bíróság

Zalában és Szegeden is titkolják, hány pert bukott a kormánysajtó

Bár korábban a Fővárosi Törvényszék még készségesen szolgáltatott sajtótermékek elveszített helyreigazítási pereire vonatkozó adatokat, Zalában és Szegeden a törvényszék nem volt hajlandó válaszolni.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Megtagadta a törvényszék, hogy válaszoljon az Országszerte Átlátszónak arra, hogy a Fidesz-közeli szegedma.hu-t kiadó Napfénymédia és Marketing Kft., valamint a szintén kormányközeli promenad.hu-t üzemeltető Csanád Média Kft.-vel és annak jogelődjével szemben 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben eddig mennyi sajtóper indult és milyen eredménnyel.

Az Országszerte Átlátszó beszámolója szerint a bíróság arra hivatkozott, hogy „a gazdasági társaságokkal szemben indított perek száma és azok eredménye személyes adatnak minősül”, így azokról a törvényszék nem nyújthat tájékoztatást.

Mindezt annak ellenére állítja a bíróság, hogy az oldal által megkérdezett jogászok szerint egy gazdasági társaságnak nincs személyes adata, így a kért információkat a bíróságnak ki kell adnia.

Zalában se kaptak választ

Az oldal ezek után próbálkozott hasonló kérdéssel a Zalaegerszegi Törvényszéknél is, ahol azt a kérdést küldték el írásban a bíróságnak, hogy mennyi per indult a Zalai Hírlap és annak kiadója, a Mediaworks ellen, és ezek milyen eredménnyel zárultak.

A Zalaegerszegi Törvényszék először türelmet kért, és  a válaszadási időhatárt meghosszabbította 15 nappal, arra hivatkozva, hogy az adatok összeállítása hosszabb időt igényel. Később azonban már fordulat történt, ugyanis a szegedihez hasonló módon azt a választ közölték, hogy a választ mégis megtagadják, ugyanis a perek irataiba csakis a peres felek, azok képviselői, a szakértők és az ügyész tekinthet bele, más nem.

A fővárosban igen

Mindez azért különös, mivel a bírósági perek általánosságban véve nyilvánosnak számítanak, sőt ezek eredményeit eddig a törvényszék maga tette közzé. Sőt idén év elején még annak sem volt akadálya, hogy összesített statisztika is megjelenhessen a hazai kormánysajtó által közölt helyreigazításokról, mivel a Fővárosi Törvényszék hajlandó volt adni erre vonatkozó adatokat az érdeklődő újságírók számára.

Innen lehet tudni, hogy megduplázódott egy év alatt a kormánypárti sajtóban a helyreigazítások száma. A kormányközeli orgánumok által elvesztett 109 helyreigazítási perrel szemben alig néhányszor vesztettek bíróságon a kormánytól független médiumok.

Az Országszerte Átlátszó felidézte: a regionális napilapok, a Vas Népe és a Zalai Hírlap korábban a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz tartoztak, innen kerültek tavaly a többi megyei újsághoz hasonlóan a KESMA alá, a Fidesz-közeli médiaholding alá.

Egy hétfői sajtóhír szerint egyébként egy középiskolás diáklány, az ellenzéki tüntetésekről ismert Nagy Blanka újabb helyreigazítási pert nyert a KESMA alá tartozó Origo ellen, korábban pedig ugyanígy zárult egy másik pere a Lokál ellen, és perben áll a Riposttal is. Nagy Blanka most sérelemdíjat is követel.

borítókép: Pexels
Szóljon hozzá!