index.hu, index

Lopással vádolja az Indexet egykori szerzője – az Index főszerkesztője szerint alaptalanul

A Hazug Senkit működtető Sarkadi Nagy Márton oknyomozó újságíró szerint az Index ellopta a Ripost elképesztően rossz gazdasági adatairól szóló cikkét. Tóth-Szenesi Attila, az Index főszerkesztője szerint azonban alaptalan a vád, hiszen ők Sarkaditól függetlenül, nyilvános cégadatokból dolgoztak. Sarkadi a Főszerkesztők Fórumához fordul.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Hogyan csinált 688 milliós veszteséget a Ripost kiadója? Ezzel a címmel jelent meg cikk tegnap az újonnan induló, ezen írásával debütáló Hazug Senki nevű oldalon. Az írás azt mutatja be, hogy a Ripost című kormányközeli bulvárlap kiadója, a Ripost Media brutális összegeket vesztett tavaly az év első 10 hónapjában, még mielőtt átvette a Fidesz-közeli KESMA (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány). A cikk ír Habony Árpád feltételezett kiszorításáról is.

Néhány órával az egykoron az Indexnél is megforduló, ott 2008-2009 között többször publikáló (később a hvg.hu-nál, átlátszó.hu-nál és a 24.hu-nál dolgozó) Sarkadi Nagy Márton újságíró új oldala után az Indexen is cikk jelent meg CSD monogram alatt szintén a Ripost veszteségei kapcsán. Az indexes cikk, melyet az impresszum alapján Csurgó Dénes, az Index gazdaság rovatának munkatársa tett fel, a következő címmel jelent meg:

688 milliós veszteséggel került a fideszes médiaholdingba a Ripost

A két írás témája nagyon hasonló, ugyanakkor utóbbi cikk szövege egyáltalán nem azonos az elsőével, hisz az Index szerzője saját szavaival meséli el a történetet, miközben mindkét cikk lényege ugyanaz, hogy 688 milliós veszteség keletkezett a Ripostnál. A veszteségekről egyébként bárki értesülhet a nyilvános céginformációs adatokból, más kérdés, hogy ezt halandó ember kevésbé nézegeti a reggeli kávé mellett. Május végén, amikor a pénzügyi beszámolókat közzé kell tennie az arra kötelezett cégeknek, az újságírók egy része azonban nagyon is megteszi.

Ezt írják az etikai kódexek

A legnagyobb hazai újságíró-szövetség, a MÚOSZ honlapján megtalálható etikai kódex szerint sajtóetikai vétséget követ el, aki „más által felkutatott, közzétett és eredetinek számító témát, a forrásra való hivatkozás nélkül, sajátjaként ad közre, illetve más sajtóorgánumban megjelent és nagy érdeklődést kiváltó témával úgy foglalkozik, hogy az eredeti sajtóforrást, szerzőt nem jelöli meg. Újabb tények feltárása sem teszi mellőzhetővé az ősforrás megjelölését.” A Főszerkesztők Fórumának önszabályozó etikai kódexe is tartalmaz hasonló gondolatot.

Ez utóbbira hivatkozik Sarkadi Nagy Márton, aki a Media1-nek szerda kora este elküldött sajtóközleményben tiltakozott az eset miatt és jelezte: a Főszerkesztők Fórumához fordul állásfoglalásért, mivel úgy gondolja, „a Hazug Senki legelső cikkéhez döbbenetesen hasonló cikket tett közzé az Index.hu az első cikk online megjelenését követő szűk két órával. Az Index cikke sem említés szintjén, sem hiperlinkben nem hivatkozott az információt először közlő Hazug Senkire”

Az újságíró azt írja: a Főszerkesztők Fórumának önszabályozó etikai kódexe szerint más szerkesztőségek primer információinak átvétele esetén a forrást egyértelműen meg kell jelölni, és az átvétel csak magára az új információra és az anyag arányos részére vonatkozhat engedély nélkül.

