Csütörtökön reggel 8-kor az RTL.com internetes oldalon közzétették az RTL Magyarországot is tulajdonló RTL Csoport (RTL Group) 2024-es pénzügyi jelentését.
Még az idén otthagyják Hollandiát is
A beszámolóból kiderül, hogy az RTL Csoport arra számít, hogy 2025 második negyedévében megkapja a hatósági engedélyeket, hogy eladja az RTL Hollandiát (RTL Nederland) a DPG Mediának és ezzel lezárhatják a 2023-ban bejelentett tranzakciót. (Az eladást követően az RTL alig néhány országban lesz már jelen Európában, miután az elmúlt években több fontos európai országból, például Belgiumból és Horvátországból is kivonultak.) Az RTL Hollandia eladása azért is érdekes, hiszen 2022 februárjában az RTL még azt nyilatkozta lapunk érdeklődésére, hogy az RTL Hollandiát nem kívánják eladni.)
Stagnáló árbevétel, 7,7%-ot csökkenő profit az RTL Csoportnál
A jelentésből kiderül, hogy az RTL Csoport 6254 millió euró árbevételt ért el 2024-ben, ami gyakorlatilag stagnálásnak számít 2023-hoz képest, amikor ez az érték 6234 millió euró volt. A csoport teljes nyeresége 555 millió euró lett 2024-ben. Ez 7,7%-os csökkentést jelent a 2023-as 598 millió euróhoz képhez a nyereség tekintetében.
Mérséklődő veszteség az RTL+ platformnál
A részvényesek számára vigaszt jelenthet, hogy a fizetős streaming előfizetők száma (RTL+) Németországban, Magyarországon és Franciaországban összesítve 21 százalékkal, 6,8 millióra nőtt; a bevétel 42 százalékkal, 403 millió euróra nőtt, ugyanakkor továbbra is veszteséges a platform. Azzal igyekeznek megnyugtatni a részvényeseket, hogy a tájékoztatóanyagban kiemelték, hogy a streaming-veszteségek mérséklődtek és hangsúlyozzák, hogy az RTL+ platform történetében először nyereséges lehet 2026-ban.
A jelentés szerint a vállalat 2,50 eurós osztalékot fizet a részvényeseknek.
Nem díjazzák a részvényesek az RTL bejelentéseit, 10 százalékos zuhanás a tőzsdén
Az RTL részvényesei nem fogadták örömmel a híreket. A 2024-es pénzügyi beszámoló ma reggeli közzététele után az árfolyam először közel 9 százalékot zuhant a tőzsdén, majd egy nagyobb emelkedés következett, de azután újra esésnek indult az árfolyam, ami már 10 százalék körüli mínuszban tartózkodik jelenleg.
Az RTL Magyarország veszteséges és másodjára is kikaptak a TV2-től
Az RTL Magyarország 2023 után a 2024-ben is elvesztette a nézettségi versenyt a TV2 Csoporttal szemben a Nielsen Közönségmérés mérőműszeres adatai alapján. A beszámoló szerint 30,1 százalékos piaci részedésük volt 2024-ben Magyarországon és javítani tudtak 2023-hoz képest, amikor ez a részesedés 28,4% volt. Ez megint csak a 2. helyezésre volt elegendő, vagyis már nem mondhatják magukat piacvezetőnek, mint a 2023-at megelőző évtizedekben.
A pénzügyi beszámoló 45. oldalán azt írják, 2024-ben az előző évihez képest mérsékeltebb különbséggel, 0,2 százalékponttal maradtak le a TV2-től, ami javulás a 2023-as különbséghez, amikor 1,5 százalékpont volt a különbség a TV2 javára.
Az RTL Magyarország teljes árbevétele 10,4 százalékkal, 138 millió euróra növekedett a megelőző évi 125 millió euróról, míg a vállalat kamatok és adózás előtti eredménye (EBITA) mínusz 8 millió euróra csökkent, vagyis veszteséges lett a magyar terület.
