fbpx
Brandfestival - Trendreport #6

Kitartó ambíció: Az újgenerációs menedzserek jellemvonása

A Brandfestivallal közös Trendreport sorozatunk legújabb részében Nagy Edit, a Market Építő Zrt. kommunikációs vezetője is elmondja személyes tapasztalatait az újgenerációs menedzserek jellemvonásairól és a vezetői intuíciókról, megérzésekről és a kitartó ambíciókról.

Hogy valaki kiváló vezető legyen, tisztában kell lennie saját magával, hogy hogyan hat emberekre, milyen értékek fontosak számára, mi energizálja. Angela Lee Duckworth amerikai pszichológus TED előadásában bemutatott koncepciója szerint a siker titka a gritben, azaz a kitartó ambícióban rejlik.

A vírushelyzet okozta változás bizonytalan helyzeteket teremt, lerombolja a felépített magabiztosságot.

A vezetők a teljes működési potenciáljuk körülbelül 40 százalékát használják ki, mert a többi megélésében visszatartja őket a félelem.

A kitartó erőfeszítés egyrészt előremozdítja az akadályok és kihívások leküzdését, másrészt hajtóerőként szolgál a cél megvalósításában, a megfelelő emberek kiválasztásában.

A „grit” erejét Albert Einstein életútja is bizonyítja. Einsteint, akit a zsenikultusz ikonjának szokás tartani, visszautasította, hogy a felfedezései mögött csakis a tehetség-faktor és heuréka-pillanatok állnak. Amikor arról kérdezték, hogy hogyan jutott el a relativitáselméletig, annyit válaszolt, hogy lépésről lépésre, kitartó munkával.

Vezetői intuíció: A bizonytalanság ellenszere

Napjaink gazdasági környezetére jellemző az ingadozó, bizonytalan, komplex és zavaros (volatile, uncertain, complex, ambiguous), röviden VUCA-légkör.

A bizonytalanságnak pedig van egy gyakran használt ellenszere: a vezetői intuíció. A mai világ komoly üzleti szemléletet, adatelemzői képességeket és hatékonyságot követel meg a vezetőktől. Mindezt egyszerre azonban lehetetlen elvárni. A tudatos, mérlegelő, adatalapú vezetési szemlélet és döntéshozatal mellett legalább ilyen fontos az intuíció is. Néha egy problémahelyzet hetekig, hónapokig érlelődik bennünk, míg máskor intuitíven érezzük a helyes vagy helytelen irányt egy-egy döntésünk előtt.

Malcolm Gladwell „Ösztönösen  ̶  a döntésről másképp” és Daniel Kahneman „Gyors és lassú gondolkodás” című könyvükben kifejtik, hogy vezetőként az tud ösztönösen jó döntéseket hozni, aki kiszűri a sok ezer információ közül azt a néhányat, ami fontos, és csak azokra fókuszál. A modern döntéselméletben heurisztikának nevezzük azokat a döntéshozatalt megkönnyítő ökölszabályokat (lehorgonyzás, keretezés, elveszett költségek, optimizmus és a veszteség elkerülése), amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsan, hatékonyan és jól döntsünk.

Nagy Edit, a Market Építő Zrt. kommunikációs vezetője szerint:

„Bár a sikeres és sikertelen emberek közti különbség egy komplex kérdés, mégis úgy gondolom, ha tömören kell megfognom a két életút közötti különbséget, akkor a siker esszenciáját leginkább az optimista attitűdben látom. A pozitív gondolkodású ember kitartó, ambiciózus, hisz önmagában és fáradhatatlanul dolgozik kitűzött céljai elérése érdekében. Emberi irigység, negatív kritika vagy váratlanul felbukkanó kihívások – legyen az akár egy mindent borító világjárvány is – nem terelik zsákutcába.

A koronavírus–járvány életünk minden területén változást generált. Ez az átrendeződés a vezetői kompetenciák rangsorát sem kímélte. Egyes vezetői képességek hátrébb sorolódtak, míg mások, mint például az empátia, az EQ, a kommunikációs képességek, a rugalmasság vagy éppen a bizonytalanság kezelésére megoldást kínáló – és ugyancsak az önmagunk felé való bizalommal fordulást feltételező – intuíció előtérbe kerültek.

A döntéshozók egyre gyakrabban nyilatkoznak arról, hogy döntéseik meghozatala során a megérzéseikre is hagyatkoznak. A szervezetek döntéshozatali mechanizmusát vizsgáló szakemberek sem a racionalitás ellentéteként, sokkal inkább a covid által bizonytalansággal is infektált világ egyik előtérbe került vezetői kompetenciájaként tekintenek az intuícióra. Ez nem valami tudománytalan hókuszpókusz, és nem is adják könnyen. Hosszú évek alatt felhalmozott szakmai tapasztalat, tudás és problémamegoldási gyakorlat eredményeképpen segítenek bennünket döntéseink során.”

Nagy Edit, a Market Építő Zrt. kommunikációs vezetője
Nagy Edit, a Market Építő Zrt. kommunikációs vezetője

 

A Trendreport sorozatunk további részei ITT érhetők el.

További hírek és cikkek találhatók a Media1.hu-n! Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legújabb tartalmakról! Ott vagyunk a Facebookon is.

A Media1.hu hírportál Trendreport rovatának támogatója a Republic Group, a Trendreport című kiadvány készítője és a Brandfestival konferencia szervezője. (x)

 

Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások