Mészárosné Kelemen Beatrix

Mészáros Lőrinc feleségének Life TV-je és a kormány közösen gyártott reality-t

Egy szerződéslista szerint az Emberi Erőforrások Minisztériuma idén tavasszal újabb szerződést kötött A mi kis családunk című dokureality filmsorozatra a korábbi mellé. Az összesen 20 millió forint értékű szerződések dátumai némiképp furcsák.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A szaktárca által nyilvánosságra hozott szerződéslista alapján a hvg.hu a minap arról írt, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) 2020. májusában 9,6 millió forintért szerződött A mi kis családunk című dokureality filmsorozat második évadának elkészítésére, de a minisztérium egyszer már kötött hasonló szerződést ugyanezzel a Preport PR Kommunikációs Kft. nevű céggel tavaly decemberben a „Mi családunk értékközpontú családi dokureality filmsorozat elkészítésére”, akkor 10,4 millió forintért, vagyis összesen 20 millió forintról van szó.

A sorozatot az a Life TV tűzi műsorra, amelyet Mészáros Lőrinc felcsúti dollármilliárdos, Orbán Viktor miniszterelnök ex-gázszerelő-polgármester barátjának felesége, Mészáros Beatrix vásárolt fel tavaly. A mi kis családunk című reality-t a Life TV saját gyártású produkcióként kezeli. Maga Mészáros Beatrix is saját produkciójaként emlegette, amikor 2019 októberében a csatorna megújulásáról beszélt. Arról nem sok szó esett, hogy a tévészériához a kormánynak is köze van. (A Media Vivantis utóbb egyébként most azt hangsúlyozza, hogy nem igaz, hogy a sorozatot Mészárosné saját gyártásúként állította volna be, hanem külső gyártásban készülő családi realityként jelentette be. Azonban a „saját gyártás” még nem azt jelenti, hogy azt cégen belül kell elkészíteni, hiszen például a Netflix saját gyártású tartalmai sem cégen belül készülnek.)

A lap felidézte: a Life TV idén január 28-án már beharangozta, hogy a sorozatból készül majd második évad is, és várták a jelentkezőket a sorozatba egy megadott lifetv-s email címre. Az EMMI a Preport Kft.-vel kötött, a műsorra vonatkozó vállalkozási szerződés hatályát május 13. és június 10. közöttre határozta meg.

A tárca az első évadra vonatkozó szerződést tavaly december 4. és 5. közé datálta, de az első évad már azt megelőzően, november 26-án, a szerződés hatályba lépése előtt a hvg.hu szerint elérhető volt a YouTube-on, méghozzá nem a Life TV YouTube-csatornáján, hanem a Családbarát Magyarországén, mely a minisztérium Család és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárságáé.

A Life TV a saját oldalán egyébként a Családbarát Magyarország csatornájáról illeszti be a videókat. Ezeken a Life TV logója szerepel, a stáblistán pedig a Life TV tulajdonosa, a Media Vivantis Zrt. látható. Az EMMI közreműködésére a stáblista után felvillanó Családbarát Magyarország logó utal.

Nem nagyon akartak beszélni a felek a szerződésről

A lap próbálta kideríteni, hogy mennyibe kerül összesen a sorozat előállítása, és kinek a kezében vannak a szerzői jogok, hogyan szól a megállapodás, de az EMMI és a Media Vivantis először nem válaszolt a kérdésekre, majd több nappal a cikk megjelenése után a minisztérium azt közölte, hogy a Media Vivantis Zrt. „anyagi és infrastruktúrális erőforrásaival főtámogatója az EMMI kezdeményezésére megvalósuló sorozatnak”. Hozzátették, hogy

„a sorozat a gyártási költségek egy részének átvállalásával és a sugárzás biztosításával járul hozzá a társadalmilag fontos üzeneteket hordozó műsor létrejöttéhez a Life TV”.

A lap cikkére ma a minisztérium még azt reagálta, hogy nem az EMMI gyárt műsort a Vivantisnak. Arról továbbra sem közöltek információt, hogy a felek milyen arányban viselik a költségeket, és az sem világos, hogy kinél vannak a sorozathoz kapcsolódó jogok.

A Media Vivantis közölte, hogy azért támogatja a sorozatot, mert úgy véli, társadalmilag fontos, a család fontosságát hangsúlyozó produkcióról van szó, aminél a siker nem a magas nézettségben mérhető. A hvg.hu ugyanakkor megjegyezte, hogy mindenesetre a tévécsatorna legalábbis csökkentett áron jut tartalomhoz, hiszen a költségeket valójában az adófizetők állják, és utána a tartalmakat aztán a Life TV a normál, üzleti műsorstruktúrájában használ fel, és az igazi társadalmi felelősségvállalási eljárás az lenne, ha a sorozatot a Media Vivantis a saját költségén állítaná elő, levetítetné és jótékonyságból megengedné, hogy a YouTube-ra is feltegye a minisztérium ingyen, azaz az nem jótékonyság, hogy a gyártási költségek egy ismeretlen hányadának fejében osztják meg a produkciókat, hanem színtiszta koprodukció.

