fbpx
Közterületi reklámok a Times Square-en, New Yorkban.

Zenith: Lassulni fog a globális hirdetési piac növekedése 2022-ben

8 százalékos növekedésre számíthat a globális reklámpiac idén, ami elmarad a korábbi időszak növekedési mutatójától, de magasabb a 2023-ban várható értéknél. Az egyes területeken belül jelentős eltérések lehetnek, derül ki a prognózisból.

A Zenith ma közzétett, Advertising Expenditure Forecasts című legfrissebb reklámkiadási előrejelzése szerint a globális reklámköltés a tavaly tervezett 9,1 százalék helyett végül 8 százalékkal fog növekedni 2022-ben.

A Media1-hez is eljuttatott prognózisukban úgy fogalmaztak, ez a növekedési ütem a februári téli olimpia, az amerikai félidős választások és – az év reklámos szempontból legintenzívebb időszakában, karácsony előtt megrendezendő – labdarúgó-világbajnokság együttes hatása. Ezzel szemben 2023-ra 5,4 százalékra lassul a növekedés, mielőtt a nyári olimpiai játékok és az amerikai elnökválasztás 2024-ben 7,6 százalékra növeli majd az emelkedést.

Régiónként is eltérő adatok

A Zenith idei előrejelzései Észak-Amerikára, a MENA régióra és Nyugat-Európára változatlanul 12 százalékos, 7 százalékos, illetve 6 százalékos növekedést jeleznek. Az előrejelzések szerint az ukrajnai háború és annak következményei Oroszországban és a legközelebbi kereskedelmi partnereinél 26 százalékos reklámkiadás-csökkenéshez vezetnek Közép- és Kelet-Európában, bár a régió legtöbb más piaca továbbra is növekedni fog.

„A reklámköltés az idén jelentkező makrogazdasági ellenszél ellenére is a tervezett ütemben halad. A magas infláció – amely elsősorban az olyan alapvető fogyasztási cikkekre koncentrálódik mint a fűtés, a benzin és az élelmiszerek – arra kényszeríti alap esetben a fogyasztókat, hogy átrendezzék kiadásaikat, egyelőre azonban a fogyasztói kiadások továbbra is növekednek. A világjárvány után egyre nagyobb az igény az utazási és szórakozási élmények iránt, az üzleti bizalom általában magas, és a vállalati beruházások is emelkednek. Ezért jelenleg kevés jel utal arra, hogy széles körű költségcsökkentés lenne tapasztalható”

– nyilatkozta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaügynökségekért, így a Zenithért is felelős vezetője.

Az előrejelzések szerint a globális reklámköltés 2022-ben 58 milliárd dollárral nő, és a 2021-es 723 milliárd dollárról 781 milliárd dollárra emelkedik.

A legtöbb új hirdetési dollár az Egyesült Államokból érkezik majd, utána következik Kína, Japán és az Egyesült Királyság. Az ötödik helyen India áll, akik 20,8 százalékos bővülésükkel százalékban kifejezve a leggyorsabban növekvő piac lesz 2021-ben.

Hirdetés, reklám.
Fotó: stock / Depositphotos

Jobban drágulnak a hagyományos médiafelületek a digitálisnál

Az áremelkedések az egyes országok különböző közönségei esetében igen eltérőek, de a televíziós hirdetések globális átlagköltsége az összes közönségre vonatkozóan várhatóan 11-13 százalékkal emelkedik idén. Az online videók árai várhatóan mintegy 7 százalékkal emelkednek, a többi digitális csatorna csak szerény mértékben emelkedik: a közösségi média és az egyéb digitális megjelenítési lehetőségek esetében 3 százalékos átlagos áremelkedést prognosztizálnak.

A külterületi és rádiós hirdetések idén mintegy 4 százalékkal emelkednek, míg a nyomtatott sajtó árai stabilak maradnak. A digitális hirdetési versenyben azok a márkák járnak majd a legjobban, akik a leghatékonyabban használják az adatközpontú, minél jobban célzott hirdetéseket. A Zenith előrejelzése szerint 2022-ben a reklámköltségvetések 62 százalékát digitális médiára költik majd, szemben a 2021-es 59 százalékkal, és ez az arány 2024-ben eléri a 65 százalékot.

Élre törnek az online videók

Az előrejelzések szerint a következő három évben az online videó lesz a leggyorsabban növekvő platform: a Zenith előrejelzése szerint 2021 és 2024 között évente átlagosan 15,4 százalékkal fog növekedni, az online videók reklámköltése a 2021-es 62 milliárd dollárról 2024-re 95 milliárd dollárra emelkedik majd. Az online videó megelőzi a közösségi médiát is, amely az előző kilenc évben a leggyorsabban növekvő csatorna volt.

Ennek ellenére a közösségi média reklámköltése (amely magában foglalja a közösségi médiában megjelenő videóhirdetéseket is) az előrejelzések szerint 2021 és 2024 között még mindig évente átlagosan 15,1 százalékkal fog növekedni: a 2021-es 153 milliárd dollárról 187 milliárd dollárra emelkedik 2022-re, amikor is az összes médium reklámköltésének 25 százalék fogja kitenni.

Hirdetési piac, címkefelhő.
Fotó: stock / Depositphotos

A leggyorsabban növekvő médiumok között a harmadik és negyedik helyen a mozi és a külterületi reklámfelületek állnak, 2021 és 2024 között átlagosan 11,9 százalékos, illetve 8 százalékos éves növekedést produkálnak, de ezeken a területeken hatalmas visszaesés volt tapasztalható a pandémia miatt.

A fenti számok függvényében jól látható, hogy az elérés és a hatékonyság minden platformon folyamatosan változik, és egyre inkább a digitális csatornák, köztük az online videó felé terelődik a hangsúly. Ezt támasztja alá az az előrejelzés is, ami szerint a televízió részesedése a teljes reklámköltésből a 2021-es 24,6 százalékról 2024-re 20,8 százalékra csökken, míg az online videó részesedése 8,8 százalékról 11,1 százalékra nő.

Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!

Borító: stock / Depositphotos
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */