fbpx
Telenor

Nem hagyja a Telenornak a hatóság, hogy szerződésmódosítás nélkül emeljen árat

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szerint a Telenor által bevezetni kívánt szabályok nem objektívek, nem kellően átláthatók és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg, ezért az NMHH közbeavatkozik.

Múlt héten a Media1 is beszámolt arról, hogy a Telenor Magyarország a hamarosan hatályba lépő ászf-módosításával arra készül, hogy 2022. február 21-től ne számítson egyoldalú szerződésmódosításnak a fogyasztói árindex alapján történő díjkorrekció, vagyis a szolgáltató megemelheti árait az infláció alakulásának megfelelően. A módosítást el nem fogadó előfizetők nem lennének jogosultak a határozott idejű előfizetői szerződésüket idő előtt hátrányos következmények nélkül felmondani.

A HWSW mai, hétfői cikkében viszi tovább az ügyet. Azt írják, a Telenor lépése erős turbulenciát keltett az egész iparágban. Az informatikai magazin konzultált az illetékes Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal (NMHH) is, ahonnan azt a választ kapták, hogy

az elektronikus hírközlési szolgáltatók az ászf-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani.

A szabályozás a szolgáltatókat arra kötelezi, hogy a már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék. Ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban, mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására.

Ha változik a szolgáltatás díja, akkor már ebben az értesítésben, külön, összegszerűen meg kell jelölni, hogy konkrétan mely díjak módosulnak.

A portál hozzátette: a szolgáltatóknak arról is tájékoztatniuk kell az előfizetőket, hogy az általános szerződési feltételek új szövege hol érhető el, és hogy milyen jogok illetik meg őket a módosítás kapcsán.

Hozzátették: „mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el”.

Mikor nem lehet felmondani a szerződést?

A jogszabály csak igen szűk körben zárja ki a felmondási jog gyakorlását. Nem mondhat fel az előfizető következmények nélkül akkor, ha

  • a módosítást jogszabály, vagy hatósági döntés alapján köteles a szolgáltató végrehajtani;
  • a módosítás kizárólag számára előnyös változásokat tartalmaz;
  • a módosítás csak adminisztratív jellegű, vagyis nem jelenti a szerződésből eredő jogok és kötelezettségek érdemi változását.

A hatóság szerint a fenti szabályoktól a szolgáltatók nem térhetnek el az ászf-jük kialakításakor; nem minősíthetnek egyes módosításokat eleve úgy, hogy azok nem jelentik az előfizetői szerződés egyoldalú módosítását és nem zárhatják ki az ászf-ben az előfizetőket a módosításokra tekintettel megillető jogok gyakorlását.

Ezzel szemben, a Telenor február 21-el hatályba lépő új ászf-je szerint a szolgáltató egyoldalúan jogosult dönteni arról, hogy a szolgáltatások díját a fogyasztói árindexhez igazodva tekintettel megemeli-e, és az emelést utólag, egy másik naptári évben is „bepótolhatja”.

Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága ennek fényében hangsúlyozta:

„A szolgáltató által bevezetni kívánt szabályok tehát nem objektívek, nem kellően átláthatók és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg”.

Így minden díjváltozás a szerződés egyoldalú módosítását igényli, melynek kapcsán

„a szolgáltatónak be kell tartania a szerződésmódosításra vonatkozó jogszabályokat és biztosítania kell az érintett előfizetők számára a hátrányos következmény nélküli felmondási jogot is, hacsak a módosítás nem jelent számukra kizárólag előnyös változást”.

Az NMHH közbelép

Az NMHH a lapnak adott nyilatkozatában leszögezte, hogy fel fog lépni az ügyben:

„A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ászf-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val”.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk Facebookon is.

Borító: Telenor sajtószoba
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások