Mint arról a Media1 szeptemberben beszámolt, államilag támogatott kedvező kamatozású hitel segítségével magyar tulajdonba kerül az eddig norvég tulajdonú, veszteséges magyarországi Adevinta-médiaportfólió, benne a Jófogás apróhirdetési oldallal és két másik online termékkel, a Használtautó.hu oldallal és az Autónavigátor.hu autós portállal, méghozzá a az ingatlan.com Zrt. lett a tulajdonosa az Adevinta Classified Media Hungary Kft.-nek. Az ingatlan.com Zrt.-nél két irányítási központtal működő cégcsoport jön létre: ezek egyikében Keleti József, az ingatlan.com vezérigazgatójának irányítása alatt működik majd a Használtautó.hu és az Autónavigátor.hu, míg a Jófogás és az eMAG-cégcsoportból idén nyáron kivált Vatera.hu piacterek fejlesztését és bővülését Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula, az Extreme Digital alapítói irányítják.
Ezzel a magyar internetes apróhirdetési piac meglehetősen jelentős szelete összpontosul mostantól egy kézben, hiszen a megvásárolt apróhirdetési oldalak és a vásárló cég apróhirdetési termékei is meghatározónak számítanak Magyarországon.
A Media1 érdeklődésére azonban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt felelte, hogy a felek nem jelentették be a tranzakciót. Nem tudták megmondani érdeklődésünkre a GVH-nál, hogy az ügylet hogyan hat majd a versenyre. Kérdésünkre, hogy nem is kellett-e volna előzetesen jóváhagyatni a felvásárlást, illetve követi-e utólagos vizsgálat a piac átrendeződését, ezt írták:
„Tájékoztatom, hogy a megkeresésében megjelölt összefonódást a felek a nem jelentették be a Gazdasági Versenyhivatalhoz.
Fontos kiemelni, hogy azokat az összefonódásokat kötelező bejelenteni a GVH-hoz, ahol az érintett vállalkozáscsoportok előző évi együttes árbevétele meghaladja a 20 milliárd forintot, ezen belül legalább két érintett vállalkozáscsoport árbevétele meghaladja a 1,5 milliárd forintot.
Az ezen árbevételi küszöbszámokat nem teljesítő összefonódások esetében (amennyiben nem nyilvánvaló, hogy az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon és az érintett vállalkozáscsoportok előző évi együttes nettó árbevétele meghaladja az 5 milliárd forintot), a felek önként bejelenthetik a versenyhivatalnál a tranzakciót.”
Ezek után viszsakérdeztünk még, hogy az úgynevezett másodlagos online piacokat és ezek egy kézbe összpontosulását sem kellene-e vizsgálni, hiszen az ingatlan.com apróhirdetési oldal piacvezető a magyarországi ingatlan listings kategóriában és a Jófogás, mely szintén piacvezető apróhirdetési oldal a magyar oldalak között, ugyancsak tartalmaz ingatlankategóriát stb., illetve érintett az ügyben a Vatera is stb. Erre a következő válasz érkezett a piaci versenyért felelős hatóságtól:
„Azt tudom megerősíteni, hogy a megkeresésében megjelölt összefonódást a felek a nem jelentették be a Gazdasági Versenyhivatalhoz. A megkeresésében megjelölt összefonódással kapcsolatban pedig jelenleg nincs folyamatban lévő ügy a GVH-nál.”
Az Opten céginformációs rendszer szerint az Adevinta Classified Media Hungary Kft. 2022-ben 4,6 milliárd forint nettó árbevétellel és 329 millió forint adózás előtti veszteséggel zárt. Szintén az Opten céginformációs rendszerből származó adatunk, hogy az Ingatlan.com Zrt. 4,138 milliárd forint nettó árbevétellel zárta 2022-t, és ehhez mintegy 1,6 milliárd forint adózás előtti eredmény társult a legutóbbi lezárt pénzügyi évben.
Korábban egyébként további részletek is kiderültek a felvásárlásról és azt követő személyi változásokról, amiről itt írtunk.
Versenyhivatali elnök a Vodafone felvásárlásról: Az összefonódás is lehet közérdek
További hírek érhetők el a Media1-en.