NMHH Médiatanács

A Spirit FM ügye és a Rádió 1 engedély nélküli hálózatba kapcsolódása is téma volt a Médiatanács ülésén

A Médiatanács a jelek szerint szemet huny afölött, hogy a Rádió 1 központi adásával médiatanácsi engedély hiányában kapcsolódott hálózatba a győri Lajta Rádió. A testület ezenkívül jelentősen elkésve, de kedden végül megadta az engedélyt az ATV-közeli tulajdonba került budapesti Broadway Rádiónak, hogy Spirit FM-re változtassa a nevét. Más fontos ügyek is napirenden voltak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Július 23. óta tartó, hosszú (bár a múlt héten egy rendkívüli üléssel néhány percre már megszakított) szabadsága után most kedden tartotta első rendes rendülését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa.

Megtárgyalták az ATV-közeli rádió névváltását

A testület az ülésen az MTVA és az NMHH jövő évi, 2020-as költségvetése és sok egyéb téma mellett napirendjére vette a budapesti 87,6 MHz közösségi rádiós frekvenciát használó Közösségi Rádiózásért Egyesület kérelmét, és hozzájárulását adta, hogy az eddigi Brodway Rádió Spirit FM néven folytassa a sugárzást. Mint arról a Media1 korábban beszámolt, az ATV vezérigazgatója, Németh S. Szilárd még a nyár elején megvásárolta a Budapest belső kerületében valamint az interneten is elérhető rádiót, de hiába kérte a rádió a névváltoztatást a Médiatanácstól, mert a testület hosszú időn át nem volt hajlandó napirendre sem venni a témát, és a grémium kicsúszott a jogszabály szerinti határidőkből. Ezt megelégelve a rádió már most hétfő óta, vagyis már a Médiatanács keddi döntése előtt elkezdte a sugárzást az új néven, azaz nem vártak tovább a kérelem elbírálásával addig nem foglalkozó Médiatanácsra.

A Médiatanács kedden végül megszületett döntése így utólag tehát jogszerűvé teszi az egyébként addigra már bekövetkezett állapotot a névváltás kapcsán.

Szemet hunynak a Rádió 1 győri illegális hálózatba kapcsolódása felett

A Médiatanács ülésének másik érdekessége, hogy azon megtárgyalták azt a problémát, amiről a Media1 korábban beszámolt, vagyis hogy Győrben egy olyan frekvencián szólt a Rádió 1 a Lajta Rádió Kft. közreműködésével, ahol egyébként jogszerűen erre már nem lett volna mód, hiszen a Médiatanács még július 23-án született határozata szerint a médiaszolgáltató korábban azt kezdeményezte, hogy hadd kapcsolódjon ki a Rádió 1 hálózatból, a testület pedig ennek megfelelően hozott határozatot arról, hogy augusztus 22-tól helyi adást kell készíteni a nap 24 órában.

A médiaszolgáltató a Médiatanács döntésének nem tett eleget, nem sugárzott helyi adást, és a frekvencián a Rádió 1 központi adása szólt. A Médiatanácshoz panaszbeadvány is érkezett a jogszerűtlen hálózatba kapcsolódás és a helyi adás hiánya miatt. A Médiatanács azonban most láthatóan elrendezte a jogsértő állapot ügyét azzal, hogy kiadott közleménye szerint a médiaszolgáltató a hálózati kikapcsolódásra irányuló kérelmét visszavonta, valamint a felek megállapodnak, hogy nem léptetik hatályba a korábbi szerződésmódosítást. Így továbbra is a Győr 103,1 MHz kapcsolódik hálózatba a Budapest 96,4 MHz – Rádió 1-gyel.

Bírságolásról, egyéb szankcióról a közlemény a benyújtott panaszbeadvány ellenére nem ejt szót, vagyis úgy tűnik, a Médiatanács valamiért a Rádió 1 esetében nem tartja fontosnak betartani a Médiatörvényt, ami miatt más hasonló esetekben médiaszolgáltatókat korábban megbírságolt, sőt volt, akinek a frekvenciájától is búcsúznia kellett illegális hálózatba kapcsolódás miatt.

Marad néma egyelőre a győri 96,4 MHz

A tájékoztatásból kiderül az is, hogy Rádió 1 műszaki igazgatójának tulajdonába került Fehérvár Rádió Kft. mégsem fogja használni a Győr 96,4 MHz frekvenciát, amit pályázati úton nyert el, és ahol augusztus 23. óta köteles lett volna sugározni a Rádió 1-et hálózatba kapcsolódva, de ennek nem tett eleget.

