Rubin Kristóf, az RTL Magyarország távozó kreatív osztályvezetője, volt kreatív producere korábban

Új részleteket árult el Rubin Kristóf az RTL Magyarországtól való távozásáról

Az új gyártócégével hamarosan a TV2-nek is dolgozó, nemrégiben távozó RTL-es kreatív osztályvezető szólt az RTL Magyarországtól való kilépéséhez vezető, főnökével kialakult konfliktusáról és elárulta azt is, hogy eredetileg a gyártócég az RTL-nek dolgozott volna. Kiderült az is: Sebestyén Balázs is tulajdonos volt a cégben egy ideig.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Mint arról a napokban a Media1 elsőként már hírt adott, 18-19 év után távozott az RTL Magyarországtól Rubin Kristóf kreatív osztályvezető, aki korábban olyan kiemelt és magas nézettségű produkciókért felelt eleinte főszerkesztőként, később kreatív producerként majd kreatív osztályvezetőként, mint a Balázs Show, a Való Világ 4. és 5. évada, az Alekosz feleséget keres, a Kész átverés, a Kísértés, a Széf, a Benkő feleséget keres, a Kalandra Fal!, a Celeb vagyok ments ki innen!, a Csillag születik 4. évad, a Kód, a Survivor, a Konyhafőnök, a Gyertek át!, a Szelfi, a Nyerő Páros, a Cápák között. Rubin Kristóf a Media1-nek árulta el elsőként pénteken azt is, hogy távozását követően Free Monkeys Production néven új gyártócéget alapított, mely máris megállapodott a TV2-vel, de mellette további más tévétársaságokkal is tárgyalásokat folytat műsorgyártó partnerségi megállapodásokról, kivéve az RTL-t, az RTL-től ugyanis teljesen függetlenedik, velük a TV2-s szerződés miatt pedig nem tárgyalhat.

Egy ideje már nem csinálhatott semmit, félreállították

Rubin Kristóf egy minapi, az Index által közölt interjúban újabb részleteket árult el távozása körülményeiről. A beszélgetésből kiderül, hogy bár ténylegesen a múlt hónapban, decemberben mondott fel az RTL Magyarországnál, valójában már nyár óta nem végezhetett érdemi munkát, mivel közvetlen főnöke, Herman Pierre Péter (a drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgató) gyakorlatilag július elején egy félreértésből fakadóan félreállította őt: bár fizetést mindvégig kapott ezután is, műsort, valódi kreatív munkát már nem készíthetett.

A távozó kreatív osztályvezető szerint olyan szinten mérgesedett el a helyzet a szakmában csak Pierreként emlegetett Herman Péterrel, hogy az teljesen feloldhatatlanná vált.

„Úgy döntöttem, hogy ebben a munkakörnyezetben nem szeretnék és nem is tudok tovább dolgozni, ezért felmondtam.”

Az interjú alapján „egy fentről kezdeményezett jobbító szándékú beszélgetés” vezetett ide, ugyanis „rám fogták, hogy ki akarom túrni a főnökömet a helyéről. Erről persze szó sem volt.”

Rubin Kristóf hozzátette: ha valóban ki akarta volna túrni a főnökét a helyéből, és ez kiderül, akkor az lett volna a minimum, ha kirúgják, de nem ez történt. „Mivel nem így volt, nem is rúgtak ki, csak félreállítottak. Fél éven át vártam, hogy ez a dolog megoldódjon. Csak utána döntöttem úgy, hogy végül elmegyek, leginkább azért, mert eljutott odáig, hogy szakmailag, emberileg már nem tudtam tovább tolerálni, hogy nem történik semmi.”

Rubin Kristóf azt mondta az Indexnek, igazságtalannak érezte ami történt, és ártatlanul megvádolva lenni mindig rossz, ő ráadásul gyakorlatilag az RTL-nél nőtt fel, és a csatorna a második otthona, családja volt.

„És bár, akikkel közvetlenül dolgoztam, mind mellettem voltak, sőt azóta többen követtek is engem, a közvetlen főnököm minden jogalap nélkül totálisan ellehetetlenített. Tulajdonképpen júliustól nincs műsorom. Igen, megkaptam a fizetésemet, de ettől nem éreztem jobban magam. Én nem ilyen típus vagyok, aki szívesen ül otthon a bankszámláján a fizetésével. Ennyi idősen, tele alkotói energiával, dolgozni szeretnék, nem idő előtti nyugdíjazást. A média, főleg a tévé nagyon napi dolog, baromi gyorsan ki lehet pörögni a rendszerből. Én ezt nem akartam megvárni.”

