Nehéz a helyzet Magyarországon a sajtószabadság vonatkozásában, megváltozott a kiadóipar térképe
– többek között ezt nyilatkozta Mark Dekan, a Ringier Axel Springer (RAS) vállalatcsoport vezérigazgatója a Marketing&Media magazin legújabb számában megjelent interjúban.
A Blikk, a Kiskegyed és a Noizz.hu kiadójának idén már 30 éves múltra visszatekintő anyavállalata, a Ringier Axel Springer Media AG vezérigazgatója azt mondta a lapnak, hogy egyelőre nem sok minden változott 2016 óta, amikor Lengyelországban arra hívta fel a figyelmet, hogy egyre több kihívással kell szembenézni Közép- és Kelet-Európában a tényfeltáráskor.
Propagandista médiamunka
Ami javult, hogy Dekan szerint mostanra a közvélemény legalább már tisztábban lát azzal kapcsolatban, hogy milyen szerepet játszik a szabad és független újságírás a demokrácia megőrzésében. Ez különösen igaz azokra az országokra, ahol a média egy része egy államilag ellenőrzött, és ezért nem tájékoztatásra, hanem a propaganda terjesztésére szolgál.
Mark Dekan szerint a változásokhoz idő kell, főként a viszonylag új, közép- és kelet-európai demokráciák esetében, de a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a változások elkerülhetetlenek.
Folytatni akarják a Sajtószabadság Konferenciát
Az interjúban szóba került, hogy a Ringier Axel Springer az egy éve meggyilkolt szlovák újságíró Ján Kuciak munkásságának is emléket állítva nemzetközi Sajtószabadság Konferenciát szervezett Pozsonyba.
Mark Dekan azt mondta, szeretnék a konferenciát végiginni az összes olyan térségbeli országban, ahol jelen van a cég, de egyelőre még nem dőlt el, hogy hol rendezik meg jövőre a Sajtószabadság Konferenciát.
Teljesen megváltozott a magyar médiatérkép
A magazin főszerkesztője ezek után rákérdezett, hogy Dekan milyennek látja a magyar sajtóviszonyokat. Erre válaszolta azt Dekan, hogy nehéz a helyzet, amit azzal magyarázott, hogy a tulajdonlásban megnövekedett anyagi érdekeltség teljesen megváltoztatta a kiadóipar térképét az országban, ennek pedig látható a hatása a sajtószabadságra.
A Médiaszabadság index skáláján Magyarország ma a 73. helyen áll
– említette a médiavállalat vezérigazgatója.
Mark Dekan arra, hogy ilyen helyzetben mit tehet a független média, az interjúban azt tanácsolta, hogy továbbra is teljesítse az alapküldetését. Azt a vezérigazgató is elismerte, hogy ez nem könnyű, nehéz és néha veszélyes, de ki kell állni az értékeinkért, és bíznunk kell abban, hogy az olvasók és a nézők bizalma, valamint támogatása a siker fokmérője lesz.
Folyamatosan nyereségesen
A vezérigazgatótól a Marketing&Media megkérdezte azt is, hogy mit tart a Ringier Axel Springer magyarországi, 30 éves történetéből a legnagyobb eredménynek. Dekan úgy felelt: azt, hogy ugyanennyi ideje nyereségen tud működni a magyar médiapiacon a cég.
Szerinte ez nagy szó, hisz Magyarországon a jelenleg itt működő nagy médiavállalatok közül ezt egyedüliként mondhatja el magáról a RAS.
A vezérigazgató ezenkívül arra is nagyon büszke, hogy a magyar menedzsment folyamatosan képes volt megújítani a céget, még úgy is, hogy folyamatosan változtak a működési körülmények, és néha nagyon fájdalmas lépéseket is meg kellett hozni. A kiadó úgy igazodott a változásokhoz, hogy közben nem kapkodott, megőrizte megfontoltságát – mondta a RAS vezére.
A régi print termékeik segítik a digitális termékbevezetéseket
Dekan példaként említette, hogy a médiavállalat olyan termékmixszel lépett a digitalizáció útjára, amelyben az évtizedek óta sikeres print termékeik, a Blikk, a Kiskegyed vagy akár a műsorújságok megmaradtak, és az ezek által termelt bevételek ma is nagyban támogatják az online termékek erősödését az életciklusuk kezdetén.
A vezérigazgató szerint a több lábon állás politikája sikeres.

Állami védettség
A Marketing&Media kíváncsi volt arra is, hogy látja a vezérigazgató a magyarországi médiapiac gazdasági helyzetét és annak kihívásait. Mark Dekan ere azt mondta, hogy más országokban is azt látja, ahol egy politikai szereplő határozza meg a rendszert közvetve vagy közvetlenül, hogy az gazdasági szempontból könnyen működtethető. Azoknak a médiaszolgáltatásoknak, amelyek e piaci szegmenshez tartoznak, nem kell aggódniuk a pozíciójuk, az általuk szolgáltatott információk minősége, illetve a sajtótermékek felelőssége miatt, és gazdasági szempontból sem, ugyanis
államilag védettek, és biztos jövedelemmel rendelkeznek az állami támogatásoknak, hirdetéseknek, illetve egyéb finanszírozási formáknak köszönhetően. Ez még inkább megnehezíti a független média helyzetét, amelynek mindenért meg kell küzdenie.
Össze kell fogni a Google és a Facebook ellen
A beszélgetés hátralévő részében ezek után a Facebook és a Google is szóba került. Mark Dekan azt mondta ezen piaci szereplők kapcsán, hogy a kiadóvállalatoknak össze kell fogniuk, nem is csupán a saját érdekeik, hanem elsősorban a szerzők védelmében. Dekan hozzátette, határozott pozícióval rendelkeznek ezen a téren, és támogatják az erre irányuló európai szabályozási kezdeményezéseket, amelyek tükrözik a főként az online platformok tevékenységéhez köthető piaci változásokat.
Dekan azt mondta, a Facebook és a Google sem szerezhet meg mindent, például a tartalmak és a szerzői jogok tekintetében ez nem lesz így. Ugyanis Európában hamarosan életbe lép az új szabályozás, majd a világ fennmaradó része is követni fogja azt, mert
az ilyen jellegű szabályozás nemcsak a szerzők és a kiadóvállalatok érdekeit szolgálja, hanem a közönségét is.
Harc az álhírek ellen
Dekan nyilatkozott az álhírekről is. Azt mondta, ezek valóban megvették a lábukat számos piacon, és komoly üzleti jelleget öltöttek: bizonyos érdekeket szolgálva készítik, finanszírozzák és végül sok esetben a közvélemény is passzívan elfogadja őket. A Ringier Axel Springer vezérigazgatója szerint úgy küzdhetnek meg ellene a médiavállalatok, ha igaz és megbízható információkat szolgáltatok, vagyis úgy festik le a dolgokat, ahogy azok valójában megtörténtek.
Az interjúban a Ringier Axel Springer Magyarországról szólva azt mondta, az RTL Csoporthoz hasonlóan a Ringier sem tervezi, hogy kivonulna Magyarországról.
Frissítés (2019.03.25. 19:18)
Épp ma jelentették be, nyugdíjba vonul Bayer József, a Ringier Axel Springer Magyarországot 30 éve irányító vezérigazgató és Király Mária operatív igazgató (COO). Ez azonban nem érinti a RAS Magyarország tulajdoni viszonyait, hangzott el a bejelentésen.