origo

Bukva jött ki Matolcsy György fia az Origo ügyletből?

Az Origo megszerzése, majd elajándékozása csak egy jókora veszteséget okozott. Ez a szakértő szerint nehezen magyarázható üzleti döntés.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Bár már egy hónap is eltelt a céges pénzügyi beszámolók leadása óta, még mindig találni érdekes számsorokat a figyelem fókuszában lévő üzletemberek vállalkozásainál. Meglehetősen érdekes számokat rejt például az Origót pár éve megvásárló, Matolcsy Ádám (Matolcsy György jegybankelnök fiának) tulajdonában lévő Magyar Stratégiai Zrt. tavalyi évről szóló beszámolója.

A cég annak eredményeként, hogy az Origo hírportált közvetlenül birtokló New Wave Media Group céget (NWMG) ingyenesen átadta a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA), tetemes veszteséget könyvelhetett el. A számok arra utalnak ugyanis, ha nincs ez a tranzakció és a több százmilliós egyéb ráfordítás, nyereséggel zárhatott volna a cég. Üzleti szempontból teljesen értelmetlen tranzakcióról árulkodik a tavalyi beszámoló.

A cikk eredetileg az mfor.hu oldalon jelent meg.

A kiegészítő melléklet alapján 345 millió forint egyéb ráfordítást jelentett az, hogy a céget az ingyenes átadás miatt kivezette a könyvekből.

„Az egyéb ráfordítások között a Társaság tulajdonában lévő New Wave Media Group Kft. (NWMG)  – Origo hírportál – 100 százalékos üzletrészének adományozás címén, ingyenes vagyoni juttatásként a Közép- Európai Sajtó és Média Alapítvány javára átadott üzletrész kivezetése szerepel.”

A cég mérlege szerint ugyanakkor egy tulajdonszerzést is lebonyolított Matolcsy Ádám cége. A befektetett pénzügyi eszközök értéke ugyanis 741,3 millió forint lett, ami 503 milliós növekedést jelentett. A kiegészítő melléklet szerint ez az NWS Kft. (a New Wave Servie Kft) 100 százalékos üzletrészének megvásárlásának eredménye.

Mindezekből arra lehet következtetni az mfor.hu cikke szerint, hogy a Magyar Stratégiai Zrt. 503 millióért megvette az NWS Kft.-t, emellett 354 millióért az NWMG Kft.-t is, de utóbbit egy hónappal később elajándékozta.

A portál által megkérdezett szakértő szerint

„úgy tűnik, hogy ennek az NWMG-tételnek nem sok értelme volt a cég számára, mert az éven belüli megszerzése és elajándékozása csak egy jókora veszteséget okozott (kívülről nézve ennek üzleti szempontból semmi értelme a cég számára – feltéve, hogy üzleti szempont volt). Akár az is feltételezhető, hogy azért vették meg 354 millióért, hogy egy hónap múlva elajándékozzák. Hogy mi szükség volt erre? Egy lehetséges válasz: ha arra volt szükség, hogy veszteséget kellett generálni (valaki másnak meg nyereséget), akkor az sikerült.”

Az Origo közvetlen tulajdonosaként feltűnő New Wave Media Group Kft. egyik korábbi tulajdonosa egyébként a cseh Bawaco Invest sro. volt, melynek egy 2016-os közlemény szerint tulajdonosa a szintén cseh IDSPISA as. részvénytársaság. A céges beszámolók szerint Matolcsy Ádám abban az évben az Origót az ISDPISA-n keresztül szerezte meg.

A Magyar Stratégiai Zrt. közvetlen tulajdonába pedig furcsa módon csak 2018. november 7-én került, mindössze egyetlen hónapra, amíg a céget át nem adta december 7-én a KESMA-nak.

A New Wave Media Group Kft. 2018-ban több mint 4,1 milliárd forintos árbevételt realizált, igaz, ez nem volt elég az összes kiadásra: 123 millió forintos veszteséggel zártak. A korábbi 4 milliárd után 6,4 milliárdos tartozásállományt tartottak nyilván, ezzel párhuzamosan a befektetett eszközök, a cég követelései is milliárdokkal emelkedtek 2018-ban.

A működés és a fennmaradás érdekében azonban (közvetett és közvetlen tulajdonosként) Matolcsy Ádám nem kevés pénzt is betolhatott a társaságba a negatív saját tőke rendezése miatt.

Mint az a kiegészítő mellékletből kiderül,

  • 337 millió forinttal megemelte a jegyzett tőkét,
  • 972 milliót befizetett a tőketartalékba,
  • 1,1 milliárd pedig a lekötött tartalékba került.
  • Utóbbiból 270 millió forint a pótbefizetés, 388,9 millió fejlesztési tartalék, k+f címén pedig 502 millió került a cégbe.

Összesítve tehát minden jel arra utal, hogy az ingyenes átadással nem kevés pénzt bukhatott Matolcsy Ádám cége. Az mfor.hu megkereste Matolcsy Ádámot, aki nem nyilatkozott arról, hogy milyen célt szolgált a NWMG néhány hónapra történő közvetlen tulajdonba vétele. Válaszként csak az eddig ismert információkat foglalta össze, hozzátéve, hogy a felvetett összehasonlítás nem lehet pontos.

„Az NWMG a Magyar Stratégiai Zrt. közvetett tulajdonában volt egészen 2018 végéig. A Magyar Stratégiai Zrt. közvetlenül egy Csehországban bejegyzett részvénytársaságot vásárolt 2017-ben, aminek közvetett vagy közvetlen tulajdonában több cég is volt, amiből az egyik a New Wave Media Group Kft. volt, így az összehasonlítás nem lehet pontos.”
Matolcsy idézett válaszának első mondata azonban a portál szerint biztosan nem igaz.

Egyrészt a közvetlen tulajdonlás a cégjegyzékből is egyszerűen megállapítható. Az mfor.hu szakértője szerint egyébként a közvetett tulajdon önállóan nem szerepel a beszámolók számaiban sem, hanem a közvetlen befektetés értékében van benne – például azért, mert van MOL részvénye a cégemnek, attól még a cégem beszámolójában külön nem szerepel a Slovnaft vagy az INA és ha azt a MOL eladja, akkor a cégem attól még nem számolhat el semmit azzal kapcsolatban – ez abszolút komolytalan, még a felvetés is.
Másrészt pedig maga a cég írja a 2018-as beszámoló kiegészítő mellékletében (lásd fent) hogy az NWMG a cég tulajdonában volt és azt elajándékozta és abból eredt a 354 milliós NWMG miatti egyéb ráfordítás.

(A cikk eredetileg az mfor.hu-n jelent meg, a portál engedélyével tettük közzé másodközlésben.)

További médiavállalatok pénzügyi beszámolóiról is olvashatnak a Media1-en, ide kattintva.

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Kiemelt kép: Ján Kuciak szlovák oknyomozó újságíró és menyasszonya, Martina Kušnírona meggyilkolása után még hónapokkal is gyertyákkal emlékeznek Pozsonyban. Fotó: Szalay Dániel, Media1 (a mobiltelefonos felvétel 2018.12.30-án készült)

Kuciak-gyilkosság: Tovább duzzad a botrány

A szlovák hatóságok nagy erőkkel nyomoznak azon rendőrségi és igazságügyi alkalmazottak ellen, akik információkkal segítették Marián Kočner nagyvállalkozót, akit azzal vádolnak, ő adott megbízást Ján Kuciak oknyomozó újságíró megölésére. Ám a besúgók segítségével eddig rendre kisiklott a nyomozók keze közül.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!