fbpx
Orbán Viktor

A magyarországi adófizetők milliárdjaiból szerzett Szerbiában az Orbán-kormány médiabefolyást

A magyarországi adófizetők 2011 és 2019 között mintegy tizenkétmillió euróval, hozzávetőlegesen 4,3 milliárd forinttal járultak hozzá a Szerbiában megjelenő magyar nyelvű médiumok működéséhez. A Szerbiai Oknyomozó Újságírói Központ, a CINS kutatómunkája alapján a pénzek főleg olyan, a Fideszhez közelálló médiumokhoz kerültek, amelyek Orbán Viktor pártjának és szövetségeseinek az üzeneteit közvetítik.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

A Szabad Magyar Szó által megtalált, eredetileg a Szerbiai Oknyomozó Újságírói Központ, a CINS által készített kutatás szerint épületvásárlásra, sőt tévés-rádiós cég megvásárlására is juttatott pénzeket az Orbán-kormány Szerbiába, a tanulmány szerint azért, hogy a magyar miniszterelnök befolyásra tegyen szert Szerbiában, a vajdasági média révén.

A kutatás szerint 2011 és 2019 között a magyar kormány a Bethlen Gábor Alapítványon keresztül több mint kilencmillió euróval támogatta a Pannon Rádió és Televíziót, melynek tulajdonába két rádióállomás (Pannon Rádió, Szabadkai Magyar Rádió), egy televízió (Pannon Televízió) és egy honlap (a pannonrtv.com) tartozik. A pénzek hozzávetőlegesen a felét 2019-ben kapta a Pannon RTV.

Nem bizonyították a felvételek, amiről be kellett számolnia a stábnak

Az oknyomozó központ által megkérdezett források szerint a Pannon RTV a több millió euróért a magyar kormány érdekeit képviseli, népszerűsítik Orbán Viktort és a Fideszt, és ezáltal növelik a magyar miniszterelnök és pártjának a befolyását Szerbiában.

„Budapesten képesek kitalálni, hogy több száz migráns gyűlt össze Észak-Bánátban, és csak a megfelelő pillanatra várnak, hogy áttörjék a kerítést. Ekkor mi kimegyünk a helyszínre, és kiderül, hogy a néhány száz helyett mintegy 40-50 migráns tartózkodik ott, akik általában békések. Ennek ellenére azt kérik, hogy arról számoljunk be, hogy négyszázan vannak, még akkor is, ha ezt nem tudjuk a felvételekkel bizonyítani. Az is megtörtént, hogy Budapesten valakinek kipattant a fejéből, hogy a migránsok betörtek és kifosztottak több házat, és megtámadják az időseket. A helyszínen kiderült, hogy ez nem így van, a migránsok egy üresen álló házba mentek be, a fosztogatás pedig abban nyilvánult meg, hogy a régi padlót felfeszítették és eltüzelték, mert tíz Celsius-fok volt“

– mondta egy, a neve elhallgatását kérő Pannon RTV-s dolgozó, aki hozzátette, hogy ezeket az anyagokat a magyarországi közmédiában is leadják.

A Pannon RTV honlapján feliratok is jelzik a magyar állami pénzeket
A Pannon RTV honlapján feliratok is jelzik a magyar állami pénzeket

Bodzsoni István, a Pannon RTV igazgatója a CINS-nek viszont azt mondta, nem ő az a személy, aki napi kapcsolatban van a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alappal (MTVA), de szerinte a Pannon RTV szerkesztéspolitikája független. A Pannon RTV 2013-ban és 2015-ben az elkészített anyagokért és felszerelés vásárlására 81.912 eurót kapott az MTVA-tól. Bodzsoni szerint nagyon jó az együttműködésük, azonban a részletek üzleti titoknak számítanak.

Bodzsoni Istvánt a Pannon Rádió és Televízió, illetve a Szabadkai Magyar Rádió fejlesztése és a Pannon Médiaház létrehozása érdekében végzett tevékenysége elismeréseként 2019 augusztusában a Magyar Érdemrend tisztikeresztjével tüntette ki Budapesten Semjén Zsolt magyar miniszterelnök-helyettes.

