NMHH Médiatanács

Bírságolt és rádiós pályázatokkal foglalkozott a Médiatanács

Összefoglaló a Médiatanács e heti és múlt heti ülésén született főbb döntésekről.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa e heti ülésén a Nyíregyháza 102,6 MHz körzeti frekvencia közösségi, valamint a Sátoraljaújhely 104,9 MHz és a Körmend 99,8 MHz helyi frekvenciák kereskedelmi jellegű használatára kiírt rádiós pályázati eljárások nyerteseként Nyíregyházán a Karc FM Média Kft.-t, Sátoraljaújhelyen a Zemplén Televízió Közhasznú Nonprofit Kft.-t, Körmenden a Rádió 9 Körmend Kft.-t állapította meg győztesnek.

A Médiatanács elvégezte a Szeged 100,2 MHz körzeti és a Mezőkövesd 102,1 MHz helyi vételkörzetű frekvenciák közösségi jellegű használatára benyújtott egy-egy pályázati ajánlat alaki vizsgálatát, és előbbinél hiánypótlásra szólította fel a Karc FM Média Kft.-t, utóbbinál pedig nyilvántartásba vette az Európa Rádió Nonprofit Közhasznú Kft.-t.

A televíziós szolgáltatók műsorkvótákra vonatkozó 2019-es kötelezettségteljesítésének vizsgálatát is elvégezte a testület. Ennek nyomán tízezertől 1,1 millió forintig terjedő bírságokat szabott ki tíz szolgáltatóra, amiért eltértek a törvényben előírt kötelezettségeiktől. A törvényi előírások szerint az európai és magyar gyártású, illetve az öt évnél nem régebbi, független európai és magyar művek arányának el kell érnie a műsoridő meghatározott minimális százalékát.

A Komlós Városi Televízió egy vizsgált májusi adásnapon a képújság alatti rádiózáskor engedély nélkül kapcsolódott hálózatba a Petőfi Rádióval, ezért a televízió szolgáltatójára ötvenezer forint bírságot rótt ki a testület, és megtiltotta a jogsértő magatartást. A rádió szolgáltatója nem tudott a hálózatba kapcsolódásról.

A fővárosi SOLA Rádió szolgáltatóját tízezer forintra bírságolta a grémium, amiért egy vizsgált májusi adáshéten kevesebb a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest.

A Médiatanács több, cseh joghatóság alá tartozó, de Magyarországra sugárzó csatorna műsora kapcsán kereste meg a cseh társhatóságot, az RRTV-t. Ennek nyomán az RRTV 150 ezer és 100 ezer cseh koronás – összesen körülbelül 3,3 millió forintos – bírságot rótt ki a Film Café szolgáltatójára, amiért az erőszakos és megrázó jeleneteket tartalmazó Gyilkos szerelem, illetve A holló című filmeket a gyermekekre való tekintet nélkül, napközben tette közzé, a Király!, Hippi túra és A főnök című filmek szintén nappali vetítési időpontjai miatt pedig figyelmeztette a szolgáltatót.

A cseh hatóság a Comedy Central szolgáltatóját is felszólította a magyar gyermekvédelmi előírások betartására a csatornán reggeli időpontban vetített Family Guy négy epizódja kapcsán.

A múlt heti döntések között is voltak rádiós ügyek

A Médiatanács múlt heti ülésén elvégezte továbbá a Pápa 92,7 MHz helyi vételkörzetű frekvencia közösségi jellegű használatára benyújtott egyetlen pályázati ajánlat alaki vizsgálatát, és pályázati nyilvántartásba vette a Katolikus Rádió Zrt.-t.

A koronavírus-járvány okozta bevételkiesésre tekintettel, szolgáltatói kérelemre a Médiatanács jóváhagyta a nyíregyházi és az egri Best FM, valamint a kiskunfélegyházi, a kiskunmajsai és a győri Rádió 1 szolgáltatóinak, hogy a harmadik negyedéves médiaszolgáltatási díjaikat ne egy összegben, hanem három havi részletben fizethessék be.

A gyöngyösi MaxiRádió szolgáltatóját harmincezer forintra bírságolta a testület, amiért egy vizsgált márciusi adáshéten kevesebb magyar zenét, hírt, valamint közszolgálati és a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, továbbá több ismétlést tett közzé szerződéses vállalásaihoz képest. A közszolgálati műsorszámoknál sem saját vállalását, sem az erre vonatkozó törvényi kötelezettségét nem teljesítette.

A Rádió Szarvas szolgáltatójára 25,2 ezer forintos bírságot szabott ki a grémium, amiért késve tett eleget a műsorkvóták ellenőrzéséhez szükséges adatszolgáltatási kötelezettségeinek.

Megállt a tévés reklámpiac havi csökkenése júniusra

Az NMHH közölte azt is, hogy a televíziós hirdetési piac koronavírus-járvány alatti átalakulását vizsgáló, a Médiatanács által elfogadott NMHH-tanulmánys-orozat legfrissebb havi jelentése kimutatta: 2020 júniusában 22-28 ezer, míg tavaly ugyanekkor 38-41 ezer reklámszpotot adtak közre.

Ezen belül az új reklámfilmekből azonban idén júniusban szinte ugyanannyi jelent meg (361 versus 371 darab).

Összességében ugyan megállt a folyamatos csökkenés, májushoz képest pedig némi emelkedés is észlelhető, de a mutatók az egy évvel korábban tapasztaltakhoz képest még mindig alacsonyak. A vizsgálat 76 magyar nyelvű televíziós csatornát fed le és napokon belül olvasható lesz az NMHH honlapján.

További hírek olvashatók a Media1-en.

Borító: NMHH Médiatanács. Fotó: Ladányi András / Media1

Szóljon hozzá!

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!