A kormányfő által elrendelt országos veszélyhelyzeti intézkedések közepette, a tomboló koronavírus-világjárvány idején sem maradt el a Médiatanács szokásos heti ülésezése. A grémium módosította ügyrendjét, így mostantól videokonferenciával folytatják le a tagok a hetenkénti döntéshozatali eljárást, hogy kerüljék a személyes találkozást.
750 ezer forint büntetés az RTL Klubnak
Az e heti ülés egyik legfontosabb döntése az volt, hogy 750 ezer forint összegű bírságot rótt ki a Médiatanács az RTL Klub médiaszolgáltatójára.
A Médiatanács ugyanis úgy véli, hogy a Lifestyle című műsor egy tavalyi adását támogató, a hajhullás és kopaszodás megakadályozásával foglalkozó magyar cég termékét túl részletesen, és ezzel vásárlásra ösztönözve mutatta be.

90 ezer forintot kell fizetnie a Balaton TV-nek
A testület a Balaton Televízió szolgáltatójára 90 ezer forintos bírságot rótt ki, amiért a Programajánló egy tavaly novemberi adásában a műsort támogató ruhaboltról a támogatói üzenetben reklámértékű információk jelentek meg – a butik neve és pontos címe, illetve a megközelítéséhez szükséges egyéb információk is –, így a Médiatanács szerint a néző a támogatói üzenet részének tekinthette az egyébként reklámértékű információkat, mindez pedig ellentétes a burkolt kereskedelmi közlemény tilalmát előíró szabállyal.
A koronavírus-járvány alatt is folynak a rádiós pályázatok
A Médiatanács a Törökszentmiklós 96,4 MHz közösségi jellegű, helyi frekvencia pályázati eljárásában az alaki vizsgálat után pályázati nyilvántartásba vette a Szent István Rádiót működtető Magyar Katolikus Rádió Alapítványt. (Az alapítványnak a megtévesztő nevével ellentétben nincs köze a Magyar Katolikus Egyházhoz tartozó Magyar Katolikus Rádióhoz.)
Elfogadta továbbá a grémium a Miskolc 90,4 MHz körzeti frekvencia pályázati felhívás tervezetét közösségi jellegű használatra, valamint a kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára szóló pályázati felhívásának szövegét Szentendre és Gyomaendrőd telephelyekre. (Szentedrén és Gyomaendrődön idén év elején némultak el az eddig ott működő rádiók a Médiatanács döntése alapján.)

A Mária Rádiót üzemeltető médiaszolgáltató kérelmére a testület engedélyezte, hogy a Szombathely FM 88,4 MHz-re vonatkozó jogosultsága kibővüljön a Celldömölk FM 92,5 MHz és a Sárvár FM 95,2 MHz médiaszolgáltatási jogosultságaival. (A héten rákérdezett a Media1, hogy a járvány miatt miért nem halasztják el a rádiós pályázatokat. Hogy mit válaszoltak, arról különálló írásunkat ajánljuk.)
Médiaszolgáltatási díjuk elengedését és rugalmasabb hozzáállást szeretnének a rádiók a koronavírus miatt
Arról is beszámoltunk már, hogy a koronavírus-járvány miatt egyes rádiók nagyon komoly árbevétel-kiesést voltak kénytelenek elkönyvelni, hiszen a rendezvények bezárása miatt lemondták a reklámkampányaikat. Az iparág több szereplője szeretné elérni, ha a Médiatanács a kialakult nehéz helyzetben egységesen minden médiaszolgáltató számára elengedné az esedékes médiaszolgáltatási díjakat, valamint nem bírságolna, amiért jelenleg nem tudják egyes rádiók teljesíteni hatósági szerződés szerinti egyes vállalásaikat.
Hogy az NMHH-nál mit válaszoltak a Media1 ezt is feszegető kérdéseire, azt külön hírünkben olvashatják el.
Alig reklámoztak hangsúlyozottan magyar terméket a tévékben
A Médiatanács e heti ülésének napirendjén szerepelt az imént említett témákon túl a televíziókban a tavalyi második félévben közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmány elfogadása is.
A hatóság 34 televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol az összes szpot 49 százalékát kitevő, 2806-féle új hirdetést több mint 1,5 millió alkalommal ismételtek.

A hatóság szerint nem történt lényegi eltérés a két évvel ezelőtti azonos időszakban mért számokhoz képest, amikor 2798-féle új reklámot 1,4 milliószor sugároztak, a közreadott reklámok 47 százalékaként. Nőtt viszont 2018-hoz képest az egy csatornára jutó összes reklámszpot (közel 9 százalékkal 90 934-ra), az egy csatornára jutó összes új hirdetés (12 százalékkal 44 556-ra) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszáma (szintén közel 9 százalékkal, 540-re).
A legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között az AXN, a Comedy Central, a Cool TV vagy a Viasat 3 – láthatták a nézők.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tanulmánya szerint hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok a korábbi évek elemzéseihez hasonlóan rendkívül alacsony – 3,5 százalékos – esetszámban képviseltették magukat, bár a visszaesés megtorpant, ugyanis ez az érték 2018 azonos időszakában 2,9 százalék volt.
A teljes tanulmány ITT érhető el.
További hírek találhatók a Media1 hírportálon.