Sarkadi hozzátette: a Hazug Senki újonnan indult, aprócska site, „amely olvasói adományaiból reméli eltartani magát, mert különleges, máshol nem olvasható riportokat állít elő”. A Hazug Senki alapítója úgy fogalmazott, sajnálatosnak tartja, hogy az idén húszéves Index.hu „mára azoknak a legrosszabb monopolista berögződéseknek a gyakorlójává vált, amelyeknek indulásakor még elszenvedője volt”.

Az Index főszerkesztője szerint nem a Hazug Senki alapján írtak a témáról

A Media1 megkereste Tóth-Szenesi Attilát, az Index főszerkesztőjét is. A főszerkesztő válaszában azt írta:

„Az Index nem plagizált. Ezekben a napokban kell leadnia a Magyarországon működő és erre kötelezett cégeknek az éves beszámolójukat. Ezek nyilvános adatok, ezeket az Index évről évre monitorozza, csakúgy mint például a képviselői vagyonnyilatkozatokat. Az Indexen komolyan vesszük a hivatkozás szabályait, ebből a szempontból mindegy, hogy a legerősebb konkurenciáról vagy egy most induló oldalról van szó.”

A Főszerkesztők Fórumának a szokásos eljárásrend szerint tíz munkanapon belül kell majd döntenie az ügyben.

Nincs könnyű helyzetben a grémium

A Főszerkesztők Fórumának most nyilvánvalóan azt kell majd megvizsgálnia, hogy ősforrásnak, primer információnak számít-e, ha az egyébként a céginformációs rendszerben bárki által fellelhető adatok alapján készül egy írás, illetve az utóbbi cikk elkészülhetett-e volna az eredeti hír olvasása nélkül, illetve mennyiben igényeltek tényleges kutatói munkát ezek az írások, azaz mennyire számít eredetinek a téma.

Mindkét fél, a Hazug Senki és az Index érvrendszerében is akadhatnak olyan elemek, amelyek elfogadhatóak lehetnek. A Hazug Senkit nyilván bosszantja, hogy miután igyekezett unikális tartalmat adni, nem sokkal később más is foglalkozott a témával, de mégsem rá hivatkozva. Ugyanakkor az időbeni egybeesésnek az is lehet az oka, hogy május végével sok gazdasági újságíró figyeli a vállalatok pénzügyi beszámolóit, így számítani lehet arra, hogy máshol is megjelenik ugyanaz az adat, de nem okvetlenül egymás hatására.

Az sem zárható ki, hogy az Index cikke párhuzamosan készült a Hazug Senkiével, hiszen az adatok bárki által elérhetők voltak. Erről nincs információnk, nem ismertek a cikk készítésének körülményei.

Egy indexes forrásunk egyébként azt mondja, hogy az Index gazdasági rovatának munkatársa nem is találkozott még az új oldallal, így már csak ezért sem lehet szó másolásról.

Bármi is lesz a Főszerkesztők Fórumának döntése, az fontos lehet a forráshivatkozásokra vonatkozó jövőbeni gyakorlat szempontjából. Természetesen a Media1-en beszámolunk majd a döntésről.

Egyébként megnéztük, foglalkozott-e még más a témával. A Hírkereső és a Hírstart hírgyűjtő oldalak találatai alapján a 24.hu a Hazug Senki cikkére hivatkozva közölte az adatot, melyről Csődközelből mentették ki a Ripost kiadóját címmel számolt be. Az Alfahír ugyanakkor az Indexre hivatkozva számolt be a cégadatokról. Ők A hazugságok mellett 688 milliós veszteséget is termelt a Ripost címet adták az átvett írásnak.

Az online sajtó többi szereplője egyelőre nem foglakozott a Ripost gazdasági helyzetével.

Borítókép: a néhány napja 20 éves születésnapját ünneplő Index grafikáját használtuk fel

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti