Orbán Viktor tegnapi sajtótájékoztatója. Fotó: kormany.hu

A Miniszterelnökséget hiába kérdezték, de egy újságíró kiszámolta, mennyibe kerülhetett az áldott, békés karácsony

Közel félmilliárd forintba kerülhetett az adófizetőknek, hogy Orbán Viktor kormánya sajtóhirdetésekben kívánt nekik áldott, békés karácsonyt, és ebben a kalkulációban a tévés hirdetések még nem, illetve csupán a három országos napilapban megjelent sajtóhirdetések vannak benne. A hirdetések egy része egyébként késve, karácsony után jelent meg.
Share on facebook
Share on twitter
Share on tumblr
Share on linkedin

Még decemberben a Media1 is foglalkozott azokkal a tévéreklámokkal és sajtóhirdetésekkel, melyek számos sajtótermékben, valamint a TV2-n, a HírTV-n és az RTL Klubon is megjelentek, hogy a kormány karácsonyi jókívánságát közölték. Megírtuk azt is: a kormány kommunikátorai biztosra mentek, mert például a Délmagyar című, a fideszes médiaholdinghoz (KESMA) tartozó megyei napilapban többször is megjelent ugyanaz a karácsonyi hirdetés ugyanazon számon belül, az újság különböző részein.

Most a Magyar Hang továbbvitte a témát, és munkatársuk, Lukács Csaba egy könyvtárba beülve nekiállt áttanulmányozni három országos napilapot, a Magyar Nemzetet, a Magyar Hírlapot és a Népszavát, hogy egy hozzávetőleges kalkulációt tudjon készíteni arról, mennyibe kerülhettek a nyomtatott lapokban megjelent áldott, békés karácsonyt Magyarország! című hirdetések, illetve mennyi állami pénz került ezekhez a médiumokhoz. A Miniszterelnökséget és a Miniszterelnöki Kabinetirodát ugyanis előzőleg hiába kérdezte az ugytudjuk.hu a hirdetésre fordított összegekről, mivel nem érkezett érdemi válasz: azzal hessegették el az újságírót a kormány emberei, hogy ők nem minősülnek adatkezelőnek.

A Magyar Hang ezek után állt neki kigyűjteni a megjelent sajtóhirdetéseket és felszorozni azok listaáras értékével. Így jutott arra a következtetésre a kormánykritikus hetilap, hogy

alsó hangon számolva is legalább 440 millió forint közpénzt költhetett el a kormány az adófizetők pénzéből decemberben a három országos napilap nyomtatott számaiban megjelent hirdetésekre.

A Délmagyar 2019. december 24-i számának 9. oldala
A Délmagyar 2019. december 24-i számának 9. oldala. A Délmagyarban megjelent hirdetések árát nem tartalmazza a 440 milliós kalkuláció.

Még karácsony után is áldott karácsonyt kívánt a kormány

A kormány összesen 68 oldalon keresztül kívánt boldog karácsonyt az olvasóknak decemberben a három napilapban. A Magyar Hang szerint ráadásul valamilyen zavar lehetett az erőben, mert négyszer túl későn, karácsony után jelentették meg a karácsonyi jókívánságot: december 27-én két oldalon is a Népszavában, december 27 és 28-án pedig a Magyar Nemzetben, bár mint a Magyar Hang némi iróniával megjegyezte: lehet, hogy a kormány már a 2020-as karácsonyra készült ezzel. Az elkésett karácsonyi hirdetésekre listaáron számolva 9,4 millió forint mehetett el a kalkuláció szerint.

Beszámolt a Magyar Hang arról is, hogy az állami Magyar Villamos Művek (MVM) lehetett az időszak legnagyobb hirdetője mindhárom napilapban. Az állami vállalat decemberben 79 teljes újságoldalon és 11, majdnem egész oldalt lefedő, úgynevezett „junior page”-en népszerűsítette magát és különféle programjait.

A Magyar Nemzet lehetett az áldott karácsony nyertese

Az időszak nagy nyertese volt a  kormánypárti Magyar Nemzet, ahová december során legalább 61 oldalnyi hirdetés jutott az adófizetői pénzből. Az MVM  itt 26 egész oldalas hirdetést és 6 junior hirdetést helyezett el, valamint három csíkot a címlapon. A Magyar Időkből lett Magyar Nemzetben listaáron legalább 160 millió forint bevétel landolhatott a kormány karácsonyi költésének köszönhetően, de a végszámla akár ennél magasabb is lehetett, ha a lapkiadó felszámolta a tarifajegyzék szerinti felárat, amiért a hirdetések a lap első harmadában jelentek meg.

Más állami cégek is sokat költöttek a Magyar Nemzetben. Az autópálya-matricát összesen két oldalon, szerencsejátékot másfélen, az operát összesen háromnegyed oldalon hirdették. A lap nagy hirdetői között volt egyébként a Strabag is, mely féloldalas álláshirdetéseket adott fel összesen hétszer. A Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által szervezett Magyarország 365 fotópályázat eredményhirdetését összesen három oldalon át közölte a lap.

A Magyar Hírlapnak is jó hónapja volt

A Magyar Hang szerint a Magyar Hírlap decembere sem lehetett rossz, mert már másodikán négy oldalnyi MVM-hirdetés és egy egyoldalas családvédelmi akcióterv-reklám jutott az alig tizenhat oldalas újságba. A Magyar Hírlap legnagyobb hirdetője is az MVM volt (összesen 30 oldalnyi hirdetést tett közzé a villamosművek), valamint összesen 24 oldalon át kívánt áldott karácsonyt is a kormány. A hónap egészében összesen 64 oldalnyi állami hirdetésre bukkant a Magyar Hang a Magyar Hírlapban, listaáron kalkulálva ez 115 millió forint lehetett. A sok állami hirdetés egyébként azért is érdekes, mivel sem a Magyar Nemzet, sem a Magyar Hírlap példányszámát nem auditálja a Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség (MATESZ), így nehezen mérhető, hogy az állami pénzből vett hirdetések hány emberhez juthattak el, vagyis hogyan hasznosultak az állami költések.

A Magyar Hang egyébként piaci információk alapján úgy tudja, hogy a Magyar Nemzet 12 ezer körül, a Magyar Hírlap 3 ezer példány alatt fogy.

A Népszavában volt, amikor négyszer is megjelent az áldott karácsonyi hirdetés ugyanabban a lapszámban

A Magyar Hang hozzátette: az ellenzékiként számon tartott Népszavának is jelentős állami hirdetés jutott decemberben. Az év utolsó hónapjában 59 és fél oldalnyi állami hirdetés és öt úgynevezett junior page jutott, ami a hirdetési tarifatáblázatuk szerint 143 millió és 350 ezer forint értéket jelent listaáron számolva. Mivel kilenc áldott karácsonyt Magyarország hirdetés a lap utolsó oldalára került, ez még 20,7 millió forint extra adóforintot jelenthetett.

A legnagyobb hirdetőként a Népszava esetében is az MVM-et azonosította a Magyar Hang: a villamosművektől 23 egész oldalas hirdetés és 5 junior page jelent meg. A családvédelmi akciótervet öt újságoldalon, az áldott karácsonyt ötször ekkora helyen hirdették. Jutott a nemzeti dohányosoktól, a Szerencsejáték Zrt.-től is valami, az állami fotóversenyt pedig öt teljes oldalon népszerűsítették. A lapban december 13-án a kormány egyébként 4 teljes oldalon is áldott karácsonyt kívánt nekik, de ezenkívül egy egész oldalas és még egy csíknyi MVM hirdetés is megjelent.

Fontos a fentiekhez hozzátenni, hogy a listaár szerinti 440 millió forint állami költés mellett más lapokban is szép számban jelent meg hirdetések, és a tévéreklám is drága műfaj, de erre a számítás most nem tért ki. Feltételezhető azonban, hogy a karácsonyi kampány mindennel együtt több milliárd forintot emészthetett fel.

Magyarországon egyébként a Miniszterelnökség számít a legnagyobb hirdetőnek.

Borító: Orbán Viktor  sajtótájékoztatója 2019 januárjában. Fotó: kormany.hu

Szóljon hozzá!

Ez is érdekelheti

Pécs Aktuál

Pécs Aktuál: új Fidesz-közeli újság Pécsett

Az új lap tulajdonosa a korábban a Fidesz színeiben önkormányzati képviselőként is dolgozó helyi médiavállalkozó, Fodor-Petrov József. A lap kreatív munkatársa pedig a már megszűnt OK!Pécs tulajdonosa, aki mai napig a kesmás SzegedMa főszerkesztője is egyben.

A Media1 legfrissebb hírei

Kövessen minket!

Iratkozzon fel a Media1 napi hírlevelére!