Andrási Kata, a Preport tulajdonos-ügyvezetője a jogokkal, jogdíjakkal kapcsolatos kérdésekkel a Life TV-hez irányította az újságírókat, arra hivatkozva, hogy ők gyártották a sorozatot.

Andrási Kata annyit viszont elmondott, hogy az első évad nyolc epizódja nyolc ismétlést követően januárig 226 ezer megtekintést ért el. Andrási Kata hozzátette:  „A 2019-es első évadot követően a második évad gyártására is sor került, eredetileg már a tavaszi szezonban műsorra tűzte volna a Life TV a második évadot, de a világjárvány sajnos a mi forgatásainkat is érintette, így az őszi idényben kerülnek sugárzásra a második évad epizódjai.”

Furcsa dátumok

A hvg.hu furcsállja a dátumokat is, ugyanis a tárca szerződése a lap szerint még sehol nem volt, amikor az első epizód felkerült a minisztérium YouTube csatornájára. Különösnek tartja a lap azt is, hogy a minisztérium egynapos szerződést kötött a sorozat elkészítésére, holott nyolc epizódról van szó, amit nehéz egy nap alatt elkészíteni.

A hírportál azt feltételezi, hogy már tavaly novemberben (sőt még korábban) volt valamiféle megállapodás az EMMI és a Media Vivantis között, amit a minisztérium gyakorlatilag csak lepapírozott december elején a Preporttal kötött szerződéssel, és így jött ki a két (a 9,6 és 10,4 milliós) szerződéssel összesen kereken a 20 millió forint összeg.

Nem először dolgozik együtt a Preport és a minisztérium

A portál megjegyezte, hogy a Preport és az EMMI között nem ez volt az első együttműködés, hiszen a minisztérium Családvarázs című sorozatánál szintén a Preport működött közre. Ennek epizódjai ugyancsak a Családbarát Magyarország-csatornán nézhetők, illetve tévé is vetítette őket. Viszont nem egy privát csatorna, hanem a közmédia M2-je.

A Preportnak egyébként sok állami megrendelése van. A cég ügyvezetője Andrási Annamária Kata, vagyis pont úgy hívják, mint a minisztériumban a 2010-14-es ciklusban a parlamenti államtitkárság sajtófőnöki feladatait ellátó kommunikátor. Hogy ugyanarról a személyről van-e szó, arra a lap nem kapott választ.

Rövid idő alatt szépen felfutott a Media Vivantis bevétele

A Life Tv mellett az Ozone Tv-t is működtető Media Vivantist egyébként tavaly március 29-én hozták létre, 100 százalékos tulajdonosa a miniszterelnök barátjának felesége. A vezérigazgatója a cégnek Hajdú Péter, de igazgatóságának tagja Vaszily Miklós, a TV2 elnöke, egyben az Index hirdetési felületeit is értékesítő Indamédia 50%-os tulajdonosa, aki hamarosan elindítja a Mészáros Lőrinc közeli Pesti Tv-t is.

Benne van az igazgatóságban a TV2 igazgatóságából már ismerős Tima János, a Felcsúttal szomszédos Alcsútdoboz fideszes alpolgármestere, és György Bence, az Origo egykori főszerkesztője, valamint Kiss Péter, a TV2 egykori programigazgatója is, aki nemrég igazolt a tévéhez programigazgatónak.

Life TV és Ozone TV
Life TV és Ozone TV

A tavaly gründolt Media Vivantis 2019-ben a még nem is egész évet kitevő pénzügyi évben 1,2 milliárd forint árbevételt és 120 millió forint profitot tudott elérni. A bevétel legnagyobb része, 897,7 millió forint szponzorációs bevételből származott.  Befolyt még 35 millió forint csereügyletből és 79 millió „egyéb” szolgáltatás nyújtásából. A reklámbevétel 60 millió volt, míg a terjesztésből származó bevétel 138 millió.

A Media Vivantis TV-licence vásárlás címen 70 millió forintos vagyont könyvelt, ezen kívül 132 millió forint értékben szerzett be közelebbről meg nem határozott, egyéb vagyoni jogokat. TV-tartalmakat 38 millió forint értékben vásároltak – írta a hvg.hu.

További hírek találhatók a Media1-en.

Borító: Mészárosné Kelemen Beatrix igazgatósági elnök az Echo TV fejlesztéseinek hátterérõl és a televízió stratégiai céljainak ismertetésérõl szóló sajtótájékoztatón a XIV. kerületi Angol utcában, az Echo TV I. emeleti stúdiójában 2017. december 4-én. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!