fbpx
Telekom.

Vizsgálatot indított a nullás díjszabás megszüntetése kapcsán az NMHH a Magyar Telekomnál

A nullás díjszabás azt jelenti, hogy azok az előfizetők, akiknek adatmennyiségben korlátozott internet-hozzáférésük van, bizonyos tartalmakhoz úgy férhetnek hozzá, hogy az nem számít bele az adatkeretbe. Ebben történt változás.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tudomására jutott, hogy a Magyar Telekom úgy tájékoztatta előfizetőit a nullás díjszabású ajánlatok kivezetéséről, hogy az ismertetőkből hiányzott a jogszabály szerinti kötelező tartalmi elemek nagy része, és az előfizetőket megillető jogokról sem szólt, ezért az NMHH vizsgálatot indított az ügyben – közölte a hatóság egy keddi közleményében.

Az NMHH egyúttal felhívta az előfizetők figyelmét arra, hogy az előfizetők felmondhatnak a számukra hátrányos egyoldalú szerződésmódosítás esetén, megéri összehasonlítani a piaci ajánlatokat.

Csökkenő adatkeret

Az utóbbi időben több olyan jellegű hír jelent meg, amely szerint a változtatások hatására „megszűnik a Facebook ingyenessége”. Az NMHH fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy ez félrevezető információ. A valóság az, hogy magáért a tartalomért fizetendő díjat a nullás díjszabás kivezetése nem érinti, vagyis, ha eddig fizetni kellett érte (például a zenei streamingszolgáltatóknál ez a jellemző) akkor ezután is kell, ha pedig nem, akkor a kivezetés sem változtat ezen.

Különböző – a mobilszolgáltatók által jellemezően nullás díjcsomagban kínált – online szolgáltatások (Facebook, Messenger, Instagram, Spotify) logói egy mobiltelefonon.
Különböző – a mobilszolgáltatók által jellemezően nullás díjcsomagban kínált – online szolgáltatások (Facebook, Messenger, Instagram, Spotify) logói egy mobiltelefonon. Fotó: stock / Depositphotos.

Ugyanakkor az előfizetők a nullás díjszabás kivezetését követően tapasztalni fogják, hogy a korábban nullás díjszabás alá eső tartalmak a továbbiakban csökkenteni fogják felhasználható adatkeretüket. Ezáltal megnövekedhet a havi adatigényük, amelyet nagyobb adatcsomag választásával, másik díjcsomagra áttéréssel vagy akár szolgáltatóváltással orvosolhatnak.

Mit lehet tenni?

A nagyobb adatforgalom tehát nem feltétlenül jelent többletköltséget, érdemes a szolgáltatók ajánlatait körültekintően megvizsgálni. A választást segíti, hogy az érintett előfizetők a változásra hivatkozva jogosultak azonnali hatállyal felmondani előfizetői szerződésüket. Újabb nullás díjszabású szolgáltatásra már nem tudnak majd szerződést kötni, azonban élhetnek akár a szolgáltatóváltás lehetőségével is. A számhordozás lehetőséget ad arra is, hogy a korábbi telefonszámuk mindeközben ne változzon – hangsúlyozza a hírközlési hatóság.

Az NMHH közölte: a kivezetés során folyamatosan figyelemmel kíséri a szolgáltatók által tett lépéseket, és felügyeleti jogkörében biztosítja, hogy az egyoldalú szerződésmódosítások során az előfizetők jogai és a piaci verseny tisztasága ne sérüljön. Az NMHH az előfizetőknek általánosságban is azt javasolja, hogy folyamatosan kísérjék figyelemmel a szolgáltatójuk értesítéseit az egyoldalú szerződésmódosításokról. Ezek gyakran a számla végén szerepelnek, vagy külön küld róluk a szolgáltató értesítést.


Amit a nullás díjszabásról (zero-rating) tudni érdemes

A nullás díjszabás (zero-rating) azt a konstrukciót jelenti, hogy azok az előfizetők, akiknek adatmennyiségben korlátozott internet-hozzáférésük van, bizonyos tartalmakhoz (Facebook, Messenger, Instagram, Spotify stb.) úgy férhetnek hozzá, hogy az nem számít bele az adatkeretbe, vagyis az ezzel járó adatforgalom nem fogyasztja az adatkeretet.

Az Európai Unió Bíróságának ítéletei 2021 szeptemberében egyértelművé tették, hogy a nullás díjszabás kereskedelmi gyakorlata összeegyeztethetetlen a nyílt internetről szóló rendeletben foglalt azon kötelezettséggel, hogy az internet-hozzáférési szolgáltatóknak minden forgalmat és alkalmazást egyenlően kell kezelniük, a szolgáltató üzleti érdekből nem különböztetheti meg és kezelheti másként az egyes internetes forgalmakat.

Az NMHH – az uniós joggal való összhang megteremtése érdekében – 2022 szeptemberében kötelezte a szolgáltatókat, hogy:

  • 2022. november 15. napjáig szüntessék meg valamennyi, nullás díjszabást tartalmazó ajánlatuk értékesítését;
  • a döntések véglegessé válásától számított 15 napon belül módosítsák az érintett ajánlataik leírását, és töröljék belőlük azokat a kitételeket, amelyek a nullás díjszabást előnyként tüntetik fel;
  • 2023. március 31. napjáig módosítsanak valamennyi érintett előfizetői szerződést – ideértve az Általános Szerződési Feltételeket és az egyedi előfizetői szerződéseket – akként, hogy azokból kivezetésre kerüljön minden olyan nullás díjszabású elem, amely a megkülönböztetés-mentesség tilalmába ütközik.

Aggasztónak találja a magyar médiahatóság, hogy sok gyerek használja a TikTokot

Versenyhivatali elnök a Vodafone felvásárlásról: Az összefonódás is lehet közérdek

Még tavaly is sokan panaszkodtak a hatóságnál a Vodafone Magyarország ügyfélszolgálatára és a szolgáltatás minőségére, de a cég szerint 2022 végére a legkritikusabb problémákat sikerült orvosolni

 

Idéntől a GVH ellenőrzi a digitális platformokra vonatkozó új uniós jogszabály betartását

Vizsgálatot indított az Európai Bizottság az Orbán-kormány újabb, a médiaszabadságot érintő lépése miatt

Nem indít eljárást a kormány bombás plakátjai miatt a Magyar Reklámszövetség

További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.

Fotó: stock / Depositphotos.
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások