban releváns, jó, modern tartalmakat tudunk közölni bennük, akkor a hozzáadott értéket is növelni tudjuk. Ugyanakkor természetesen a modern technológiákra, az interaktivitásra is hangsúlyt kell fektetni, hogy a fiatalabb generációkat is megszólítsuk. Fontos tehát, hogy minden ágazat megújuljon, alkalmazkodva a médiafogyasztási szokásokhoz. Azt, hogy ezt milyen tempóban tudjuk végrehajtani, és a fogyasztók mennyire nyitottak, egyelőre nem tudom megmondani, hiszen még én is csak ismerkedem az új helyzettel. Nagyvállalatot, illetve nemzetközi céget azonban már vezettem korábban, és bízom abban, hogy a rendszerszemlélet, a szervezeti fejlesztési tudásom, amelyet hozok magammal, segít a csoportnak abban, hogy magasabb, sikeresebb szintre vigyük a tevékenységeinket.”

Nem lesz túl fényes a Mediaworks idei éve

A beszélgetés készítője ezután arról érdeklődött, hogy a világjárvány miatt a sajtó is megérzi majd a hirdetések számának csökkenését, és ez mit jelenthet a KESMA életében. Szabó erre azt mondta,

„egyelőre nagyon nehéz ezt megmondani, és az idei év valószínűleg nem lesz túl fényes, de bízunk abban, hogy találunk olyan megoldásokat, amelyek a rövid távú veszteségeket ellensúlyozzák, és közép- és hosszú távon nyereséges marad a cégcsoport. Alapvető cél ugyanis, hogy üzleti alapon működjünk.”

Az új vezető kitérő választ adott, lesz-e átalakítás, személyi változás

Arra sajnos a Vg főszerkesztője nem kérdezett rá, mit jelent az a gyakorlatban, hogy alapvető cél, hogy üzleti alapokon működjön a Mediaworks, hiszen a vállalat bevételein belül jelentős arányt képvisel az állami hirdetési bevétel. A Mediaworks munkatársa ezt követően inkább arra volt kíváncsi, készül-e az elnök-vezérigazgató valamilyen személyi változásra vagy nagyobb átalakításra a Mediaworksben.

dr. Szabó László volt washingtoni nagykövet, a Mediaworks új vezérigazgatója
dr. Szabó László volt washingtoni nagykövet, a Mediaworks új vezérigazgatója

Szabó László válaszától azonban nem lettünk túlságosan okosabbak:

„Korai lenne még erről beszélni, hiszen pár napja vagyok itt. Az viszont biztos, hogy támaszkodni szeretnék a munkatársaimra, hiszen komoly, több évtizedes tapasztalattal rendelkező kollégák dolgoznak itt, akik professzionális szinten végzik a munkájukat a médiapiacon. Az elkövetkező időszakban mindenkire számítok, aki tovább tudja vinni ezt az elkezdett sikertörténetet. Természetesen, mivel a technológiák és a médiafogyasztási szokások változnak, azt szeretném, ha ezeket követve jó márkákkal rendelkező céggé válnánk, és piacvezetővé nőnénk ki magunkat.”

A főnök és beosztott között zajló diskurzus ezt követően véget is ért.

Szabó László április 15-től vette át a Mediaworks vezetését a cég éléről távozó Liszkay Gábortól. A washingtoni nagykövetből lett médiavezető pályafutásáról részletesen ITT ítrunk, míg Szabó László mediaworkös elődjéről, Liszkay Gáborról ITT közöltünk portrét a távozása kapcsán.

További hírek olvasható a Media1.hu-n!

Borító: Szabó László, Magyarország washingtoni nagyköveteként az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) üzleti fórumán a Budapest Marriott Hotelben 2018. szeptember 4-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán

Szóljon hozzá!