A kormánypárti KESMA-hoz (Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány) tartozó Mediaworks Hungary Zrt. nem jelezte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) számára az arra rendelkezésre álló határidőn belül, hogy be kíván fogadni politikai hirdetéseket a jelenleg is zajló önkormányzati és az EP-választásokhoz kapcsolódó kampány alatt (ha valaki be kíván fogadni ilyet, a határidőre történő ÁSZ-bejelentés törvényi előírás). Tapasztalataink szerint ugyanakor:
- a Facebookon keresztül a Mediaworks maga szívesen reklámozza a Fidesz-KDNP egyes politikusait fizetett hirdetésekkel, melyeket hivatalosan a médiavállalat finanszíroz;
- sőt találunk olyan, a médiavállalathoz tartozó megyei lapot is, amelynek honlapján is közzétettek egy fideszes politikus érdekét szolgáló fizetett hirdetést. Ezt egyébként azután a Facebookon is reklámozták pénzért, a megjelölés szerint a Mediaworks büdzséjéből.
Mindez azért érdekes, mivel a Mediaworks lapjai nem fogadhatnának be politikai hirdetéseket az önkormányzati és az EP-választásokhoz kapcsolódóan, illetve furcsa az is, hogy egy médiavállalat fizesse ki egy politikus népszerűsítésének költségeit.
A Veszprém (vár)megyei veol.hu május 23-án „Balatonalmádi, a békés kikötő” címmel közölt fizetett pr-cikket , amellyel Fabó Pétert, Balatonalmádi polgármesterének szekerét tolják meg alig pár nappal a közelgő önkormányzati választás előtt. A fizetett cikk a kormánypárti városvezető sikereit, az ő regnálása alatt megvalósult fejlesztéseket sorolja.

Ezt a cikket azután megfuttatták a Facebookon is fizetett hirdetésként, méghozzá úgy, hogy a Facebook adatbázisa szerint a finanszírozója a hirdetésnek a Mediaworks, tehát nem a politikus volt.

A Fejér (vár)megyei feol.hu esetében is találkozhatunk érdekes megoldásokkal. Készítettek például egy meglehetősen propagandisztikus (ál)interjút Nacsák Tamással, a Fidesz-KDNP vértesboglári polgármesterjelölttel „Nacsák Tamás: Dolgozzunk együtt a fejlődő Vértesboglárért! (videóval!) ” címmel, majd ezt a tartalmat és ezen keresztül a politikust a „Mediaworks finanszírozásában” népszerűsítik a Facebookon, legalábbis a közösségi média oldalt működtető Meta Inc. a politikai hirdetések átláthatóságát szolgáló Hirdetéstárának adatbázisa szerint.
„Hirdetés | Finanszírozó: Mediaworks Hungary Zrt.” – olvasható a szöveg a közösségi média felületen történt megosztás felett szürkével.

Mint ismert, a Fidesz úgy változtatta meg évekkel ezelőtt a politikai hirdetésekkel kapcsolatos választási szabályokat, hogy csak azon médiumok fogadhatnak be politikai hirdetéseket, akik az ÁSZ-nál meghatározott időpontig jelzik, hogy van ilyen szándékuk, valamint határidőig közzé kell tenniük egy egységes, minden hirdetni kívánó politikai számára érvényes árlistát az Állami Számvevőszék aloldalán. Ez a szabály érvényes jelenleg is, a Mediaworks azonban (feltehetőleg azért, hogy az ellenzéktől ne kelljen befogadnia hirdetést) nem szokott ilyen bejelentést tenni, vagyis hivatalosan nem közölhetnek politikai hirdetést a két választáshoz kapcsolódóan. Az imént ismertetett módszerek segítségével azonban a Mediaworks mégiscsak népszerűsíti a hozzá közelálló Fideszt, illetve jelöltjeit.
A Media1 kereste a Mediaworksöt is, hogy megtudjuk, milyen üzleti megfontolásokból fizeti a médiavállalat több fideszes jelölt facebookos propandájának költségét. Megkérdeztük az e-mailjeinkben azt is, hogyan került politikai hirdetés a lapjukba, ha amúgy az ÁSZ-nak nem tettek bejelentést, hogy ilyet kívánnak közzétenni. Ha befut a válasz, hírünket frissítjük vele.
Más érdekes húzásaik is vannak
Ma írtuk meg azt is, hogy a kormánypárti médiagólem, a Mediaworks egyik lapja, a Metropol 10 oldalas mellékletben támadja Karácsony Gergely budapesti főpolgármestert a vasárnapi önkormányzati és EP-választások előtt, sőt még a keresztrejtvénybe csempészve is támadják Karácsonyt. Az újságot kéretlenül is bedobják a postaládákba.
Keresztrejtvénybe is becsempészte a Karácsony Gergelyt támadó propagandát a Metropol
Más médiumoknak is vannak érdekes húzásai
Korábban egyébként a TV2 Tények című műsora is élt hasonló megoldással, hogy fizetett hirdetésben tolta meg a Fidesz szekerét és támadta az az akkori ellenzéki jelöltet a Facebookon – itt írtunk róla 2022-ben.
A Facebook (Meta) Hirdetéstára alapján az állami MTVA / hirado.hu is gyakran költ mostanság a Facebookon arra, hogy Orbán Viktor megnyilvánulásait tartalmazó videókat népszerűsítsen, közpénzen tolva meg a Fidesz szekerét. Gyakran költ az adófizetők pénzéből működő MTVA a Hirdetéstárban archivált hirdetések adatai alapján arra is, hogy ellenzéki politikusokat vagy akár az Európai Uniót, illetve az Európai Bizottság egyes vezetőit támadják.
Mint megírtuk, az MTVA nemrég elmarasztalást kapott egy cikkünk után, amellyel bemutattuk, hogy az M1 Híradóban jogellenesen befolyásolják a választói akaratot. Azóta is előfordult, hogy Orbán Viktor egyik kampányfilmjét sugározták mint híradós bejátszás.
Az M1 Híradó az elmarasztalása után is folytatja a választások jogellenes befolyásolását
Orbán Viktor kampányfilmjét is saját riportként tálalva adta le az M1 Híradó
Ha érdekli, hogy mely médiumokban jelenhet meg törvényesen politikai hirdetés, itt olvashat erről.
Elfogadta az Európai Parlament a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló új uniós szabályokat
***
Nőtt a fideszes médiagólem árbevétele, de így is jelentősen csökkent a Mediaworks profitja
Újra berendelték a kormánypárti médiumok néhány vezetőjét a Karmelitába
Még több hír érhető el a Media1-en. Megtalálhat minket Facebookon is. Feliratkozhat napi hírlevelünkre is.