fbpx
pucérkodás, meztelen, pucér

Az RTL Klub épp akkor bukta pucérkodós perét a közmédia ellen, amikor a TV2 meztelen műsorvezetőkkel népszerűsíti vetélkedőjét

Elvesztette perét az RTL Magyarország a napokban a hirado.hu és az M1 csatorna ellen, mivel a bíróság szerint a kereskedelmi tévének tűrnie kell a kritikát. A napokban a TV2 közölt meztelenkedést. Megnéztük, hogyan viszonyult ehhez a hirado.hu, mely korábban még elítélte a meztelenkedést.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Az MTI OS-en kiadott közlemény szerint jogerősen is pert vesztett a közmédia cégeivel, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.-vel és az Új Média és Teletext Kft.-vel szemben az RTL Magyarország abban az ügyben, amit az RTL Magyarország azért indított, mert kifogásolta a Szenzációs négyes című műsorról a közmédia által közölteket.

„Agresszió, szeméremsértés″

A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) által jegyzett szerdai közlemény szerint a bíróság megállapította, hogy a közmédia anyagaiban megalapozottan közölte, hogy a Szenzációs négyes című műsornak már az első adása az agresszió és a szeméremsértés határán mozgott.

A bíróság első- és másodfokon is a közmédiának adott igazat a sajtójogi perben.

A törülközős jelenetről van szó

Az RTL Klub üzemeltetője az M1 állami tévécsatorna és a hozzá kapcsolódó hirado.hu oldal tavaly szeptember 4-én és szeptember 6-án leadott anyaga miatt fordult a bírósághoz. Az M1 tévécsatorna és a portál azzal foglalkozott, hogy a kereskedelmi csatorna Szenzációs négyes című műsorában olyan jelenetet is bemutatott, amely – a megfogalmazás szerint – az agresszivitás és a szeméremsértés határán mozgott, továbbá a műsorban meztelen testeket mutattak.

Az ügyben másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla járt el, ahol az RTL által benyújtott mindkét keresetet elutasították. A közmédia tájékoztatása szerint a bíróság a Szenzációs négyes perben érintett részét megtekintve azt mondta ki, hogy

egyrészt a közmédia anyagaiban a tényeknek megfelelően, azaz megalapozottan közölte, hogy a Szenzációs négyes műsornak már az első adása az agresszió és a szeméremsértés határán mozgott, másrészt megalapozottan állította, hogy abban meztelen férfiak szerepeltek.

Tűrni kell a nem tetsző véleményformálást

A bíróság ítéletében kiemelte, hogy a Magyar RTL Televízió Zrt. a bulvár kategóriába tartozó tartalmak esetében köteles tűrni a kritikát és a számára nem tetsző véleményformálást is.

A Szenzációs négyesben annak idején a szereplők az alábbi a jelenetet mutatták be.

Az adás után a kormánypártok, a Fidesz-KDNP és a kormányközeli médiumok hevesen bírálták a kereskedelmi tévét, de akadtak bírálatok a kormánytól független oldalról is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsánál vizsgálat indult az RTL ellen, a testület pedig 6 millió forint bírságot szabott ki a csatornára. Az indoklás a nem megfelelő korhatári besorolás volt.

A Media1 kereste az RTL Magyarországot, de a Marketing és Kommunikációs Osztályról azt jelezték csütörtökön, nem kívánnak nyilatkozni.

Hasonló ügye van a TV2-nek

Érdekesség, hogy épp a napokban a Blikk arról számolt be, hogy a TV2 egy pucérkodós szpotot tett közzé, és ez sokak számára megbotránkozást okozott. Ebben Tilla és Majka televíziós médiaszemélyiségek láthatók anyaszült meztelenül.

A Bezár a bazár című vetélkedőt népszerűsítik úgy, hogy előfordul, hogy Tilla teljes teste látható a képernyőn ruha nélkül. A játék műsorvezetői a szaunából rohannak, hogy kijussanak a záródó ajtón, ám a nagy sietségben még az altestükre tekert törülközőt is elhagyják. Mivel ekkor Tilla nemi szerve is látszódott volna, ezért az altest ezen részét a jelenetek rögzítése után némiképp el kellett homályosítani, ki kellett pixelezni. Ez a fotó azonban így elég sokat sejtetni enged.

Till Attila / Tilla és Majka meztelenkedése a Bezár a bazár jelenetében. Fotó: Media1 / Instagram
Till Attila / Tilla és Majka meztelenkedése a Bezár a bazár jelenetében. Fotó: Media1 / Instagram

A felvételt mi a TV2 hivatalos Instagramján látottakból rögzítettük.

Megnéztük, hogyan számolt be erről a hirado.hu

A Blikken kívül több más médium is beszámolt a TV2-s meztelen videójáról. A Hírkereső keresője szerint foglalkozott vele például a Nők Lapja Café, a Velvet, az Origo, a Ripost, a Noizz, a Joy, a Propeller, a 24.hu, a Life.hu és a Szeretlekmagyarország, és még sokan is mások is. Persze mindenki a saját vérmérséklete szerint számolt be az ügyről: volt, aki inkább a csatorna (pozitívnak szánt) kommunikációs üzenetét idézte, mondván, a műsor maga is még szórakoztatóbb és őrültebb lesz, mint eddig, mások arra mentek rá, hogy sokak szerint a videó undorító.
Néhol idézték Till Attila reakcióját is, aki azt nyilatkozta, ez egy jó vicc volt, hisz egy szórakoztató promót készítettek, ráadásul Majkával jól ismerik egymást.
Mindenesetre ezek után kíváncsiak voltunk, mi jelent meg az ügyről a közmédiás hirado.hu-n. A doménre szűkítve több keresőkifejezéssel is próbálkoztunk a Google segítségével (mutatjuk az alábbi képeken is), de hiába. Valamiért a pucérkodásnak erről a fajtájáról az állami médiavállalat nem tartotta fontosnak, hogy beszámoljon. Pedig az első sajtócikk, a Blikk írása óta több mint 5 nap telt el, így mostanra lehetett volna idejük feldolgozni az esetet.

Végére hagytuk a tanulságokat

1. Mindkét kereskedelmi televízió hajlamos időnként olcsó módszerekkel operálni. A meztelenség gyakori alkalmazása azt mutatja, szerintük szórakoztató, vicces az ilyesmi. A nézők egy részében azonban ez okozhat felháborodást is.

2. A botrányok jól is elsülhetnek, hiszen beszél a műsorokról a sajtó.

3. Ha valaki meztelenséget visz a képernyőre főműsoridőben, számolnia kellene azzal, hogy lesznek, akik emiatt bírálják, sőt lesznek, akik túlzásba is viszik majd a kritikát. Épp ezért meglepő, hogy az RTL ilyen rosszul viselte, hogy kritizálták, és a hisztéria közepette még bíróságra is kész volt elmenni, ráadásul még akkor is folytatta a pereskedést, amikor első fokon ellene ítélkeztek. Így futott bele egy újabb pofonba a csatorna másodfokon is, amit elkerülhetett volna, ha eleve legyint az egészre, és nem szalad el bíróságra.

4. A hirado.hu és az M1 tévécsatorna számára, ha a TV2-n van meztelenkedés, az a jelek szerint nem hír, csak az RTL esetében.

5. A Fidesz-KDNP korábban politikai hisztériát csinált az RTL törülközős jelenete után, de ugyanezt nem tette meg a TV2 ellen. Úgy látszik, esetükben is igaz, hogy csak akkor erkölcstelen a meztelenség, ha nem baráti médiához köthető. Persze az is lehet, hogy nem olvasták a Blikket, a Nők Lapja Cafét, az Origót, a Ripostot és a többi terméket, ahol az ügyről szó esett.

6. Egyelőre nem érkezett hír, hogy a Médiatanács vizsgálódna a TV2 ellen, a Médiatanács napirendi pontjai között sem találtunk ilyet. Pedig ha korábban 6 milliós bírsággal sújtották az RTL-t, egy hasonló vizsgálat akár kijárhatna a TV2-nek is, ha ezek a szpotok adásba kerültek. Ha el akarnánk komolytalankodni a végét, azt mondanánk, biztosan épp az úgynevezett Soros Barométer és a Migráns Mutató összeállításán fáradoznak.

Ha már meztelenkedés. Emlékeznek még a TV2 csoport egykori Pro4 tévécsatornáján sugárzott Topless időjárás-jelentésre?

Borító: Jean Scheijen /Freeimages képe alapján Media1 montázs
Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!