Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere

Kitart Karácsony Gergely a HírTV bojkottja mellett, holott a TASZ szerint ezt nem tehetné

A Társaság a Szabadságjogokért nyílt levelet írt a főpolgármesternek, mert úgy gondolják, egy közhatalom-gyakorló nem választhatja meg, hogy kinek nyilatkozik és kinek nem. Karácsony Gergelyék reagáltak a TASZ levelére. Írásban azért megadják a kért információkat.
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: tumblr
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: skype
Megosztás itt: email

Hétfőn a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) civil jogvédő civil szervezet a honlapján közzétett egy nyílt levelet, melyben arra kéri Karácsony Gergely főpolgármestert és Pikó András, Budapest VIII. kerületének polgármesterét, hogy szüntessék be a bojkottjukat a HírTV irányába, amit a két politikus a tévécsatorna „becsületnapi” tudósítása miatt hirdetett ki.

Karácsony azoknak is főpolgármestere, akik a HírTV-t nézik

Szabó Máté, a TASZ szakmai igazgatója a Karácsony Gergelynek címzett nyilvános levélben azzal érvelt, hogy bár ő is felháborítónak tartja a HírTV „becsületnapi” riportját, és a kormányzat részéről sajnos a sajtó számára nem kedves részének bojkottálása már kezd megszokottá válni, de egy közhatalom-gyakorló akkor sem választhatja meg, kinek nyilatkozik és kinek nem.

Mégpedig azért nem, mert Karácsony azoknak a nézőknek is főpolgármestere, akik a HírTV-ből tájékozódnak, és választott közhatalom-gyakorlóként nem élvez szabadságot abban, hogy kikhez szól és kikhez nem. Akkor sem, ha egyébként a kormányzat részéről ma már ez számít sajnos a normálisnak.

A propagandatermék sem ignorálható

„A média, különösen az, amely egy adott közhatalom-gyakorlóétól eltérő politikai beállítottságú, kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a választópolgárok ellenőrzés alatt tarthassák az ő közhatalom-gyakorlását. Ennek az ellenőrzésnek a sikeressége értelemszerűen nem múlhat a közhatalom gyakorlóinak nyilatkozattételi hajlandóságán, ők minden esetben kötelesek a média közvéleményt tájékoztató tevékenységét kiszolgálni. (…)” – áll még Szabó Máté levelében.

A TASZ szakmai vezetője hozzátette: ami a médiaszolgáltatók közötti választást illeti, a közhatalom gyakorlói a közvélemény tájékoztatása során kötelesek tiszteletben tartani az egyenlő bánásmód követelményét. Ez a követelmény tiltja a médiaszolgáltatók és az újságírók közötti önkényes különbségtételt azok politikai véleménye alapján.”

A későbbiekben Szabó még kifejtette, hogy

ma Magyarországon a „médiumok egy jelentős része magát sajtónak álcázó propagandatermék″, akik nem élvezik a sajtószabadság védelmét, de ettől még a közhatalom-gyakorlóknak nem szabad őket ignorálni, mert így „teljesen elvágják a kapcsolatot a kormánypropaganda-sajtóval, és ezáltal a propaganda közönségével″.

Reagáltak Karácsonyék a TASZ levelére

A TASZ nyílt levele azonban nem győzte meg a főpolgármestert, ő továbbra is kitart a bojkott mellett. A Főpolgármesteri Hivatal stábjától az Azonnali.hu-nak azt a választ küldték, hogy

„természetesen a hivatal, ahogy eddig is, minden információkérésnek eleget tesz, tájékoztatási kötelezettségét betartja”,

de ezek után azt is hozzátették, hogy

„a bojkott a televíziós szereplésekre vonatkozik és fennmarad addig, amíg a Hír TV nem kér bocsánatot nácimosdató riportjáért.”

Ezek szerint tehát Karácsony kitart, hogy nem megy szerepelni a Hír Televízióba, de írásban hajlandók megadni a kért információkat.

Így indult a bojkott

Karácsony Gergely egy hete a Facebook-oldalán jelentette be, hogy ő, valamint helyettesei és a Főpolgármesteri Hivatal munkatársai mindaddig nem nyilatkoznak a HírTV-nek, amíg a fideszes médiaholding tévécsatornája nem kér bocsánatot a KESMA hírcsatornájának február 8-i híradójában sugárzott „Antifasiszta tüntetők zavarták meg a kitörés napi megemlékezéseket” című riportja miatt.

A főpolgármester szerint a tévécsatornán látott tudósítás „neonácikat mosdató, az antifasiszták tevékenységét megkérdőjelező” volt.

A főpolgármester bejegyzése előtt pár perccel Pikó András is hasonlót fogalmazott meg Facebook oldalán.

 

A Párbeszéd a médiahatósághoz fordult a HírTV-s anyag miatt

Mint arról a Media1 beszámolt, a tudósítás miatt a Párbeszéd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsához fordult és vizsgálatot szorgalmazott, emellett pedig kiálltak az ellenzéki párt társelnöki pozícióját is betöltő Karácsony Gergely mellett és jelezték, a bocsánatkéréséig a Párbeszéd politikusai sem nyilatkoznak a HírTV-nek.

A HírTV később egy híradós riportjában reagált: szerintük ők korrektül tudósítottak és nem kérnek bocsánatot, valamint Karácsony Gergelyt bírálták.

Borító: Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. Fotó: Facebook
Szóljon hozzá!