Jelentősen megváltozott a lakosság mai, speciális élethelyzetében a reklám szerepe a korábbiakhoz képest, és ma már olyan fogyasztói intuíciók is kapcsolódnak hozzá, mint például az élet folytathatósága, a csökkenthető kiszolgáltatottság vagy az összefogás és a biztonság – olvasható az Atmedia tévés, rádiós és online hirdetési ház és az Ipsos kutatócég kvalitatív, a reklámfogyasztásról szóló, április 14. és 17. között elvégzett kutatásának összefoglalójában.
A kutatást több napon át tartó csoportos interjúk formájában, online végezték, mivel a személyes találkozást a koronavírus miatt ki kellett zárni. A más témákat is érintő kvalitatív kutatás során rákérdeztek a reklámok fogadtatására.
A kijárási korlátozás hatására ilyen gondolatok jelentek meg a választók fejében a reklámok kapcsán:
- „A reklámok, hirdetések egyfajta iránytűk a világban. A termékek, szolgáltatások útvesztőjében való eligazodásban segítenek. Most még fontosabbá váltak a reklámok, mert kevesebbet vagyunk, és kevesebbet nézelődünk a boltokban.”
- „A reklámok és hirdetések arról biztosítanak, hogy nincs még vége a világnak, az életről, az élet folytathatóságáról nyugtatnak meg.”
- „A reklámokban megjelenik az egész életünk, néha kifordítva, néha eltúlozva, néha viccesen, néha megindítóan, de a reklámok rólunk és a mi korunkról szólnak. Az a termék, szolgáltatás, márka, aki most ebben nincs jelen, az nem létezik.”
- „Most még inkább fontosnak tartom az összefogást, a mások segítését, felértékelődött bennem a szolidaritás fontossága. A reklámokból, hirdetésekből szerzett információkat tovább tudom adni másoknak, s így tudom őket ebben a nehéz helyzetben hasznos tudással támogatni.”
- „A reklámból szerzett tudás segítségével leküzdhetővé válik, csökkenthető a kiszolgáltatottságom.”
- „A jelenlegi időszakban más termékek és szolgáltatások váltak relevánssá a számomra, nem tudok velük kapcsolatban rutinból, megszokásból döntést hozni. A reklámok és hirdetések hatékonyan segítenek ebben.”
A kutatás során lementek a különböző médiatípusok szintjére is.
Következik néhány gondolat jelent meg az online hirdetésekkel kapcsolatban:
- „A reklámok a jelenben, a világban való eligazodásomat segítik, és egyúttal az innen szerzett információk erősebbé tesznek egy nehéz helyzetben.”
- „Az online reklámok, hirdetések továbbra is könnyen, egyszerűen megoszthatók bárkivel, a legegyszerűbb módon tudok segíteni másoknak az innen szerzett információkkal.”
- „Aki lemarad valamilyen információról, az veszít. Veszíthet anyagi értelemben, veszíthet a státuszából, és vesztesnek senki sem szereti érezni magát. Az online hirdetések, reklámok segítségével továbbra sem maradok le a jó lehetőségekről, újdonságokról, hasznos termékekről és szolgáltatásokról.”
- „Az elmúlt időszakban több dolgot meg is vásároltam, fizettem elő online az internetes reklámok és hirdetések hatására. Ezek maradéktalanul személyre szabottak, relevánsak és aktuálisak voltak.”
A tévéreklámokról ilyen vélekedések hangzottak el:
- „A tévéreklámok egyfajta kisfilmként funkcionálnak most a számomra, szórakoztatnak, meghatnak, elgondolkodtatnak.”
- „A tévéreklámok a megszokottság, ismerősség érzetét nyújtják. Olyanok, mint a gyermek napirendje, amitől biztonságban érzi magát.”
- „Azokat a márkákat, termékeket, szolgáltatásokat, amelyeknek a reklámjai valahogy reflektálnak a járványhelyzetre, azokra felfigyelek, és egyúttal közelebb is érzem magamhoz, mert velem vannak, velem maradnak ebben a nehéz helyzetben.
A rádióreklámokról ilyen gondolatokat fogalmaztak meg a kutatás résztvevői:
- „Mivel a rádióreklámokat csak hallom, ezek jobban hatnak az érzelmeimre, s az üzenetek is jobban eljutnak hozzám. A rádióreklámok megnyugtatnak.”
- „Fejben gyorsan összekötöm a TV-ben vagy online látott reklám tartalmával, szereplőivel és a termék külsejével.”
- „Szeretem a rádióreklámokat, hiszen informatívak, aktualitásokról szólnak, és nem túl hosszúak, lehet őket követni és megjegyezhetőek.”
- „Rádióban hallott reklámok a szórakozás, kikapcsolódás terén adnak nekem segítséget és ötletet.”
A kutatásban huszonnyolc, 18 és 59 év közötti résztvevőket kérdeztek.
Szünetelteti reklámtevékenységét a Coca-Cola – a Vöröskeresztnek adták át a felületeket
Felfüggesztette áprilistól hirdetési tevékenységét a Coca-Cola. A cég bejelentése értelmében a koronavírus miatt a rendelkezésre álló erőforrásait a közösség biztonságának és egészségének elősegítésére fordítja. A megszokott üdítőreklámok helyett emiatt a Coca-Cola Magyarország reklámfelületein és a közösségi médiában a Magyar Vöröskereszt legfontosabb üzenetei láthatók.
További hírek találhatók a Media1.hu-n.