tv, tévé

NMHH: Kevés a magyar terméket népszerűsítő tévéreklám

A médiahatóság friss, a magyarországi tévécsatornákon sugárzott reklámokat vizsgáló tanulmányából az is kiderül, hogy jelentősen rövidültek a tévészpotok, és már nem a 30 másodperc az átlagos hossz.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

Mindössze 2,9 százalékot tett ki a tavalyi év második felében a kifejezetten hazai származású termékeket és szolgáltatásokat népszerűsítő reklámszpotok aránya a Magyarországon vetített televíziós reklámokon belül

– állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) abban a tanulmányban, amit a minap tett közzé a honlapján. Ez az érték nagyon hasonló a korábbi időszakban mérthez, és az NMHH szerint rendkívül alacsonynak számít.

Az NMHH a tanulmány elkészítésekor 2018 második felében, 35 televízió reklámblokkjait vizsgálta meg. A hatóság mérése szerint ez alatt az időszakban a vizsgált csatornákon összesen 2798 féle új hirdetés volt képernyőn, amit közel 1,4 millió alkalommal ismételtek. Az újonnan közzétett reklámok a teljes reklámmennyiség közel felét (47,5 százalékát) tették ki, és napi átlagban tizenöt, addig soha nem látott hirdetéssel találkozhatott a néző.

A médiahatóság tanulmánya szerint a legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között a Viasat3, a Cool TV, a Comedy Central vagy az AXN – láthatták a nézők. Jelentősen növekedett az országos kereskedelmi csatornákon (2017 második félévében: 18,5 százalék versus 2018 második félév: 34,7 százalék) és a sportcsatornák (3,6 százalék versus 10,2 százalék) részesedése, az általános szórakoztató televízióké pedig valamelyest csökkent a megelőző időszakhoz képest (11,7 százalék versus 8,1 százalék).

Az új tévészpotok megoszlása csatornatípusonként. Forrás: NMHH
Az új tévészpotok megoszlása csatornatípusonként. Forrás: NMHH

Főleg szolgáltatást reklámoztak

A tavalyi második félévben a hirdetések 61 százaléka szolgáltatást, 36 százaléka pedig konkrét terméket népszerűsített, az új kampányok 40 százalékát a kereskedelmi szektor képviselői jegyezték.

A tanulmányból kiderül az is, hogy a legtöbb új tévészpot hétfőn került adásba, és a hirdetők előnyben részesítették a hónapok első napjait. Havi bontásban a legerősebb hónap november volt a félév során, amikor is 582 új szpot került képernyőre.

Rövidebbek lettek a reklámszpotok

Érdekes, hogy korábbi kimutatástól eltérően ezúttal nem a 30 másodperc hosszúságú reklámszpotok számítottak a leggyakrabban feltűnőknek, mivel a 2017 második felében mért 29,4 százalékos értékhez képest részesedésük 25,2 százalékra esett vissza.

Az NMHH ezúttal a 15 másodperc hosszúságú hirdetéseket azonosította leggyakoribbként (26,1 százalék). Egy átlagos reklámfilm 22,3 másodpercet tett ki.

A legrövidebb reklámok a Duna World csatornán voltak, ahol az átlagos időtartam 16,7 másodperc volt. Ezzel szemben a HírTV-nél 42,8 másodperc hosszúak voltak a reklámok átlagosan, de a csatornán 2, sőt 5 perc időtartamú reklámfilmet is sugároztak.

Kereskedelem, szabadidő, gyógyhatású reklámok

A hirdetések túlnyomó többsége (39,3 százaléka) származott a kereskedelemből. Ezt a szabadidő (12,5 százalék) és a gyógyhatású készítmények reklámjai követték.

Kiskorúak és a tévéreklám

A kiskorúakat célcsoportul választó reklámszpotok aránya (5 százalék) megegyezett a 2017-ben mérttel. Ezen hirdetések 85 százalékának a Minimax (48,4 százalék) és az RTL Klub (36,7 százalék) osztozott, bő négyötödük (83,6 százalék) játékokat népszerűsített.

A hirdetések 80 százalékában előfordult kiskorú szereplő, hét százalékuk élt a humor vagy irónia eszközével, a reklámfilmekben leggyakrabban megjelenő domináns szituáció pedig a játék/hobby (59,3 százalék) volt, 12,5 százalékuk alkalmazott jingle-t, ritmust vagy jól megjegyezhető dallamot, 9,4 százalékukban pedig reklámarc vagy sajátos embléma is feltűnt.

Mindössze hat különböző élelmiszer-reklám szólt kifejezetten a kiskorúakhoz, ezek közül négy édességet, kettő pedig pudingot népszerűsített.

A kutatás teljes terjedelmében – további érdekességekkel – ide kattintva érhető el.

Az NMHH egyébként épp most publikált egy másik kutatást is, melyből az derül ki, hogy a hét országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió hogyan és milyen arányban teszi befogadhatóvá műsorszámait hallássérült nézőinek.

Kiemelt kép: 123rf

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM Energia Zrt. Magyarország legnagyobb, végfelhasználókat ellátó energetikai társasága, amely éves szinten mintegy 62 TWh földgázt és villamos energiát értékesít ügyfelei részére. Ezzel a Társaság a teljes hazai energiafelhasználás 45%-át is meghaladó mértékben látja el partnereit mind az üzleti ügyfelek, mind a lakosság körében, Magyarország teljes területén. (x)

Tovább a részletekért »

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti