fbpx
Arena4 tévésatorna

Mégis benyomulhat Luxemburgba az Arena4, a Story4, a TV4, a Galaxy4 és a Film4 csatornákat tulajdonló magyar tévétársaság

A Story4, a TV4, a Galaxy4, az Arena4 és a Film4 magyar tévécsatornák tulajdonosának 5 frekvenciakérelmét véleményező ALIA hajlandó volt a korábbi negatívról pozitívra változtatni véleményét, és most már nem gondolja, hogy csak postaláda-címre van szükségük Borsány-Gyenes Andráséknak Luxemburgban.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Mint arról a Media1 – egy határokon átívelő nemzetközi összefogással, a luxemburgi Reporter.lu című lappal közösen készített cikkében – már beszámolt júniusban, a magyar TV4, Story4, Galaxy4, Film4 és az idén indult Arena4 tévécsatornák tulajdonosa, a Digital Media and Communications Zrt. (Network4 / DMC ) médiaszolgáltatási jogosultságért folyamodott a magyar NMHH luxemburgi társhatóságánál, az ALIA elnevezésű audiovizuális médiahatóságnál (Luxemburg Független Médiahatósága / Autorité luxembourgeois indépendante de l’audiovisuel).

Ám a testület a nyár elején még nem támogatta a kérelmet.

Úgy érezte a hatóság, csak postaláda-cím kell a magyaroknak

Az ALIA azért fogalmazott meg akkoriban negatív véleményt a végső döntést majdan meghozó luxemburgi kormány számára, mert az északnyugat-európai ország médiahatósága nem találta kellően alaposnak a Network4 beadványát, a Network4 (Digital Media and Communications Zrt.) műsorstratégiai és üzleti tervei nem voltak eléggé alátámasztottak ahhoz, hogy engedélyt kapjon a sugárzásra.

A Network4 és meglévő tévés portfóliója, a Tv4, a Film4, a Story4, a Galaxy4 és az Arena4
A Network4 és meglévő tévés portfóliója, a Tv4, a Film4, a Story4, a Galaxy4 és az Arena4

Az ALIA határozata kimondta:

az 1991-ben elfogadott luxemburgi médiatörvény szerint a helyi frekvenciaengedélyekhez luxemburgi székhelyre van szükség, másrészt arra, hogy a műsorszerkesztési döntések az országban szülessenek. Szükséges egy központi iroda kialakítása, valamint a médiaszolgáltatással foglalkozó munkaerő jelentős részének jelen kell lennie Luxemburgban. Ez a két kritérium azonban az eredetileg beadott dokumentumok szerint nem teljesült volna.

A kérelmező dokumentumai alapján egyetlen A kategóriájú személy rendelkezett luxemburgi lakóhellyel a cégben, míg négy, úgynevezett B kategóriájú vezetőjük kivétel nélkül magyarországi lakóhellyel rendelkezett. Minden döntéshez a magyarországi menedzser is szükséges lett volna, és tisztázatlan volt, hogy a vezetők közötti együttműködés milyen formában zajlik Luxemburgban.

Ezen felül volt probléma az, hogy az ALIA szerint hiányos volt az üzleti terv, és a műsorokkal kapcsolatos információk részletességét sem találták megfelelőnek a testület szakemberei.

A Network4 változtatott

Miután a testület eredetileg nem javasolta a médiaszolgáltatási jogosultság biztosítását a Network4-nek, a magyar vállalkozás változtatásokat hajtott végre a beadott dokumentumok tartalmán.

Az ALIA legújabb határozatából kiderült, hogy az egyik legfontosabb változás, hogy most már két olyan A kategóriájú vezetője van a cégnek, akik luxemburgi lakóhellyel rendelkeznek, és két B kategóriájú vezetőjük van Magyarországon. A Network4 arról biztosította a hatóságot, hogy a mindennapi vezetésért delegáltat neveznek ki Luxemburgban. A Network4 közölte azt is a hatósággal, hogy az igazgatóság rendszeresen (kéthavonta) ülésezik majd a luxemburgi központban, hogy a csatornák műsorrendjéről, programing kérdésekről döntsön.

Lényegében tehát a Story4, a TV4, a Film4, a Galaxy4 és az Arena4 tulajdonosa arról biztosította a hatóságot, hogy tevékenysége Luxemburgban nem korlátozódik majd egy postaládára, így az ALIA végül nemrég hajlandó volt negatívról pozitívra változtatni állásfoglalását.

Így nagy eséllyel a végső döntést meghozó luxemburgi kormány sem gördít majd akadályt a magyar tévés médiavállalat elé, hogy megjelenjen az országban – tájékoztatta a Media1-et a cikkünk elkészítésében közreműködő Veronique Poujol, a reporter.lu munkatársa, aki az ALIA francia nyelvű határozatát is eljuttatta részünkre, illetve aki hozzánk hasonlóan ugyancsak beszámolt egy cikkben a fejleményekről.

Mit akarnak a magyarok a luxemburgi médiapiacon?

Borsány-Gyenes András, a Network4 vezérigazgatója még júniusban azt nyilatkozta a Media1-nek, nem a luxemburgi adóelőnyökért és nem is az ottani médiahatóság a magyar Médiatanácshoz képest kevésbé átpolitizált, kiszámíthatóbb működése miatt akarnak frekvenciaengedélyt szerezni, hanem azért, mert

„a Network4 nemzetközi terjeszkedésre, más országokban új csatornák indítására készül, ennek előkészítéséhez tartozik a médiaszolgáltatási engedélyek igénylése, nem az tehát a cél, hogy a magyarországi csatornáinkat (Story4, Film4, TV4, Galaxy4, Arena4) áthelyezzük.”

Borsány-Gyenes András, a Network4 (Digital Media and Communciations Zrt.) vezérigazgatója
Borsány-Gyenes András, a Network4 (Digital Media and Communciations Zrt.) vezérigazgatója

Több országban is megjelenne a magyar médiavállalat

A vezérigazgató azt is nyilatkozta a Media1-nek, hogy több közép-európai országban is szeretnének megjelenni a következő időszakban – ezek előkészítése azonban részben még folyamatban van.

Borsány-Gyenes András arra, hogy mikortól indulhat meg a Network4 csatornák sugárzása, azt mondta, hogy a koronavírus ugyan jelentős és sokszor váratlan kihívások elé állítja a tévés iparágat, így természetesen őket is, de a jelenlegi tervük az, hogy 2020. negyedik negyedévében elindulhatnak.

tévé, távkapcsoló, tv
tévé, távkapcsoló, tv
fotó: Unsplash

A vezérigazgató azt kérte, mindenképp említsük meg, hogy egyébként a magyar médiahatósággal korrekt viszonyt ápolnak, hiszen nemrégiben, amikor tavasszal az Arena4 sportcsatornát magyar joghatóság alatt indították, a kérelmük nagyon gyorsan átment a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságon.

Egy másik magyar médiacég is külföldön terjeszkedik

A Network4 csatornák reklámidejét az Atmedia értékesíti. A reklámértékesítő ház részben Mészáros Lőrinc, a gázszerelőből lett felcsúti nagyvállalkozó, Orbán Viktor magyar miniszterelnök barátjának érdekeltségei közé tartozik. Egyébként az Atmedia másik partnere, a TV2 Média Csoport szintén külföldön, Szlovéniában terjeszkedik: épp felvásárolja a Planet TV-hez tartozó 3 tévécsatornát.

A Media1 cikke Véronique Poujol, a luxemburgi Reporter újságírójának közreműködésével, a két médium nemzetközi együttműködésében készült. A reporter.lu témával kapcsolatos cikke franciául, regisztráció után ITT érhető el.

További hírek találhatók a Media1-en. Érdemes követni a Media1 Facebook-oldalát, ahol napi hírlevelünkre is feliratkozhat. RSS-hírfolyamunk itt található. Ha hozzájárulna a Media1 működéséhez, ezt ITT tudja megtenni a legegyszerűbben.

Szóljon hozzá!