Murányi András, aki 13 évig dolgozott a Ringier Hungary-nél (lásd a Népszabadság bezárásáról vele készített korábbi interjúnk) és akinek a testvére, a néhány éve elhunyt Murányi Marcell a Blikk leghosszabb ideig regnáló főszerkesztője volt, a Media1 Podcastban elmondta, a Blikket, a Kiskegyedet és más lapokat is magába foglaló Ringier Hungary Kft. eladása a NER-hez kötődő Indamédiának nem lepte meg. Szerinte a tranzakció illeszkedik az Orbán-kormány médiapolitikájába, amely az elmúlt 15 évben felvásárolta vagy megszüntette a számára kellemetlen szereplőket.
A jelenleg politikai kommunikációs tanácsadóként tevékenykedő szakember szerint a Ringier Hungary eladásának két fő szempontja volt:
- A hatalom (NER) szempontja: Öt és fél hónappal a választások előtt a Fidesznek szüksége van egy új, erős médiacsatornára, mivel a régi üzenetek kevésbé működnek, és a közösségi médiás hirdetéseket lecsavarták a globális szolgáltatók. A cél nem feltétlenül az, hogy a Blikket „origósítsák”, hanem az, hogy ne jelenjen meg az, ami nem kell (azaz a kritikus hangok).
- A Ringier szempontja: A svájci tulajdonost mindig is csak a profit érdekelte, sosem tekintett magára a szólás- és véleményszabadság őrzőjeként. Murányi felidézte, hogy az anyacég a Népszabadságot is értékesítette a Mediaworksnek (Henrich Pecina), amiről később Michael Ringier elismerte, hogy politikai racionalitás húzódott meg mögötte. A Ringier Hungary bevételei már nem alakultak jól, így a mostani eladás jó üzleti lehetőséget teremtett a kivonulásra.
„A Ringier sosem érdekelte azt, hogy mi a helyzet a magyarországi szólás-véleményszabadságnak a piacán, és sosem az érdekelte, hogy valamilyen terméket a maga szintjén minőségében előállítson, [hanem csak, hogy] ketyegjen el valahogy és szerezzen belőle pénzt” – fogalmazott Murányi András.
Mi várható a Blikkel ezután?
Murányi András nem számít arra, hogy a Blikk – amely online változata ott van a top10 leglátogatottabb hazai weboldal között – azonnal „mocskos politikai kommunikációs termékké” válik, mint az Origo vagy a vidéki lapok. Szerinte inkább az a valószínű forgatókönyv, hogy:
- Az eddigi olvasói bázist (amely nagyban fedi a Fidesz szavazóbázisát) megtartják.
- A lap kevésbé lesz kritikus, és kerülni fogja a hatalom szempontjából szenzitív témákat, miközben az ellenzéket elkezdik jobban „ekézni”.
- Az is nagyon fontos, hogy mi az, amit nem ír meg egy újság – Murányi szerint az új médiavállalatnak ebben lesz a legnagyobb szerepe.
Murányi András az interjúban kitért az ugyancsak svájci Marquard Group néhány héttel ezelőtti magyarországi kivonulására és a külföldi befektetők Magyarországról történő eltűnésére is, hangsúlyozva, hogy a magyar médiapiac ma már nem az a hely, ahol a nyugati befektetők szívesen kockáztatják a tőkéjüket.
A Media1 teljes, november 3-án rögzített és a Media1 partnerrádiókban korábban már közzétett interjúja Murányi Andrással videós változatban itt látható:
A Murányi Andrással készült beszélgetésünk audio változatban is elérhető:
***
A Ringier Hungary felvásárlásához kapcsolódó további tartalmaink:
Nem lett volna elég távolság a NER-től – interjú Nagy Iván Zsolttal, a Blikk volt főszerkesztőjével
Nem kellett engedély – Megszólalt a GVH az Indamedia–Ringier felvásárlásról
Magyar Péter a Blikkről: A NER bűnözői újabb független lapokat kebeleztek be
„Újabb szomorú mérföldkő” – megszólalt a Central Médiacsoport a Ringier Hungary eladása kapcsán
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.