„A kiadók első nagy hibája az volt, hogy ingyen tettek fel tartalmaikat a netre” – erre a megállapításra jutott Christoph Schwennicke, a Corint Media közös jogkezelő ügyvezetője a Süddeutsche Zeitungban megjelent írásában.
Mint azt a Corint Media ügyvezetője kifejtette, jelenleg éppen sok kedvező változást láthatunk a kiadók javára:
„A sajtókiadói jogok védelme mellett az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabálya is egy tisztességesebb verseny jogi alapjait igyekszik megteremteni. Az Egyesült Államokban teljesen más viták folynak a digitális vállalatok felelősségéről és arról, ki és hogyan értékesítheti tartalmakat. De főleg azt kell kiemelni, hogy a streaming-szolgáltatók (mint például a Netflix és az Amazon) rászoktatták a felhasználókat az előfizetéses modellre. És a felhasználók most már hajlandóak a minőségért fizetni is a világhálón.”

Halálra van ítélve a Facebook a sajtótartalmak nélkül
A szakember szerint eljött az a pillanat is, hogy a nagy platformok felfogták, itt egy olyan folyamat zajlik, amely aláássa az üzleti modelljüket.
„Tartalmak nélkül nem működik a Google. Senkinek nincsen szüksége egy keresőmotorra. De mindenkinek szüksége van a keresési találatokra. És ezek nagyrészt a sajtótól jönnek. A sajtótartalmak nélkül a Facebook is halálra van ítélve, mert nincs ember, aki hosszútávon csak azt a rosszkedvű, ízléstelen nyavalygást olvasgatja, amit ott a felhasználók jelentős része terjeszt. A Facebook jó részben abból él, hogy az emberek a barátaiknak sajtótartalmakat ajánlanak. A hagyományos média túlélése a platformoknak is elemi érdeke”
– fejtette ki Schwennicke, aki szerint pont ezzel a többletértékkel indokolhatóak a sajtókiadói jogok: arra kellene kényszeríteni a digitális monopóliummal rendelkezőket, hogy átalánydíjat fizessenek a sajtótartalmakért, amellyel eddig ingyenesen működtették a saját maguk hasznára az üzleti modelljüket. Schwennicke szerint ez a jog a legélesebb fegyver, amelyet a sajtó a digitális konszernek elleni élet-halál harcban a politikától a kezébe kapott.

Az írásában a szakember ugyanakkor arra is rámutatott: sajnos a szakma egy negyed évszázadon belül immár második alkalommal készül egy évszázados hibát elkövetni:
„Ahelyett, hogy kihasználnák a törvény adta kedvező lehetőséget, az iparágunk parttalan vitákat folytat a szervezetein belül. A hiúság és a rosszindulat tűnik diadalmaskodni az értelem és a közös érdekek felett. Sokaknak már nyakig ér a víz és nekik a gyorsan megszerezhető, kicsi pénzre van szükségük. Sokan már nem tudják kivárni a nagy pénzt, amely valószínűleg majd csak egy bírósági eljárást követően folyna be visszamenőleges hatállyal is. A rettenetes mértékben emelkedő papírárak miatt még nehezebb a helyzet. A digitális vállalatok kihasználják az általuk teremtetett szükségállapotot és visszaélnek a monopolhelyzetükkel, hogy dömpingárakat tudjanak diktálni”.
Egyre többen tekintenek kritikusan a digitális térre
Schwennicke szerint van azonban valami, ami reményre ad okot – valami mégis történik a politikában és érezhető a hangulatváltozásban is:
„A platformokat már nem romanticizálják a demokrácia új formájának forrásaként. Sokkal inkább észreveszik a társadalmat megosztó, szétszakító oldalukat is. A politika sokáig nem mert hozzányúlni a platformokhoz. Sokáig uralta a főleg fiatalabb közvéleményt az a hibás nézet, hogy a világháló és annak működtetői a jók és mindenki, aki tisztességes piaci feltételeket kényszerítene rájuk, automatikusan a gonosz. Jó ideje már a felhasználók nagy része meglehetősen kritikusan tekint a digitális térre. Szépen lassan a politika is megértette ezt és ennek megfelelően cselekszik. Itt lenne az ideje annak, hogy a kiadók is megértsék ezt és kijavítsák az általuk elkövetett hibát. Különben az lesz az utolsó általuk elkövetett hiba”
– zárta gondolatait Christoph Schwennicke.
Ha feliratkozik a Media1 Telegram-csatornájára, sosem marad le a híreinkről!
További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk a Facebookon és a Twitteren, valamint feliratkozhat a hírlevelünkre is!