Frissítés 10:57
Az RTL Magyarország időközben kiadott egy magyar sajtóközleményt, amiből kiderül, 8 millió eurós veszteségük keletkezett, amit azzal indokolnak, hogy 2024 a befektetés éve volt
Az RTL az érdeklődők számára tartott konferenciahívás után kiadott egy közleményt, amelyben az áll:
„Az RTL Magyarország* tavaly 10,4 százalékos árbevétel-növekedést ért el, a hosszútávú stratégiai befektetésekkel pénzügyi eredménye a várakozásoknak megfelelően negatívba fordult. A beruházásoknak köszönhetően megemelkedett az RTL+ előfizetőinek száma, a lineáris televíziós piacon pedig nőtt az RTL csatornáinak együttes átlagos közönségaránya a legfontosabb célcsoportban. A magyar televíziós reklámpiac 2024-ben becslések szerint 9,9 százalékkal nőtt, amit az RTL Magyarország ezzel az eredménnyel túlteljesített. Az RTL Magyarország teljes árbevétele 10,4 százalékkal, 138 millió euróra emelkedett (2023: 125 millió euró), míg a vállalat kamatok és adózás előtti eredménye (EBITA) mínusz 8 millió euróra csökkent (2023: 6 millió euró) a magasabb műsorköltségek és a streaming szolgáltatás bevezetésével kapcsolatos veszteségek miatt. Ez az eredmény tükrözi az RTL Magyarország jelenlegi beruházási fázisát, amelynek célja az új streaming szolgáltatás kiépítése és az üzleti modell átalakítása.
Az RTL Magyarország 2024-ben a lineáris televíziós piacon tovább erősítette a pozícióját: Főműsoridőben növelte az együttes átlagos közönségarányát 30,1 százalékra a 2023-as 28,4 százalékhoz képest a 18–49-es célcsoportban. Mindez a műsorrend sikeres átalakításának, illetve új és népszerű formátumok bemutatásának is köszönhetőek. A 12 lineáris tévécsatornával rendelkező RTL Magyarország és a 14 csatornát üzemeltető TV2 Csoport közti különbség 2024-re 0,1 százalékpontra csökkent. Az RTL Magyarország streaming szolgáltatása, az RTL+, erős teljesítményt nyújtott 2024-ben, amelyhez jelentősen hozzájárultak a UEFA Bajnokok Ligája mérkőzései, növelve az előfizetői bázist és az elköteleződést a platformon. Az előző évhez képest a streamelt órák száma 13%-kal emelkedett.
„Azért hajtunk végre jelentős beruházásokat, hogy az RTL Magyarország jövőálló legyen, és az ország legfejlettebb digitális médiavállalatává váljon. Az RTL+ bővítése egyértelmű bizonyítéka ennek az elkötelezettségnek, az RTL Magyarország az elvárásainknak megfelelően fejlődik. Folytatjuk a tartalomba és a sportjogokba történő beruházásokat, és keressük a további növekedési lehetőségeket” – mondta a 2024-es pénzügyi eredmények kapcsán Elmar Heggen, az RTL Csoport vezérigazgató-helyettese és operatív igazgatója.
Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója a pénzügyi eredmények kapcsán hangsúlyozta: „A stratégiai beruházások az RTL Magyarország további növekedését szolgálják, és már most éreztetik hatásukat: az UEFA Bajnokok Ligája mérkőzések fantasztikus eredményeket hoznak, az RTL+ növekedési pályára állt. Az RTL Magyarország hosszútávú stratégiai célja, hogy a lineáris üzletág hatékony üzleti modellben továbbra is stabilan teljesítsen, és a folyamatos innovációval és stratégiai befektetésekkel ne csak a lineáris, hanem a nemlineáris piacon is vezető szerepet töltsünk be Magyarországon”
* Az RTL Magyarország (RTL Hungary) megnevezés a tulajdonosi jogkört gyakorló RTL Group által használt gyűjtőnév, nem jogi entitás. Az elnevezés alatt minden, vezető szórakoztatóipari vállalat-csoportjához, az RTL Grouphoz tartozó, Magyarországra, magyar nyelven műsorszolgáltatást végző cég értendő, beleértve az M-RTL Zrt.-t és a CLT-UFA S.A. Hungarian Broadcasting Division-t.”
Frissítés 13:49
Nem engedték kérdezni a Media1-et
Ezek voltak a megválaszolatlanul hagyott kérdéseink:
- Az RTL milyen stratégiával kívánja visszaszerezni piacvezető pozícióját azok után, hogy a TV2 már 2 éven át megelőzte? Mikor lesz ismét az RTL vezető Magyarországon?
- Ha az RTL Magyarország menedzsmentje nem képes visszaszerezni a vezető pozíciót, miért nem cseréli le a tulajdonos a vezetést, vagy ha nem a menedzsment alkalmatlansága az oka a hanyatlásnak, akkor mi áll a visszaesés mögött?
- Az RTL Magyarország továbbra is az RTL Csoport része marad 2026-ban és 2027-ben? 2022-ben az RTL azt nyilatkozta a Media1-nek, hogy nem adja el az RTL Hollandiát, mégis egy évvel később bejelentették, hogy megválnak tőle. Az RTL Magyarország esetében miért kellene hinnünk a hasonló megnyugtató nyilatkozatoknak?
- Kiderült, hogy az RTL Magyarország vezérigazgatója korábban az RTL jogi csapatát magánügyekre használta fel, például több ingatlan megszerzésekor Budapesten és más helyeken. Vizsgálták ezt az ügyet? Mi volt a vizsgálat eredménye? Értesítették erről a részvényeseket és a tőzsdét? Ha az RTL nem hisz az átláthatóságban, és elhallgat ilyen ügyeket a befektetők elől, akkor miért van egyáltalán jelen a tőzsdén?
- Mennyit költ évente az RTL a Bertelsmann által birtokolt két magánrepülő üzemeltetésére? Most, hogy az RTL Magyarország veszteségesen működik, nem gondolják, hogy jobban oda kellene figyelni a költségekre? Mennyit költöttek magánrepülős utazásokra az elmúlt évben? Miért nem repülnek az RTL alkalmazottai inkább fapados járattal privat jet helyett? Az olcsóbb lenne. Nem érzik úgy, hogy ezzel az RTL tőzsdei befektetőinek pénzét pazarolják?
- Magyarországon az RTL+ előfizetőinek számát a ONE-nal kötött partnerség révén növelik 2025 óta, a ONE családi csomagjának előfizetői automatikusan RTL+ felhasználónak számít. Összesen hány előfizetőt szereztek ezzel a módszerrel?
- Miért nem teszi közzé az RTL az RTL+ magyarországi előfizetőinek számát? Nem hisznek az átláthatóságban? Nem büszkék az adatokra, hogy inkább más országok számaival egyesítve publikálják őket?
- Miért cenzúrázta az RTL a Media1-et, hogy ne tehessen fel kérdéseket, miközben más elemzőknek és újságíróknak engedélyezték a kérdésfeltevést? Miért fél az RTL az átláthatóságtól és a kritikus kérdésektől?
Az RTL bejelentette az X-Faktor 2025-ös mentorait és műsorvezetőit
Új napi reality show indul az RTL-en Ingatlanvadászok címmel
Az RTL bejelentette a Házasodna a gazda új évadának időpontját
Az RTL bejelentette: Ekkor érkezik A renitens 2. évada – Itt az előzetes is!
Vaszily Miklós és Vidus Gabriella újra MEME-alelnök – a BBC Studios is belépett
Megérkezett a Ludwig első évada az RTL+ kínálatába – mutatjuk az előzetest
Bejelentette az RTL, mikor indul Gundel Takács új műsora, az 5 Arany Gyűrű
Az RTL szerint igenis kedvelik a magyarok* a streamingelt sportközvetítéseket
Médiahatóság: A magyarok nem kérnek az online sportközvetítésekből
Nem cáfolja a Miniszterelnöki Kabinetiroda az RTL-vezér és Rogán kabinetfőnöke közti találkozókat
Rogán kabinetfőnöke e-mailben instruálta az RTL vezetését (RTL Leaks, 4. rész)
Az RTL Magyarország elbukott több mint félmilliárd forintot a Szepesi és Kaszó ügyek miatt
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.