A cikk idézi Sinkovics Norbertet, a Vajdasági Független Újságíró Egyesület elnökét is, aki szerint egyértelmű, hogy a különböző alapítványokon keresztül történő, a nyilvánosság kizárásával zajló médiatámogatások ajtót nyitnak a politikai befolyás lehetőségének.

„Az ilyen esetekben a tájékoztatási eszközök műsoraiban mindenekelőtt a Vajdasági Magyar Szövetség és a Fidesz munkásságát támogató üzenetek dominálnak” – mondta Sinkovics.

A magyarországi pénzek mellett a Pannon Alapítvány a szerbiai pályázatokon 2015-től napjainkig, a Szerbiai Újságíró Egyesület adatbázisa alapján, mintegy 302.000 eurót nyert. A tájékoztatási eszközök mellett Magyarországról eurómilliók érkeznek azoknak az egyházi intézményeknek a számláira, amelyeknek a tagjai arra szólítják fel az embereket, hogy a Fideszre szavazzanak, emellett a labdarúgó-akadémia pénzelését is több millió euróval támogatták eddig a magyar adófizetők, és a Vajdasági Magyar Szövetség befolyása alatt álló Magyar Nemzeti Tanács is jelentős támogatást kap.

A Pannon RTV mellett a Magyar Szó, a Hét Nap, a topolyai Express TV és a Régió Rádió, a Vajdaság Ma hírportál, a Jó Reggelt Vajdaság véleményportál és még mintegy húsz tájékoztatási eszköz kapott támogatást az anyaországtól.

Összeegyeztethetetlen összefonódás a Vajdasági Magyar Szövetséggel

Nemcsak a magyarországi támogatás kapcsolja össze a Magyar Szót, a Hét Napot és a Pannon RTV-t, ugyanis a Magyar Szó szabadkai szerkesztősége, a Hét Nap, valamint a Szabadkai Magyar Rádió is ugyanabban a médiaházban kapott helyet, és mindhárom alapítója a Magyar Nemzeti Tanács, amelynek a székháza ugyanazon a címen található, amelyiken a Vajdasági Magyar Szövetség is működik, ráadásul a Magyar Szó igazgatója, Ökrész Rozália a Vajdasági Magyar Szövetség listájáról bekerült a köztársasági parlamentbe. Ez azért is érdekes, hiszen a Szerbiai Újságírókódex szerint az újságírói munka összeegyezhetetlen a politikai párt színeiben történő tevékenységgel. Ráadásul a Vajdasági Magyar Szövetség 2016. és 2020. között több mint 13 ezer euró értékben tett közzé hirdetést a vajdasági magyarság egyetlen napilapjában.

A Szabad Magyar Szó arról is írt a CINS kutatása alapján, hogy a Topolyai Tájékoztatási Vállalat megszerzéséhez szükséges pénz Magyarországról érkezett, ugyanis a Bethlen Gábor Zrt. 2015-ben 64.600 eurónyi támogatást utalt át az URKO-nak, amelynek a leányvállalata, a Tájékoztatási Központ (TK) lett az Express channel tévécsatorna és a Régió Rádió tulajdonosa. Az elmúlt időszakban, egészen pontosan 2017 óta a magyar kormány az URKO-t minden évben hétmillió forinttal, vagyis mintegy 20 ezer euróval támogatja. A Tájékoztatási Központ igazgatója Mirić Námesztovszki Kornélia, aki a Vajdasági Magyar Szövetség választási listáján szerepelt a 2020-as választások alkalmával.

További hírek találhatók a Media1.hu-n! Iratkozzon fel RSS csatornánkra, napi hírlevelünkre és kövesse Facebook-oldalunkat, valamint Twitter-csatornánkat!

Borító: Orbán Viktor/Facebook

 

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!