Arra a kérdésünkre az NMHH egyébként egyelőre nem reagált, hogy mi lesz most a kihasználatlanul maradt frekvenciával, illetve a kft.-t sújtják-e retorzióval, amiért azon nem nyújtott médiaszolgáltatást, holott a pályázati eljárás során ezt vállalta.

(A Rádió 1 részéről egyébként hetek óta nem válaszolnak a kérdéseinkre, miért nem költöztették át az adást a 96,4 MHz-re, ahogy azt tervezték.)

Újabb 5 évig tovább szólhat a Rádió 1 Gyöngyösön, hasznosítanak egy keszthelyi és pécsi frekvenciát

A Médiatanács bejelentette azt is, hogy a szolgáltató kérelmére további öt évvel – 2024. november 17-ig – meghosszabbította a Gyöngyös 101,7 MHz és a Hatvan 87,9 MHz helyi rádiós frekvenciákon kereskedelmi jelleggel sugárzó 101,7 Rádió 1 szolgáltatójának jogosultságát.

Elfogadta a tanács a jelenleg használaton kívüli Keszthely 92,2 MHz-es helyi, valamint a Pécs 94,6 MHz körzeti rádiós frekvencia pályázati felhívásának tervezeteit közösségi jellegű hasznosításra.

Az ezzel kapcsolatos a dokumentumok a Médiatanács honlapján a hatóság ígérete szerint csütörtökön jelennek meg.

Nem mindenki úszta meg bírság nélkül

A médiahatóság bejelentette, hogy ellenőrizte a médiaszolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítését a 2019. január 1. és március 31. közötti időszakban. A médiatörvény alapján a médiaszolgáltatók meghatározott köre köteles havonta adatokat szolgáltatni, hogy a Médiatanács ellenőrizhesse a műsorkvótákra vonatkozó előírások betartását.

Összesen 35 rádió és televízió 27 médiaszolgáltatója azonban nem teljesítette határidőre az adatszolgáltatást.

A testület nyolc szolgáltatót figyelmeztetett, a többi 19 esetében 12 ezer forinttól mintegy 125 ezer forintos bírságokat rótt ki.

Kevés magyar zenét adott a Karc FM

A Médiatanács megállapította, hogy a Budapest 105,9 MHz-cel hálózatba kapcsolódó szegedi Karc FM 100,2 helyi, közösségi rádió egy májusi adáshéten eltért a saját műsoridősávjától, számos alkalommal nem a saját megnevezését használta, kevesebb magyar zenét, közszolgálati és a helyi mindennapi életet segítő műsort adott az általa vállaltaknál, valamint nem sugárzott nemzetiségi vagy kisebbségi műsort, ezért a testület 200 ezer forintos bírságot szabott ki a szolgáltatójára.

Egy szintén májusi adáshét vizsgálata alapján 50 ezer forint bírságot rótt ki a grémium a helyi, kereskedelmi jelleggel Orosházán működő Mega Rádió szolgáltatójára, mert a törvényben leírtaknál kevesebb szöveget és magyar zenét, valamint túl sok zenét és ismétlést tett közzé a hatóság szerint

A Magyar Katolikus Rádió egy júniusi adáshéten kevesebb hírműsort, valamint több ismétlést tett közzé a megengedettnél, ezért a testület felszólította a jogszerű magatartás követelményeinek betartására.

A Rábaközi Televízió üzemeltetőjét 40 ezer forintra bírságolta a testület, mert egy májusi adáshéten összesen 783 alkalommal úgy tette közzé képújságjában a „Támogassuk Orbán Viktor programját” és a „szavaznifogok.eu” című közleményeit, hogy a politikai reklámokat nem különböztette meg a többi hirdetéstől, és a reklámok megrendelőjét sem jelölte meg.

A Mecenatúra-pénzek jelentős része a Rádió 1-nél landol

Huszonnyolc sikeres pályázattal kisközösségi, kereskedelmi és közösségi rádiók kapnak összesen 75 millió forint támogatást a Médiatanács Magyar Média Mecenatúra Program hírműsorok, tematikus és közérdekű szolgáltató magazinműsorok készítését ösztönző 2019-es pályázatának második fordulójában.

Hírműsor kategóriában eredményesen pályázott a 101,7 Pécs FM, a dunaújvárosi Rádió 24, a keszthelyi, a miskolci és a győri Rádió 1, a székesfehérvári Magyar Katolikus Rádió, a Rádió Szarvas, a szolnoki Amadeus Rádió, a fehérgyarmati Rádió Som, a kiskunfélegyházi Rádió Smile, valamint a budapesti Mária Rádió és a Jazzy Rádió. Szolgáltató magazinműsorokat gyárthat a Lakihegy Rádió, a Rádió Dabas, a Paks FM, a miskolci és a sátoraljaújhelyi Európa Rádió, a keceli, solti és bajai adókon szóló Gong Rádió, a kiskunfélegyházi, a pécsi, a gyöngyösi és a zalaegerszegi Rádió 1, a miskolci Rádió M, a székesfehérvári Táska Rádió és a budapesti Klasszik Rádió.

Tematikus magazinok gyártására kapott támogatást a fővárosi Manna FM, a Trend FM és az InfoRádió.

A csökkenés ellenére is a TV2-n volt a legtöbb szponzorüzenet

A testület elfogadta a televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb NMHH-tanulmányt, amely 2019 első félévét vizsgálja.

A minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók (RTL Klub, TV2), valamint a közszolgálati Duna TV volt, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M4 Sport, a Sport1, a Sport2, a Story4 és a Viasat3. A vizsgált csatornák 17 372 órányi műsoridejében 1038 cég összesen 68 491 szponzorüzenete jelent meg.

Az adatokat 2018 azonos időszakával összevetve az látható, hogy a Duna TV és az RTL Klub esetében nőtt a támogatói aktivitás: előbbinél 2018 első felében 5520, idén az első félévben 6086 szpot került adásba, utóbbinál 18 502-ről 20 359-re nőtt a hirdetések száma. Ezzel szemben a TV2-nél 44.146-ról 38.988-ra csökkentek a szpotok.

A leggyakrabban előforduló támogató cég a Saint-Gobain Kft. volt 2084 megjelenéssel, ezt követte a Baumit Kft. 1651 szpottal és a Leier Hungária Kft. 1630 üzenettel.

A legtöbb szponzorüzenetet a TV2 időjárás-jelentésében mutatták be (15 700), amit az RTL Klub Drága örökösök című sorozata (2238) és a Duna TV Család-barát című műsora (2221) követett.

A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.

Támogatás fesztiváloknak

A Médiatanács összesen 1,5 millió forinttal támogatja a Primanima Nemzetközi Animációs Filmfesztivált, amelyet Budaörsön rendeznek majd meg október 30. és november 2. között.

A testület a legígéretesebb magyar tehetségnek járó George Pal-díj, a közönségszavazatok alapján legnépszerűbb magyar filmnek odaítélendő Macskássy Gyula-díj, valamint a gyermekközönség szavazatai alapján legnépszerűbb magyar meseanimációnak kijáró Csermák Tibor-díj nyerteseinek 500-500 ezer forintot ajánl fel.

A Médiatanács tagjainak 9 éves mandátuma egyébként, Karas Monika elnök kivételével heteken belül lejár, de a jelölőbizottság a Fidesz miatt feloszlott a héten a parlamentben.

A Médiatanács egyébként más ügyekkel is foglalkozott, de azokról egyelőre nem adott ki tájékoztatást. Kérdéseket küldtünk a további főbb döntésekkel kapcsolatban, ezekről később még beszámolunk.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

ITBN 2019

Jön az ITBN, álhírekkel és médiás workshoppal

Az idén már 15. alkalommal megrendezendő Informatikai Biztonság Napján a budapesti Groupama Arénában több ezer érdeklődő gyűlik össze, hogy a kiberbiztonság aktuális kérdéseiről szerezzen információkat. Lesz médiás workshop is.

Steiner Kristóf, a Kristóf’s Kitchen in The Studios leendő műsorvezetője és Nimród Dagan

Steiner Kristóf YouTube-on indít műsort

Tizenegy év után vegán gasztroformátummal tér vissza műsorvezetőként Steiner Kristóf, a címe: Kristóf’s Kitchen in The Studios. A műsort azzal a céggel közösen készíti, amelyik az RTL Klub kutyás műsorát is gyártja.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!