A New York Times cikke a magyarországi pénzes gazdákról

Az Origo sajtóetikai leckét ad a 444-nek a New York Times magyar cikke kapcsán

Az Origo manipulációban bővelkedő cikkben vádolja sajtóetikai vétséggel a 444-et, amiért leszemlézte azt az írást, ami a The New York Timesban jelent meg Orbán feudális rendszerének visszaéléseiről.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Sajtóetikai vétséget emleget az Origo amiatt, hogy több más médiumhoz hasonlóan a 444.hu is leszemlézte azt a magyarul és angolul is publikált cikket, ami a hétvégén a The New York Timesban jelent meg.

Az amerikai napilap hétvégi cikke szerint Magyarországon, valamint Közép-és Kelet Európában az Európai Unió agrártámogatása a jó politikai kapcsolatokkal rendelkező gazdák zsebébe vándorol. De nem csak Magyarországot vizsgálja a cikk, hanem például megemlíti a Cseh Köztársaság miniszterelnökét, aki több tízmillió dollár támogatást kapott csak tavaly. A támogatásokat maffiaszerű földszerzésre használták Szlovákiában és Bulgáriában is.

A lap kilenc országban vizsgálta a helyzetet, és az eredményeik szerint a kutatások szándékosan zavarosak. Mindezt a The New York Times cikke szerint Brüsszel azért tűri meg, mert szembeszállni vele komoly reformokat igényelne, és az EU egyben tartását is fenyegetné. Ráadásul az országok vezetői sok mindenben nem értenek egyet, de mindannyian jól járnak a támogatásokkal, és kedvez nekik az is, hogy saját belátásuk szerint oszthatják el a pénzeket. A cikk továbbá megemlíti, hogy a transzparenciát nehéz, vagy szinte alig lehet tetten érni a mezőgazdasági támogatások kapcsán, és az Unió által birtokolt adatokat pedig nem akarták kiadni az oknyomozó újságíróknak.

A The New York Times magyar cikke a magyarországi pénzes gazdákról
A The New York Times magyar cikke a magyarországi pénzes gazdákról

A 444 – az Indexhez, a Blikkhez, a hvg.hu-hoz, a Népszavához, a 168 Órához, a 24.hu-hoz, az Alfahírhez és több más médiumhoz hasonlóan – leszemlézte az írást, de úgy tűnik, az elmúlt években számos hírmanipulációban résztvevő Origo szerint ezt nem tehette volna meg, ez nem volt szerintük etikus.

Az Origót nem érdekelte a New York Times cikkének tartalma

Az Origo, illetve szerzője, Bordács Bálint a New York Times cikkének lényegére, így az agráriumot eluraló korrupcióra egy szót sem veszteget érdemben, viszont inkább „komoly” összefüggéseket állít fel a cikk egyik közreműködő szerzője és a „balliberális média” között.

Ugyanis bár a New York Times cikkében felsorolt 3 szerző – Selam Gebrekidan, Matt Apuzzo, Benjamin Novak – közül Benjamin Novak újságíró a 444 angol nyelvű hírlevelének, az Insight Hungarynek is szerkesztője külsősként.

Ennek kiderítésére egyébként nem kellett különösebben nagy oknyomozás, hiszen a 444 szemléjének végén dőlttel külön fel is tüntették, hogy Benjamin Novakkal munkakapcsolatban vannak, illetve Novak szerkeszti az említett angol nyelvű hírlevelet.

Az Origo támadja a fotóst

Az Origo a cikk elkészítésében egyébként fotósként közreműködő Stiller Ákost is támadja azzal, hogy felróják, ő a hvg.hu-nak volt a fotóriportere korábban.

Az Origo cikke szerint Stiller is részt vett a cikk összeállításában, de a fotóriporter a Media1 érdeklődésére hétfőn délelőtt elmondta, hogy fotósként bízták meg őt a feladattal, ahogyan már korábban, például 2016-ban is kapott ilyen megbízást az amerikai laptól. Tehát az Origo cikke által sugalmazottakkal ellentétben a földbárókról szóló cikk tartalmi összeállításában Stiller nem vett részt. A fotós egyébként évek óta szabadúszó fotósként, nem a hvg.hu munkatársaként dolgozik.

Az Origo a 444-et sajtóetikai vétséggel támadó írásának egy részlete
Az Origo a 444-et sajtóetikai vétséggel támadó írásának egy részlete

A 444-et bíráló cikkbe még Iványi Gábor és Donáth Anna is befért

Az Origo cikkébe egyébként belekeverik Iványi Gábort és a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösséget (MET) is, ehhez az apropót az szolgáltatta a Fidesz-közeli médiaholding szerzője számára, hogy a New York Times cikkének társszerzője, Benjamin Novak édesapja a kaliforniai Alhambrában az Amerikai Magyar Baptista Gyülekezet lelkészeként szót emelt amiatt, hogy az Iványi Gábor vezette MET nem kapta meg Magyarországon az állami támogatást, holott már bíróság is kimondta, hogy ez megilletné.

Az Origo-cikk később még ide keveri a momentumos Donáth Anna édesapját, Donáth Lászlót is, mondván „Iványi baráti kapcsolatban van vele”. Az Origo cikkéből azonban később sem derül ki, hogy ennek egyébként mi köze ahhoz, hogy a 444 leszemlézte a New York Times cikkét.

Nem maradt el a sorosozás sem

Az Origo szerint egyébként a 444 hírportál, amit a NER terméke „Soros-blogként” emleget, „példátlan médiamanipulációt követett el”.

Arra az Origo nem tér ki, szerintük mi lett volna etikus: esetleg csak azért nem beszámolni arról, hogy a világ egyik vezető lapja magyar nyelven is cikket tett közzé a magyarországi korrupciós ügyről , mert a cikket jegyző egyik szerzővel ők is munkakapcsolatban állnak?

Az Origo egyébként nem először támadja a 444-et hasonló okokból: az Origo szerint a néhány nappal korábban a New York Timesban ugyancsak Magyarországgal foglalkozó, de más témájú írás szemléjekor is hasonló „vétséget” követett el a 444, ugyanis annak az írásnak is egyik szerzője volt Novak. A 444 egyébként abban az esetben is korrekten feltüntette ezt a tényt, hogy a New York Timesból szemlézett írás egyik szerzője nekik is dolgozik külsősként.

Károly-Rajki Edith, Szalay Dániel

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

X-Faktor nagyválogató második nap 2019. június 15-én

Rövidebb lesz az X-Faktor

Most szombaton jóval rövidebb lesz az RTL Klub tehetségkutatója, mint a múlt héten. Eközben úgy tűnik, összejött egymással két mentor.