Rubin cége eredetileg az RTL-nek gyártott volna, Sebestyén Balázs be is szállt egy ideig

A távozó vezető azt mondta, úgy érezte, más televízióba nem akar elmenni pozícióba, az RTL-ben pedig a történtek után már nem tudna Pierre-el együtt dolgozni. Ezt jelezte a vezetésnek is, és akkor még az RTL-lel egyeztetve fordult a saját gyártócég irányába.

A nyáron kidolgozott terv szerint a produkciós cég az RTL-nek gyártott volna, de önálló entitásként, erről szeptemberben beszélt is Rubin a vezetőséggel, és jelezte, hogy nem tudja elképzelni a továbbiakban azt, hogy a főnökével együtt dolgozzon. Ezt követően a távozó vezető szavai szerint Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója és Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és programigazgatója

„egyébként nagyon jó fej módon adtak egy lehetőséget, hogy járjak ki a horvát RTL-hez és legyek kvázi tanácsadó. Erre mondtam azt, hogy oké, de mellette szeretném a saját cégemet elindítani, amit közösen Sebestyén Balázzsal tervezünk. Mondták, hogy persze hogyne, Balázzsal is beszéltek, ez jó irány lesz. Na, ebből egyikből sem lett soha semmi”  – nyilatkozta Rubin.

(Az Opten céginformációs rendszer szerint a freemonkeys.hu domaint tulajdonló Media Action Group Kft.-ben 2019 szeptemberétől december közepéig egyébként Sebestyén Balázs is tulajdonos volt Rubin Kristóf mellett.)

A Gyertek át! Sebestyén Balázs műsorvezetésével.
A Gyertek át! Sebestyén Balázs műsorvezetésével. Fotó: RTL Magyarország

Rubin Kristóf hozzátette, ezután alakult a történet másképp, és lett a Free Monkeys Production egy olyan műsorgyártó cég, mely nem dolgozik az RTL-nek és az RTL-es tévés sales house, az R-Time által értékesített tévécsatornáknak, míg másoknak, így a TV2 Média Csoportnak igen.

Vaszily Miklós, a TV2 elnöke tárgyalópartnerként meggyőzte

Rubin Kristóf elmondta az Indexnek azt is, hogy az elmúlt években hatszor is kapott megkereséseket, ajánlatokat a TV2-től, de mindig nemet mondott ezekre. Végül Vaszily Miklós (a TV2 Média Csoport Zrt. jelenlegi elnöke) volt az első olyan vezető, aki tárgyalópartnerként meggyőzte, és akivel egy olyan együttműködési rendszert sikerült kialakítani, ami mindkét fél számára előnyös.

Vaszily Miklós
Vaszily Miklós, a TV2 Zrt. elnöke. Fotó: MEME

RTL-es katonák harca a TV2-s katonákkal

A volt kreatív osztályvezető arra, hogy akkor most, hogy gyártócége biztosan dolgozik majd a TV2-nek, ő maga is TV2-essé válik-e, azt nyilatkozta Rubin, hogy neki egyébként épp az a kritikája az egész piaccal és a magyarországi helyzettel, hogy olyan fronton kell harcolni, aminek a lövészárkait nem ők, a tévés munkatársak ásták ki, hanem csak beletették őket katonákként.

„Vannak a TV2-es katonák és vannak az RTL-es katonák. Akik önszántukból egyáltalán nem akarnak harcolni. De ebbe a helyzetbe hozza őket a piac. Amíg az RTL-ben voltam, az RTL oldaláról kellett tüzelni. Akik a TV2-ben voltak, azok pedig a TV2 lövészárkába kerültek, és ha én nekik is gyártok, rögtön mindenki azt mondja, hogy TV2-es lettem. Én meg erre azt mondom, hogy ez egy szabad piac, és begyártóként annak dolgozom, akivel jobban meg tudok állapodni.”

