fbpx
Humen Magazin

Patthelyzetben a legnagyobb magyar meleglap, Magyarországról Spanyolországba helyezheti át székhelyét a Humen magazin kiadója, teljes bizonytalanságban készül a hétfőn nyomdába induló lapszám

Bár jövő héten hétfőn adják nyomdába, a legismertebb magyarországi LMBTQI-lap még máig sem tudta eldönteni, hogy rátegyen-e 18+-os korhatár jelzést a lap borítójára, vagy sem. A magazin nem szexújság, nem pornográfiáról szól, hanem a melegek mindennapjairól, és a 18-as korhatári jelzést megalázónak tartanák. A reklámozóik egy része azonban jelezte, hogy csak akkor hirdethet az új törvény értelmében a magazinban, ha rákerül a korhatári jelzés és csak felnőttekhez jut el a lap. Ha viszont ezt megteszik, olvasókat veszítenek. Közben a magazin magyarországi bizonytalanság miatt azt fontolgatja, hogy Spanyolországba helyezi át a kiadói lábat a későbbiekben.

A Humen Magazin attól tart, hogy az Áder János köztársasági elnök által is aláírt, kihirdetett, majd tegnap hatályba lépett új törvény (amit a fideszesek pedofíliaellenes törvénynek, bírálói viszont propagandatörvényként emlegetnek, amiért összemossa a bűncselekménynek számító pedofíliát a homoszexualitással) harmadik paragrafusát megpróbálják ráhúzni a lapra, ami alapján a 18 éven aluliaknak semmilyen tartalmat sem mutathatnak meg.

„Az ügyvédünk kategorikusan kijelentette, hogy a Hument akár »LMBTQ propagandának« is tekintheti a jog”

– ezt még június 24-én nyilatkozta Erdei Zsolt, a magazint kiadó Humen Media Group alapító ügyvezetője a Kreatívnak. Erdeit a Media1.hu-tól most, hogy a héten hatályba lépett az új törvény, mi is felhívtuk, hogy arról érdeklődjünk, hogyan döntöttek, mire Erdei arról beszélt, hogy továbbra is teljes bizonytalanságban vannak.

Péntek van, és a jövő héten hétfőn kellene nyomdába adniuk a lapot, és még most sem tudják, mitévők legyenek, rátegyék-e a 18-as karikát a lapra, vagy sem.

A hirdetőiket is kényszerhelyzetbe hozta a törvény

Erdei azt mondta a Media1-nek, hogy a végsőkig kivárnak a döntéssel, mivel jogászok és különféle civil szervezetek elemzik a helyzetet. A helyzet azért összetett, mert van néhány olyan hirdetőjük, akinek számára garantálniuk kell, hogy csak olyan felületen jelenik meg az új szabályozás alapján a hirdetése, ami nem jut el a 18 év alattiakhoz, mert nem akarják megkockáztatni a bírságot.

Ha a Humen magazin ezt nem vállalja, tehát nem tudja garantálni, hogy a lap nem jut 18 év alattiakhoz, reklámbevételtől esik el, mert a hirdető eláll szándékától.  Ha viszont rákerül a lapra a 18-as karika, olvasókat veszíthetnek, méghozzá nem is keveset.

Az olvasók mintegy 10 százaléka 18 év alatti

Erdei a Media1-nek azt mondta, a törvényhozó patthelyzetbe hozta őket, hiszen azt tervezték, hogy kivárnak, mi lesz a törvénnyel, addig pedig ugyanúgy kiadják a lapot, mint eddig, de már a szemük előtt lebeg a Líra Csoporttal néhány napja történt eset is. A könyváruházat azért bírságolta meg a Pest megyei Kormányhivatal, mert a Líra egy olyan könyvet terjesztett, amelyben szivárványcsalád szerepelt, ezt pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősítették. Ez még akkor történt, amikor az új LMBTQI szabályozás életbe sem lépett, tehát a korábbi törvény alapján.

„Elképzelhető, hogy végül kitesszük a 18-as karikát, vagy a csak felnőttek szöveget, hogy a hirdetőket ne veszítsük el, de ez azért probléma, hiszen nem pornó- vagy szexoldalról beszélünk, és vannak fiatal olvasóink is” – mondta ma, pénteken Erdei a Media1-nek.

Erdei azt is hozzátette: teljes bizonytalanság övezi, hogy mi történik akkor, ha törvénysértést állapítanak meg utólag a kiadónál, márpedig kis kiadóként sem forgalomvesztést, sem bírságot nem nem kockáztatnak. Olvasókat és hirdetőket sem akarnak veszíteni. Ez azért nehéz ,hiszen a Humen Media Group tavalyi marketingkutatásában a válaszadóik közel 75 százaléka 18 és 49 év között volt, de van viszonylag sok 18 év alatti olvasójuk is, nagyjából az ő arányuk 10 százalékot tesz ki. Ez nagy arány, pláne mivel ez az a korosztály, amelyik alig vásárol print lapokat.

Az új törvény értelmében homoszexualitást érintő tartalmat a tévében csak 22 és 5 óra között lehet megjeleníteni, reklámokban pedig csak úgy, ha azok elérhetetlenek a 18 éven aluliak számára.

Irány Spanyolország?

Erdei korábban arról is beszélt, hogy ha nem vonják vissza a törvényt, a saját biztonságuk érdekében szükség lehet arra, hogy a Humen Media Group spanyol ága vegye át a nyomtatott lap és a weboldal üzemeltetését. Erdei elmondása szerint ez azt jelenti, hogy egy Spanyolországban bejegyzett céghez kerülne a magazin kiadói és tartalomgyártói tevékenysége, amire így már spanyol törvények vonatkoznának.

Azt mondta erről a Media1-nek, ez a kérdés egyelőre nyitott, ezzel még kivárnak, vizsgálják a dolgot, de tartanak tőle, hogy végül sort kell majd erre keríteni.

Egyelőre jegelik a TikTok projektet

A Humen egyébként azt tervezte, hogy regisztrál a 18 év alattiak körében is népszerű közösségi médiás felületére, a TikTokra, de az új törvény miatt egyelőre elhalasztották a dolgot. A magazin most arra koncentrál, hogy az év elején bevezetett előfizetői körét tágítsa. Ennek is az a célja, hogy egy lapot támogató közösséget építsenek ki. Az előfizetői jelentkezésnél ugyan eddig nem volt „elmúltam 18 éves” doboz, de a törvény miatt erre is szükség lehet.

Arról, hogy az új törvény mit enged meg a médiaszolgáltatóknak a Társaság a Szabadságjogokért szakértő jogászai szerint, itt írtunk részletesen. Az új magyarországi törvényt tegnap, csütörtökön az Európai Parlament is elítélte, de korábban bírálta az Egyesült Államok, valamint számos médiavállalat és szakmai szervezet, illetve civil szervezet, továbbá nagy utcai demonstráció is volt ellene.

Erbeszkorn Tamás, Szalay Dániel

További hírek érhetők el a Media1-en! Iratkozzon fel hírlevelünkre és kövessen bennünket a Facebookon is!

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások