origo

Elmarasztalta a bíróság az Origo hírportált

A bíróság bocsánatkérésre, a jogosulatlanul tárolt adatok törlésére, valamint sérelemdíj fizetésre kötelezte a kormányközeli médiumot, mely teljes nevüket kiírva sorosista összeesküvőknek állított be két civilt.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) két ügyfele pert nyert első fokon a Fidesz-közeli médiaholding, a KESMA alá tartozó Origo hírportállal szemben. A kormányközeli portált bocsánatkérésre és sérelemdíj fizetésére kötelezte a bíróság, mert jogosulatlanul hozta nyilvánosságra a két civil aktivista nevét egy belső felhasználásra szánt jelenléti íven.

Az érintett civil aktivisták – akik nem kötődnek pártokhoz és más szervezetekben sem töltenek be vezető szerepet – a túlóratörvény elleni tüntetések előkészítésében vettek részt 2018 decemberében. Az Origo megszerezte és közzétette a demonstrációt előkészítő beszélgetés jelenléti ívét, a rajta szereplő szervezőket pedig titkos, „sorosista” összeesküvés résztvevőinek állította be. Ilyen szövegkörnyezetben hozták nyilvánosságra a civilek neveit és egyikük szakszervezeti tagságának tényét – utóbbi ráadásul különösen védett személyes adat.

A bírósági ítéletről beszámoló TASZ közleményében azt írja: azért vállalta el a jogvédő szervezetek az aktivisták ügyét, mert megengedhetetlen, hogy közszereplőnek nem minősülő emberek személyes adatait listaszerűen, megfélemlítő kontextusban hozzák nyilvánosságra.

A TASZ szerint, bár a nyilvánosságnak joga van tudni, hogy pontosan kik egy tüntetés szervezői, ez értelemszerűen nem jelenti azt, hogy valamennyi, a tüntetés során segítő közreműködő neve a nyilvánosságra tartozna, a főszervező neve pedig mindenképpen kiderül a rendőrségnek adott bejelentésből. Az előkészítésben résztvevők ilyen pellengérre állítása megfélemlítő, ami csak arra alkalmas, hogy a későbbiekben visszatartson másokat a kormánykritikus fellépéstől.

A jogellenes adatkezelés miatt indított perben a bíróság mindenben igazat adott a TASZ-nak és ügyfeleinek: a személyes adatok jogosulatlan kezelése miatt az Origo köteles bocsánatot kérni, továbbá törölnie kell az aktivisták adatait, fel kell továbbá tüntetnie a jogsértést tényét saját felületén, valamint sérelemdíjat is fizetnie kell

„Az Origo jogsértő eljárásának – azon kívül, hogy sérti a konkrét érintettek jogait – nyilvánvalóan az is a célja volt, hogy egyértelművé tegye: nem lehet megtorlás nélkül kormánykritikus megmozdulásokat szervezni. A kormánymédia lényegében a személyes adatokkal való visszaéléssel próbálja elriasztani az állampolgárokat az aktív közéleti részvételtől” – nyilatkozta Remport Ádám, a TASZ Magánszféraprojektjének jogásza.

További médiahírek találhatók a Media1-en!

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Az RTL Klub Álarcos énekes című showja

Hiába győzött az RTL Klub Álarcos énekese, a TV2 lett a vasárnap este nyertese

Az RTL Klub álarcos showja nézettebb volt ugyan, mint a TV2-n újként bemutatkozó, hasonló jellegű Nicsak, ki vagyok? A rejtélyek színpada, de az RTL Klub mégsem tudta megnyerni az egész estés nézettségi versenyt, mert bejött a TV2 stratégiája, hogy az ő showja jóval hosszabb. Az RTL a heti főműsoridős csatornaátlagot tekintve is alulmaradt.

Orbán Viktor miniszterelnök évértékelője 2020. február 16-án a Várkert Bazárban

A Magyar Hang idén sem lehetett ott Orbán Viktor évértékelőjén, a 24.hu küzdelem árán – továbbra sincs transzparencia a Miniszterelnökségen

A miniszterelnök stábja az Orbáninfóhoz hasonlóan a vasárnapi miniszterelnöki évértékelőről is távol tartotta volna a 24.hu stábját, de aztán jött két, a portál szempontjából kedvező fordulat. A Magyar Hang nem volt ennyire szerencsés. Az ügy ismét rávilágít arra, hogy a Miniszterelnökség továbbra sem híve a transzparenciának és a kormány akár vezető médiumokat is kész akadályozni a munkában.