Kiegyenlítődhet a különbség a TV2 és az RTL között

Rubin szerint egyébként ahhoz, hogy a gyártócége sikeres legyen, nagyon fontos, hogy hosszú távú, megbízható, és kölcsönösen előnyös együttműködése legyen egy nagy tartalmi megrendelővel, de ezt a TV2-es megegyezéssel már meg is alapozták.

„Emellett maga az a tény, hogy műsort gyártunk a TV2-re, izgalmas feladat, amit nagyon várok. Ha jól csináljuk, reális esély lehet arra, hogy a szórakoztató műsorok terén kiegyenlítődjön a különbség a két nagy csatorna között. Ezért is jött létre ez a megegyezés, ami pont azt garantálja, hogy a megszokott rendszertől eltérően a begyártó, külsős cégnél van a kreatív felelősség, abba a megrendelő, jelen esetben a TV2, nem szól bele.”

Külföldre is gyártana a Free Monkeys Production

A hosszú távú sikerhez a külföldi érvényesülés is nagyon fontos. Rubin Kristóf szerint, aki ismeri a szakmát, a nemzetközi trendeket, vannak külföldi kapcsoltai, jól beszél angolul, és elég bátor, egy műsorstartup-ötlettel ki tud jutni a határokon túlra is, ez csak a saját ötleteden és az elszántságon múlik.

Rubin Kristóf azt mondta, céljának tekinti, hogy külföldi piacokra is betörjön ötletekkel vagy műsorokkal, ahogy az izraeliek is megcsinálták, hisz az elmúlt tíz évben a semmiből váltak az egyik legmeghatározóbb formátumfejlesztő országgá egy pici országból, de így tettek korábban a hollandok is.

Rubin Kristóf, az RTL Magyarország volt kreatív producere
Rubin Kristóf, az RTL Magyarország volt kreatív producere korábban

Mivel annyi felület van, annyi platform, nagyon sok tartalom szükséges, amivel meg kell tölteni. Itt igazából egyszer kell nagyot ütni, és utána az embert már jegyezni fogják tényezőként. Rubin Kristóf szerint főleg akkor tud igazán sikeres lenni, ha amellett, hogy jó valamiben, valami újat, mást is tud mutatni, ezért szeretne a Free Monkeys Production a gyártócégek piacán valós újítást.

Nem verte meg főnökét a folyosón, a rendőrség sem rabosította

A volt RTL-es kreatív osztályvezető beszélt arról is, hogy a távozását illetően több meghökkentő pletyka is terjedt.

„Egyet viszont tudok, bármi is történt, én sárdobálásba akkor sem kezdtem és most sem vagyok hajlandó. Bízom benne, hogy a másik fél sem fog. Éppen ezért a részletekbe nem is szeretnék belemenni, már nem számít. Most is csak azért mondom el röviden a tényeket, hogy végre az abszurd pletykákat állítsuk meg, mert tényleg vicc ami ment a piacon ezzel kapcsolatban.”

A legvadabb sztori például az volt, hogy a botrány kipattanása után Rubin a folyosón állítólag összetalálkozott Pierre-rel és megverte, de volt pletyka arról is, hogy rendőrök vitték el az RTL-ből sikkasztás miatt, és valaki állítólag látott, ahogyan rabosítva beültetik egy autóba. Volt pletyka arról is, hogy a TV2-ben állt és könyörgött, hogy adjanak munkát. Eszem megáll. „De a másik oldalról legalább ilyen extrém sztorikat hallottam, csak ezeket nem mondom el, ki tudja, hátha igazak voltak.”

Az RTL márkája erősebb, de ez megváltozhat

Rubin Kristóf szerint az RTL előnye a TV2-vel szemben, hogy sokkal erősebb a csatorna brandje.

„Valahogy az egész modern kereskedelmi tévézés 2001-ben elindult a Mónika show-val, aztán jött a Való Világ és szépen a több műsor, és tulajdonképpen azóta egyben van egy csapat, ami ki tudta tanulni a műsorkészítést egy jól működő tartalmi rendszerben, és együtt tudott fejlődni a nézői szokásokkal, sőt alakítani tudta. És ez a módszer nagyon jól működik.”

Rubin szerint a TV2-nek ezzel szemben a változó tulajdonosi háttér és változó vezetők miatt különböző korszakai voltak, és sosem tudott kialakulni a saját jellegzetes arculata, brandje, sosem volt elég idejük eddig ahhoz, hogy felálljon és működjön egy igazán hatékony rendszer. „De hiszem, hogy ezen lehet változtatni” – tette hozzá.

tv2
A TV2 épülete a Róna utcában. Fotó: Ladányi András, Media1

A Free Monkeys máris felvett 13 embert, és ezzel még nincs vége

Arra, hogy egy olyan piacon, ahol nincs igazán kreatív szakember-utánpótlás, nem meredek-e egy új gyártócéget elindítani úgy, hogy Rubin Kristóf nevén kívül más nincs igazán mögötte, azt mondta, egyrészt azért mennek majd hozzá sokan dolgozni, mert tényleg sokan ismerik a szakmában, tudják milyen vele dolgozni, másrészt azért, mert garantálja a szakmaiságot, a versenyképes díjazást és olyan feltételrendszert, amiért megéri. Egyébként az alapcsapat már összeállt, jelenleg 13 fix ember dolgozik már nálunk, de még további munkatársakat is keresnek.

Arra, hogy az RTL-től is csábított-e el munkatársakat, azt mondta, az RTL kreatív igazgatóságáról eddig még nem jött el senki, de ez így van jól, ugyanis kevés konkrét RTL-es dolgozik a csatornánál, a tévés produkciókban külsős szerkesztők dolgoznak.

„Természetesen beszéltem pár tapasztalt szerkesztővel, sokan maguk jelentkeztek, hogy állapodjunk meg most rögtön, jönnek. Ennek persze nem mindenki örült. Na most, vagy hiszünk a szabadpiacban (…), vagy nem.. Ha egy nagy csatorna azt gondolja, hogy azok az emberek, akik a környezetükben dolgoznak, azok az ő emberei, az csak akkor igaz, ha valakit alkalmaznak. Ha nem, ha valakit csak projektre kérnek fel, azok az emberek eldönthetik, hogy hol akarnak dolgozni és kivel. Én azokkal ültem le tárgyalni és egyeztem meg, akikkel szerettem és tudtam dolgozni az RTL-es időszakban, és akiket szakmailag jónak tartok.”

A formátumfejlesztésre lehet a leginkább építeni

A beszélgetésből is kiderül, hogy a hagyományos tévés gyártás mellett online műsorok produkciós munkálataira és formátumfejlesztésre is vállalkozik majd a Free Monkeys Production. Hosszú távon ugyanis a formátumfejlesztésre építeni lehet, annak kifejezetten nagy lehetőségei vannak, mert mi magyarok tudunk valamit: kevés pénzből csinálni valami látványosat.

A Free Monkeys Production már toborozza a munkatársakat a Facebookon
A Free Monkeys Production logója a Facebookon

„Ez a fajta kreativitás egyedi, mert úgy tudunk nyugat-európai színvonalon műsorokat készíteni, hogy a költségvetésünk például egy német műsor egytizede. A színvonalat nem a nagyszabású költségvetésből érjük el, hanem jó ötletekkel. Az elmúlt 20 évben annyira el voltunk mindig foglalva az adott produkciókkal, hogy nem volt idő fejleszteni, pedig lettek volna ötletek. Az egyik ilyen furcsa fejlesztés egyébként, ami abszolút egy saját kósza, beteg ötletből származott, a Benkő feleséget keres volt. Volt elődje, persze, de azt mi találtuk ki, milyen legyen ez napi kiadásban. Hány nap alatt forgatod, milyen fordulatok vannak benne, hogy bonyolítod le? Az teljesen más, mint egy hetente jelentkező műsor esetében, ahol egy epizódot 3-4 napig forgatnak. Nem mi találtuk fel a Survivort, de mi magyarok voltunk az a csapat, mely valójában jól működőképesre tudta megcsinálni a napi Survivort. Ezt így kitalálni és ott lebonyolítani, komoly feladat volt.” Egyébként azért kellett így megcsinálni, mert egy ilyen műsor úgy rentábilis, ha nem 13, hanem 35 epizód forog belőle.

Rubin szerint jól látszik, hogy Magyarországon több olyan formátum is van, ami jól működik, amiben erősíteni lehet. Ilyen a napi, történetalapú televízióműsor, ami tényleg az alapvető emberi kérdésekkel foglalkozik. Történetalapú napi reality például a Survivor, de a Nyerő Páros is, mert ezek sok olyan gondolatot adnak, melyekről másnap is szívesen beszélgetsz az ismerőseiddel. A klasszikus tévés produkciók nagy előnye a kreatív producer szerint, hogy a látottakat meg akarod beszélni a körülötted lévő emberekkel, mert elindított valamilyen gondolatot.

Amire a legbüszkébb az elmúlt közel két évtizedből

Rubin Kristóf 26 éves korától kezdett el az RTL-nél dolgozni: a Mónika Shownál kezdett szerkesztőként, majd két évre rá az akkor induló Balázs Show már az ő vezetésével indult, később pedig mindig a stratégiailag kiemelt produkciók körül bukkant fel.

Az Index kérdésére, hogy melyik műsorra volt a legbüszkébb,  azt mondta, mai szemmel ugyan vicces, de a Balázs Showra a leginkább, mert 27 évesen csináltak az akkoriban 25 éves Balázzsal délután 16:45-kor egy 50-60 százalékos közönségarányú műsort, másfél millió nézővel. Nagy kedvence volt még a Kész Átverés, szintén Sebestyén Balázzsal, mert nagyon vidám korszak volt. A 2008-as Celeb vagyok, ments ki innen! is a kreatív producer kedvencei közé tartozott, amikor a semmiből kimentek először Argentínába, tizedannyi költségből mint mások, és még a formátumtulajdonos sem hitt abban, hogy ez tényleg menni fog így.

„Megcsináltuk először, fölépítettünk egy komplett tévéstúdiót a semmi közepén, és élőben sugároztunk. Az óriási kaland volt. Napi élő műsort csinálni 75 percben úgy, hogy akkor még nem digitális technika volt, hanem szalagra rögzítettük az adást és úgy scripteltük be és raktuk össze. Balázs és a Jani akkor volt először a képernyőn, így együtt. Ami szerintem egy nagyon ütős dolog volt.”

Rubin Kristóf a csapatával elért nagy szakmai teljesítmények között említette a Való Világ 4-et, amivel megújították a formátumot, de nagyon büszke a Cápák közöttre is, vagyis arra, hogy sikerült a gazdasági vonalat behozni a kereskedelmi tévébe. Izgalmas produkcióként emlékezik a Survivorra, a Nyerő Párosra és a Konyhafőnökre is.

További tévés hírek, cikkek olvashatók a Media1 tv rovatában, például a Putyin-tévé kapcsán, vagy arról, hogy van egy kis változás az RTL-es nézettségi adatok kommunikációjában.

Borítófotó: Rubin Kristóf a Survivor forgatásán.

Szóljon hozzá!

Meghamisított Orbán-interjú 2016 decemberében

Az 1950-es éveket idézi F. Gábor szerint, ahogyan őt elítélték az Orbán-interjú állítólagos megváltoztatásáért

Folytatódik F. Gábor újságíró évek óta tartó kálváriája a 2016 decemberében jelentős változtatásokkal megjelent, megbütykölt Orbán-interjú ügyében. Noha korábban az újságíró számos, az ennek elkövetésével őt vádoló ügyészség állításának hitelességét megkérdőjelező ellentmondásra világított rá, ma a bíróság még súlyosbította is a végig az ártatlanságát hangoztató, az elkövetés tényét megkérdőjelező médiamunkás büntetését, amit a miniszterelnöki interjú állítólagos megváltoztatásáért kapott. F. Gábor a Media1-nek elmondta, mit gondol erről az egész ügyről, és azt jelezte: a Kúriához fordul az 1950-es éveket idéző eljárás miatt.

koronavírus, maszk, covid-19

Kizökkentette a rutinból a karantén a kommunikációs szakmát

Jól vették a járvány kommunikációs kihívásait a magyar vállalatok a kommunikációs szakma megítélése szerint. A szakemberek úgy látják: a járvány „érdekes és újszerű” feladatokat hozott, hatékonyabb, kreatívabb lett a vállalati kommunikáció ebben az időszakban. Nyilvánvalóvá vált emellett, hogy a belső kommunikációt nem lehet elhanyagolni – derül ki az Uniomedia kommunikációs ügynökség és a Media1 hírportál közös kutatásából.