A weCAN, Közép- és Kelet-Európa független reklámügynökségeiből álló hálózat a múlt héten bukaresti konferenciáján mutatta be az immár ötödik évfordulóját ünneplő éves jelentését, a CANnual Reportot.
A magyar vonatkozásokkal is bíró tanulmány 15 közép- és kelet-európai hirdetési piac eredményeit vizsgálja a 2014-2018-as időszakban, továbbá előrejelzésekkel is szolgál a következő öt esztendőre vonatkozóan.
Növekedés és digitalizáció
A legújabb CANnual Report arról számol be, hogy 2018 folyamán a teljes reklámpiaci költés mértéke elérte a nettó 13,8 milliárd eurót, vagyis a hirdetők 3 milliárd euróval többet költöttek a térségben mint öt évvel korábban.
Ez a növekedés részben a régió 2014 és 2018 között megfigyelhető gazdasági fejlődésének köszönhető, valamint a digitalizációnak, amely jelentős hatással bírt a médiafogyasztási szokásokra.
A kutatás megállapítása szerint a rendszeresen internetezők aránya a régióban öt év alatt 10 százalékkal nőtt.
Két mérföldkő öt év alatt
Leghamarabb a visegrádi országok hirdetőinek sikerült alkalmazkodniuk a digitális korszakhoz.
A Csehország volt az első olyan piac, ahol az online kiadások meghaladták a televízióban elköltött összegekét, majd a cseheket Magyarország követte 2015-ben, azután Lengyelország 2018-ban, míg Szlovákia felzárkózása ilyen téren csupán a közeljövőben várható a CANnual Report szerint.
Az említett országokon kívül még három országnak sikerült elérnie ezt a mérföldkövet 2014 óta: Litvániának 2016-ban, Ukrajnának és Oroszországnak pedig 2018-ban. Ez utóbbi egyébként valódi digitális szuperhatalommá nőtte ki magát, és a régió összes online hirdetési kiadásainak csaknem felét tudhatja magáénak.
A tévé még mindig erős
Az iménti grafikonon is látszik, hogy a médiafogyasztási szokásoknak megfelelően a hirdetők továbbra is jelentős összegeket fordítanak a televíziós reklámokra.
2018-ban összesen nettó 5,5 milliárd eurót, vagyis 14 százalékkal többet mint öt évvel korábban. A tévés megjelenés elsősorban a délebben fekvő országokban népszerű.
A televíziós költési rangsor első helyein Románia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Szerbia, Szlovénia és Horvátország áll.
Az elmúlt évek fényében nem számít kuriózumnak a közép- és kelet-európai országok reklámpiacainak történetében az, hogy az online kiadások utolérték a televíziós kiadásokat.
A nyomtatott sajtó az elmúlt évek nagy vesztese
A CANnual Report arra is rámutat, hogy a folyamattal párhuzamosan a nyomtatott sajtóra fordított hirdetési összegek folyamatosan csökkentek (mínusz 28 százalék), a kültéri reklámok pedig mérsékelt előretörést produkáltak (plusz10 százalék), ráadásul a teljes költés tekintetében a részarányuk is növekedett regionális szinten.
Az online média olyan mértékben kebelezte be a nyomtatott sajtótermékek közönségét, hogy a közterületi reklámpiac a harmadik legnépszerűbb helyre, közvetlenül a televízió és az online felületek mögé, leelőzve a nyomtatott médiát.
Épp tegnap számoltunk be arról, hogy idén év végén megszűnik a magyar Playboy és két másik magazin.
Borító: 123RF