Sziget-fesztivál

A Sziget fesztiválozói a Coca-Cola #loveislove kampányáról és a homoszexualitásról

Eltérően látják a fesztivál látogatói, helyesen tette-e az üdítőmárka, hogy elindította a bevállalós, meleg párokat is plakátjaira helyező kampányát, és hogy a húzásnak milyen következményei lehetnek a cég megítélésére nézve. A Szigeten járva szétnéztünk a Magic Mirrorban is, ahol a homoszexualitás témájához kapcsolódó programok is vannak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy a Coca-Cola speciális reklámmal állt elő a Sziget Fesztiválra időzítve: a metró – és buszmegállókban elhelyezett reklámplakátokon a hetero- mellett homoszexuális párok is hirdetik a szerelem szabadságát a #loveislove elnevezésű, egyenjogúságpárti kampány keretében. Ezután a kampány ellen szót emelt Boldog István fideszes képviselő, aki még bojkottot is hirdetett az üdítőmárkával szemben, majd később a Hit Gyülekezete (az ATV tulajdonosa) is egy petíció aláírására buzdította híveit.

A plakátok egy részét Budapest utcáin egy csoport meg is rongálta, erről videofelvétel is készült. A Coca-Cola eközben elkezdte lecserélni a plakátokat olyanra, amelyen az alkalomra készített egyedi, szivárványszínű palackok láthatók.  A márka azonban azt állította: eleve ennyi volt a plakátok tervezett élettartama, vagyis csupán véget ért a kampány első szakasza, és a fesztivál kezdetére tervezett módon cserélte ki új típusra a plakátokat.  A kormánypárti Boldog István a Facebook-oldalán azonban közölte, hogy úgy érzi, megnyerte a csatát a cég ellen. Boldog István mindenesetre hozzátette, hogy a „győzelem” ellenére a harcát folytatja, és „a Coca-Cola fejezze be az LMBTQ propagandát Magyarországon.”

A Sziget-fesztiválon egyébként még vasárnap hajnalban is találkoztunk az eredeti változattal. Íme:

A Love is Love kampány eredeti hirdetése a Sziget-fesztiválon
A Love is Love kampány eredeti hirdetése a Sziget-fesztiválon 2019.08.11-én hajnalban. Fotó: Media1 (mobiltelefonos felvétel)

De vajon mit gondolnak az ügyről a Sziget Fesztivál látogatói, hiszen az egész kampány a most zajló fesztivál alkalmából készült? Véletlenszerűen megállítottunk néhány embert a rendezvényen.

Orsi, egy marketinges: reklám szempontból is jó

Először egy magát Orsiként bemutató, korábban vidéken, de ma már Budapesten élő lánnyal kezdtünk el beszélgetni, aki végzős egyetemista kereskedelem és marketing szakon, így ráadásul szakmájába is vág egy ilyesfajta reklámkampány. Orsi azt mondta, bár nem fogyasztója a terméknek, mivel nem szívleli a cukros üdítőket, de természetesen hallott a kólás cég ügyéről. Arra, hogy marketingesként szerencsésnek tartja-e a kampányt egy olyan országban, ahol a melegekkel szemben még mindig komoly előítéletek vannak, így felelt:

„Szerintem érdekes kampány volt, nekem tetszett. Nem értettem egyet a felháborodással, és abszolút nem tartottam reklám szempontból sem rossz ötletnek.”

Arra, hogy vannak olyanok, akik szerint egy ilyen kampány nem való az utcára, azt mondta, ő inkább a „szeretet mellett álló terméknek” ad igazat. A kólás cég csak annyit tett, hogy amikor párokat tett a plakátokra, nem tett úgy, mintha csak férfiak és nők között létezhetne szerelem. Orsi szerint érdekes az is, hogy miközben az ATV-t baloldalinként szokták emlegetni, annak tulajdonosa, a Hit Gyülekezete azonos platformra került a kormánypárttal. (Ez nem is először történik meg, hiszen Németh Sándor, a Hit Gyülekezete vezető lelkésze korábban is fogalmazott már meg a Fideszéhez hasonló véleményeket.)

Orsi egyébként úgy gondolja, hogy a kólás cég a plakátcserével inkább meghátrált, de nem a Fidesztől, hanem sokkal inkább az általános negatív reakcióktól. Az egyetemista úgy gondolja, a történtek miatt egyébként nem fog veszíteni presztízséből a márka.

Boglárka: a botrány értelmetlen, az valódi kérdésekről tereli el a figyelmet

Elbeszélgettünk a budapesti születésű húszéves Boglárkával is. Ő gazdasági tanulmányokat folytat, emellett nemrégiben egy kommunikációs cégnél is munkába állt.

Orsival ellentétben Boglárka fogyasztója is a márkának: „Ez nálam megszokásból indult, moziban is nagyon jól esett, kiskoromban afféle jutalmat jelentett, tekintve hogy gyerekeknek csak ritkán adnak belőle. Mivel a kávét nem szeretem, a kólából nyerem a koffeint.”

Boglárkától is megkérdeztük, mennyire tartja szerencsésnek a homoszexualitást is bemutató plakátokat.

„Tudták, hogy megosztó lesz, de arra vélhetően nem számítottak, hogy ekkora botrány kerekedik belőle. Nem volt jó húzás, mert tisztában kellett volna lenniük azzal, hogy a reklámot és őket is támadni fogják. Viszont a melegeknek biztosan jól esett, hogy a reklám-és médiavilágban a Cola melléjük állt.”

Arra, hogy a fideszes képviselőnek, vagy inkább a márkának adna-e igazat, azt mondta:

„Egyértelműen a termék mellett állok. Nem látom értelmét a botránynak, sokkal komolyabbak hazánkban a problémák, és ezzel is csak elterelik a valós kérdésekről a figyelmet. Úgy látszik, a Fidesznek és a Hit Gyülekezetének is az érdeke.”

Bogit is megkérdeztük arról, hogy a Fidesz miatt vált-e plakátot a kormány stratégiai partnere, a Coca-Cola, vagy a plakátcsere tényleg előre tervezett lépés-e. Azt mondta, ugyan számítottak arra, hogy valami történni fog, „de nem mondom, hogy direkt így tervezték.”

A külkeren tanuló lány úgy érzi, összességében nőni fog a cég népszerűsége az ügy kapcsán.

A Coca-Cola Love is Love kampánya a metróban. Fotó: Ladányi András, Media1
A Coca-Cola Love is Love kampánya a metróban.
Fotó: Ladányi András, Media1

A lány egyébként ellentmondásosnak tartja, hogy miközben Budapesten megrendezhető a Pride nevű melegfelvonulás, a felvonuláshoz képest sokkal visszafogottabb plakátokból ekkora ügy lett. A lány hozzátette:

„A Pride-ot is támogatom, mert a résztvevőknek ez az egyetlen szégyenkezés nélküli nap adatik meg évente.”

Kata szerint valójában a kólamárka nyert az ügyön

Kata az imént megszólaló Bogi barátnője. Egy iskolában tanulnak. Bogival ellentétben ő azt mondta:

„Soha nem voltam nagy kólás. A cukor-és szénsavmentes folyadékokat kedvelem.”

Katánál is előhozakodtunk a kérdéssel, megfontolt döntés volt-e a kampány egy jobboldali, konzervatív társadalomban.

„Mivel világszerte kezdték el, elsősorban nem az volt a fontos, hogy a magyar piacon mekkora lesz az ütőereje. Nyilván megvizsgálták az országok hozzáállását, és nem ítélték meg annyira botrányosnak, hogy ne lehessen bevállalni. Marketing szempontból összességében egyébként nyert a Coke, hiszen most mi is róluk beszélünk.”

Az ifjú egyetemista – akárcsak barátnője – nem volt hajlandó a felháborodott fideszes képviselő és a Hit Gyülekezete mellé állni.

„Az italnak adok igazat. Nem tudom, miért ne passzolna hazánk értékrendjébe a kampány.”

Kata egyébként úgy gondolja, egyáltalán nem arról van szó, hogy megijedtek volna a Fidesztől.

„Ugyanis egészen biztosan van arra emberük, hogy felmérjék, egy ilyen kampány a különböző nemzetekben milyen reakciókat vált ki. Látták, hogy Magyarországon ez egy baromi negatív dolog volt, készültek A és B tervekkel. Ahol nem túl pozitív visszhang, áttértek a B-tervre. Tehát: nagy plakáton nem, de üvegen tovább hirdetik az elfogadást.”

Kata egyébként túlzásnak érzi Boldog István győzedelmes hangvételű Facebook-postját, sőt azt mondta, nem is tekinthető csatának a fennálló helyzet. Kata azt is gondolja, hogy a történtek után még népszerűbb is lesz a márka. Kata azt is mondta, ő támogatja a Pride-ot is.

A Sziget is készült molinóval
A Sziget is készült molinóval.

Miki: Sok meleg van, ezt be kell látni, de a kormánypártban provokációnak élhették meg az egészet

Miki 37 éves, a fővárosban él,  pénzügyi szektorban tevékenykedik, ő a barátnőjével bulizik. Arra, hogy ő szereti-e a kólát, azt mondta:

„Persze, mert nagyon finom.”

Hogy jól taktikázott-e a Cola, vagy esetleg ez inkább visszaüt marketing szempontból, azt mondta:

„Az elfogadás népszerűsítése nagyon fontos. Sok meleg van, ezt be kell látni. Reklám szempontból jól döntöttek.”

A  fiatalember szerint a Fidesz-KDNP-ben és a Hit Gyülekezetében provokációnak ítélhették meg a kampányt. Miki úgy gondolja:

„Valahol félúton van az igazság a felháborodottak és a felháborodást keltő cég között.”

A pénzügyi világból érkező fesztiválozó arra, hogy Boldog Istvánék tényleg csatát nyertek-e, vagy a plakátok eltüntetése tervezett módon történt-e, azt mondta:

„Piaci szempontból nem árt a hatalommal jó viszonyt ápolni. Nem megijedtek, okos döntést hoztak, és visszavonultak.”

Miki úgy látja, a Coca-Cola a fénykorát éli manapság, sokan szeretik, néhány nap múlva pedig erre az ügyre már szinte senki sem fog emlékezni.

A fesztiválozót is megkérdeztük, mit gondol a Budapest Pride-ról. Azt mondta, egyetért ugyan vele, de úgy gondolja, azt nem a város kellős közepén, hanem külterületen kellene megszervezni, „nem beletolva az emberek arcába.”

Zoltán erős kijelentést tett Németh Sándorra

Dóra, 37 esztendős, elemző a foglalkozása, jelenleg háztartásbeli, gyermekeket nevel. A 45 éves, bankban dolgozó Zoltánnal érkezett. Mindketten szeretik az emlegetett üdítőitalt. A férfi külön kiemelte, hogy a Zero-verzió a kedvence. A hölgy semmi rosszat nem látott a plakátokon, és arról kezdett beszélni, hogy „a melegség létezik, érdemes tudnunk róla.”

Zoltán pedig azt mondta, szerinte fel kell rázni a magyar társadalmat. Kell valami, ami elhozza a várva várt változást, ezért tartja jónak a kampányt.

Zoltán egyáltalán nem fogta vissza magát, amikor az üdítőmárka kampánya elleni aláírásra buzdító Hit Gyülekezete került szóba. Meglehetősen erős kifejezésekkel jellemezte a gyülekezet vezetőjét.

Zoltán úgy gondolja, „Németh Sándor buta, pénzhajhász és politikailag befolyásolt. Szerinte, ha valaki nem hajlandó elfogadni, hogy vannak emberek, akik a velük azonos neműeket szeretik, azok valahol a 18-19. század határán rekedhettek.”

Zoltán párja, Dóra arra, hogy a Coca-Cola azért vált-e plakátokat, mert megrettent a Fidesztől, azt mondta, szerinte „elképzelhető, hogy egyszerűen eddig tartott a kampány. Szerintem a plakátok ízlésesek, sajnálnám, ha többé nem látnám őket. Jobbak, mint például a semmitmondó fogkrém-reklámok”.

Zoltán megint merészen fogalmazott:

„Igen, megijedtek a Fidesztől. Nyilván ez egy multicég, odaszóltak, hogy ezt nem kellene, ők pedig abbahagyták.”

Dóra egyébként úgy gondolja, ezek a kampányok nem a fogyasztás növelésére irányulnak, és aki eddig is szerette, ezután is szeretni fogja ezt az üdítőt.

A Coca-Cola jelenléte a Szigeten
A Coca-Cola jelenléte a Szigeten. Fotó: Mészáros Eszter, Media1

Zoltán is azt mondta, szerinte esélytelen, hogy csökkenne az ügy hatására a kólamárka népszerűsége, már csak azért is, mert az egész nem volt elég zajos, és különben is: aki homofób, csak emiatt átszokna a Pepsire?

Zoltán és Dóra egyébként nem csak a plakátkampányt, de a Pride-ot is értékesnek tartja.

A Coca Cola Love is love kampánya karszalagon
A Coca Cola Love is love kampánya karszalagon
Fotó: Mészáros Eszter, Media1

Melegeknek és pártolóiknak szóló rendezvények a Szigeten

A Sziget Fesztivál egyébként idén is helyszínnel és különböző programokkal is készült a szexuális kisebbségek és pártolóik számára számára. A Magic Mirror elnevezésű helyszínen például filmeket vetítenek LMBTQI-tematikában, rendszeres beszélgetések zajlanak Kanicsár Ádám András újságíró moderálásával, ahol a meleg társadalmat érintő álhírek témaköre is szóba kerül, de van tánc workshop, zene és különféle stand-up eseményekkel is várják az érdeklődőket.

Éjszakánként közös táncot lejtenek a Magic Mirror színpadán mindazok, akik hisznek a szivárvány erejében.

Kristóf: meg kell érteni azokat is, akik nem fogadják el a melegeket

Az egyik ilyen programon szót váltottunk Kristóffal, egy vállalkozóként élő, húszas évei második felét taposó sráccal. Kristóf azt mondta, szerinte a kormány elfogadóbb, mint gondolnánk, hiszen még mindig létezik a Budapest Pride.

Kristóf szerint meg kell érteni azokat is, akiknek teljesen más az a világnézetük, például azért, mert a kommunizmusban még egyáltalán nem volt elfogadott a homoszexualitás, de Kristóf szerint hamarosan javulhat az elfogadás. Kristóf még annyit mondott, szerinte „ezerszer inkább a kólás reklám, mint a sok esetben deviáns Pride”, de ezután elsietett a fesztiváli forgatagban, még mielőtt erről még jobban elbeszélgettünk volna.

 

Cenzúrával vádolta a Sziget-fesztiválon a Facebookot a magyar igazságügyi miniszter. Az Igazságügyi Minisztériumban munkacsoport alakul a techcégek szabályozásának kérdésköre kapcsán.

Borító: A Sziget bejárata. Fotó: Media1

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Sere Péter, a Zemplén TV ügyvezetője

A Médiatanács 12 évet adott a Zemplén TV-nek

A Médiatanács eddig mindig évente hosszabbította meg a Zemplén Televízió médiaszolgáltatási jogosultságát, de most egy „történelmi szerződéskötésnek köszönhetően” 2032-ig tovább üzemelhet a tévé.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!