fbpx
újságok, újság, napilap, sajtó

22 milliárdot ad médiafigyelésre a kormány egy Fidesz-közeli cégnek

Gigantikus, 22,3 milliárd forintos tendert nyert az Orbán-kormányhoz közeli Observer Budapest Médiafigyelő Kft. – írja az Európai Unió elektronikus közbeszerzési értesítője (TED) nyomán a Népszava. Házi versenyen dőlt el a kérdés, hogy melyik kormányhoz közeli céget választják.

A nettó 22,3 milliárd forintos keretösszeg a nemzetközi és a hazai sajtó szemlézését írta elő a 2023 és 2026 közötti időszakra, vagyis ez egy négyéves megbízás, derül ki a Népszava írásából.

Házi verseny volt

A közbeszerzési eljárás formailag teljesen megfelel az Európai Unió azon elvásásnak, hogy a magyar kormány csökkentse az egyszereplős eljárásokat. A tenderen két induló volt, a későbbi nyertes az évtizedek óta médiafigyeléssel foglalkozó Observer, illetve a Fideszhez ezer szállal kötődő Századvég Alapítvány.

A közbeszerzési eljárás azonban valójában fideszes háziversenynek tekinthető, ugyanis az Observer Kft. tulajdonosa az a Nézőpont Csoport Befektetési és Vagyonkezelő Zrt., amelynek egyszemélyes tulajdonosa Győri Tibor, a Fidesz korábbi jogtanácsosa – ahogyan azt a Media1 egy korábbi cikkében már feltárta, amikor 2020-ban is nagy állami megbízáshoz jutott a cég.

Újabb milliárdokért figyeli Orbán Viktor bizalmasának cégcsoportja, mi történik a médiában

A közbeszerzési eljárást viszonylag gyorsan lezavarta a kormányzat: a tendert tavaly november első napjaiban még a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) írta ki, és a szerződést december 29-én már a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda alá is írta a nyertes céggel. Időközben ugyanis a TIM megszűnt, feladatait pedig különböző tárcák között osztották el.

Negyedévente 1,39 milliárdért szemlézik a sajtót

A házi versenyt végül az Observer Kft. nyerte: egy negyedévre nettó 1,39 milliárd forintot kérnek, így jött ki a teljes négyéves időszakra az áfa nélküli 22,288 milliárd forintos keretösszeg – olvasható a TED-en. (A kormány hasonló esetekben arra szokott hivatkozni, hogy ez csak egy keretszerződés, nem biztos, hogy végül kifizetik a teljes összeget. Ennek ellenére nagy a valószínűsége, hogy ezt a keretet kihasználják, ezen legfeljebb csak egy esetleges kormányváltás változtathatna – fűzi hozzá a témával foglalkozó napilap.)

Ezen hatalmas pénzért a nyertesnek „Magyarország Kormánya magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez kapcsolódó médiaszemlézési, médiakutatási és médiaelemzési tevékenységeket” kell ellátnia – olvasható a közbeszerzési kiírásban.

A nyertes cégnek médiaszemlézést és médiakutatást kell végeznie mintegy 150 kormányzati ügyfél számára. Ez egyrészt jelenti a kormányzat számára releváns hírműsorok tartalmi feldolgozását minden munkanapon, hírösszefoglalók készítését, tematikus médiaszemlék előállítását, közép-európai hírszemlét, valamint Magyarországgal kapcsolatban a világsajtóban megjelenő hírek, tudósítások összegyűjtését napi, illetve heti rendszerességgel. A kormány azonban nem elégszik meg ennyivel, ugyanis médiafigyelésen túl negyedévente nagy mintás – 4.000 fős – személyes megkérdezéssel járó kutatás keretében hírműsorok, print és online médiumok „közönségkutatását” is kéri, valamint hetente egyszer 1000 fős mintán végzet telefonos „médiahatás-kutatást” is kér.

Megszondázzák a médiafigyelésekkel a kormányzati intézkedések közvéleményre gyakorolt hatását

A kormány számára ezek az információk láthatóan nélkülözhetetlenek „magas szintű állami közfeladat ellátási tevékenységéhez”, valójában ezen kutatások nagyon pontos információkat nyújtanak a megrendelő számára a közvélemény változásáról a kormány számára fontos politikai kérdésekben – jegyzi meg a Népszava. A heti telefonos kutatások lehetővé teszik, hogy egy-egy kormányzati szereplő által bedobott várható kormányzati intézkedés szondázását – ami adott esetben közvetlenül befolyásolhatja a kormány döntését adott ügyben.

Jelentős tétel

A 22,3 milliárd forintos kiadás nemcsak a nyertes számára jelent hatalmas megrendelést, de költségvetési szempontból sem elhanyagolható összeg, még ha ezt a tételt négy év alatt folyamatosan is fizeti ki a kormány. Összehasonlításul: idén az ingyenes tankönyvellátásra 13 milliárdot, a hátrányos helyzetű gyerekek oktatást folytató tanoda-programokra 2,8 milliárd forintot, az Egészséges Budapest Programra 10 milliárd forintot milliárd forintot szán kormány, vagyis egyenként kevesebbet, mint amennyibe a négy éves médiafigyelés és elemzés kerül az adófizetőknek.

A Heti TV tulajdonosa és Habony Árpád volt feleségének cége is szerződésben állt a Fidesz-frakcióval

Eldőlt, hogy ismét negyedmilliárdért vásárol a médiahatóság Balásy Gyula médiaügynökségén keresztül reklámfelületeket

További hírek érhetők el a Media1-en. Követhet minket Facebookon is.

Borítókép: újságok, újság napilap. Fotó: Ladányi András / Media1
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások