444

A 444 ellen ítélt a Kúria – Hiába gazdagodott közpénzen a miniszterelnök veje, ő nem közszereplő

A Kúria szerint sérültek Orbán Viktor vejének, Tiborcz Istvánnak a személyiségi jogai, amikor a gazdagodását, illetve kastélyszerzésének körülményeit bemutatni kívánó hírtévés oknyomozó riportból részletet mutatott be a 444. A Kúria szerint Tiborcz nem közszereplő, így neki engedélyt kellett volna adnia a felvétel publikálására.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Elnézést kérünk – ezzel a címmel és a következő tartalommal jelent meg egy rövid bejegyzés pénteken a 444-n:

„Hírportálunk a »Tiborcz nem örült nagyon, amikor a Hír TV megkérdezte tőle, hogy miért ő fizette a turai kastélyt megvásárló cég tulajának bejegyzési illetékét« című cikkében 2016. november 28-án közzétett videó engedély nélküli nyilvánosságra hozatalával megsértette Tiborcz István felperes képmáshoz és hangfelvételhez való jogát. A történtekért elnézést kérünk.”

A sajnálkozó közleményt azért volt kénytelen közzétenni a 444 és meghunyászkodni Orbán Viktor vejével szemben, mert a Kúria elmarasztalta a portált egy ellene indított perben.

A HírTV elcsípte Orbán vejét az utcán, hogy rákérdezzen a turai kastély ügyére

Az történt ugyanis, hogy a G-nap után egy ideig kormányfüggetlenként működő, akkoriban Simicska Lajos tulajdonában lévő HírTV oknyomozó műsora, a Célpont bekapcsolt kamera mellett megszólította Orbán Viktor vejét, a mostanra már az Elios-ügyből és a kastélyvásárlási ügyekből is sokak számára már ismerős Tiborcz Istvánt az utcán, és megkérdezte tőle, miért ő fizette a turai kastélyt megvásárló cég tulajának bejegyzési illetékét. (Akkoriban még kevesen tudták, hogy a miniszterelnök veje kastélyokat vásárolgat fel egy cégen keresztül.) A videofelvételből egy rövid részletet közölt a 444.hu is egy cikkében, de a felvételt az ítélet miatt most már nem mutathatja meg. (A YouTube-on egyébként még megtalálható a HírTV számára elkészítő Major-Ádám Andrea riportja.)

Tiborcz István engedélye kellett volna

A Kúria szerint a videofelvétel publikálásával ugyanis megsérültek Tiborcz személyiségi jogai. A bíróság úgy ítélte meg, hogy Tiborcz István nem közszereplő (akkor sem, ha jelentős közpénzek mozognak körülötte), így az ő engedélye szükséges lett volna a róla szóló, az utcán készült felvételek publikálásához. A Kúria ítélete alapján:

  • Tiborcz István nem közszereplő, magánemberként szólították meg az utcán, és bár egy átlagembernél jobban, a közszereplőkhöz hasonlóan kell tűrnie a média figyelmét, de csak keretek között, a célpontos anyag pedig túlment ezen;
  • A bíróság szerint a Célpont videója titkosan, súlyosan visszaélésszerűen készült, mivel az érintett személy nem számolhatott azzal, hogy megnyilvánulása nyilvános kritika tárgyát képezheti, és nem volt abban a helyzetben, hogy a felvétel elkészítéséhez és felhasználásához való hozzájárulásról döntsön;
  • Tiborcz nyilatkozata az utcán rögtönzött riportban semmilyen többletinformációval nem szolgált a riporter kérdésével érintett közérdeklődésre számot tartó témához, és nem volt nélkülözhetetlen a műsor hitelességéhez – közölte a bíróság.

Hiába tette tehát a portál (előtte pedig a HírTV) azt, ami a sajtó ellenőrző funkciójából is fakadó feladata: tudósítani a hatalom és a hatalom közeli figurák közérdeklődést kiváltó ügyeiről, a bíróság szerint az ebben ellenérdekelt miniszterelnök-vejnek engedélyt kellett volna adnia ehhez a videóhoz.

Tovább korlátozódik az oknyomozó újságírás Magyarországon

A 444 egy külön írásban erről ezt írja:

„A Kúria döntésének könnyen az lehet az eredménye, hogy a jövőben még nehezebb lesz bemutatni, hogyan gazdagodnak az ország vezetői, hogyan reagálnak, amikor ezt valaki számon kéri rajtuk, illetve ezen keresztül azt, mit gondolnak a közvagyon és a saját magánvagyonuk viszonyáról.”

A 444 azért is furcsállja az ellene született ítéletet, mert szerinte nyilvánvalóan a magyar demokrácia egyik legfontosabb ügye, hogyan lesz a közvagyonból Orbán Viktor miniszterelnök családjának magánvagyona, és 2016 decemberében, amikor a Hír Tv-s műsor készült, még sokkal szemérmesebb volt ebben az ügyben a NER, mint ma.

A 444 által felhasznált felvételén ráadásul jól hallatszik, hogy a Célpont riportere rögtön azután ismertette Tiborcz Istvánnal, hogy ő a HírTV riportere, vagyis felfedte magát, hogy megszólította őt. Tiborcz szavaiból az is kiderült, hogy tisztában volt vele, hogy videózzák őt. Vagyis tudtában kellett lennie annak, hogy amikor válaszol a kérdésekre, akkor a sajtó kérdezi őt és videózzák. Épp ezért különös, hogy a bíróság titkos felvételeket emleget, és azt, hogy súlyosan visszaélésszerűen készültek a képkockák.

Orbán igazságügyi minisztert csinálhat Tiborcz ügyvédjéből

A 444 azt is írja, hogy az ellene indított perben Orbán vejét Bajkai István fideszes országgyűlési képviselő ügyvédi irodája képviselte, a bírósági ítéleten maga Bajkai szerepel ügyintézőként, akit a legesélyesebbnek tartanak az igazságügyi miniszteri posztra, miután a májusi európai parlamenti választás után Trócsányi László uniós biztos lesz.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Gárdony, Velencei-tó

Ezért hal le a Velencei-tónál és sokszor a Balatonnál a mobilinternet hétvégente

A most még a T-csoporthoz tartozó, a Telekom vállalati ügyfeleket kiszolgáló leányvállalata, a T-Systems írásba adta, hogy nem tud mit kezdeni vele, hogy hétvégente sokszor 0 közelébe zuhan a mobilinternet sebessége a turisztikailag kiemelten fontos Velencei-tó egyes területein. A cégnél időnként a főnökséget okolják, és azzal próbálják vigasztalni az érintetteket, hogy a Balatonnál is gondok vannak a hálózat alultervezettsége miatt.