fbpx
bankkártyás fizetés internetes vásárlás során

Kitart a lendület, csaknem 500 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak a hazai webáruházak az első félévben

A GKI Digital és az Árukereső most publikált Online Kiskereskedelmi Indexének adatai szerint nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is.

2021 év első hat hónapjának eredményei alapján úgy tűnik, hogy a járvány hatására tavaly hirtelen hatalmasat bővülő online kiskereskedelem meg tudta tartani a lendületét, ráadásul a növekedés motorja továbbra is a rendelési gyakoriság növekedése – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.

2021 első félévében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7 százalékkal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.

A már tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21 százalékos forgalombővülés volt tapasztalható, ami a pandémia előtti évek stabilizálódott, 14-16 százalék körüli átlagos növekedési ütemét 25 százalékkal haladja meg.

A GKI jelentése a 2021-es év első 6 hónapjának online piacáról.
A GKI jelentése a 2021-es év első 6 hónapjának online piacáról. Fotó: GKI

Egyre többször rendelünk online

Míg az idei első félévben nem nőtt érdemben az újonnan csatlakozó online vásárlók száma, jelentősen bővült az online tranzakciók (tehát a webáruházakban leadott rendelések) száma. Ez 32,4 százalékos növekedést követően közel 27,9 millió darab teljesített belföldi online rendelést jelent. Nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is, mely jelenleg átlagosan 17 online rendelés / fő / év.

Egyre népszerűbbek a napi élelmiszerek is

Számos kiskereskedelmi termékkör – mely a korábbi években csak alig tudott teret szerezni magának az online értékesítési piacon – az idei év első felére robbanásszerű fejlődési pályára állt. Immár olyan termékkörök online vásárlásától sem riadnak vissza a vásárlók, mint a napi élelmiszerek és fogyasztási cikkek – melynek forgalma a tavalyi bázishoz képest közel 50 százalékot bővült –, valamint az otthonfelszerelés és a barkács (+35,7 százalék).

online vásárlás, e-kereskedelem, webshop
Fotó: Stock / Depositphotos

Az otthoni vagy hibrid munkavégzés, a digitális oktatás, valamint a nyári sportesemények (foci EB és az olimpia) együttesen idén is erős első féléves keresletet generáltak a műszaki – azon belül is a szórakoztató elektronikai és a számítástechnikai – cikkeknek. A szektor online forgalmának növekedése az első félév során 30,7 százalékos volt, a forgalma pedig elérte a 114 milliárd forintot.

Új kihívások

A pandémia nem várt kihívást is hozott a kereskedőknek: a kieső ázsiai kapacitások, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás akadozása okán készlethiányok sújtják az online kereskedelmet is. A megnövekedett beszerzési árak pár hét alatt átgyűrűztek az értékesítési árakba is.

A fogyasztók a nagyok felé húznak

Az online kiskereskedelmi piac a járvány megjelenése óta gyorsuló ütemben koncentrálódik: a fogyasztók a nagy, ismert webáruházak és kiskereskedelmi láncok irányába terelődtek. Ők jellemzően folyamatosan bővülő választékkal és gyorsabb szállítással reagáltak, és többnyire magasabb szortimenttel, biztosabb, kiszámíthatóbb raktárkészlettel rendelkeznek.

A folyton változó körülmények következményeként még inkább felértékelődött a hagyományos bolthálózat megléte, mint a biztonság és az átjárható értékesítési csatornák jelképe.

Így készült a kutatás

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös Online Kiskereskedelmi Index című kutatássorozata 2014 óta készül el. A felmérés a kosaras rendszerben működő, terméket (is) értékesítő, magyar nyelvű honlappal (is) rendelkező, forintban (is) árazó webáruházak 4000-es sokaságán készül el. A felmérés eredményeiből készült kiskereskedelmi forgalmi modellezések bruttó értékek és csak a belföldi online vásárlók forgalmi adatait tartalmazzák. Az eredmények a különböző kiskereskedelmi szektorok szintjén is reprezentatívak.

Frissítés 17:29

A hír címét pontosítottuk.

További híreket talál a Media1-en!

Kiemelt fotó: Unsplash
Szóljon hozzá!

Értesüljön azonnal a legfontosabb médiás hírekről!

Lájkolja Facebook oldalunkat!


Kérje ingyenesen napi hírlevelünket!

Adatvédelmi beállítások