tv, tévé

NMHH: Kevés a magyar terméket népszerűsítő tévéreklám

A médiahatóság friss, a magyarországi tévécsatornákon sugárzott reklámokat vizsgáló tanulmányából az is kiderül, hogy jelentősen rövidültek a tévészpotok, és már nem a 30 másodperc az átlagos hossz.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Mindössze 2,9 százalékot tett ki a tavalyi év második felében a kifejezetten hazai származású termékeket és szolgáltatásokat népszerűsítő reklámszpotok aránya a Magyarországon vetített televíziós reklámokon belül

– állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) abban a tanulmányban, amit a minap tett közzé a honlapján. Ez az érték nagyon hasonló a korábbi időszakban mérthez, és az NMHH szerint rendkívül alacsonynak számít.

Az NMHH a tanulmány elkészítésekor 2018 második felében, 35 televízió reklámblokkjait vizsgálta meg. A hatóság mérése szerint ez alatt az időszakban a vizsgált csatornákon összesen 2798 féle új hirdetés volt képernyőn, amit közel 1,4 millió alkalommal ismételtek. Az újonnan közzétett reklámok a teljes reklámmennyiség közel felét (47,5 százalékát) tették ki, és napi átlagban tizenöt, addig soha nem látott hirdetéssel találkozhatott a néző.

A médiahatóság tanulmánya szerint a legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között a Viasat3, a Cool TV, a Comedy Central vagy az AXN – láthatták a nézők. Jelentősen növekedett az országos kereskedelmi csatornákon (2017 második félévében: 18,5 százalék versus 2018 második félév: 34,7 százalék) és a sportcsatornák (3,6 százalék versus 10,2 százalék) részesedése, az általános szórakoztató televízióké pedig valamelyest csökkent a megelőző időszakhoz képest (11,7 százalék versus 8,1 százalék).

Az új tévészpotok megoszlása csatornatípusonként. Forrás: NMHH
Az új tévészpotok megoszlása csatornatípusonként. Forrás: NMHH

Főleg szolgáltatást reklámoztak

A tavalyi második félévben a hirdetések 61 százaléka szolgáltatást, 36 százaléka pedig konkrét terméket népszerűsített, az új kampányok 40 százalékát a kereskedelmi szektor képviselői jegyezték.

A tanulmányból kiderül az is, hogy a legtöbb új tévészpot hétfőn került adásba, és a hirdetők előnyben részesítették a hónapok első napjait. Havi bontásban a legerősebb hónap november volt a félév során, amikor is 582 új szpot került képernyőre.

Rövidebbek lettek a reklámszpotok

Érdekes, hogy korábbi kimutatástól eltérően ezúttal nem a 30 másodperc hosszúságú reklámszpotok számítottak a leggyakrabban feltűnőknek, mivel a 2017 második felében mért 29,4 százalékos értékhez képest részesedésük 25,2 százalékra esett vissza.

Az NMHH ezúttal a 15 másodperc hosszúságú hirdetéseket azonosította leggyakoribbként (26,1 százalék). Egy átlagos reklámfilm 22,3 másodpercet tett ki.

A legrövidebb reklámok a Duna World csatornán voltak, ahol az átlagos időtartam 16,7 másodperc volt. Ezzel szemben a HírTV-nél 42,8 másodperc hosszúak voltak a reklámok átlagosan, de a csatornán 2, sőt 5 perc időtartamú reklámfilmet is sugároztak.

Kereskedelem, szabadidő, gyógyhatású reklámok

A hirdetések túlnyomó többsége (39,3 százaléka) származott a kereskedelemből. Ezt a szabadidő (12,5 százalék) és a gyógyhatású készítmények reklámjai követték.

Kiskorúak és a tévéreklám

A kiskorúakat célcsoportul választó reklámszpotok aránya (5 százalék) megegyezett a 2017-ben mérttel. Ezen hirdetések 85 százalékának a Minimax (48,4 százalék) és az RTL Klub (36,7 százalék) osztozott, bő négyötödük (83,6 százalék) játékokat népszerűsített.

A hirdetések 80 százalékában előfordult kiskorú szereplő, hét százalékuk élt a humor vagy irónia eszközével, a reklámfilmekben leggyakrabban megjelenő domináns szituáció pedig a játék/hobby (59,3 százalék) volt, 12,5 százalékuk alkalmazott jingle-t, ritmust vagy jól megjegyezhető dallamot, 9,4 százalékukban pedig reklámarc vagy sajátos embléma is feltűnt.

Mindössze hat különböző élelmiszer-reklám szólt kifejezetten a kiskorúakhoz, ezek közül négy édességet, kettő pedig pudingot népszerűsített.

A kutatás teljes terjedelmében – további érdekességekkel – ide kattintva érhető el.

Az NMHH egyébként épp most publikált egy másik kutatást is, melyből az derül ki, hogy a hét országos közszolgálati és a két nagy kereskedelmi televízió hogyan és milyen arányban teszi befogadhatóvá műsorszámait hallássérült nézőinek.

Kiemelt kép: 123rf

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Gárdony, Velencei-tó

Ezért hal le a Velencei-tónál és sokszor a Balatonnál a mobilinternet hétvégente

A most még a T-csoporthoz tartozó, vállalati ügyfeleket kiszolgáló leányvállalata, a T-Systems írásba adta, hogy nem tud mit kezdeni vele, hogy hétvégente sokszor 0 közelébe zuhan a mobilinternet sebessége a turisztikailag kiemelten fontos Velencei-tó egyes területein. A cégnél időnként a főnökséget okolják, és azzal próbálják vigasztalni az érintetteket, hogy a Balatonnál is gondok vannak a hálózat alultervezettsége miatt.