fbpx
Keverőpult a Spirit FM stúdiójában

Átmenetileg a Spirit FM szól majd a Klubrádió megüresedett frekvenciáján

A Médiatanács arról is határozott, hogy a Rádió 1 üzemeltetője, a tavaly óta Mészáros Lőrinc-közeli tulajdonban lévő Radio Plus Kft. megkapja a Music FM egykori frekvenciáját.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa múlt hét keddi ülésén úgy határozott, hogy május 3. és október 29. között, ideiglenesen kereskedelmi rádiós szerződést köt a Közösségi Rádiózásért Egyesülettel, amely Spirit FM néven eddig a Budapest-Belváros 87,6 MHz-en hallható szolgáltatását sugározza majd a Budapest 92,9 MHz-es frekvencián. Ezt a frekvenciát a Klubrádió használta február 14-ig, azóta kihasználatlanul áll, és jelenleg pereskedés tárgyát képezi.

Az egyesület maga is pályázott a frekvenciára, de a pályázatból kizárták. Miután az FM-frekvencia a Klubrádió adásának lekapcsolása miatt üres maradt, úgy határoztak, ideiglenes használatra vonatkozó kérelmet nyújtanak be. A hatályos szabályok alapján a médiaszolgáltató az eddigi, Budapest-Belváros FM 87,6 MHz frekvencia közösségi használatáról lemondott, így nincs akadálya a grémium szerint, hogy birtokba vegye átmeneti időre a frekvenciát. (A Spirit FM az ATV csoporthoz tartozik.)

A Rádió 1 üzemeltetőjéhez kerül a Music FM frekvenciája

A tanács megállapította, hogy a Budapest 89,5 MHz körzeti rádiós frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázat nyertese az egyedül pályázó Radio Plus Kft. lett.

A Mészáros Lőrinc-közeli Radio Plus Kft. üzemelteti a Rádió 1-et. Ezt a frekvenciát használta a Music FM, mielőtt a Médiatanács elnémíttatta a rádiócsatornát.

Music FM
Music FM

Hálózatba kötötték a Best FM-et

A szolgáltatók kérelmére a Médiatanács engedélyezte, hogy április 1-jétől a VLNC FM Rádió Kft. Székesfehérvár 101,8 MHz-en működő jogosultsága, valamint a Best Rádió Kft. Eger 100,7 MHz-en, Zalaegerszeg 88,9 MHz-en és Szolnok 102,4 MHz-en működő jogosultságai is hálózatba kapcsolódjanak a budapesti Best FM-mel.

Ettől a naptól egyúttal a szolnoki szolgáltatás Amadeus Rádió helyett 102,4 Best FM néven sugározza műsorait.

Indul a szekszárdi, komlói, salgótarjáni és pápai pályázat

Véglegesítette a grémium a Szekszárd 104,5 MHz és a Salgótarján 99,3 MHz helyi frekvenciák közösségi jellegű pályázati felhívásait, valamint elfogadta a szintén közösségi Szekszárd 102,5 MHz, a Komló 91,4 MHz és a kereskedelmi jellegű Pápa 95,7 MHz-re vonatkozó tervezeteket.  A dokumentumok a hatóság honlapján olvashatók.

Figyelmeztetés a Gyula TV-nek

A Gyula Televízió szolgáltatóját burkolt reklámozás miatt figyelmeztette a grémium, amiért a Híradó egyik decemberi, négyszer sugárzott adásában egy helyi húsmárka részletes bemutatásával vásárlásra sarkallhatták a nézőket. Ilyet a törvény csak reklámblokkban engedélyez.

A testület figyelmeztette a Városi Televízió Szeged szolgáltatóját is, amiért az ÉPI-TECH című műsor egy vizsgált januári adásában a támogató építőipari cégről és annak termékeiről olyan reklámértékű információkat közölt, amely a vállalkozás szolgáltatásainak igénybevételére ösztönözhetett.

Kevesebb saját készítésű műsor, kevesebb termékmegjelenítés

A Médiatanács elfogadta a legfrissebb, termékmegjelenítéseket vizsgáló tanulmányt, amely az országos kereskedelmi televíziók 2020 második félévében sugárzott saját gyártású műsorait elemezte.

A hat hónap alatt 2427-féle márkát hirdettek így. Összesen 17 675 ilyen típusú hirdetés szerepelt az RTL Klubon és a TV2-n, ami 13 százalékkal kevesebb a 2019 azonos időszakában regisztráltakhoz képest (20 412).

Ennek legfőbb oka a koronavírus-járvány következtében kialakult műsorstruktúra-változás lehet: a saját készítésű műsorszámok forgatása nehézkessé vált, a gazdasági változások miatt kevesebb lett a hirdető. A legtöbb hirdetés – 3415 eset – az RTL Klub Reggeli című műsorához kapcsolódott, amit a Fókusz (1428) és Az év hotele (1085) követett. A TV2 legtöbb termékmegjelenítéses műsora, a Mokka (575) a nyolcadik helyet szerezte meg.

A nők még mindig alulreprezentáltak a televíziós hírműsorokban

A Médiatanács elfogadta a hírműsorok társadalmi sokszínűségét – az egyes társadalmi, gazdasági és etnikai csoportok reprezentációját – vizsgáló legfrissebb, 2020-ra vonatkozó hatósági tanulmányt. Az elemzett kategóriákon belül az elmúlt évekhez hasonlóan a gazdasági élet szereplői közül a szolgáltatási szféra képviselői jelentek meg leggyakrabban, összesen 76,5 százalékban. A nemek megjelenési arányai átlagosan közel háromnegyedes többséget mutattak a férfiak javára: a nők legtöbbször (29,4 százalék) a kereskedelmi hírműsorokban kaptak nyilvánosságot.

A vizsgálat a következő közszolgálati és kereskedelmi hírműsorokat dolgozta fel: M1 esti Híradó; Duna TV Híradó; Kossuth rádió 180 perc, Déli Krónika, Esti Krónika, TV2 Tények, RTL Klub Híradó, Magyar ATV Híradó, Hír TV Híradó.

Mindkét tanulmány elérhető az NMHH honlapján.

További hírek találhatók a Media1.hu-n!

Borító: Media1
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások