fbpx
Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke

A Médiatanács a Pestisrácokat, a 888-at, a HírTV-t, az M4 Sport és az M5 tévécsatornát, és a debreceni Rádió 1-et vizsgálta

Ezenkívül a Médiatanács hiánypótlásra szólította fel a Budapest FM 105,9 MHz rádiós pályázat egyetlen résztvevőjét, tévéműsorok pénzügyi támogatásáról határozott, valamint elfogadott egy tanulmányt a műsorok szponzorációjával kapcsolatban. Indul egy debreceni, valamint egy nyíregyházi, székesfehérvári rádiós frekvenciapályázat, illetve több egyéb frekvenciapályázat is.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa e heti ülésén úgy döntött, nem indít eljárást az M5 tévécsatornán futó A művészet templomai című ismeretterjesztő műsor egy még júliusban, 21 óra után, 12-es karikával sugárzott adása miatt, ugyanis a bemutatott, férfi félaktokat is ábrázoló festmények és azokat ismertető szegmens nem indokolta az 18 éven aluliaknak nem ajánlott korhatári besorolást.

Sportközvetítés közben látható ölelkezés kapcsán is döntöttek

Nem indít eljárást a tanács az M4 Sport szolgáltatója ellen sem a Wales és Dánia nyolcaddöntő mérkőzésének közvetítése miatt. A sportműsorokat ugyanis egyrészt nem kell korhatári kategóriába sorolni, másrészt a mérkőzés élő adás volt, tehát nem volt lehetőség a szerkesztésére vagy sugárzási időpontjának megválasztására, valamint a grémium szerint már a kisebb gyermekek is képesek arra, hogy azonosítsák a műfajt és a versenyzéssel járó felfokozott lelkiállapotot és megértsék, hogy a csapattagok vagy a szurkolók összeölelkezése ennek a következménye.

Nem indul eljárás a 888 és a PestiSrácok ellen

Hiába kapott bejelentéseket a testület, az nem indít eljárást a Pestisracok.hu és a 888.hu honlapok szolgáltatóival szemben, ugyanis az LMBTQ-s közösségekkel foglalkozó cikkeikben a Médiatanács szerint pornográfia, erőszak vagy más olyan, a védett korosztályra ártalmas elem nem jelent meg, amely miatt az írásokat csak olyan műszaki vagy egyéb megoldás alkalmazásával vagy a kiskorúak lehetséges veszélyeztetéséről szóló figyelmeztető jelzéssel tehették volna közzé, hogy azokhoz ne férjenek hozzá.

Bejelentés érkezett a nemzeti konzultáció kitöltésére felhívó, társadalmi célúként futó reklám kapcsán is, a Médiatanács azonban megállapította, hogy a közlemények tartalma miatt jogsértés nem merült fel.

Jogsértést követett el a HírTV, bírságot mégsem kapott

Hír TV szolgáltatója az év második negyedévében összesen 6 alkalommal adott le túl hangos reklámot vagy műsorelőzetest. A Médiatanács felszólította a médiaszolgáltató jogszerű magatartásra. A médiatörvény a nézők védelme érdekében egyértelműen előírja, hogy a reklámok, a televíziós vásárlási műsorok, műsorelőzetesek, illetve az ezek közzétételét jelző figyelemfelhívás hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké – hangsúlyozza a testület, mely ugyanakkor nyomatékot nem akart adni a döntésének azzal, hogy meg is bírságolja a KESMA-s médiaszolgáltatót.

A HírTV székháza az Angol utcában Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1
A HírTV székháza az Angol utcában Budapesten. Fotó: Ladányi András, Media1

A Rádió 1 Debrecen, a Gyula Rádió, a Korona FM100 és a Szegedi Televízió is szabálytalankodott

A testület a szerződéses vállalásoktól való eltérés miatt figyelmeztetett három rádiót: a 90.5 Gyula Rádió kevesebb magyar zenét, a kalocsai Korona FM 100 kevesebb szöveget, továbbá közszolgálati, valamint a helyi élettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort, míg az FM 95 – Rádió 1 Debrecen kevesebb magyar zenét, továbbá közszolgálati, valamint a helyi élettel foglalkozó és a helyi mindennapi életet segítő műsort tett közzé.

A Szegedi Televízió szolgáltatóját azért figyelmeztette a grémium, mert áprilisban megkülönböztető jelzés nélkül sugárzott reklámot, ami megtéveszthette a nézőket.

Hiánypótlás a Budapest FM 105,9 MHz rádiós pályázaton

A testület a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli ajánlat alaki vizsgálata után hiánypótlásra szólította fel az LBK Sport Kft.-t, melynek hátteréről itt írtunk nemrégiben. (Egy másik LBK-cég egyébként épp a napokban kapott budapesti frekvenciát.)

Eredménytelen a gyöngyösi rádiós pályázat

Eredménytelennek nyilvánította a grémium a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség elvi használatára megindított pályázati eljárását, mert az egyedüli pályázó ajánlata alakilag érvénytelen volt.

Új rádiós frekvenciapályázatok indulnak több városban

Véglegesítette a tanács a Berettyóújfalu, a Mezőtúr, a Szombathely, a Székesfehérvár és a Törökszentmiklós telephelyű kisközösségi kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára, továbbá a Kaposvár 97,5 MHz helyi frekvencia közösségi használatára irányuló pályázati felhívásokat.

A grémium elfogadta a Debrecen 104,6 MHz és a Nyíregyháza 91,1 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőségek kereskedelmi jellegű használatára vonatkozó pályázatok felhívásainak tervezeteit. A dokumentumok az NMHH honlapján lesznek olvashatók hamarosan.

keverőpult, rádió
Fotó: Stock / Depositphotos

A TV2-n volt a legtöbb szponzori üzenet

A televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb – a testület által elfogadott – NMHH-tanulmány szerint a vizsgált csatornákon 2021 első félévében 74.385 szponzorüzenet jelent meg, a szponzorcégek száma pedig már 1089 volt.

A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 63.487 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (35.682), majd az RTL Klub (21.352) és a Duna TV (6.453) következett a sorban.

A TV2 Média Csoport Róna utcai székháza Budapesten
A TV2-n volt a legtöbb szponzorüzenet. Fotó: Szalay Dániel / Media1

A legtöbbször – 1.689 esetben – a Leier Hungaria Kft. jelent meg szponzorként, ezt követte az Austrotherm Kft. 2.207 és a Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. 1.945 üzenettel.

A legtöbb támogatói megjelenést a TV2 időjárás-jelentésében szerkesztették adásba (14.734), amit az RTL Klub (5.530) és a Hír TV (4.022) időjárás-jelentései követtek.

A tanulmány készítői által vizsgálta minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók – az RTL Klub, a TV2 –, valamint az állami Duna TV voltak, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M2, az M5, az ATV, a Hír TV és a Life TV. A teljes tanulmány napokon belül az NMHH honlapján lesz olvasható.

Huszonnégy tévéműsort támogat a Médiatanács

A Médiatanács e heti ülésén a fentieken túl nyerteseket hirdetett a helyi és körzeti televízióknak szóló támogatási programjában a hírműsorok, közéleti és kulturális magazinműsorok készítését támogató pályázat második fordulójában. Huszonnégy televíziós pályázat mintegy 129,5 millió forint támogatást kap.

A Városi Televízió Bóly, a bükkábrányi Eleven Televízió, a Gotthárd TV, a Városi TV Mohács, a Ladány Televízió és a fővárosi City TV közéleti magazinokat gyárthat az elnyert összegből. Hírműsorokat készíthet a békéscsabai 7.Tv, a Sopron Televízió, a Makó Városi TV, a Mezőtúri Városi Televízió, a Zemplén TV, a szarvasi Körös Televízió, a Karcag Televízió, a Körzeti Televízió Tata, a nyíregyházi Kölcsey Televízió és az Ózdi Televízió. A százhalombattai Halom Televízió, a Zalaegerszegi Televízió, a Keszthelyi Televízió, a Somogy TV, a sátoraljaújhelyi Zemplén TV, a Fehérvár Televízió, a TV Budakalász és a budapesti hatoscsatorna kulturális magazinműsorok készítésére pályázott sikerrel – derül ki az ülésről kiadott összefoglalóból.

Elképzelhető, hogy a Médiatanács további fontos döntéseket is hozott, de a jegyzőkönyveket az üléseket követően egy ideje csak mintegy egy hónappal később teszik közzé.

Még több hír érhető el a Media1-en

Borító: Karas Monika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Médiatanács elnöke. (Archív)
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások