fbpx
adás, tévé, tv, vezérlő

Többmilliós bírságot kapott a TV2 és az RTL Klub a Médiatanács szabálytalanul összehívott ülésén – máris nevet váltott a kormányközeli új rockrádió

Összefoglaló a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának e heti, a testület ügyrendi szabályainak áthágásával összehívott üléséről, ahol több millió forintra megbírságolták a TV2-t és az RTL Klubot, frekvenciákat kapott a Katolikus Rádió, és megengedték a kormányközeli ügyvédnek, hogy máris megváltoztassa az eredetileg Rock Nation Radio néven tervezett rockrádiója nevét.

Saját ügyrendi szabályait felrúgva tartotta meg e heti ülését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa kedden. A testület ugyanis a napirendjét az ülést megelőzően nem tette közzé honlapján, sőt egy ideig a napirend még az ülést követően sem volt elérhető. A Media1 érdeklődött még kedden írásban a hatóságnál, hogyan fordulhatott elő, hogy a Médiatanács a saját szabályait sem tartja be és nem teszi közzé napirendjét az ülést megelőzően.

Válasz az NMHH Kommunikációs Igazgatóságától ugyancsak több nappal később, csak pénteken érkezett. Annyit közölt a néhány napja már Koltay András vezette médiahatóság, hogy „technikai okok miatt” nem tették fel a napirendet határidőre.

Arra már nem tértek ki, miféle technikai problémák akadályozták meg az NMHH-t, hogy betartsa saját ügyrendi szabályait, mely kimondja, hogy az elnök a titkárságán keresztül gondoskodik róla, hogy a Médiatanács napirendje a weblapján az ülést megelőzően elérhető legyen. (Erről az itt elérhető ügyrendi szabályok 4.2-es pontjában esik szó.)

Az NMHH egyébként szombaton, 5 nappal a testület ülése után végül – néhány, a Médiatanács napirendjén szereplő ügy kihagyásával – tájékoztatta a sajtót a főbb döntésekről.

Milliókra bírságolták az RTL-t és TV2-t

A Media1-hez is eljuttatott szombati összefoglalójukban azt írják, hogy megbírságolták az RTL Klubot működtető RTL Magyarországot 6 millió forintra nem megfelelő korhatári besorolás és nem megfelelő időpontban való sugárzás miatt. A TV2 Médiacsoport Zrt.-t is büntették, de őket csak 1,91 millió forintra.

Az NMHH az ügyek kapcsán közölte: mindkét szolgáltató 16-os korhatár-besorolás helyett 12-es korhatári kategóriában, továbbá nem a megfelelő, 21 és 5 óra közötti sávban tett közzé műsort. Az RTL Klub a Házasodna a gazda című című falusi társkereső reality egy meg nem nevezett napon sugárzott epizódját 21 óra előtt sugározta úgy, hogy abban szexualitásra utaló párbeszédek és képsorok jelentek meg, míg a TV2 a Csapdába csalva című műsort adta délelőtt 11 óra körül annak ellenére, hogy abban a szereplők a céljaik eléréséhez igénybe vett könnyű, valamint törvénytelen pénzkereseti lehetőségeket a következmények, veszélyek ismertetése nélkül mutatták be.

Az NMHH szerint ezek mind negatív hatással lehetnek a 12 és 16 év közötti korosztály tagjainak személyiségfejlődésére, ami pedig ellentétes a gyerekvédelmi szabályokkal.

Máris dobta a nevét az új budapesti rockrádió, amelyet a kormányközeli megbízásairól ismert ügyvéd indított

Médiaszolgáltatói kérelemre a grémium kedden hozzájárult ahhoz, hogy a Budapest 103,9 MHz körzeti rádiós frekvencia pályázati eljárásában nyertes LBK Médiaszolgáltató 2020 Kft. az új kereskedelmi rádiója nevét FM 103.9 – A ROCK-ra módosítsa. Mint arról a Media1 az NMHH-tól kért tájékoztatás alapján még október elején beszámolt, a kormányközeli megbízásairól ismertté vált ügyvéd, Biró Balázs tulajdonában lévő kft. eredetileg Rock Nation Radio névvel pályázott és nyerte el az értékes frekvenciát. A győztes médiaszolgáltató nevét egyébként eredetileg az NMHH nem akarta elárulni a frekvenciapályázat eredményhirdetésekor, úgy kellett „harapófogóval” kihúznunk az NMHH-ból.

Az új rockrádió egyébként már a médiatanácsi engedélyt megelőzően, december elején is ezzel az új névvel sugárzott a frekvencián. Kérdeztük az NMHH-t, ez hogyan lehetséges, hiszen a pályázatban vállalt névtől eltérni csak médiatanácsi engedéllyel lehet. Válaszában az NMHH azt írta, hogy a médiaszolgáltató december 1-jén nyújtott be kérelmet a névváltásra, és 7-én hozta meg támogató döntését a testület, hozzájárulva a hatósági szerződés módosításával járó névváltáshoz.  Azt is írják, hogy a médiaszolgáltató tájékoztatta az NMHH-t, hogy 2021. december 1-jétől – rádióengedély birtokában – naponta pár órában tesztadást sugároz, és az üzemszerű működés megkezdéséről a hatósági szerződésben foglaltaknak megfelelően bejelentést tesz.

A Hegyvidék Televízió figyelmeztetéssel megúszott egy jogsértést

Az NMHH Kommunikációs Igazgatóságának tájékoztatása szerint a Hegyvidék Televízió szolgáltatóját burkolt reklámozás miatt figyelmeztette a Médiatanács e heti ülésén, amiért az ÉPI-TECH Magazin szeptemberi adásaiban a műsorban bemutatott építőipari vállalkozásokról öt alkalommal olyan többletinformációkat tett közzé, melyek a reklámokra jellemző módon segítették a népszerűsítést.

Frekvenciákat nyert a Katolikus Rádió, vételkörzetbővítési-engedélyt kapott a Mária Rádió

A Médiatanács e heti ülésén ezenkívül eredményt hirdetett a Sopron 104,6 MHz és a Komló 91,4 MHz helyi médiaszolgáltatási lehetőségek közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásokban.

Nagy verseny nem volt a frekvenciákért: mindkét esetben a Katolikus Rádió Zrt. pályázott egyedül, és a nyertes is a vallási rádió lett.

Egy másik vallási rádió is jó híreket kapott a testület üléséről: a testület a szolgáltató kérelmére jóváhagyta, hogy a Mária Rádió bővítse a Monor 106,3 MHz + Gyál 98,9 MHz + Dabas 97,5 MHz médiaszolgáltatási jogosultságának vételkörzetét a Pécel 91,7 MHz médiaszolgáltatási jogosultságával december 15-től.

Hiánypótlásra szorul a Rádió 1 tulajdonosa a székesfehérvári és a tatabányai frekvenciapályázaton

A székesfehérvári és a tatabányai médiaszolgáltatási lehetőség használatára irányuló pályázati eljárásokban hiánypótlásra szólította fel a tanács a mindkét lehetőségre pályázó Radio Plus Kft.-t. Mindegyik esetben egyedül pályázik a Mészáros Lőrinc emberéhez tartozó, a Rádió 1-et működtető kft.

A Székesfehérvár telephelyű kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség elvi használatára kiírt pályázat eredménytelen lett, ugyanis az egyedüli induló pályázata tartalmilag érvénytelen volt.

További frekvenciákkal kapcsolatos döntések

A testület elvégezte a Debrecen 104,6 MHz körzeti, a Székesfehérvár 99,8 MHz és a Tatabánya 102,5 MHz helyi médiaszolgáltatási lehetőségek kereskedelmi jellegű, valamint a Törökszentmiklós és a Berettyóújfalu telephelyű kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek használatára kiírt pályázati eljárásokban a beérkezett pályázati ajánlatok alaki vizsgálatát.

A debreceni médiaszolgáltatási lehetőség tekintetében a Best Radio Kft.-t, a törökszentmiklósinál a Rádió Horizont Kft.-t, míg a berettyóújfalui pályázati eljárásban Halics Attila Miklóst vette nyilvántartásba a grémium.

Elfogadható a látássérültek audionarrációja

A testület elfogadott egy tájékoztató dokumentumot a látássérültek médiabefogadását segítő audionarráció ellenőrzéséről is 2021 harmadik negyedévében, amiből kiderül, hogy az akadálymentesítési kötelezettség alá tartozó szolgáltatások – az RTL Klub, a TV2 és a Duna Televízió – mind eleget tettek a szükséges követelményeknek.

Az előírások szerint 2022 szeptemberétől a 18:30 és 21:30 óra között sugárzott, hazai gyártású filmalkotásokat a látássérült nézők számára is hozzáférhetővé kell tenni. A szolgáltatók jellemzően saját gyártású műsoraik aktuális epizódját látták el audionarrációval. Bár stílusban, pontosságban és a részletek szemléletes ábrázolásában az egyes csatornák segédlete között különbség mutatkozott, mindhárom médiaszolgáltató érintett programjaiban a narráció alapján a tartalom követhetőnek számított.

A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.

Változtattak a termékmegjelenítés szabályaihoz kapcsolódó ajánláson

A Médiatanács egyébként módosította a termékmegjelenítés szabályainak alkalmazásáról szóló ajánlását a médiatörvény korábbi módosítása és a hatósági tapasztalatok alapján. A módosított ajánlás megtekinthető az NMHH honlapján.

További hírek találhatók a Media1.hu-n.

Borító: Stock / Depositphotos.com
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

/** * andre clever */