dkt

A fideszes médiaholding a saját hírkereső után saját digitális mérést is szeretne?

Egyes információk szerint a Digitális Közönségmérési Tanácsból való kilépését fontolgatja a KESMA, ami ha megvalósul, nem szerepelnek majd a kormányközeli médiaholdinghoz tartozó digitális felületek, például az Origo látogatottsági adatai a hirdetők által figyelt rendszerben. Érkezett olyan információ is, ami alapján viszont inkább növekedhet a KESMA beleszólása a DKT működésébe.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

A magyar digitális piac (az online médiumok és a hirdetők, ügynökségek) által figyelt forgalom- és közönségmérési adatokat, vagyis a hazai weboldalak látogatottsági adatait a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) méri és teszi egy részét elérhetővé a publikum számára. A szolgáltatáshoz a mérést néhány éve a DKT-tagság által megszavazott Gemius online kutatócég végzi a weboldalakba beépített mérőkódok segítségével. Ez lehetővé teszi a honlapok látogatottságának független fél általi mérését.

A hirdetők, ha szakmai és nem politikai vagy egyéb alapon hoznak döntéseket, odafigyelnek ezekre a számokra, hiszen segít optimalizálni a költéseket. Az egyes médiumok is árgus szemekkel figyelik ezeket a statisztikákat, hiszen ez alapján tudják megítélni saját teljesítményüket a digitális térben, összevethetik látogatottságukat más oldalakkal.

(A Media1 látogatottsági adatainak mérését és auditálását is a DKT/Gemius végzi, oldalunk látogatottságai adatai folyamatosan frissített formában elérhetők nyilvánosan a publikum számára is. Ebből a mérésből tudhatjuk, hogy a Media1 az év eleje óta stabilan meghatározó szereplő lett a média tematikájú és a DKT auditálását vállaló hazai weboldalak között: a DKT most szeptemberben például 480 ezernél is több oldalletöltést és 253 ezer egyedi látogatót mért a Media1-en.)

Változásról pletykálnak a DKT kapcsán, kérdés, mi igaz ebből

A Nemzeti Együttműködés Rendszerének (NER) médiahátországát jelentő, közel félezer médiumot – köztük például az Origo.hu-t – birtokló Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) (azaz a Mediaworks) az mmonline.hu szerint ugyanakkor azt tervezi, hogy kiveszi a piaci szereplők megegyezésén alapuló DKT-mérésből a saját médiafelületeit.

Az információt mi is hallottuk a napokban, de azt egyelőre senki nem erősítette meg. (Hallottunk más, ezzel némiképp ellentmondásosnak tűnő pletykát is, de arra kicsit lejjebb, a cikk második felében térünk vissza.)

Az esetleges változásra vonatkozó információ terjesztői mindenesetre azt feltételezik, hogy a NER azért is vinné át másik céghez a látogatottságmérést, mivel nem elégedettek a DKT-val és a Gemius-rendszerrel, mivel a fejlesztések elmaradoztak az elmúlt időszakban, így például a havi összesített statisztikák elkészültére túl sokat kell várni. Beszéltünk olyanokkal is, akik úgy gondolják, hogy a valódi szándéka a KESMA-nak az lehet, hogy egy NER-barát mérőcégnél a KESMA-s médiumok eredményei szebbek lehetnének a mostaninál, ráadásul kevésbé lenne összevethető az adat, például az Origo.hu látogatottsága a még talpon lévő nem kormánypárti kiszolgálómédiumok (elsősorban a 24.hu és az Index.hu) teljesítményével, akik nincsenek benne a másik mérésben.

Jó lehetőség lenne ezenkívül a DKT-ból való távozás arra is, hogy némiképp megszorongassák például a konkurens 24.hu kiadóját, a Varga Zoltán tulajdonában lévő Central Médiacsoportot, mivel ha a KESMA médiumai kikerülnének a DKT-ból, akkor az nagy ütés lenne a DKT-nak, mely előbb-utóbb kénytelen lenne megemelni a Central Médiacsoport számára nyújtott DKT-szolgáltatás díját.

