Bors, újság, napilap

Szinte az összes vezetőt lecserélték a Bors, a Kisalföld és a Délmagyarország kiadójánál

Már szinte senki nincs a helyén Andy Vajna emberei közül a Lapcom élén. Az új vezetők közül többen az ugyancsak a fideszes médiaholding által megszerzett más médiavállalatoknál is felbukkannak.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A tavalyi évben több más médiavállalathoz hasonlóan a Lapcom, így a Bors bulvárnapilap, a Kisalföld és a Délmagyarország megyei napilapok kiadója is bekerült a Közép Európai Sajtó és Média Alapítvány, a fideszes KESMA alá. Mára egyetlen vezető maradt a helyén Andy Vajna egyéves regnálásának idejéből a médiavállalat igazgatóságában, a Lapcom Zrt.-nél – írta a Magyar Hang. A hetilap cégadatokra hivatkozva azt írta, hogy csak Balogh Ernő őrizte meg tagságát a cégadatok alapján.

A Media1 azonban az Opten céginformációs szolgáltatásában és az Igazságügyi Minisztérium céginformációs adatbázisában észrevette, hogy Kovács Tibor vezérigazgató cégjegyzésre jogosult vezető tisztségviselő maradt, sőt egyetlen igazgatósági tag sem járhat el nélküle, senki nem írhat alá a cég nevében, csak vele együttesen. Ezt azóta Kovács Tibor is megerősítette a Media1 érdeklődésére. Kovács Tibor a Media1 érdeklődésére elmondta, hogy igazgatósági tagsággal ennek ellenére nem rendelkezik, ahogy az előző, tavaly októberben távozó vezérigazgató, Andreas Merz sem volt tagja az igazgatóságnak még Andy Vajna idején. Kovács Tibor egyébként huzamosabb ideje a cégnél van, már Andy Vajna érkezése előtt is fontos tisztséget töltött be hr-igazgatóként, jelenleg alkalmazott vezérigazgatóként irányítja a céget, de ezek szerint az igazgatóság sem jár tud eljárni nélküle.

Hiába maradt azonban a cégnél Kovács, ezzel együtt is igaz, hogy meglehetősen jelentősen átalakult a cégvezetés. Az is érdekes, kikkel.

A Mediaworksnél és itt is fontos személy lett Kálmán Erika

Miután Andy Vajna még halála előtt a fideszes médiaholdingnak adományozta a céget, az igazgatóságból kikerült személyek helyére megérkezett Lóczi János, a szintén a KESMA alá tartozó Mediaworks általános vezérigazgató-helyettese, illetve az a Kálmán Erika, aki a tulajdonosváltásig az Észak-Magyarország (Észak), a Kelet-Magyarország (Kelet) és a Hajdú-bihari Napló (Napló) című megyei lapokat megjelentető Inform Media (Russmedia) lapkiadónál volt (az egyik) ügyvezető, illetve aki a Népszabadságot bezáró Henrich Pecinának volt a bizalmi embere.

Kálmán Erika egyébként időközben a Mediaworksnél is fontos tisztséghez jutott:  ő lett ugyanis a portfóliókezelési vezérigazgató-helyettes.  (Kálmán Erika és Balogh Ernő egyébként cégképviseleti, aláírási jogosultsággal nem rendelkezik, és csupán Lóczi János írhat alá a cég nevében, de ő is csak Kovács Tiborral együttesen.)

A felügyelőbizottság összetétele is érdekesen alakul

A Magyar Hang arról is ír, hogy a Lapcom felügyelőbizottságában is történtek változások. A felügyelőbizottságnak tagja lett Fodor István, az Inform Media ügyvezetője, ami azért érdekes, mert ezek szerint az iparág egyik meghatározó cégének vezetője egy másik médiacégnél is fontos megbízást lát el. Fodor egyébként régi motorosnak számít, már a Heinrich Pecinát megelőző osztrák tulajdonos alatt is éveken át vezette az évről évre jelentős nyereséggel működő Inform Mediát. Szintén bekerült a Lapcom felügyelőbizottságába a mediaworksös Köő-Tóth Győző pénzügyi igazgató.

Eközben Samuel Russell Falconello (Andy Vajna egykori harcostársa) nemrég kikerült a felügyelőbizottságból. Falconello azonban így is fontos szerepet tölt be a magyar médiapiacon, hiszen Vajna halála után ő lett a TV2-t, az IKO műsorgyártót és a Rádió 1-et is tulajdonló delaware-i adóparadicsomban működő Cinergi elnöke.

Erős lapok kerültek a fideszes holding alá

A Lapcom azért különösen fontos eleme a fideszes médiaholdingnak, mert a portfóliójába tartozó Bors az ország második legolvasottabb bulvárnapilapja, melyet csak a Ringier Axel Springerhez tartozó Blikk előz meg. A lapból a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) adatai alapján közel 51 ezer példány fogyott, ami hétezerrel kevesebb volt ugyan 2017 első hat hónapjához képest, amikor még nem Andy Vajna, azaz Fidesz-közeli tulajdonban volt a kiadó, de ez még mindig szép eredménynek számít.

A szintén lapcomos Kisalföldből egyébként a 2017 első felében mért átlagos 54 ezres példányszámból 2018 második felében napi 48 ezer darab fogyott átlagosan. A csökkenés ellenére országosan is kimagaslónak számítanak eredményeik, hiszen a többi megyei napilap példányszáma ezektől messze elmarad. Egyébként a szintén a Lapcomhoz tartozó Délmagyarország napi átlagos példányszáma is esett – a vizsgált időszakban 33 ezerről 28 ezerre –, ezzel a mezőny első harmadába tartozik, jegyezte meg a hetilap.

A főszerkesztői poszton is változás volt

Ahogy arról a Media1 már beszámolt, a Lapcom kiadó lapjainál nemrégiben főszerkesztőváltásokra is sor került. Az Andy Vajna korszakban kinevezett Bonifert Gábor főszerkesztő helyére Pósa Árpádot nevezték ki a Délmagyarország élén. Bonifert így már csak üzleti működésért felel. Pósa felel a napilap és az online, azaz a delmagyar.hu oldalon megjelenő tartalmakért is. Forgács Bernadett tartalomfejlesztésért felelős igazgató lett a Lapcomnál, e minőségében ő felügyeli a Kisalföld főszerkesztőjének munkáját is.

Arról a nőről van szó egyébként, aki 2014-től a Fejér Megyei Hírlapban megjelent, meghekkelt Orbán-interjút követő kirúgási hullámig a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester-nagyvállalkozó által bekebelezett, Veszprém megyében megjelenő Naplónak volt a főszerkesztője, akkor még Németh F. Bernadett néven, az interjú megjelenése után őt is kirúgták, majd egy idő után rehabilitálták és ő lett az akkor még Heinrich Pecina nevén lévő Hajdú-bihari Napló, az Észak-Magyarország és a Kelet-Magyarország című megyei napilapok tartalomfejlesztési vezetője. (Részletesen Forgács különös karrierjéről itt lehet olvasni.)

Forgács Bernadett elsődleges feladata, a Kisalföldnél a tartalomfejlesztés, a napilap és online tartalom-előállítás folyamatának, fejlesztése irányítása, a lap vezető piaci pozíciójának megtartása. A Kisalföld napilap főszerkesztői feladatait továbbra is az eddigi főszerkesztő, Garamvölgyi Imre látja el, üzleti területek vezetője pedig Horváth László maradt.

A Délmagyarország új főszerkesztője, Pósa Árpád egyébként több mint két évtizede dolgozik különböző szerkesztői, vezetői pozíciókban, legutóbb a HírTV online főszerkesztője volt. Ezt megelőzően a Fejér Megyei Hírlap, illetve a megyei napilapok mellékleteinek főszerkesztőjeként dolgozott a Mediaworksnél és a Pannon Lapok Társaságánál. Pósa egyébként kevesebb mint egy évet töltött az akkor még Mészáros Lőrinc érdekeltségű napilap, a Fejér Megyei Hírlap élén: 2017 augusztusában nevezték ki, amikor több megyei napilapnál is csere volt a vezetésben. Pósa korábban a Playboy magyarországi indulását követően több éven át a lap főszerkesztője volt, e pozícióját 2004-ig töltötte be.

Egységes műsorújság minden megyei napilaphoz

Épp pénteken számoltunk be a fideszes médiaholding cégeinél zajló másik átalakulásról: megszüntették három megyei napilap eddigi műsorújság mellékletét, és helyette a mediaworks televíziós műsorújságját kapják a megyei lapok olvasói. Az a TVMűsor.hu nevű újság váltja egyébként az eddigi tévés magazint, ami a szintén a fideszes médiaalapítványhoz tartozó Magyar Nemzetnek is heti mellékletét képezi.

Kiemelt kép: a Bors című, fideszes kötődésű bulvárnapilap a szintén fideszes Magyar Nemzet mellett. Fotó: Ladányi András, Media1

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!