fbpx
karácsonyfa, karácsony

Több mint 50 ezer forintot szánunk karácsonyi ajándékokra idén

Habár a koronavírus komoly hatással volt az éven belüli kiadásokra és azok ütemezésére, valamint a lakosság jövedelmi helyzetére, azért így is bőven találunk majd ajándékot a fa alatt – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital 6. éve elkészített közös karácsonyi kutatásából, mely az ajándékvásárlási tervekről kérdezi meg az internetező felnőtt lakosságot. A kutatásból az is kiderült, melyek a legnépszerűbb termékkategóriák.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A 2445 főt megkérdező felmérésből kiderül, hogy nem csak a kiadások mértékére van hatással a vírus: míg tavaly a válaszadók átlagosan 8 fő részére készültek meglepetéssel, idén ez a szám 5-6 főre csökkent és a legtöbben csak a szűk családi, baráti körrel terveznek ünneplést.

Megajándékozott személyenként 9500 forint

Bár sokan takarékosabbak idén, a válaszadók között átlagosan mégis 52.300 Ft az ajándékokra szánt összkeret, ami az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos emelkedést jelent. A megajándékozott személyenkénti összeg 9.500 Ft körül várható majd.

A favorit termékkategóriák

Utazást és élményt a korlátozások miatt idén kevesen terveznek vásárolni, a legnépszerűbb termékek a ruházati cikk (51 százalék), játék (40 százalék), szépségápolás és kozmetikum (33 százalék).  Megnőtt azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni.

A kiválasztás szempontjai

A kutatás szerint a konkrét termék kiválasztása során az ár-érték arányt (45 százalék) tartják a vásárlók a legfontosabb szempontnak. A 18-24 éves korosztály esetében az átlagnál nagyobb hangsúly helyeződik a minőségre (32 százalék), kevesebb az árra (17 százalék), valamint náluk a legnagyobb azoknak az aránya (6 százalék), akik a termék márkáját és presztízsét is fontos szempontnak tartják.

A netes vásárlás tarolhat

Idén többek között a pandémia miatt a legtöbben (86 százalék) az online rendelés és a webáruházak mellett tették le a voksukat, a megkérdezettek 41 százaléka kifejezetten a vírushelyzet miatt tervez többet online vásárolni – derül ki a kutatásból.

Ugyanakkor a második legnépszerűbb vásárlási célpontnak továbbra is a bevásárlóközpontok számítanak, ahova még így is közel az emberek fele tervez majd menni. A plázákat követik a hagyományos, utcáról megközelíthető boltok és szaküzletek.

bevásárlókocsi
Fotó: Markus Spiske, Unsplash

Érdekes, hogy külföldről idén kevesebben terveznek ajándékot beszerezni, viszont itt is nagyobb értékben, átlagosan 15.200 forintért.

Akciókhoz, például a Black Fridayhez időzítünk

A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday) lesz, ami egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett immár az egész novembert átívelő, több csúcsponttal is rendelkező akció-sorozat.

A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65 százalék) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54 százaléka ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik. A kereskedők is felmérték ezt a kettős hatást, ezért az elmúlt évek Black Friday akcióin sokszor még nem is a klasszikus ajándékba szánt termékfajtákon volt a hangsúly.

Változhat a 2020-as Black Friday slágertermékeinek köre

Az elmúlt hat év Black Friday akciói során a slágertermékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásároltak. Idén ez a trend némileg megváltozhat, mivel a laptopok, az okos TV-k, és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött.

Sokan a koronavírus első hulláma során kényszerből előre hozták az eredetileg csak az év későbbi – vagy akár a mostani – időszakra tervezett vásárlásaikat, emellett sok extra beszerzés is jellemezte tavasszal ezeket a kategóriákat. Ettől függetlenül a slágernek számító termékkörök és a kiemelten hirdetett termékek körében idén is jelentős szerepet kapnak majd a „klasszikusok”, de bizonyosan nagyobb hangsúlyt kapnak majd az alsó-középkategóriás mobiltelefonok, játékok, valamint a kis- és közepes háztartási gépek.

A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés minden bizonnyal felfelé tolja majd, de azzal is számolni kell, hogy a népszerű termékek körében hangsúlyosabbak lesznek az alacsonyabb árfekvésű cikkek, így bár a kosárértékek összességében csökkenhetnek 2019-hez képest, a tranzakciószám semmiképpen nem lesz kevesebb, tehát a csomaglogisztikának nem lesz egyszerű feladata idén sem.

e-kereskedelem HU karácsonyi kutatás GKIDigital - Árukereső

Borító: Markus Spiske / Unsplash

A Media1.hu hírportál E-kereskedelem rovatának támogatója a Jófogást, Használtautó.hu-t és az Autónavigátor.hu-t működtető Adevinta Hungary. (x)

 

Szóljon hozzá!