a magyar Gamestar magazin

A PC Guru és a Playboy után megszűnhet a GameStar magazin is

A GameStar utolsó esélye, ha az olvasói megmentik: ehhez 2500 új vagy meghosszabbított előfizetésre lenne szükség. A januári lapszám egyébként biztosan kimarad, rovatként a PC World magazinon belül jelennek meg.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Mint arról még november 20-án a Media1 már beszámolt, 27 év után megszűnik a PC Guru című számítógépes lap nyomtatott kiadása, de a szerkesztőség keménymagja online azért megpróbálja életben tartani a médiumot. A magyarázat az, hogy a nyomtatott lap komoly pénzügyi nehézségekkel küzdött, és nem tudott árat emelni.

A  PC Guru főszerkesztője azt írta akkor, nem akarnak senkire sem ujjal mutogatni, hiszen részben saját magukat is hibásnak tartják, hiszen az utóbbi tíz évben fokozatosan emelni kellett volna a lap árát, mivel „a mindenféle teherrel, sarccal, extra költséggel szinte ellehetetlenítik a nyomtatott sajtót, amelynek eleve nyomdaköltséggel és komoly fenntartási díjjal kell számolnia”.

Egy másik kiadó, a Marquard Media is rossz hírekkel jelentkezett. Kiderült, megszűnik a Playboy és két másik magazin is. A Playboy esetében az internetes frissítést is leállítják.

Azonban ezzel úgy tűnik, még nincs vége. A PC Guru konkurense, az egykori IDG-kiadó (mai nevén Project029 Kft.) által kiadott, 20 éve létező GameStar is súlyos válságba került, és közel sem biztos, hogy jövőre is meg tud jelenni a lap. Az pedig már biztos, hogy 2020 januárjában nem jelenik meg a GameStar. Mint arról a Media1 beszámolt, a Central Médiacsoport is fájdalmas sajtópiaci lépésre szánta el magát: jövőre nagyjából csupán kéthavonta jelenik meg a Cosmopolitan című havilap, illetve néhány másik magazinjuk megjelenési gyakorisága is változik. Ezeket a lépéseket azonban különböző fejlesztésekkel igyekeznek ellensúlyozni.

A Gamestar tesz egy végső próbát a túlélésre

„Amikor a PC Guru megírta búcsúlevelét, akkor már mi is azon gondolkodtunk, hogyan tovább. De nem akarjuk feladni harc nélkül, bennetek bízunk, a ti kezetekbe helyezzük kedvenc magazinunk sorsát”

olvasható a Gamestar.hu-n.

„Az ember ilyenkor hiábavalóan keresi a megfelelő szavakat, küszködik a bensőjében kavargó érzelmekkel, nem akar sem émelyítően pátoszos, sem bántóan szenvtelen lenni. Utóbbira nem is volnék képes, hiszen húsz éve elválaszthatatlan része életünknek a GameStar. Együtt néztük végig a Quake III Arena és az Unreal Tournament párharcát, ott volt velünk, amikor ellopták a Half-Life 2 forráskódját, nem hagyott magunkra a WoW indulásakor sem (…)  De egyszer elfogy a levegő, és nincs az a konok kitartás, megszorított nadrágszíj, amely képes volna az idők végtelenségéig ellensúlyozni a nyomtatott sajtó évről évre emelkedő költségeit úgy, hogy közben már több mint egy évtizede nem nyúltunk az árhoz. Ráadásul mindemellett az online és videós működés is egyre komolyabb erőfeszítést igényel, mert a tartalomfogyasztási szokások is jelentősen változnak. Ezzel szembe kell nézni, látjuk a számokat, ismerjük a trendeket, és persze büszkék is vagyunk arra, hogy online már havonta 600 ezer ember választja ezt az oldalt, hogy híreket, cikkeket, teszteket olvasson, 135 ezren vannak velünk Facebookon, 22 ezren Instán, és most léptük át éppen az 50 ezer követőt YouTube-on.”

A GameStar vészharangot kongató cikke hozzáteszi:

„Ha nyitott szemmel jártatok az elmúlt néhány hétben, bizonyára szembesültetek azzal, amint sorra számolják fel a nyomtatott sajtótermékeket (és igen, főleg a férfimagazinok múlnak ki kegyetlen hirtelenséggel), még kollégáink és barátaink a PC Gurunál is hasonló problémákkal szembesültek. Fáj belegondolni, kimondani és még inkább leírni, de a mondhatni eltorzított piac körülményei nem teszik lehetővé, hogy úgy folytassuk, mintha még mindig 2009-et írnánk. Jelen állás szerint tehát a decemberi lapszám az utolsó, ami megszokott formájában megjelenhet.”

A magyar Gamestar legutóbbi lapszámának borítója.Ha nem jön össze a kitűzött célszám, lehet, hogy ez az utolsó
A magyar Gamestar legutóbbi lapszámának borítója.

Nem megoldás az áremelés

Az írás ezután azzal folytatódik, hogy a PC Guru halála után sokan írtak aggódó levelet, mi lesz a GameStarral, ezért úgy érzik, hogy az üzleti racionalitások ellenére nem adhatják fel csak úgy, nem dobhatják be a törülközőt:

„mert tartozunk annyival nektek és önmagunknak is, hogy megpróbáljuk megmenteni azt az élményt, amit csakis a csomagolásából frissen kibontott magazin lapozgatása képes nyújtani. Ezért most hozzátok fordulunk, és nem a pénzetekből kérünk többet, hanem a megelőlegezett bizalmatokból. Megemelhetnénk persze drasztikusan a GameStar árát (versenytárs nélkül ez logikus is lehetne), pótolva a régóta húzódó mulasztást, de nem gondoljuk, hogy ez a helyes út. Már csak azért sem, mert hiába drágább ma már minden, sokan a 2000 forintot is sokallják. És nem is azokat akarjuk jobban terhelni, akik eddig is hűségesek voltak hozzánk. ”

A GameStarnak azonnal 2500 új vagy meghosszabbított előfizetésre lenne szüksége a túléléshez

Az írás ezután azzal folytatódik, hogy kizárólag az előfizetők számának növelése képes hosszabb távon biztosítani a magazin fennmaradását, ezért amennyiben december 31-ig összegyűlik legalább 2500 előfizetés (új vagy meghosszabbított), akkor továbbra is lehet Magyarországnak gamer magazinja.

A GameStar a megmenekülése érdekében ezért mától kampányt indít, hogy előfizetőket szerezzen, illetve rábírja az olvasóit a hosszabbításra. Egy évre 19880 forint az előfizetés, ezért 12 lapszám jár.

Újságos Budapesten
Újságos Budapesten. A Gamestar jobbra hátul, a pénztárgép mögött, a PC World mögött. Fotó: Ladányi András, Media1 (archív)

A GameStar kiadója, a Project029 egy számlálót is közzétett, ahol nyomon követhető, hány előfizetőre van még szükség, azaz sikerült-e közel kerülni a célhoz.

„Nem tagadjuk, a kitűzött cél hatalmas, de mi bízunk bennetek, bízunk abban, hogy igenis van még igény a nyomtatott sajtóra akkor is, ha jóval keményebb a küzdelem, mint évekkel ezelőtt. Az előfizetésen túl azzal is rengeteget tudtok segíteni, ha terjesztitek egy hónapos kampányunk hírét, minél többen megosztjátok az ezzel kapcsolatos cikkeket és videókat” – írják.

A jövő januári szám már biztosan kimarad, de a PC Worldben átmeneti menedéket kapnak

A cikk végén a szerkesztőség bejelenti, ha sikerül is megmenteni az újságot, még egy sikeres kampány esetén sem készülhet el a 2020. januári GameStar magazin, mert már nem lenne idő összeállítani és időben nyomdába adni.

A vedd kezdbe a Gamestar sorsát kampány grafikai eleme
A vedd kezdbe a Gamestar sorsát kampány grafikai eleme

Emiatt a kiadóhoz tartozó másik magazinba, a PC World magazinba betagozódva, annak 16 oldalán lehet újra találkozni a GameStarral, immáron csak rovatként. Ha azonban sikerülne szert tennie a GameStarnak 2500 új előfizetőre, akkor februárban már biztosan újra ott lesz a magazin az újságosoknál és egészen biztosan 2021. februárjáig meg is fog jelenni.

Azt ígérik, ha nem jönne össze december 31-ig a kitűzött cél, akkor mindenkinek visszautalják az előfizetés díját.

A közzétett számláló szerint jelenleg még 2479 olyan emberre van szükségük, aki hajlandó belenyúlni a pénztárcájába egy 20 ezresért. Egyébként a Gamestarnak átmeneti menedéket adó PC World magazint is a Project029 jelenteti meg.)

A GameStar és a Project029 a számok szintjén

A Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség (MATESZ) adatai alapján a GameStar 2019 első féléves nyomott példányszáma 7 ezer darab volt, ebből az auditálás időszaka alatt mintegy 3 ezer fogyott el. A kiadó részéről azonban korábban, a tavaszi főszerkesztőváltás alkalmával azt nyilatkozták a Media1-nek, hogy a példányokból a MATESZ-audit időszakát követően is jól fogyott.

Maga a lap kiadója, a Project029 Kft. sem áll túl jól: az Opten céginformációs rendszer szerint tavaly 305,8 millió forint nettó árbevétel mellett 113,1 millió forint vesztesége volt adózás előtt.

A Project029-hez tartozik a GameStar és a PC World mellett a Computerworld című üzleti informatikai lap is.

A GameStarral foglalkozik a hvg.hu is. Ők azt emelték ki, hogy a magazint Magyarország mellett Csehországban is kiadják, illetve német változata is létezik. Az Egyesült Államokban szintén megpróbálták piacra dobni a lapot, de néhány hónap múlva elbukott, habár a vonatkozó weboldal még él. A GameStart Charles Glimm, Jörg Langer és Toni Schwaiger alapították. A magazinnak egy testvérlapja is van, a főleg konzoljátékokra fókuszáló GamePro.

További sajtópiaci hírek olvashatók a Media1 sajtó rovatában, ahol épp a napokban számoltunk be arról is, hogy az Otthonok&Megoldások című magazinnal bővül a hazai újságosok kínálata.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Pesti Hírlap 0. szám

Szerdán megjelenik a Pesti Hírlap

A Media1 információi szerint Budapest hétfőn mégis megadta a rikkancsos terjesztéshez szükséges engedélyt Kerényiéknek, igaz, egyelőre csak egyszeri engedélyről van szó.

Jonny Round, The Sound Agency ügyvezető előad a Brandfestival konferencián Budapesten

Így segíthet vagy árthat a hang egy márkának

Jonny Round, a The Sound Agency igazgatója is előadást tartott a nemrégiben Budapesten megrendezett Brandfestival konferencián. A Sound Businessről, vagyis arról beszélt, hogyan segítheti az értékesítést, illetve a márkázást a hangok megfelelő használata, illetve hogyan üthet vissza, ha valaki nem körültekintő.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!