Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én.

A Médiatanács a koronavírus miatti országos veszélyhelyzetben is az RTL Klubot bírságolja

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a koronavírus-világjárvány alatt is folytatja tevékenykedését, de immáron videokonferencián keresztül hozza a döntéseit. Ezen a héten is jutott bírság az RTL Klubnak, rádiós pályázatokkal foglalkoztak és elfogadtak egy tanulmányt arról, hány százalék volt a hangsúlyozottan magyar termékeket népszerűsítő reklámszpotok aránya.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A kormányfő által elrendelt országos veszélyhelyzeti intézkedések közepette, a tomboló koronavírus-világjárvány idején sem maradt el a Médiatanács szokásos heti ülésezése. A grémium módosította ügyrendjét, így mostantól videokonferenciával folytatják le a tagok a hetenkénti döntéshozatali eljárást, hogy kerüljék a személyes találkozást.

750 ezer forint büntetés az RTL Klubnak

Az e heti ülés egyik legfontosabb döntése az volt, hogy 750 ezer forint összegű bírságot rótt ki a Médiatanács az RTL Klub médiaszolgáltatójára.

A Médiatanács ugyanis úgy véli, hogy a Lifestyle című műsor egy tavalyi adását támogató, a hajhullás és kopaszodás megakadályozásával foglalkozó magyar cég termékét túl részletesen, és ezzel vásárlásra ösztönözve mutatta be.

RTL Klub
RTL Klub

90 ezer forintot kell fizetnie a Balaton TV-nek

A testület a Balaton Televízió szolgáltatójára 90 ezer forintos bírságot rótt ki, amiért a Programajánló egy tavaly novemberi adásában a műsort támogató ruhaboltról a támogatói üzenetben reklámértékű információk jelentek meg – a butik neve és pontos címe, illetve a megközelítéséhez szükséges egyéb információk is –, így a Médiatanács szerint a néző a támogatói üzenet részének tekinthette az egyébként reklámértékű információkat, mindez pedig ellentétes a burkolt kereskedelmi közlemény tilalmát előíró szabállyal.

A koronavírus-járvány alatt is folynak a rádiós pályázatok

A Médiatanács a Törökszentmiklós 96,4 MHz közösségi jellegű, helyi frekvencia pályázati eljárásában az alaki vizsgálat után pályázati nyilvántartásba vette a Szent István Rádiót működtető Magyar Katolikus Rádió Alapítványt. (Az alapítványnak a megtévesztő nevével ellentétben nincs köze a Magyar Katolikus Egyházhoz tartozó Magyar Katolikus Rádióhoz.)

Elfogadta továbbá a grémium a Miskolc 90,4 MHz körzeti frekvencia pályázati felhívás tervezetét közösségi jellegű használatra, valamint a kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára szóló pályázati felhívásának szövegét Szentendre és Gyomaendrőd telephelyekre. (Szentedrén és Gyomaendrődön idén év elején némultak el az eddig ott működő rádiók a Médiatanács döntése alapján.)

rádió, mikrofon, stúdió
Fotó: Alexey Ruban, Unsplash

A Mária Rádiót üzemeltető médiaszolgáltató kérelmére a testület engedélyezte, hogy a Szombathely FM 88,4 MHz-re vonatkozó jogosultsága kibővüljön a Celldömölk FM 92,5 MHz és a Sárvár FM 95,2 MHz médiaszolgáltatási jogosultságaival. (A héten rákérdezett a Media1, hogy a járvány miatt miért nem halasztják el a rádiós pályázatokat. Hogy mit válaszoltak, arról különálló írásunkat ajánljuk.)

Médiaszolgáltatási díjuk elengedését és rugalmasabb hozzáállást szeretnének a rádiók a koronavírus miatt

Arról is beszámoltunk már, hogy a koronavírus-járvány miatt egyes rádiók nagyon komoly árbevétel-kiesést voltak kénytelenek elkönyvelni, hiszen a rendezvények bezárása miatt lemondták a reklámkampányaikat. Az iparág több szereplője szeretné elérni, ha a Médiatanács a kialakult nehéz helyzetben egységesen minden médiaszolgáltató számára elengedné az esedékes médiaszolgáltatási díjakat, valamint nem bírságolna, amiért jelenleg nem tudják egyes rádiók teljesíteni hatósági szerződés szerinti egyes vállalásaikat.

Hogy az NMHH-nál mit válaszoltak a Media1 ezt is feszegető kérdéseire, azt külön hírünkben olvashatják el.

Alig reklámoztak hangsúlyozottan magyar terméket a tévékben

A Médiatanács e heti ülésének napirendjén szerepelt az imént említett témákon túl a televíziókban a tavalyi második félévben közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmány elfogadása is.

A hatóság 34 televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol az összes szpot 49 százalékát kitevő, 2806-féle új hirdetést több mint 1,5 millió alkalommal ismételtek.

okostévé
Fotó: Pexels

A hatóság szerint nem történt lényegi eltérés a két évvel ezelőtti azonos időszakban mért számokhoz képest, amikor 2798-féle új reklámot 1,4 milliószor sugároztak, a közreadott reklámok 47 százalékaként. Nőtt viszont 2018-hoz képest az egy csatornára jutó összes reklámszpot (közel 9 százalékkal 90 934-ra), az egy csatornára jutó összes új hirdetés (12 százalékkal 44 556-ra) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszáma (szintén közel 9 százalékkal, 540-re).

A legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között az AXN, a Comedy Central, a Cool TV vagy a Viasat 3 – láthatták a nézők.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tanulmánya szerint hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok a korábbi évek elemzéseihez hasonlóan rendkívül alacsony – 3,5 százalékos – esetszámban képviseltették magukat, bár a visszaesés megtorpant, ugyanis ez az érték 2018 azonos időszakában 2,9 százalék volt.

A teljes tanulmány ITT érhető el.

További hírek találhatók a Media1 hírportálon.

Borító: Budai László, Hankiss Ágnes, Szadai Károly és Meszleny László, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának újonnan megválasztott tagjai (b-j) leteszik esküjüket az Országgyűlés plenáris ülésén 2019. december 10-én. Fotó:  MTI/Illyés Tibor

Szóljon hozzá!