Felhívtuk a DKT vezetőjét

A Media1 kedden telefonon utolérte Papliczky Pált, aki idén nyáron vette át a DKT irányítását Máth Andrásl.

Papliczy megismételte a Media1-nek is, amit az mmonline-nak is már elmondott, hogy a DKT november 11-én tartja következő elnökségi ülését, ahol értékelik az idei évet. Az elnökségi ülésen a jövő évi költségvetésről is szó lesz, és az év végi közgyűlés időpontjáról is ekkor döntenek.

Az ügyvezető a Media1-nek elmondott szavai alapján annyi azért kiderült, hogy jelenleg a KESMA-médiumok tagsága aktív, vagyis a dkt.hu honlapon lévő ügyféllista hitelesnek tekinthető.

Papliczky Pál, a DKT új ügyvezetője. Fotó: Facebook
Papliczky Pál, a DKT ügyvezetője

Még semmi nem dőlt el, de van más érdekes pletyka is

Az mmonline szerint még nem dőlt el véglegesen, hogyan alakul majd a DKT és a KESMA kapcsolata, így még az is elképzelhető, hogy valamilyen megállapodás létrejön a két fél közötti a további együttműködésre vonatkozóan.

Ezzel kapcsolatban a Media1 hallott egy másik, egyelőre természetesen senki által nem igazolt iparági pletykát is.

E szerint a KESMA nem hogy távozna a DKT-ból, hanem még növelné is befolyását a Digitális Közönségmérési Tanácson belül. Ezen információ terjesztői szerint épp az ellenkezője igaz az mmonline által terjesztett információnak, és csupán azért terjedhetett el, hogy távoznának a KESMA-médiumok, mert ezzel is jelezni akarják elégedetlenségüket a DKT-val, illetve növelnék a befolyásukat. Az információt egy névtelen levélíró már napok óta terjeszti szakmai körökben.

Küldtünk pár kérdést a fideszes médiaholdingnak

Hogy mi igaz a pletykákból, és mi nem, azt tehát egyelőre nem tudni.

Papliczky a DKT nevében megígérte, hogy a Digitális Közönségmérési Tanács novemberi elnökségi ülését követően haladéktalanul tájékoztatást küldenek ki a szerződéses partnereknek, és a sajtónak is beszámolnak majd a fejleményekről.

A Media1 addig is elküldött néhány kérdést a fideszes médiaholdingnak arról érdeklődve, mi az álláspontjuk a DKT-val kapcsolatban, megkérdeztük, fenntartják-e tagságukat, volt-e ebben szünet, illetve igaz-e, hogy növelnék a befolyásukat a DKT-nál. Rákérdeztünk arra is, hogy elégedettek-e a DKT méréssel, illetve van-e olyan tervük, hogy átviszik másik kutatócéghez a mérést. Ha válasz érkezik a holding sajtóirodától, arról beszámolunk cikkünk frissítésével, valamint egy külön hírben.

Saját hírkereső már van

A fideszes médiaholding egyébként nemrégiben saját hírkeresőt is indított, melyben a hasonló hírgyűjtőkkel (Hírkereső, Hírstart, Filter.hu stb.) ellentétben kizárólag a NER médiumainak tartalmai érhetők el. Ebbe a trendbe mindenképp beleillene egy saját digitális mérés is, bár jó kérdés, hogy a hirdetők ezt mennyire fogadnák el hitelesnek, vagyis lenne-e egyáltalán értelme.

A Digitális Közönségmérési Tanács Kft. tulajdonosa egyébként jelenleg a Dr. Nemes Ákos Ügyvédi Iroda, de elképzelhető, hogy ez úgy változik a jövőben, hogy a mérést finanszírozó vállalkozások legyenek a DKT tényleges tulajdonosai.

További online médiával kapcsolatos hírek, cikkek találhatók a Media1 online rovatában.

Borítókép: DKT/Gemius mérési adatok (2019. április) grafikonon

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti