fbpx
A Telenor egyik bázisállomása a Balatonnál

Megváltozó hírközlési szabályok: ingyenes utólagos számhordozás, könnyebb szolgáltatóváltás és más újdonságok

Újabb tájékoztatót tett közzé a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a telekommunikációs szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleket érintő, az európai uniós hírközlési kódexszel összefüggésben történő változásokról.

Az új európai uniós hírközlési kódex nyomán a szolgáltatóknak 2021. június 30-ig át kellett alakítaniuk az ászf-jeiket (általános szerződés feltételek).  A hírközlési hatóság által decemberében közreadott összefoglalóban, melyről a Media1 is beszámolt, már szóba került a szerződéskötés átláthatóságára, az egyoldalú szerződésmódosításra, valamint a határozott idejű szerződés felmondására vonatkozó újdonság. Most néhány további fontos változásra is felhívja a figyelmet az NMHH tematikus aloldalán, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok felületen.

Könnyebb és gyorsabb internetszolgáltató-váltás

Az egyik ilyen újdonság, hogy nemcsak telefonszolgáltatót lehet már könnyen váltani, ugyanis már lehetőség van arra is, hogy az előfizető az internetszolgáltatók között is szünetmentesen válthasson, ha az műszakilag megvalósítható.

Ezt csak egyszer és egy helyen kell jelezni: az új szolgáltatónál kell kérni a szolgáltatóváltást, amely intézkedik a korábbi szerződés felmondásáról és együttműködik az előző szolgáltatóval abban, hogy a váltáskor a szolgáltatás kiesése ne legyen több egy munkanapnál, akkor sem, ha a szünetmentes váltás műszaki feltételei nem adottak.

Ha a szolgáltató a bekötést késve vagy hibásan teljesíti, a szabályozás kompenzáció fizetését írja elő. A kompenzációt főszabályként az átvevő szolgáltató fizeti az előfizetőnek.

Amennyiben az előfizető az internet-előfizetés mellett e-mail-szolgáltatást is igénybe vesz a szolgáltatójától, és az internet-hozzáférésre vonatkozó előfizetői szerződése megszűnik, akkor az előfizető kérésére a szolgáltatónak még legalább fél évig biztosítania kell a hozzáférést a fiókhoz vagy továbbítania kell az üzeneteket egy, az előfizető által megadott e-mail-címre.

Az előfizetői szerződés megszűnése után a szolgáltató köteles még egy évig biztosítani az előfizetőnek, hogy hozzáférjen az előfizetői szerződésével kapcsolatos, elektronikus tárhelyen tárolt információkhoz.

Utólagos számhordozás, tájékoztatás a legkedvezőbb díjakról

Az új szabályozás újdonsága az is, hogy ha az előfizető felmondja a szerződését, hívószáma megtartását a szerződés megszűnése utáni egy hónapban is kérheti az egykori szolgáltatójától. Az ilyen utólagos számhordozáskor a volt előfizető a számát ingyen áthordozhatja egy másik szolgáltatóhoz, aminek az ügyintézésében az új szolgáltató köteles eljárni, a régi szolgáltató pedig együttműködni.

A hírközlési szolgáltatóknak tájékoztatást kell adniuk előfizetőiknek az elérhető legkedvezőbb díjakról:

  • az internet- és telefonszolgáltatóknak évente, illetve bármikor az előfizetők kérésére,
  • általában bármely hírközlési szolgáltatónak pedig a határozott idejű előfizetői szerződés lejárata előtti 90 napban három alkalommal.

Mint az NMHH közleménye fogalmaz, valójában nem újdonság, de az új hírközlési kódex egyértelművé teszi, hogy a „díjazás ellenében” fordulat már nemcsak pénzfizetéssel kiegyenlített szolgáltatást jelent, hanem a személyes vagy más adatok átadásával is „fizet” az előfizető.

Tehát a pénzben kifejezve ingyenes szolgáltatás is lehet elektronikus hírközlési szolgáltatás – és vonatkoznak rá a felhasználókat védő szabályok –, ha az egyéb fogalmi feltételek igazak rá.

További híreket talál a Media1-en! Csatlakozhat hozzánk Facebookon is!

Borító: A Telenor egyik bázisállomása a Balatonnál. Fotó: sajtószoba
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások