Mark Dekan, Ringier Axel Springer Media AG vezérigazgató

Marad Magyarországon a Blikk tulajdonosa, a Ringier Axel Springer

Pedig Mark Dekan, a Ringier Axel Springer vezérigazgatója elég nehéznek látja a sajtószabadsággal kapcsolatos helyzetet hazánkban.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Nehéz a helyzet Magyarországon a sajtószabadság vonatkozásában, megváltozott a kiadóipar térképe

– többek között ezt nyilatkozta Mark Dekan, a Ringier Axel Springer (RAS) vállalatcsoport vezérigazgatója a Marketing&Media magazin legújabb számában megjelent interjúban.

A Blikk, a Kiskegyed és a Noizz.hu kiadójának idén már 30 éves múltra visszatekintő anyavállalata, a Ringier Axel Springer Media AG vezérigazgatója azt mondta a lapnak, hogy egyelőre nem sok minden változott 2016 óta, amikor Lengyelországban arra hívta fel a figyelmet, hogy egyre több kihívással kell szembenézni Közép- és Kelet-Európában a tényfeltáráskor.

Propagandista médiamunka

Ami javult, hogy Dekan szerint mostanra a közvélemény legalább már tisztábban lát azzal kapcsolatban, hogy milyen szerepet játszik a szabad és független újságírás a demokrácia megőrzésében. Ez különösen igaz azokra az országokra, ahol a média egy része egy államilag ellenőrzött, és ezért nem tájékoztatásra, hanem a propaganda terjesztésére szolgál.

Mark Dekan szerint a változásokhoz idő kell, főként a viszonylag új, közép- és kelet-európai demokráciák esetében, de a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a változások elkerülhetetlenek.

Folytatni akarják a Sajtószabadság Konferenciát

Az interjúban szóba került, hogy a Ringier Axel Springer az egy éve meggyilkolt szlovák újságíró Ján Kuciak munkásságának is emléket állítva nemzetközi Sajtószabadság Konferenciát szervezett Pozsonyba.

Mark Dekan azt mondta, szeretnék a konferenciát végiginni az összes olyan térségbeli országban, ahol jelen van a cég, de egyelőre még nem dőlt el, hogy hol rendezik meg jövőre a Sajtószabadság Konferenciát.

Teljesen megváltozott a magyar médiatérkép

A magazin főszerkesztője ezek után rákérdezett, hogy Dekan milyennek látja a magyar sajtóviszonyokat. Erre válaszolta azt Dekan, hogy nehéz a helyzet, amit azzal magyarázott, hogy a tulajdonlásban megnövekedett anyagi érdekeltség teljesen megváltoztatta a kiadóipar térképét az országban, ennek pedig látható a hatása a sajtószabadságra.

A Médiaszabadság index skáláján Magyarország ma a 73. helyen áll

– említette a médiavállalat vezérigazgatója.

Mark Dekan arra, hogy ilyen helyzetben mit tehet a független média, az interjúban azt tanácsolta, hogy továbbra is teljesítse az alapküldetését. Azt a vezérigazgató is elismerte, hogy ez nem könnyű, nehéz és néha veszélyes, de ki kell állni az értékeinkért, és bíznunk kell abban, hogy az olvasók és a nézők bizalma, valamint  támogatása a siker fokmérője lesz.

Folyamatosan nyereségesen

A vezérigazgatótól a Marketing&Media megkérdezte azt is, hogy mit tart a Ringier Axel Springer magyarországi, 30 éves történetéből a legnagyobb eredménynek. Dekan úgy felelt: azt, hogy ugyanennyi ideje nyereségen tud működni a magyar médiapiacon a cég.

Szerinte ez nagy szó, hisz Magyarországon a jelenleg itt működő nagy médiavállalatok közül ezt egyedüliként mondhatja el magáról a RAS.

A vezérigazgató ezenkívül arra is nagyon büszke, hogy a magyar menedzsment folyamatosan képes volt megújítani a céget, még úgy is, hogy folyamatosan változtak a működési körülmények, és néha nagyon fájdalmas lépéseket is meg kellett hozni. A kiadó úgy igazodott a változásokhoz, hogy közben nem kapkodott, megőrizte megfontoltságát – mondta a RAS vezére.

A régi print termékeik segítik a digitális termékbevezetéseket

Dekan példaként említette, hogy a médiavállalat olyan termékmixszel lépett a digitalizáció útjára, amelyben az évtizedek óta sikeres print termékeik, a Blikk, a Kiskegyed vagy akár a műsorújságok megmaradtak, és az ezek által termelt bevételek ma is nagyban támogatják az online termékek erősödését az életciklusuk kezdetén.

A vezérigazgató szerint a több lábon állás politikája sikeres.

Blikk
Fotó: Ladányi András, Media1

Állami védettség

A Marketing&Media kíváncsi volt arra is, hogy látja a vezérigazgató a magyarországi médiapiac gazdasági helyzetét és annak kihívásait. Mark Dekan ere azt mondta, hogy más országokban is azt látja, ahol egy politikai szereplő határozza meg a rendszert közvetve vagy közvetlenül, hogy az gazdasági szempontból könnyen működtethető. Azoknak a médiaszolgáltatásoknak, amelyek e piaci szegmenshez tartoznak, nem kell aggódniuk a pozíciójuk, az általuk szolgáltatott információk minősége, illetve a sajtótermékek felelőssége miatt, és gazdasági szempontból sem, ugyanis

államilag védettek, és biztos jövedelemmel rendelkeznek az állami támogatásoknak, hirdetéseknek, illetve egyéb finanszírozási formáknak köszönhetően. Ez még inkább megnehezíti a független média helyzetét, amelynek mindenért meg kell küzdenie.

Össze kell fogni a Google és a Facebook ellen

A beszélgetés hátralévő részében ezek után a Facebook és a Google is szóba került. Mark Dekan azt mondta ezen piaci szereplők kapcsán, hogy a kiadóvállalatoknak össze kell fogniuk, nem is csupán a saját érdekeik, hanem elsősorban a szerzők védelmében. Dekan hozzátette, határozott pozícióval rendelkeznek ezen a téren, és támogatják az erre irányuló európai szabályozási kezdeményezéseket, amelyek tükrözik a főként az online platformok tevékenységéhez köthető piaci változásokat.

Dekan azt mondta, a Facebook és a Google sem szerezhet meg mindent, például a tartalmak és a szerzői jogok tekintetében ez nem lesz így.  Ugyanis Európában hamarosan életbe lép az új szabályozás, majd a világ fennmaradó része is követni fogja azt, mert

az ilyen jellegű szabályozás nemcsak a szerzők és a kiadóvállalatok érdekeit szolgálja, hanem a közönségét is.

Harc az álhírek ellen

Dekan nyilatkozott az álhírekről is. Azt mondta, ezek valóban megvették a lábukat számos piacon, és komoly üzleti jelleget öltöttek: bizonyos érdekeket szolgálva készítik, finanszírozzák és végül sok esetben a közvélemény is passzívan elfogadja őket. A Ringier Axel Springer vezérigazgatója szerint úgy küzdhetnek meg ellene a médiavállalatok, ha igaz és megbízható információkat szolgáltatok, vagyis úgy festik le a dolgokat, ahogy azok valójában megtörténtek.

Az interjúban a Ringier Axel Springer Magyarországról szólva azt mondta, az RTL Csoporthoz hasonlóan a Ringier sem tervezi, hogy kivonulna Magyarországról.

Frissítés (2019.03.25. 19:18)

Épp ma jelentették be, nyugdíjba vonul Bayer József, a Ringier Axel Springer Magyarországot 30 éve irányító vezérigazgató és Király Mária operatív igazgató (COO). Ez azonban nem érinti a RAS Magyarország tulajdoni viszonyait, hangzott el a bejelentésen.

 

Kiemelt kép: Mark Dekan, Ringier Axel Springer Media AG vezérigazgató. Fotó: RAS press room

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Kiemelt kép: Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kušnírona meggyilkolása után még hónapokkal is gyertyákkal emlékeznek Pozsonyban. Fotó: Szalay Dániel, Media1 (a mobiltelefonos felvétel 2018.12.30-án készült)

Kuciak-gyilkosság: Tovább duzzad a botrány

A szlovák hatóságok nagy erőkkel nyomoznak azon rendőrségi és igazságügyi alkalmazottak ellen, akik információkkal segítették Marián Kočner nagyvállalkozót, akit azzal vádolnak, ő adott megbízást Ján Kuciak oknyomozó újságíró megölésére. Ám a besúgók segítségével eddig rendre kisiklott a nyomozók keze közül.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!